Får inte av bodyn

mr.raz

Medlem
Får inte av bodyn
Första trådstarten och andra inlägget trots dagliga besök här i under flera år.

Jag har kört fast, mitt frihjul låter riktigt risigt och jag hör hur det skriker om en service och rengöring.

Men vad behöver jag för att få loss den här bodyn?
Körde ner ett stämjärn på 25mm och avståndet är större än det mellan spåren för referens.
Enligt Norco’s hemsida ska det sitta ett Joytech D342TSE nav på men hittar ingen skiss på hur jag skruvar av bodyn.
 

Bilagor

  • B0D4D3E6-24BE-482C-B587-A660BBC2834E.jpeg
    B0D4D3E6-24BE-482C-B587-A660BBC2834E.jpeg
    187.6 KB · Besök: 33
Får inte av bodyn
Vanligast är en stor insexa, för Shimano oftast från drivsidan.
Men från motsatt sida kan även förekomma.
Verkar av bilden att döma mer sannolikt.
De två spåren du ser kan användas för att öppna bodyn.
En genomförbar men ovanlig åtgärd.
 
Får inte av bodyn
Liknar ett som jag har kämpat med, skulle gissa på 12mm insex långt in i botten från drivsidan. Du kan ju prova med två stycken 6mm och känna efter om det greppar. För min del så har jag provat med Biltemas 71-160 och den kommer inte åt då den blir för bred i sin koniska form så det behövs något som är rakare. Hade tur och lånade en nyckel från en kollega så jag hittade aldrig någon att köpa...
 
Får inte av bodyn
Rätt säker på att du behöver gänga upp lagerskålen. Du ser dom 2 haken som finns vid kanten? Det finns ett verktyg att sätta där.
Eller så slipar du till en hylsa och lossar allt :)
 
Får inte av bodyn
Tack för alla svar!
Missade först den lilla markeringen som man når via "non drive side" och hade en 12mm som var för lite, var minst 3 mm som saknades om inte mer..

Blir att besöka en LBS imorgon bitti för att få loss bodyn, ger en uppdatering i tråden om vilken storlek som är den korrekta om någon annan skulle sitta i samma sits någon gång.
 
Tillbaka
Topp