Får jag cykla på friskvårdsbidraget nu?

Rattnalle sa:
UrTomas sa:
Man får nog fortfarande inte använda friskvårdsbidraget till att åka lift.
Vad skulle skillnaden mot en driving range vara mer än att det är jobbigare att åka lift om man räknar in vägen ner också? :-P

Absolut! Har säkert att göra med att det heter just "lift"kort. Skulle det heta inträde till Bike Park skulle det kanske gå bra? Konstigt är det hur som helst. Det är ju inte jobbigt att bara cykla utför. Eller? ;)

UrTomas sa:
Absolut! Har säkert att göra med att det heter just "lift"kort. Skulle det heta inträde till Bike Park skulle det kanske gå bra? Konstigt är det hur som helst. Det är ju inte jobbigt att bara cykla utför. Eller? ;)

Detta borde Bikeparksen tänkt på för länge sedan.
Att anpassa parkens aktiviteter och beskrivning av vad man betalar för borde inte kosta mycket, men skulle kunnat genererat en hel del sålda årskort.

Jag skulle vilja ha friskvårdsbidrag till att köpa en sån där liten el-driven golfbil till att ta mig runt i parkerna med. Går det? Eller får man bara till själva golfklubborna?
Till cyklar går det naturligvis inte. (lvg alltså)

Utövning och lektioner - utövning av DH-cykling och alpina skidor kräver ju liftkort, så det är kanske inte omöjligt att det blir ok...

Mycketvillhamer sa:
qma sa:
Utövning och lektioner - utövning av DH-cykling och alpina skidor kräver ju liftkort, så det är kanske inte omöjligt att det blir ok...

Vad är det annars som är förknippat med utförsåkning man får göra avdrag för?

Som jag förstod artikeln jag läste om ändringen så skulle alla sporter inkluderas, t.ex. ridsport, golf, segling och utförsåkning. Min undran var om 'lektioner och utövning' skulle kunna innebära att vissa kan få igenom liftkort utan att bryta mot reglerna.

Att saker och ting blir godkänt av Skatteverket är en sak. Sen är det upp till varje arbetsgivare vad de är villiga att erbjuda inom Skatteverkets ramar. Min arbetsgivare har bara gymkort på sin "lista", inte ens massage är godkänt.

Saxat från Skatteverkets hemsida:

"2018-01-15
Friskvårdsbidrag nu även för dyrare sporter
Efter en dom i Högsta förvaltningsdomstolen står det nu klart att också dyrare sporter som exempelvis golf och ridning ska omfattas av friskvårdsbidraget, så har inte tidigare varit fallet.

En arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria förmåner i form av motions- och friskvårdsaktiviteter förutsatt att aktiviteten erbjuds hela personalen. Tidigare har inte golf och ridning ingått i friskvårdsbidraget eftersom det inte har klassats som enklare form av motion då det bland annat krävt dyrare utrustning.

– Så länge en förmån i form av friskvårdsbidrag är av ett mindre värde, 5 000 kronor, ska det betraktas som en skattefri personalförmån. Det här innebär till exempel att den som spelar golf eller tar lektioner på ridskola kan använda friskvårdsbidrag till det, säger Pia Blank Thörnroos, jurist vid Skatteverket."

Så allt som kostar mindre än 5000kr och som din arbetsgivare godkänner borde vara ok, om det inte är att hyra cykel eller köpa redskap.

Senast ändrad:
Man kan ju diskutera många vinklar på detta. Medlemsavgift är inte ok, köpa eller hyra cykel/skidor/utrustning/etc är inte heller ok, men vad är det man betalar för på ett gym då? Det får inte vara medlemsavgift. Vad är det då? Den närmsta beskrivning jag kommer fram till är "hyra" av lokal och träningsmaskiner. Och det är tydligen ok. Var är logiken?

Senast ändrad:
ooms sa:
Man kan ju diskutera många vinklar på detta. Medlemsavgift är inte ok, köpa eller hyra cykel/skidor/utrustning/etc är inte heller ok, men vad är det man betalar för på ett gym då? Det får inte vara medlemsavgift. Vad är det då? Den närmsta beskrivning jag kommer fram till är "hyra" av lokal och träningsmaskiner. Och det är tydligen ok. Var är logiken?

Noll, lägg ner skiten och sänk skatten istället.

ooms sa:

Logik? Hur menar du nu? Det är ju skatteverket som har tagit fram det. Det är inte meningen att det skall vara logiskt.

Kreativ kvittohantering kallas lösningen för ;) Fungerade redan när Pär var liten.

ooms sa:
+1

Greenfee på golfsemestern => OK.
Cykelhyra på cykelsemestern => Ej OK.

Dessutom undrar jag hur det är om jag skulle få för mig att ta några gitarrlektioner. Kan jag ta det på friskvårdsbidraget? Jag motionerar ju fingrarna.

GoranS sa:
ooms sa:
+1

Dessutom undrar jag hur det är om jag skulle få för mig att ta några gitarrlektioner. Kan jag ta det på friskvårdsbidraget? Jag motionerar ju fingrarna.

Funkar inte cykelhyra? eller är det just att det ären hel vecka som är problemet?

barbaresco sa:
GoranS sa:
ooms sa:
+1

Funkar inte cykelhyra? eller är det just att det ären hel vecka som är problemet?
https://happyride.se/forum/read.php/1/3283656/3285058#msg-3285058

GoranS sa:
barbaresco sa:
GoranS sa:
ooms sa:
+1

Men varifrån kommer uppgiften att inte cykelhyra funkar? Hade också fått för mig att hyra av sportutrustning kunde vara OK.

GoranS sa:
barbaresco sa:
GoranS sa:
ooms sa:
+1

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/jPzkXo/okej-med-liftkort-for-friskvardsbidraget
"Utövning och lektioner är ok, inköp av utrustning är det inte". Jag tolkar det som att ren hyra av t.ex. en cykel eller skidor inte heller är ok, medan t.ex. en guidad tur där cykel och guide ingår är ok. Men det är min tolkning.
Men nån borde veta, både cykel och längdskidåkning har varit ok länge; nån som fått igenom ren hyra?

Om cykelhyra skulle vara OK, hur är det då med kostnad för att ta med egen cykel på flyget? Då ju friskvårdsbidraget ska uppmuntra träning och det i det avseendet inte skiljer ett dyft mellan att hyra och ta med egen så vore det ju konstigt om man tillät det ena men inte det andra.

Jag har friskvård inom benify. där står det "Om aktiviteter kräver att du hyr utrustning (t.ex. ett tennisrack) är även detta godkänt, men hyran får endast ske vid respektive träningstillfälle."

utöver det står det också i beskrivningen av vad saker få kosta, det är det enda jag har hittat som hänvisar till ett pristak: "I vissa fall kan en förmån bestå endast av en enstaka behandling. För att en behandling ska vara av enklare slag och mindre värde ska kostnaden inte överstiga 1 000 kr per tillfälle."

Så utifrån vad jag kan se på Benify's sida så ska det inte vara ett problem att hyra en DH cykel för 800, förutsatt att man bara hyr en dag / en dag i taget.
eller?

Är det ingen som testat cykelhyra?

Har faktiskt ett kvitto liggande på hyrDH från i somras, tyvärr är kvittot lite otydligt men jag kanske ska testa att dra in det till Benify.

Jag misstänker att för att hyra ska vara ok (om det nu är det) måste det kopplas till utövning. T.ex. endags-DH-hyra kanske är ok om det kombineras med liftkort för samma dag. Så tolkar jag iaf benify:s skrivning som citeras ovan.

Palle Kuling sa:
Jag har friskvård inom benify. där står det "Om aktiviteter kräver att du hyr utrustning (t.ex. ett tennisrack) är även detta godkänt, men hyran får endast ske vid respektive träningstillfälle."

utöver det står det också i beskrivningen av vad saker få kosta, det är det enda jag har hittat som hänvisar till ett pristak: "I vissa fall kan en förmån bestå endast av en enstaka behandling. För att en behandling ska vara av enklare slag och mindre värde ska kostnaden inte överstiga 1 000 kr per tillfälle."

Så utifrån vad jag kan se på Benify's sida så ska det inte vara ett problem att hyra en DH cykel för 800, förutsatt att man bara hyr en dag / en dag i taget.
eller?

Jag pratade med en på vår HR-avdelning och hon tog upp slalom som exempel:
Man får tex hyra utrustning de dagar man är iväg på skidresa
liftkort skulle inte vara några problem eftersom det var i princip som ett träningskort och nästa andetag sa hon att det är ju samma på sommaren (dvs DH-cykling)

Benify släppte igenom semesterns DH-liftkort iaf. Om någon undrat men inte provat själv än.

Grävde lite i att få kvittona från Italien godkända vilket ska gå också men de saknade spec av moms så fick lägga ner det.

Rattnalle sa:
Benify släppte igenom semesterns DH-liftkort iaf. Om någon undrat men inte provat själv än.

Grävde lite i att få kvittona från Italien godkända vilket ska gå också men de saknade spec av moms så fick lägga ner det.

Najs, har sparat mina för att jag skulle testa.

Tillbaka
Topp