Far, jag kan inte få upp min bromswire

Mathias

Aktiv medlem
Jag var nästan säker på att det fanns en tråd med det här namnet men jag kan inte hitta den. Hursomhelst, min far är inblandad på ett hörn här då hans cykel ska renoveras. Jag håller som bäst på att försöka få ut bromsvajer/hölje ur ramen men jäklar vad det sitter. Har marinerat det i 5-56 nu men är tveksam på att jag kommer kunna dra ut den ändå. Höljet sitter fast någonstans i ramen och ju mer jag drar desto längre blir det. Funderade lite på att sätta fast det i en borrmaskin som sista utväg och försöka snurra runt det. Men risken är överhängande att höljet bara snos av känner jag.
Vem har tips på bra sätt att få ut det i ett stycke så att man kan köra igenom ett nytt? Shoot!
0200AA98-D254-4288-BC00-D2B2B8C13366.jpeg

Senast ändrad:
LasseB sa:
Det beror väl lite på höljets konstruktion? Är det spiralhöje så borde det väl gå att dra då diametern minskar när den blir utdragen (längre) och (kanske) då släpper?

Du tänker på:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3522059

Ah, ordet kokosnöt var inte med någonstans. Det förklarar saken!

Det är sant att spiralhöljet blir smalare ju mer man drar. Frågan är om plasten kommer följa med eller om den tänker sitta kvar oavsett. Risken är att om jag drar av metallen att jag inte kommer få ut plasthöljet ur ramen.

Det är en stålram av märke Bottechia från mitten av 90-talet ungefär. Fälgbromsad. Ser ut så här:
CDD8D6F9-B8D0-43C3-B38A-5FAE3226027B.jpeg

Nu ska den få nya däck, hoods, höljen, bromsklossar, ny kassett och ny styrlinda.

Senast ändrad:
Snygg cykel.

Har tyvärr inte bättre tips att komma med än att bruka milt våld. En idé är att klippa den någon cm från ingångshålet och knacka lite med en hammare, men synd att klippa bort potentiellt material att dra i.

Lycka till!

Om du kan garantera att Bengt-re inte läser detta skulle jag försöka med lite torr teflonspray typ Quick-loss. Men risken är nog att plasthöljet har gått i förening med stålet pga rost i ramens insida.

Pfaff sa:
Om du kan garantera att Bengt-re inte läser detta skulle jag försöka med lite torr teflonspray typ Quick-loss. Men risken är nog att plasthöljet har gått i förening med stålet pga rost i ramens insida.

Det hjälper nog inte heller.... krypolja och låta det verka i två veckor ger jag bättre chanser.

Höljet är original från när cykeln köptes. Tro mig, det är ett ex-hölje. It has ceased to be. It's passed on. It's expired and gone to meet 'is maker!

Hinner inte med krypolja. Ska ju leverera cykeln imorgon. Får gå ut och dra lite mer!

Success! Det såg ut som om Freddy Krueger hade varit framme med motorsågen när allt var klart men det gick! Försökte snurra lite med borrmaskinen. Jag vet inte hur pass mycket det hjälpte men det vred sig i båda ändar när jag körde försiktigt. Sedan drog jag. Och drog. Sedan drog jag lite mer och sedan var jag sjukt nära att ge upp och kapa vajern i båda ändar. Jag hade redan börjat sourca alternativa kabelhängare i huvudet. Men så helt plötsligt så började det komma ut lite uppsnurrad vajer ur ramen. Jag hade låga förhoppningar om att höljet skulle följa med men helt plötsligt kom lite svart ut ur ramhålet. Drog sakta, sakta för att det inte skulle gå av någonstans och vips var allt ute! Spolade rent med 5-56 genom ramhålen och därav Freddy Krueger-feelingen. Det var rött rostvatten över hela garagegolvet. Höljet var ungefär som papper och helt täckt av rost. Det nya höljet som gick igenom täckte jag rikligt i teflonfett. Jag ska ta en bild imorgon på skönheten när jag har telefonen med ut i garaget. Så nu är det enda som är kvar ny styrlinda och lite polishing på hojen. Den har en del patina...

Senast ändrad:
Mathias sa:
Success! Det såg ut som om Freddy Krueger hade varit framme med motorsågen när allt var klart men det gick! Försökte snurra lite med borrmaskinen. Jag vet inte hur pass mycket det hjälpte men det vred sig i båda ändar när jag körde försiktigt. Sedan drog jag. Och drog. Sedan drog jag lite mer och sedan var jag sjukt nära att ge upp och kapa vajern i båda ändar. Jag hade redan börjat sourca alternativa kabelhängare i huvudet. Men så helt plötsligt så började det komma ut lite uppsnurrad vajer ur ramen. Jag hade låga förhoppningar om att höljet skulle följa med men helt plötsligt kom lite svart ut ur ramhålet. Drog sakta, sakta för att det inte skulle gå av någonstans och vips var allt ute! Spolade rent med 5-56 genom ramhålen och därav Freddy Krueger-feelingen. Det var rött rostvatten över hela garagegolvet. Höljet var ungefär som papper och helt täckt av rost. Det nya höljet som gick igenom täckte jag rikligt i teflonfett. Jag ska ta en bild imorgon på skönheten när jag har telefonen med ut i garaget. Så nu är det enda som är kvar ny styrlinda och lite polishing på hojen. Den har en del patina...

Skönt! Inget går upp mot när ett till synes olösligt problem löser sig.

Vet ni att jag sade precis till min pappa att han kanske borde fundera på att byta ut sadeln. Den är verkligen vedervärdig. ”Den ser ut som en damsadel.” Kan ha yttrats.

Här är några av likdelarna:
82CF2E2B-9944-48A3-8EEA-33907B2E9848.jpeg

Bromsklossarna var som träskor. Hoodsen såg ut att ha använts av en bilmekaniker. Det var inget fel på kassetten men farsgubben bor i Österrike och är 70+ och behöver lite lättare utväxling.

Eftersom det är en full-campa-bling hoj så beställde jag originalhoods från England (!). Vita kabelhöljen från Jagwire istället för fula svarta. Ny fräsch linda med lite mer dämpning som tidigare nämnts. Den förra var lövtunn och säkert racig men ack så okomfortabel. Vinklade upp styret också då till och med jag kände viss utmaning i sittpositionen. Gnuggade med autosol på allt som blänkte och till och med dremeln med putsrondell fick gå loss på bakväxeln för extra glans. Däcken är punkasäkra Pirelli Cinturato Velo för att jag tror att fadern vid den här åldern tycker det är segt att laga punka och klarar effektförlusten. Just det, alla kabeländar fick rödeloxerade små hylsor. Ingen förutom jag ser dem men det kändes som en liten kompensation för sadeln.
Testcyklade till dagis i morse och cykeln känns fortfarande hur bra som helst. Det enda man tänker på är att styret är lite smalare än moderna diton samt att man famlar efter växlar på fel ställe rätt ofta. Tog några bilder i all hast då jag var tvungen att börja med maten.

91998B36-7990-4F14-A416-A878BC5C6953.jpeg

B02F6136-E8AB-46EB-AD0B-39120BB77282.jpeg

5AFB3278-4D49-4BA3-850F-547F76C5714B.jpeg

Och det där jävla Oakelyklistermärket sitter som granit. Hade inte tiden till att få bort det. Jag är ärligt talat rädd att det drar med sig lacken om man börjar pilla bort det.

Fin kulturgärning!

Hade en gammal Bottecchia för några år sedan, väldigt skön cykel. Även om jag föredrar moderniteter som skivbromsar.

velovin sa:
Fin kulturgärning!

Hade en gammal Bottecchia för några år sedan, väldigt skön cykel. Även om jag föredrar moderniteter som skivbromsar.

Samma här. Kommer du ihåg var du köpte din? Det fanns en herre med efternamnet Gefvert som tog in dem till Sverige/Stockholm.

Det var första gången jag bytte styrlinda för övrigt. Jag ska inte säga hur lång tid det tog.

Georgij Gefwert drev Cykellabbet på Södermalm under många år. Tror dock inte det funnits de senaste tio åren.

Tillbaka
Topp