Färdighandlat fr Asien nu?

När man betalar så hamnar pengarna i London som betaladress så dom kommer säkert på något annat land att skicka det i från.

Moms är väl okej, PostNords administrationsavgift är dock galet hög. Men om målet är att minska ner på mängden försändelser så kommer de väl få precis som de vill, första månaderna lär det dock resultera i mängder med icke uthämtade försändelser och extra jobb för både PostNord och ombuden att skicka tillbaka dem…!

sdx sa:
När man betalar så hamnar pengarna i London som betaladress så dom kommer säkert på något annat land att skicka det i från.
Precis. Bara att gå via något annat EU land men då måste leverantören gå med på att göra en speciallösning för just Sverige. Inte säkert det alltid går.

Har sett några ggr att säljande företag finns i Europa, men varan skickas t.ex fr Hong Kong.
Är tveksam till att de stora drakarna lägger om sin "taktik". Svenskarna står nog för en för liten del i deras totala försäljning, så vi är försumbara.

/steen

Intressant också att "det kommer ta längre tid".
Om man inte menar att man ska ha leveranstider som ökar i det oändliga så kan det ju inte handla om längre tid än det tar att mata in uppgifterna i ett system. Eller skriva pappersfaktura manuellt för hand om man tänker köra det "analogt" ;-)
Redan idag är det mycket av de där 3-4v leveranstid som är liggetid på en tullterminal i Sverige. Iaf om man ska tro på tracking-informationen man får på många paket.
Visst det skulle kunna vara liggetid på utgående terminal i Asien, men jag gissar att dom vill bli av med grejerna så fort som möjligt.

steen sa:
Har sett några ggr att säljande företag finns i Europa, men varan skickas t.ex fr Hong Kong.
Är tveksam till att de stora drakarna lägger om sin "taktik". Svenskarna står nog för en för liten del i deras totala försäljning, så vi är försumbara.

/steen

Är det inte ett problem i övriga EU?

Jag funderar lite på vad som ska gälla egentligen. Man vill lägga på en avgift på paket, men vad gäller om avsändaren skickar det som brev?

eketjall sa:
Redan idag är det mycket av de där 3-4v leveranstid som är liggetid på en tullterminal i Sverige. Iaf om man ska tro på tracking-informationen man får på många paket.
Visst det skulle kunna vara liggetid på utgående terminal i Asien, men jag gissar att dom vill bli av med grejerna så fort som möjligt.
Ibland kan de kinesiska leveranserna spåras fram till den svenska gränsen dit de kommer inom en vecka, därefter ligger de och skruttar på Arlanda några veckor.

ejma sa:
eketjall sa:
Ibland kan de kinesiska leveranserna spåras fram till den svenska gränsen dit de kommer inom en vecka, därefter ligger de och skruttar på Arlanda några veckor.
Precis. Den faktiska tiden som spenderas på varje paket kan inte vara mer än totalt någon/några timmar. Lossning, sortering, lastning och transport inom terminalen inkluderat.
Att då paketen ligger längre beror på antingen en rejäl backlog eller en konspiration med Svensk Handel. ;-)

Är administrationsavgiftens storlek något PostNord valt? Om så, vad tar andra speditörer för motsvarande "tjänst"? Vad jag har fattat är fuskandet med momsen något som de andra inte kunnat göra p.g.a. tullen i så fall varit på dem.

PostNord läcker ju pengar som ett såll så de måste väl ta in pengar någonstans :-)

Momsen lär ju fortfarande vara sådär träffsäker iom att deklarerat varuvärde per default aldrig stämmer på paketen.

Postnord går från klarhet till klarhet....

Jag kan stå ut med att betala 25% moms, det känns fair.

Den föreslagna hanteringsavgiften har jag redan fått känna på några gånger och den är däremot helt bisarr; jag köpte en T-shirt från USA och betalade mer i avgifter än vad varan kostade.

Deras portohöjning nyligen kändes också helt overklig. Vad gör de med alla pengar?

De flesta småprylar skickas väl redan idag som "gift" eller "commercial sample" och dessa ska/får det väl inte tas ut nån tull och moms på? Så jag undrar vad skillnaden blir i praktiken.

Senast ändrad:
Kristoffer R sa:
Postnord går från klarhet till klarhet....

Jag kan stå ut med att betala 25% moms, det känns fair.

Den föreslagna hanteringsavgiften har jag redan fått känna på några gånger och den är däremot helt bisarr; jag köpte en T-shirt från USA och betalade mer i avgifter än vad varan kostade.

Deras portohöjning nyligen kändes också helt overklig. Vad gör de med alla pengar?

Har du levt i en bubbla de senaste åren eller? Vikande brevvolymer vilket är lika med mindre inkomster plus fusionen med danmark dit en stor del av den svenska delens överskott går. En annan aspekt är (du kanske inte vet) att omkostnader, löner etc går upp även inom företaget posten likt övriga samhället.

Frågan är om dom kommer att kräva in denna avgift på kinesiska paket skickade från EU. Typ, en kinesiskt säljare skickar en container med saker till Belgien, där den packas om och skickas till Sverige. Samt att på vissa Kina sidor kan man välja att få sin vara skickad från ett europeiskt lager (till en liten avgift), billig Kina-grej men också skickad från Europa.

(Lite OT) Bra då kanske folk slutar köpa billigt skit från Wish. Det i sin tur ger mindre försändelser till Sverige, dvs tvärtom mot förutspådd utveckling och därmed ett ytterligare gott skäl till att stoppa kinesernas önskade flottbas, 'flåt hamn, i Bohuslän.

eketjall sa:
JLarsson sa:
Kristoffer R sa:

Subventionerar kinesiska paket?
Det finns väl något globalt subventionssytem sedan långt tillbaka vilket möjliggör handeln av billiga varor över huvud taget.
Artikel från i fjol ang subventionssytemet för post världen över:
http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html

Egentligen borde man lägga en jävla massa ordrar på "$0.99 fri frakt" -grejor bara för att se om tull och postnord blir glada över all administration för att få in två kronor och tolv öre till stadskassan :-)
kommer iofs kosta xx ggr 162:12 att få reda på det men det kan det nästan vara värt...

eketjall sa:
eketjall sa:
JLarsson sa:
Kristoffer R sa:

Subventionerar kinesiska paket?
Det finns väl något globalt subventionssytem sedan långt tillbaka vilket möjliggör handeln av billiga varor över huvud taget.
Artikel från i fjol ang subventionssytemet för post världen över:
http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html
Ytterligare ett subventionssystem med "oväntade" bieffekter. Vem är förvånad?

Det kommer nog att bli vanligare med privatpersoner som kör lite importverksamhet på sidan av.
Dvs person x köper 100st mobilskal med fri frakt för 10kr/st betalar 25% i moms och 125kr i adminavgift och säljer vidare för 30kr/st+porto och gör drygt 50% i vinst.

Pratas mest om asien men hur påverkas Tysk inporten.
England lär ju ochså bli dyrare efter brexit. Usa känns ochså som allt blir tull,moms o extra avgifter gämfört med tidigare.

Från USA betalar vi redan tull och moms.
Tyskland är med i EU, sist jag kollade med Merkel skulle de vara det ett tag till också.
England vet vi inte hur det blir med, de måste gå ur EU och få ett handelsavtal först.

Senast ändrad:
mv70 sa:
England lär ju ochså bli dyrare efter brexit. Usa känns ochså som allt blir tull,moms o extra avgifter gämfört med tidigare.

Tyskland är en del av EU, och påverkas inte alls av detta.
Storbritannien är oklart, det beror ju på vad utträdesförhandlingarna resulterar i. Troligtvis kommer det väl in någon form av frihandelsklausul kan jag tänka mig.
För USA kommer det vara som tidigare, förutom att nu postnords avgift tillkommer om du väljer att använda det fraktsättet.

mv70 sa:

Tysklandsimporten berörs nog inte nämnvärt av det här, även om dom slopar subventionerna på frakten från Kina då de flesta av de större firmorna köper in större volymer att fördela frakten på.

Där det kommer märkas är på privatkunder som köper styckvis från Aliexpress/Wish/EBay direkt från Kina...

xyz-saft sa:
För USA kommer det vara som tidigare, förutom att nu postnords avgift tillkommer om du väljer att använda det fraktsättet.
Det är ingen skillnad från tidigare, jag har alltid fått betala en administrationsavgift (oavsett speditör) när man har åkt på moms och tull och den ligger på runt en hundring hos alla andra också.

xyz-saft sa:
Dom här 125kr det handlar om finns redan på allt som tulldeklareras av postnord, USA inkluderat.
Hela grejen med "kina-paketen" är att Postnord har struntat i att tulldeklarera och överlämnat det åt mottagaren (som naturligtvis inte har gjort något heller)

mkallstrom sa:
xyz-saft sa:
Det är ingen skillnad från tidigare, jag har alltid fått betala en administrationsavgift (oavsett speditör) när man har åkt på moms och tull och den ligger på runt en hundring hos alla andra också.
Tidigare var det en vedertagen praxis (från tullverket) att moms kickade in vid deklarerat värde på 300 och tull vid ett deklarerat värde på 1000. Om inte det här "kinadebaclet" ska bli ett regelrätt handelshinder så borde "nolltolerans" börja gälla även för amerikagrejor.

Alla stora företag har ju satt upp lager i Ryssland, Tyskland osv för att slippa problem med tull, moms osv. Brukar vara runt 5% dyrare. Kommer gå snabbare och lättare att få paketen snart eftersom vi kommer beställa kina-grejerna inom EU. Utbudet kommer ju alla gånger minska något men det kommer inte bli stor skillnad.

emmer sa:
Egentligen borde man lägga en jävla massa ordrar på "$0.99 fri frakt" -grejor bara för att se om tull och postnord blir glada över all administration för att få in två kronor och tolv öre till stadskassan :-)
kommer iofs kosta xx ggr 162:12 att få reda på det men det kan det nästan vara värt...
Borde väl bara vara till att vägra att ta emot paketet?
"Inte jag som har beställt, skicka tillbaka tack"

Tillbaka
Topp