Färdighandlat fr Asien nu?

emmer sa:
Egentligen borde man lägga en jävla massa ordrar på "$0.99 fri frakt" -grejor bara för att se om tull och postnord blir glada över all administration för att få in två kronor och tolv öre till stadskassan :-)
kommer iofs kosta xx ggr 162:12 att få reda på det men det kan det nästan vara värt...
Är väl fortfarande ingen som sedan tvingar dig att få och hämta ut försändelserna? Gör du inte det får PostNord inte in några avgifter och dessutom dubbelarbete att först utföra tulldeklaration och sedan skicka tillbaka det outhämtade till avsändaren… :O

emmer sa:
Tidigare var det en vedertagen praxis (från tullverket) att moms kickade in vid deklarerat värde på 300 och tull vid ett deklarerat värde på 1000. Om inte det här "kinadebaclet" ska bli ett regelrätt handelshinder så borde "nolltolerans" börja gälla även för amerikagrejor.
Ja, det verkar ha varit rätt godtyckligt vad som slinker igenom och det kanske kommer att skärpas upp även för USA, men avgiften som sådan är inte ny (men det kanske var jag som missuppfattade det xyz-saft skrev). För min del har jag nog aldrig beställt något från USA för under 300 kr, bara frakten brukar ju närma sig det, men jag har alltid räknat med tull+moms+avgifter därifrån. För övrigt säger tullverkets hemsida att ingen tull ska betalas för varor med ett värde under 1500 kr (enligt reglerna, inte praxis).

Drosa sa:
Kristoffer R sa:
Postnord går från klarhet till klarhet....

Jag kan stå ut med att betala 25% moms, det känns fair.

Den föreslagna hanteringsavgiften har jag redan fått känna på några gånger och den är däremot helt bisarr; jag köpte en T-shirt från USA och betalade mer i avgifter än vad varan kostade.

Deras portohöjning nyligen kändes också helt overklig. Vad gör de med alla pengar?

Har du levt i en bubbla de senaste åren eller? Vikande brevvolymer vilket är lika med mindre inkomster plus fusionen med danmark dit en stor del av den svenska delens överskott går. En annan aspekt är (du kanske inte vet) att omkostnader, löner etc går upp även inom företaget posten likt övriga samhället.

Mja, det är väl snarare så att jag de senaste fem-sex åren skickat väldigt mycket med Posten. De har nästan dubblat sina portokostnader på bara några år samtidigt som de försämrat sin kvalitet. Men det var mest en retorisk fråga....

Kristoffer R sa:
Drosa sa:
Kristoffer R sa:

Den föreslagna hanteringsavgiften har jag redan fått känna på några gånger och den är däremot helt bisarr; jag köpte en T-shirt från USA och betalade mer i avgifter än vad varan kostade.

Deras portohöjning nyligen kändes också helt overklig. Vad gör de med alla pengar?

Har du levt i en bubbla de senaste åren eller? Vikande brevvolymer vilket är lika med mindre inkomster plus fusionen med danmark dit en stor del av den svenska delens överskott går. En annan aspekt är (du kanske inte vet) att omkostnader, löner etc går upp även inom företaget posten likt övriga samhället.

Mja, det är väl snarare så att jag de senaste fem-sex åren skickat väldigt mycket med Posten. De har nästan dubblat sina portokostnader på bara några år samtidigt som de försämrat sin kvalitet. Men det var mest en retorisk fråga....

Kan hålla med om att det blivit sämre även om jag själv inte direkt har märkt av det. Samtidigt förstår jag att man måste höja portot rejält då brevvolymerna också har minskat dramatiskt de senaste åren. Det är väl en paradox egentligen att folk skickar mindre brev och posten därför måste höja portot kanske mer än vad gemene man anser nödvändigt/prisvärt så skickar man ännu mindre brev.

Det är väll bra att kina börjar hanteras mera som ett västland när det gäller paket. Det var ju absurt att det var så mycket billigare att få saker skickade från kina än från usa.

Kristoffer R sa:

Hej.. Den danska delen av Postnord ska ha 5.000.000.000 av ägarna.. Svar på frågan var pengarna läcker ut?? mvh borano20

Graj sa:
Det är väll bra att kina börjar hanteras mera som ett västland när det gäller paket. Det var ju absurt att det var så mycket billigare att få saker skickade från kina än från usa.
Du tänker att grejorna ska vara lika dyra som om de hade skickats via USA, fast de inte gjort det?? Mellanhänder, men ändå inte?? mvh borano20

Jag har ändå bara gått i förlust med paket från kina. Fel storlek, inte rätt design eller lampor som inte är i närheten av vad som utlovas.
Btw har jag en säck med cykel kläder i strl XXL om ngn vill ha. Dock krävs det att man ser ut som en jättepingvin för att dom ska sitta snyggt.

borano20 sa:
Graj sa:
Du tänker att grejorna ska vara lika dyra som om de hade skickats via USA, fast de inte gjort det?? Mellanhänder, men ändå inte?? mvh borano20

När jag beställer från usa får jag från de flesta företag redan idag den avgift som ska läggas på paket från kina. Dessutom betalar jag oftast moms och tull. Det kommer fortfarande vara något billigare att beställa från kina då deras frakt subventioneras vilket den inte gör från usa. Jag kommenterade inte priset på själva produkten utan kostnaderna man normalt sett får betala för hanteringen. Hade inte den subvensionerade frakten existerat hade det inte varit ett problem. Med den subventionerade frakten blir det lönsamt med småförsändelser vilket gör praxisen att inte kräva moms,tull och avgift på detta för småförsändelser ohållbar. För mig är det inte något större problem då jag enbart gör något större köp. Får detta bort krimskrams försäljningen tycker jag det är utmärkt.

Senast ändrad:
Med 150 000 paket om dager ge det nästan 7 miljarder, i teorin, tror det antalet sjunker rätt fort..

Tänker mig att paketet hamnar i lådan och en faktura bredvid som blir rätt svår att slingra sig ur. Så då blir det inget chansning att paketet slinker genom. Frågan är hur de gör med brev...

Så postnord får pengar från China Post som ska kompensera för frakten, plus att de passar på att lägga till en hanteringsavgift medans alla är förvirrade över vad pengarna egentligen går till.

Jag läste på ett annat forum att svenska delen av PostNord hade ca 800Mkr i vinst. Antagligen räcker det inte för att fixa den danska delens förlust.

Köp europeiskt kvalitetshantverk istället för billig Kina-skit massproducerat på miljöfarligt sätt av barnslavarbetare i en statskapitalistisk kommunistdiktatur och fraktat runt halva jorden, så är detta inget problem.

DT sa:
Köp europeiskt kvalitetshantverk istället för billig Kina-skit massproducerat på miljöfarligt sätt av barnslavarbetare i en statskapitalistisk kommunistdiktatur och fraktat runt halva jorden, så är detta inget problem.
Var tror du alla cykeldelar är tillverkade läs nästa gång på kartongen så står det säkert Made In China.

sdx sa:
DT sa:
Var tror du alla cykeldelar är tillverkade läs nästa gång på kartongen så står det säkert Made In China.
Eller vad står på dator/mobilen inlägget skrivs på ? Risk för asiatiskt produkt ?

Drosa sa:
Max_max sa:
Så postnord får pengar från China Post som ska kompensera för frakten, plus att de passar på att lägga till en hanteringsavgift medans alla är förvirrade över vad pengarna egentligen går till.

Hur menar du nu?

Då menar jag att enligt artikeln om subventionssystemet, som postades tidigare, så får Postnord pengar från China Post.
http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html
"De nya reglerna innebär att PostNord kommer att få högre ersättning av China Post för att dela ut brevförsändelser, från China Post, i Sverige."

Sedan menar jag att Postnord passar på att lägga till en hanteringsavgift nu när frågan kommit upp i debatt. Men vad går hanteringsavgiften till?

Kristoffer R sa:
Jag läste på ett annat forum att svenska delen av PostNord hade ca 800Mkr i vinst. Antagligen räcker det inte för att fixa den danska delens förlust.

Va fan gör danskjävlarna?
Vi skulle förintat dom på riktigt när vi stegade över stora bält.

Jag saknar Barsebäck :((((

Om jag köper en tjänst från USPS så betalar USPS pengar till Postnord för deras del av leveransen!?

Varför ska jag då betala moms för frakten?

Den första delen bör väl USPS betala till US, sen bör väl Postnord betala svensk moms för deras faktura till USPS?

Förklara så även jag förstår..

Senast ändrad:
mv70 sa:
sdx sa:
DT sa:
Eller vad står på dator/mobilen inlägget skrivs på ? Risk för asiatiskt produkt ?
gammal dator made in Malaysia.

Det är väl ofta inga större kvalitetsproblem på grejor tillverkade i kina om man inte köper på biltemanivå. problemet är väl snarare miljö och arbetsförhållanden.

RockyM sa:
Om jag köper en tjänst från USPS så betalar USPS pengar till Postnord för deras del av leveransen!?

Varför ska jag då betala moms för frakten?

Den första delen bör väl USPS betala till US, sen bör väl Postnord betala svensk moms för deras faktura till USPS?

Förklara så även jag förstår..

De behöver väl inte ta ut moms på en försäljning som sker utanför EU?
Det är väl därför tex wiggle charinreaction etc har mycket lägre priser på produkter om du väljer leverans i usa då momsen då försvinner från priset.

Sen kan man ju tycka att postens tjänster iofs utförs i sverige i detta fall och då borde hamna i ngn gråzon (vad vet jag) men det kan de säkert lyckas trolla bort på ngt kreativt sätt.

Senast ändrad:

Bilagor

• volvo.jpg
    volvo.jpg
    37.2 KB · Besök: 77
Men det borde väl fortfarande funka att handla från Hongkong? Det verkar ju vara specifikt Kina man skjutit in sig på.
Hong Kong har ju även om det "tillhör" Kina delvis eget styre, egen ekonomi, postväsende samt tullsamarbetsavtal med EU.
Eller tänker jag fel?

Senast ändrad:
Det verkar inte alls vara specifikt PRC utan alla länder utanför EU.
Om nu postnissen i gårdagens Rapport uttryckte sig enligt förslaget.

mv70 sa:
staine sa:
”Made by Sweden”
Lol!
Går du runt i Volvos Svenska motorfabrik läser på pallar och kartonger vart delar kommer ifrån är det inte många det står Sverige på .
"Assembled in Sweden" vore ärligare typ LOL

Men de försöker väl inte dölja att de är kinesbilar numera? Zhongxing eller Volvo - same same. Volvo kina-el moppar. Det är inte 1983 längre med 244DL från Hissingen. Och ärligt talat är jag nog hellre här än tillbaka i 80-talet...

Bilagor

• 3fd5ca645babb641a8744d2f091bbc70 (1).jpg
    3fd5ca645babb641a8744d2f091bbc70 (1).jpg
    41.8 KB · Besök: 80
Pfaff sa:
Det verkar inte alls vara specifikt PRC utan alla länder utanför EU.
Om nu postnissen i gårdagens Rapport uttryckte sig enligt förslaget.
Självklart kan de inte särbehandla nåt land, utan det gäller alla länder utanför EU. Och som en del redan påpekat, detta är inget nytt utan regler som alltid gällt. Bara att Postnord inte orkat göra sitt jobb. Sedan att de går ut och explicit pekar ut Kina är väl delvis medias fel (som målar fan på väggen), men även att Postnord redan nu vill skrämma folk för att få ner volymerna fr Kina som i dagsläget nog svarar för en absolut majoritet av försändelserna.

Senast ändrad:
Volvo Elmoppen går den att trimma. Annars behåller jag min gamla Hising traktor :)

Tillbaka
Topp