Färdighandlat fr Asien nu?

Rattnalle sa:
Fältprästen sa:
geologen sa:
Snarare är det ett dolt porto det handlar om. Inte en hanteringsavgift för tull och moms som man själva påstår. Jo, en liten del av det, förstås, men det stora är smygporto.
I avgiften har de också bakat in kostnaden för att kunna skicka tillbaka varan om ingen hämtar ut den.
Kassera på plats snarare.
Kanske. I vilket fall så får man betala för hanteringen om ingen hämtar paketet. Enligt postsnubben som uttalade sig ingick en avgift för att täcka returfrakten.

Fältprästen sa:
Rattnalle sa:
Fältprästen sa:
geologen sa:
Snarare är det ett dolt porto det handlar om. Inte en hanteringsavgift för tull och moms som man själva påstår. Jo, en liten del av det, förstås, men det stora är smygporto.
I avgiften har de också bakat in kostnaden för att kunna skicka tillbaka varan om ingen hämtar ut den.
Kanske. I vilket fall så får man betala för hanteringen om ingen hämtar paketet. Enligt postsnubben som uttalade sig ingick en avgift för att täcka returfrakten.
Kanske? De ska destrueras och brännas, men en del passar på att norpa lite... -> https://www.aftonbladet.se/nyheter/...aket-lansas-av-anstallda-sands-inte-till-kina

JTF sa:
Fältprästen sa:
Rattnalle sa:
Fältprästen sa:
geologen sa:
Kanske? De ska destrueras och brännas, men en del passar på att norpa lite... -> https://www.aftonbladet.se/nyheter/...aket-lansas-av-anstallda-sands-inte-till-kina
Jag ser ju ärligt talat hellre att det norpas så att prylar inte slängs i onödan.. Bränns hoppas jag absolut inte att det gör heller - finns något som heter återvinning.

ForesterGuy sa:
Fältprästen sa:
landen sa:
Såhär kan en hårdisk från "Samsung" se ut innuti. Tror Elgiganten har närmare 100% "riktiga" diskar :)
Aha, de har minskat diametern men ökat på tjockleken rejält på skivorna. Det nya sättet att lagra.

Skivor är ju FARLIGA!
Redan Siwert visste ju att skivan i denna var FARLIG!
844ebf206bf6d7935b7ee4fd8172cfff.jpg

ForesterGuy sa:
xyz-saft sa:
ForesterGuy sa:
Fältprästen sa:
landen sa:
Såhär kan en hårdisk från "Samsung" se ut innuti. Tror Elgiganten har närmare 100% "riktiga" diskar :)
Aha, de har minskat diametern men ökat på tjockleken rejält på skivorna. Det nya sättet att lagra.

Skivor är ju FARLIGA!

Bättre med trummor då!

WASP använde trummor på sina skivor!

Det måste ju lösa problemet med vassa kanter också?

ForesterGuy sa:
xyz-saft sa:
ForesterGuy sa:
Fältprästen sa:
landen sa:

Skivor är ju FARLIGA!

Bättre med trummor då!

WASP använde trummor på sina skivor!

Och aggressiva MOTORSÅGAR!

Jag beställde en pryl från miniinthebox eller vad det heter, valde tull försäkring för 6-8kr, fick betala 115:- i avgift plus moms men fick tillbaka hela beloppet från firman, frågan är hur länge till dom kommer erbjuda den försäkringen till sverige :)

En fråga
Jag ska beställa en ram på nätet pengarna kommer betalas till butik/ konto i Danmark men ramen skickas från Bangkok.
Är det risk att man åker på tull o moms på en sådan sak eller är det lugnt då varan teoretisk är handlad i dammark ?

Hogren sa:
En fråga
Jag ska beställa en ram på nätet pengarna kommer betalas till butik/ konto i Danmark men ramen skickas från Bangkok.
Är det risk att man åker på tull o moms på en sådan sak eller är det lugnt då varan teoretisk är handlad i dammark ?
Allt som handlas inom EU är tullfritt. Moms åker man på (över ett visst belopp), antingen från Danmark i det här fallet, eller i Sverige.

Senast ändrad:
Hogren sa:
En fråga
Värför inte fråga säljaren?

ooms sa:
42Hz sa:
Oklart, verkar väl vara wish de uttryckligen nämner. Man får hoppas att ebay är en av de andra "stora aktörerna" de är i kontakt med...
ebay har ju redan sin tjänst för importkostnader, så det borde väl gå enkelt för dem att tvinga på den på alla svensk-köp. Har inte räknat så noga på deras overhead, men siffrorna ser rätt saltade ut vad jag minns - men det kanske beror på att man jämför med noll spänn.

Jag beställde nyligen (nåja) ett par pedaler från Kina. Efter fem dagar var de i Sverige. Sedan tullklarerades försändelsen i ungefär en månad innan Postnord bad mig betala moms+tull. Efter att jag betalat tog det ytterligare två veckor innan jag fick en avisering om att jag kunde hämta ut mina pedaler från mitt serviceställe.

Oskar sa:
Jag beställde nyligen (nåja) ett par pedaler från Kina. Efter fem dagar var de i Sverige. Sedan tullklarerades försändelsen i ungefär en månad innan Postnord bad mig betala moms+tull. Efter att jag betalat tog det ytterligare två veckor innan jag fick en avisering om att jag kunde hämta ut mina pedaler från mitt serviceställe.

Ja de gillar sina stora lager.

lagren är inte så stora längre. 150 000 anlända kinapaket om dagen har gått ner till ca 5000 enligt initierad personal.

mission accomplished säger nog ledningen.

saknar sedan 6 veckor för min del två paket. visst svinn får man tydligen räkna med iom nya tidens ordning.

Jag vet inte hur det är nu men tidigare var om jag inte minns helt fel, ebays hanteringsavgift sådan att det var bättre att undvika säljare som använde den och betala det hemma.. Men det var nog snart tio år sen :-P

Rattnalle sa:
Jag vet inte hur det är nu men tidigare var om jag inte minns helt fel, ebays hanteringsavgift sådan att det var bättre att undvika säljare som använde den och betala det hemma.. Men det var nog snart tio år sen :-P
Det är helt enkelt engelsk moms (som ju är införsellandet) och den kickar in över trehundra spänn något (och läggs inte på frakten) - så den är ganska förmånlig om man köper något lite dyrare från - säg - usamerika...

kais01 sa:
lagren är inte så stora längre. 150 000 anlända kinapaket om dagen har gått ner till ca 5000 enligt initierad personal.

Jag vet inte om PostNord tycker det är bra att deras hantering av paketen minskar så mycket. De lär ju förlora pengar på det, och då tänker jag bara på deras pålägg för själva transporten.

kais01 sa:

saknar sedan 6 veckor för min del två paket. visst svinn får man tydligen räkna med iom nya tidens ordning.

5000paket x 8 veckor som jag fått vänta på mina paket innebär hyfsat stora lager...

Stumpy sa:
Paket från LightBicycles nådde PostNord igår. Hur lång tid tar de på sig nuförtiden att tull- och momsdeklarera?
Allt från ett par dagar till månader.. tyvärr. Finner det lite (o)lustigt hur ett paket från Kina, på andra sidan jorden, ofta med detaljerad spårning tar 5-10 dagar att nå Sverige. Väl här tar vår nästan makabert ineffektiva postservice och tull dagar/veckor/månader på sig att leverera. Utan spårning. Om de nu inte tappar bort det.

Inzah sa:
Stumpy sa:
Paket från LightBicycles nådde PostNord igår. Hur lång tid tar de på sig nuförtiden att tull- och momsdeklarera?
Allt från ett par dagar till månader.. tyvärr. Finner det lite (o)lustigt hur ett paket från Kina, på andra sidan jorden, ofta med detaljerad spårning tar 5-10 dagar att nå Sverige. Väl här tar vår nästan makabert ineffektiva postservice och tull dagar/veckor/månader på sig att leverera. Utan spårning. Om de nu inte tappar bort det.
5 dagar tog det från Kina. Nu ändrades faktiskt statusen till "På väg", så man kan ju hoppas att det dyker upp snart. Bra jobbat i så fall av PostNord.

Inzah sa:
Stumpy sa:

Gått galet fort nu på slutet, iaf när momsen är betald innan verkar det som, posten har släppt flera paket samma dag dom fått det.

Stumpy sa:
Inzah sa:
Stumpy sa:
5 dagar tog det från Kina. Nu ändrades faktiskt statusen till "På väg", så man kan ju hoppas att det dyker upp snart. Bra jobbat i så fall av PostNord.
En vecka från att kinesiska posten fick det till att jag kunde hämta ut det på ombudet är bra. Fick lösa ut det, genom att betala moms och hanteringsavgift hos ombudet. Nu skall vi se om det inte kan bli hjul snart.

Funderar på att köpa lite jox på ebay, någon som handlat nyligen och vet om att det uttryckligen står (gift) på paketet hjälper? åker man ändå på moms och hanteringsavgift?

Tillbaka
Topp