Färgad cykelkedja? Underhållningstips och vägledning

Jonnaa

Medlem
Hej!
Har nu varit ägare av min första landsvägscykel i ett halvår.

Jag börjar bli sugen på att införskaffa mig en ”roligt” färgad cykelkedja, någon som har erfarenhet eller tips till varför det är bra/dåligt? Exempelvis då oljefärgad, lila, regnbåge.
Om ni har bra erfarenheter, vilket märke använder ni?

Annars, spelar det roll vilken typ av kedja man kör med? Jag köpte en emonda sl6 axs, och kör med den som sitter på original.

Hur underhåller ni era kedjor? Specifika produkter?

Jag tänkte lämna in min för service för jag upplever kedjan och växlarna som väldigt högljudda/rasslande. Och ibland svårt att växla upp då det bara ”hoppar” och inte växlar, men om jag väljer att växla upp 2 hopp så rättar det till sig. Har ni några spontana tankar?

Tack på förhand för all vägledning

Edit: ser att du skrev sl6 axs, borde betyda att du har SRAM eTap alltså elektronisk växel, så inget meck med växelvajer då. Jag har inte elväxlar själv så kan inget om hur man justerar dessa tyvärr.

Man behöver en kedja som är gjord för samma antal växlar som du har och typ av kassett. Oftast köper man samma märke som tillverkaren av växeln, typiskt SRAM eller Shimano, men det finns kompatibla tredjeparter.

Inget fel på färgade cykelkedjor, tycker man det förhöjer looken på cykeln så bara satsa på det så länge det är en kompatibel kedja. Oljefärgade/regnbågsfärgade ser mer färggranna ut i webbshoppen än i verkligheten.

De flesta använder bara vanlig kedjeolja, och se till att inte lägga på för mycket (det gör att ovanligt mycket vägdamm och smågrus fastnar som nöter ned kedjan fortare), men smörja så fort man hör det minsta gnissel. En av de bättre produkterna idag är silca synergetic. Är man nördig kan man vaxa kedjan istället för att använda olja, men det är ingen nybörjargrej. Vax kan i goda förhållanden ha liiiite lägre friktion och förlänga livslängden (genom att det fyller ut mer och inte drar åt sig lika mycket väggdamm/grus som olja), men kräver mer underhåll och framförhållning.

Att växlarna rasslar mycket och hoppar och man behöver växla två växlar betyder typiskt att man behöver justera växelvajern (edit: gäller ej elväxel förstås). Växelvajrar sträcker sig inte märkbart numera, men de sätter sig och skär in i höljena så effekten blir ändå samma, att vajern "blir för lång" så man måste skruva på justeringen. Det kan vara lite meckigt som nybörjare så bra om man kan få hjälp om man inte är tålmodig, finns bra youtube-instruktioner om man vill prova själv.

En annan anledning till växeltjorv med mekaniska växlar är om höljena/vajer är så nötta/skitiga att det är för mycket friktion, då brukar det gå bra att växla till lättare växlar men dåligt till tyngre. I det fallet behöver vajer/höljen bytas. Om man inte cyklar jättemycket, på asfalt och nästan bara i fint väder så brujar det dröja flera år innan man behöver göra detta. Man kan ibland behöva smörja lederna i en mekanisk bakväxel med en fin krypolja, men kör man på ren landsväg är det definitivt inte ofta. Har inte koll på hur man servrar en elväxel, gissar att de är mer underhållsfria.

Snett växelöra kan också påverka växlingen, men är ett ovanligt problem på en landsvägscykel, men har nåt hänt under frakt eller cykeln vält eller så, så kan det hända att fästet för bakväxeln blivit snett och behöver justeras eller bytas.

Kedjan nöts med tiden och blir längre genom att rullarna nöts ned (inte att plåtarna sträcks). Det finns verktyg för att mäta det. Om den blir för lång behöver den bytas annars börjar den slita hårt på kassetten och till slut börjar kedjan kliva, känns som kedjan slirar till när man trampar. Kedjan byter man i regel betydligt oftare än kassett och dreven fram minst ofta. Hur ofta beror på hur mycket man cyklar och i vilka förhållanden. För nybörjare kan det hålla flera år.

Växlar är inte helt ljudlösa även när de är väljusterade och i skick. Hur mycket det låter beror lite på hur vinklarna är i just den cykelram man har och vilken växel man har och vilken kedjesmorning man har. I vissa fall kan man som nybörjare ha högre förväntan på hur tyst växeln ska vara än vad den faktiskt är. När kedjan är i diagonala vinklar så ligger den oftast liiiite an mot intilliggande drev och rasslar en del. Elväxlar brukar gå ställa in så kedjan inte hamnar i dessa diagonala lägen. I ditt fall när växlingen fungerar dåligt så är det nog inte bara en sån grej förstås, utan det är faktiskt nåt som behöver justeras.

Senast ändrad:
Bonusen med en kedja man tycker är snygg är att man förmodligen blir mer noggrann med rengöring. Av både kedjan själv, men också framdrev, kassett och jockeytrissorna för att man märker hur allt skitar ner kedjan!

Ja absolut, kör på en regnbågskedja om det lockar eller gör dig glad. Det är snyggt. Guld med.

Personligen ser jag kedjan som en slitdel. Den håller ju ändå inte en säsong, så det blir standard och alltid en extra på hyllan.

Vet du att det finns färgade kedjor som passar ditt system?

Det är knappast kedjans fel att växlandet strular. Det lär vara en inställningsfråga. Det är lätt med axs och det finns fina beskrivningar på hur du gör på youtube och hos Sram.

Underhåll: Torka av utsidan på kedjan efter en tur. Okej, ibland hinner man inte eller glömmer, men det är ingen katastrof. Åtminstone efter vintersäsongen lossar du och tar av kedjan och lägger den i ett avfettningsbad 10 min eller så - ta en kopp kaffe - , skölj den sedan i vatten och torka av den. Häng gärna upp den och låt självtorka. Sen oljar du mitten på kedjan, en tredjedel av kedjans längd eller så. Det räcker!
Ett gott råd: Olja eller smörj aldrig en smutsig kedja!!

Har själv varit inne lite på KMC-kedjorna. Kan se ballt ut, kan också bli för mycket ”bling bling”. Beror på övrigt stuk och stil. Ska du ha en färgad för att det ser coolt ut kör gärna med vax på kedjan annars lär den bli svart ändå efter några varv även om du är noggrann med att torka av.

Nu vet jag inte exakt hur det funkar men jag tror att du behöver en flattop kedja till din drivlina, vilket betyder att du egentligen bara kan välja mellan Red i Oilslick eller nya Force i lila. Annars är det silver som gäller.

Underhåll: Torka av utsidan på kedjan efter en tur. Okej, ibland hinner man inte eller glömmer, men det är ingen katastrof. Åtminstone efter vintersäsongen lossar du och tar av kedjan och lägger den i ett avfettningsbad 10 min eller så - ta en kopp kaffe - , skölj den sedan i vatten och torka av den. Häng gärna upp den och låt självtorka. Sen oljar du mitten på kedjan, en tredjedel av kedjans längd eller så. Det räcker!
Ett gott råd: Olja eller smörj aldrig en smutsig kedja!!
Och när kedjan känns härligt följsam och flexibel och blank, så borde du ha bytt för länge sedan: Kedjan ska inte vara mjuk och flexibel, hihi!

Wow! Vill bara säga hatten av till alla eldsjälar som svarar så snabbt. Vilken respons, tusen tack!

Tror inte att det är kedjans fel att det låter, planen var mest att ge cykeln lite kärlek och i samma veva köpa extra kedja då jag planerat lära mig vaxa!

Är det nedan som avgör vilken kedja som jag skall ha;

Kassett
SRAM XG-1250, 10-36, 12-delad
Max storlek på kedjekrans
1x: 50T, 2x: 53/39

det finns produkter och rutiner för alla. de som vill torka av sin kedja på daglig basis har sitt, de som gillar hemkokade kedjor har sitt, och de som hittat produkter som håller kedjan ren och välsmord automagiskt utan annan åtgärd än att droppa på var 5-10 åktimme har sitt.

sen finns ett fortfarande alltför stort gäng som använder produkter som effektivt samlar slippasta på och i kedjan och som finner det normalt att byta kedjan efter 50 åktimmar. lite synd kan man tycka om dessa.

Och när kedjan känns härligt följsam och flexibel och blank, så borde du ha bytt för länge sedan: Kedjan ska inte vara mjuk och flexibel, hihi!
wippermannkedjorna är härligt följsamma och lättväxlade redan som nya, och håller två evigheter.

iom följsamheten slipper du rasslet när kedjelinjen är ansträngd.

Passar på att ställa en fråga i tråden, då kedjevård diskuteras.

Finns det någon rimlig kompromiss mellan daglig kedjevård med rengörning och vaxning, kontra att använda produkter som tål regn men samlar smuts.

Finns det någon rimlig kompromiss mellan daglig kedjevård med rengörning och vaxning, kontra att använda produkter som tål regn men samlar smuts.
du hittar den info du behöver i denna tråd...

Absolut. För daglig pendling året runt i alla väder gäller rem. Behöver en kall avrivning ett par gånger om året.

Tillbaka
Topp