Färre POE = bättre fjädringsegenskaper

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tjena!

Nästan alla cyklar har ju någon form av pedal kick back, chain growth, (anti) squat osv. Borde det inte vara så att färre POE ger mindre påverkan på kedjan och därmed bättre fjädringsegenskaper?
Jag tänker på O-chain där man har byggt in 9 grader spel som gör att kedjan inte skall påverkas så mycket. Men få POE borde ju ge en liknande effekt (om än något mer oförutsägbar eftersom man kan råka vara nära en klack när kedjan rycker). Eller tänker jag knas?

Stalle

Du tänker helt rätt.

Men många tycker att påverkan på fjädringegenskaper är små och fördelen av många POE är klart större. Det finns mycket diskussioner kring det på nätet, om jag inte minns fel t.ex. på Pinkbike. När man kör bara/framförallt utför kan dock fördelarna av O-chain eller färre POE vara större än nackdelarna.

Tjena!

Nästan alla cyklar har ju någon form av pedal kick back, chain growth, (anti) squat osv. Borde det inte vara så att färre POE ger mindre påverkan på kedjan och därmed bättre fjädringsegenskaper?
Jag tänker på O-chain där man har byggt in 9 grader spel som gör att kedjan inte skall påverkas så mycket. Men få POE borde ju ge en liknande effekt (om än något mer oförutsägbar eftersom man kan råka vara nära en klack när kedjan rycker). Eller tänker jag knas?

Stalle
Hoppas att du ursäktar en dum okunnig landsvägscyklist... men vad är POE?
Gissar att det är något annat än 'path of exile', 'pillars of eternity' eller 'plains of eidolon'.

Du tänker helt rätt.

Men många tycker att påverkan på fjädringegenskaper är små och fördelen av många POE är klart större. Det finns mycket diskussioner kring det på nätet, om jag inte minns fel t.ex. på Pinkbike. När man kör bara/framförallt utför kan dock fördelarna av O-chain eller färre POE vara större än nackdelarna.
Jajja...Pinkbajk hit och dit. Men har det inte skrivits på Happy så har det inte hänt. Det vet du. :-)

Ja och det beror ju helt på vilken hoj man har om man väljer att föredra många POE eller bra fjädring. På min ena cykel så tror jag inte att det skulle göra så stor skillnad med få POE men på den andra så gör det definitivt.

Stalle

Tänker att det blir bäst på en DH/park-hoj. Även på en enduro är det ju skönt om drivlinan svarar när man trampar.

Din teori är rätt men jag tror nog att jag föredrar att kickback kommer direkt och byggs upp än att riskera att få en ordentlig smäll när länkaget fått fart.

Din teori är rätt men jag tror nog att jag föredrar att kickback kommer direkt och byggs upp än att riskera att få en ordentlig smäll när länkaget fått fart.
Fast nu fattar jag fan inte hur du menar? Hjulet snurrar ju hela tiden så punkten där det blir drag i kedjan är ju i princip helt random. Menar du att det bullas upp på nåt vis?

Stalle

Jag tyckte mig märka en försämring när jag installerade Onyx-nav på min FS. Tror du har helt rätt.
Ironiskt nog borde det också bli bättre (eller i alla fall mindre dåligt) ju lättare växel man har ilagd när man rullar utför.

finns det ens en effekt av antal poe på kickback??

antingen trampar du med driv. då är kickback som den är, påverkas inte av hur nära nästa drivklack ligger.

eller så rullar hjulet fritt. ingen kickback bör kunna ske?

Rullhastigheten är jag med på och jag misstänker att du har rätt även med utväxlingen, även om min hjärna inte är ett dugg övertygad just nu.
Om man bara tittar på det statiskt så finns det väl två huvudsakliga utfall?

1: frihjulet har precis passerat ett ”klick” i frihjulet, och man har maximalt avstånd till nästa POE
2:frihjulet har precis kopplats in när dämpningen trycks ihop och man har inget spel alls.

Säg att vi har ett nav med 36poe, dvs 10 grader mellan varje ingreppspunkt.
Ökar då radien på kassetten så kommer det krävas en större rörelse vid kedje/kassett kontaktpunkten innan frihjulet kopplar på, dvs tillåter man mer kedjerörelse innan man märker av kickback ifall frihjulet precis passerad en POE.

Däremot ifall frihjulet är inkopplat, så innebär väl den större radien att man istället får en kraftigare kickback, eftersom kedjan rör sig mer bakåt

Så ett större bakdrev borde leda till att man minskar chansen att känna av kickbacken, men får en kraftigare kickback om man väl får en. Men ett mindre drev innebär större chans att få kickback, men då är den är inte lika kraftig?

{\displaystyle \ b=r\beta }

Bilagor

• IMG_1976.png
    IMG_1976.png
    9.3 KB · Besök: 28
Enduro mag skriver
  • Pedal kickback is the undesirable tug backwards on your pedals as your bike moves through its suspension travel
  • Pedal kickback is reduced when the bike is coasting fast, and in harder gears (smaller cassette sprockets)

finns det ens en effekt av antal poe på kickback??

antingen trampar du med driv. då är kickback som den är, påverkas inte av hur nära nästa drivklack ligger.

Håller med.

eller så rullar hjulet fritt. ingen kickback bör kunna ske?

Kickback kan ske när rotationshastigheten av kassetten pga av att fjädringen komprimerar är större en än rotationshastigheten av hjulet. Jag vet dock inte under vilken förhållanden det händer.

POE har säkert effekt när man blockerar bakhjulet med bromsen. Jag skulle ville undvika det. Jag vet inte hur ofta det händer mer erfaren cyklister.

EDIT: nej, vid blockerad bakhjul är chansen på kick-back lågst. Högst är det med rullande hjul i låg hastighet.

Senast ändrad:

1: frihjulet har precis passerat ett ”klick” i frihjulet, och man har maximalt avstånd till nästa POE
2:frihjulet har precis kopplats in när dämpningen trycks ihop och man har inget spel alls.

Ökar då radien på kassetten så kommer det krävas en större rörelse vid kedje/kassett kontaktpunkten innan frihjulet kopplar på, dvs tillåter man mer kedjerörelse innan man märker av kickback ifall frihjulet precis passerad en POE.

Däremot ifall frihjulet är inkopplat, så innebär väl den större radien att man istället får en kraftigare kickback, eftersom kedjan rör sig mer bakåt

Så ett större bakdrev borde leda till att man minskar chansen att känna av kickbacken, men får en kraftigare kickback om man väl får en. Men ett mindre drev innebär större chans att få kickback, men då är den är inte lika kraftig?

Kickbackeffekten i mm kedjedrag måste alltid bli större ju större kassett drev kedjan ligger på eftersom kickbacken måste vara en vinkel, inte en momentarm. Eller?

Håller med.

Kickback kan ske när rotationshastigheten av kassetten pga av att fjädringen komprimerar är större en än rotationshastigheten av hjulet. Jag vet dock inte under vilken förhållanden det händer.
Stenkistor i lägre fart. Drops i lägre fart.
Och det är riktigt. Länkagehastigheten måste vara högre än hjulhastigheten.

POE har säkert effekt när man blockerar bakhjulet med bromsen. Jag skulle ville undvika det. Jag vet inte hur ofta det händer mer erfaren cyklister.
Ja när man bromsar hårt så står ju hjulet still och då är länkagehastigheten alltid högre.

Stalle

Hur får man pedal kickback på annat än en fixie?
Frihjulet tar väl hand om kedjans förehavande när gunget drar?

Vad man har för utväxling kan omöjligen inverka på ifall kickback sker eller inte, eftersom det händer mellan kassett och nav och inte har med drev att göra alls. Däremot har du uppenbarligen rätt om utväxlingen när kickback väl sker. Jag tänkte helt galet.

Kickbackeffekten i mm kedjedrag måste alltid bli större ju större kassett drev kedjan ligger på eftersom kickbacken måste vara en vinkel, inte en momentarm. Eller?
Det har väl inte pratats om annat än vinklar? Varifrån kom momentarmen?

Vad man har för utväxling kan omöjligen inverka på ifall kickback sker eller inte, eftersom det händer mellan kassett och nav och inte har med drev att göra alls. Däremot har du uppenbarligen rätt om utväxlingen när kickback väl sker. Jag tänkte helt galet.
Med ett mindre drev och lika lång "chain growth" (då den bestäms av länkaget) så får du väl ett större vinkelutslag på kassetten?

Minskar radien ökar mittpunktsvinkeln.
Iom med den ökningen måste väl sannolikheten att man stöter på en POE också öka?

b=rβ

IMG_3527.png

Det har väl inte pratats om annat än vinklar? Varifrån kom momentarmen?

Med ett mindre drev och lika lång "chain growth" (då den bestäms av länkaget) så får du väl ett större vinkelutslag på kassetten?

Minskar radien ökar mittpunktsvinkeln.
Iom med den ökningen måste väl sannolikheten att man stöter på en POE också öka?

b=rβ

Visa bilaga 717573
Aaah, givetvis. Glömde helt bort grundorsaken till problemet. ?

roligt med alla som tänker högt här. till slut kanske vi alla förstår:)

ytterligare ett par strån till stacken:

när kedjan ligger på ett större drev på kassetten bör kickbacken i kedjan ske med större rörelse men mindre kraft.

om vridcentrum för bakvaggan så som brukligt är ligger lägre än kedjans anslutning till framklingan bör i frånvaro av horst-länk alltså i frånvaro av anti-squat inte kickback kunna ske annat än om hjulet rullar bakåt. inträffar det ens?

Fast nu fattar jag fan inte hur du menar? Hjulet snurrar ju hela tiden så punkten där det blir drag i kedjan är ju i princip helt random. Menar du att det bullas upp på nåt vis?

Stalle

Jo, det blir ju random såklart men vid några av dessa positioner så kommer paketet att hinna röra sig en bra bit innan navet greppar och då har det hunnit bygga upp en rörelsemängd vilket ger en ansenlig impuls när det väl greppar. Det som gör det komplicerat är effekten dämparen ger. Kan vara så att kraften minskar ju längre in i slaget ingreppet kommer. Mmm, det blir nog så och då skulle det ju snarare var en fördel med färre POE även ur den synvinkeln. Kvarstår dock nackdelen med det inkonsekventa beteendet. Ibland händer ingeting och ibland tjong!

Aaah, givetvis. Glömde helt bort grundorsaken till problemet. ?
Lätt hänt ?

Hur får man pedal kickback på annat än en fixie?
Frihjulet tar väl hand om kedjans förehavande när gunget drar?
Avståndet mellan bakaxel och vevaxel ökar.
Skulle man ha ett länkage med huvud-pivot runt vevlagret så hade det inte varit någon "chaingrowth"
Blir år motsatt håll från då man glömmer trampa på en fixie

Hjulet roteras bakåt, från bakaxelns synvinkel, när länkaget komprimeras, så klackarna tar emot.
Med det resonemanget skulle man inte få någon kickback om man komprimerade länkaget med låst bakbroms? Stämmer det verkligen?

Med det resonemanget skulle man inte få någon kickback om man komprimerade länkaget med låst bakbroms? Stämmer det verkligen?
Sant, där är ju en annan aspekt – att kedjan sträcks när länkaget rör sig. Men är hjulet låst av bromsen spelar poe ingen som helst roll.

Gissar dock att folk sällan tar stenkistor och drop med låst bakbroms…

Joe från Starling Cycles släppte nyligen en video om detta. Sen har jag haft en annan fundering om detta och det mesta i världen tar den enklaste vägen. Vore det inte mer troligt att hjulet drivs lite mer framåt än att pedalen med en människas kroppsvikt ska lyftas uppåt. Det måste ju vara mer motstånd att lyfta pedalen än att driva ett rullande hjul.

Jag tyckte mig märka en försämring när jag installerade Onyx-nav på min FS. Tror du har helt rätt.
Ironiskt nog borde det också bli bättre (eller i alla fall mindre dåligt) ju lättare växel man har ilagd när man rullar utför.
Yes, samma här, tyckte också det vart sämre med Onyx nav på den punkten, annars är dom ju riktigt trevliga :)

Sant, där är ju en annan aspekt – att kedjan sträcks när länkaget rör sig. Men är hjulet låst av bromsen spelar poe ingen som helst roll.

Gissar dock att folk sällan tar stenkistor och drop med låst bakbroms…
Det var mer för att kommentar till "hjulet roterar bakåt sett från bakaxeln" som orsak till pedal kickback

IMG_3532.jpeg

Det här tyckte jag var sevärt

Tillbaka
Topp