Fästa cykelväska på takräcket?

Bladin

Aktiv medlem
Är det nån som har nån bra lösning för att fästa en cykelväska (Evoc) på takräcket?
Cykel utan hjul i väskan. Är det bara att köra med spännband eller bör man modda väska eller räcket?

Är det nån som har nån bra lösning för att fästa en cykelväska (Evoc) på takräcket?
Cykel utan hjul i väskan. Är det bara att köra med spännband eller bör man modda väska eller räcket?
Beror väl på om du skall blåsa i minst 200 på autobahn eller köra som folk. Spännband räcker nog för det senare alternativet.

Det finns ju olika takräcken. Får den plats liggande så är ju det huvudalternativet.

...När jag först läste frågan tänkte jag svara "på sadelröret, under sadeln".

Skulle aldrig köra en ecoc på taket. Tror den är alldeles för sladdrig för att fästa på takräcket. Kanske funkar om du packar den full med något, eller kör max 50.

Anledningen är att nu på vintern är det ofta slaskigt å salt efter vägarna. Vill inte köra en cykel utan skydd på taket. Och jag får inte ha cykeln i bilen för frugan 😖

Anledningen är att nu på vintern är det ofta slaskigt å salt efter vägarna. Vill inte köra en cykel utan skydd på taket. Och jag får inte ha cykeln i bilen för frugan 😖
En mjuk väska som fladdrar kan nog göra mycket mer skada än en aning salt som spolas av så fort man kommer fram.
Vet inte hur tät en sån väska är, men tänk på att saltet riskerar tränga in i väskan och då göra ännu mer skada, det spolas inte bort lika bra som om cykeln står öppet.

Senast ändrad:
Fast en Evoc Bike Bag är ju inte sladdrig och dessutom rätt tät.

Spännband, breda änden bakåt så den inte kan glida ur banden framåt om du pallnktar och så genom alla handtag som extra säkerhet. Spänn hårt med 2-3 band.

Det blir inte toppen men funkar, även om jag själv mest åkt ToR flygplatsen så, dvs korta sträckor motorväg.

Fast en Evoc Bike Bag är ju inte sladdrig och dessutom rätt tät.

Spännband, breda änden bakåt så den inte kan glida ur banden framåt om du pallnktar och så genom alla handtag som extra säkerhet. Spänn hårt med 2-3 band.

Det blir inte toppen men funkar, även om jag själv mest åkt ToR flygplatsen så, dvs korta sträckor motorväg.

Lite så jag också tänkt, fast 2 spännband fram till bak. Och 2 band sida till sida. Känns som man borde vara säker då.
Jag körde en billig cykel på taket under slaskväder en gång. Det gör jag inte om. Känns inte som att en Velosock hade hjälpt där. Bromsskivor, fälgar och skruvar blev inte fina efteråt 😖

Tillbaka
Topp