Fastrostad sadelstolpe

smen64

Aktiv medlem
Fastrostad sadelstolpe
Hej,jag har köpt en lite äldre damcykel med stålram och aluminium sadelstolpe som inte vill släppa taget.Jag har provat att slå ner den med en slägga bara för att rucka på den utan resultat.Har provar att vrida den med 2 st rörtänger utan resultat.Har testat att värma utan resultat.De alternativ jag ser nu är att antingen skära ett spår i ramröret och sedan svetsa ihop det igen eller kapa toppen på sadelstolpen och försöka slitsa sadelstolpen inifrån i hela dess längd nere i ramröret,skitjobbigt vet jag för jag har gjort det tidigare.
Är det någon som har provat att först värma hela skiten och sedan köra kylspray inne i sadelstolpen,aluminium krymper ju mer än stål av kyla så då kanske den släpper tänker jag.
Eller så kanske någon har en helt annan taktik som kan funka.Jo jag har funderat på att slänga skiten.
Göran

Fastrostad sadelstolpe
Jag testade allt och blev bara mer och mer trött på skiten. Till slut körde jag kaustiksoda och efter en lång dags blaskande (med heltäckande regnkläder och ffa full skyddsmask 90 för ögonens skull) var sadelstolpen så pass uppäten att den lossnade. Kolla tråden ”Visa din Miyata”.
Förutom att jag verkligen tog risken att få lut i ögonen på allvar så var det inte alls så besvärligt som jag befarade. Lycka till!

Fastrostad sadelstolpe
Testade också ALLT innan jag körde kaustiksodan - för det är fan läskigt att hålla på med - men till slut var det enda sättet. Stöter jag på samma problem direkt tänker jag gå direkt på sodan. Då vet man iaf att man får ut skiten :)

Fastrostad sadelstolpe
Jag körde tigersåg både för att kapa röret och sedan slitsa det. Tog lite tid, men känns som en betydligt enklare lösning än allt gegg kaustiksoda medför. Kanske hade jag tur med kort sadelrör.

Fastrostad sadelstolpe
Kläm fast stolpen i ett rejält skruvstäd (Som är förankrat i en rejäl bänk) och vrid på ramen, tillslut borde de allt ge med sig.

kan gå, men när jag gjorde det vred jag sönder stolpen till slut. Kan vara riktigt envist om det korroderat.

Bilagor

• B6694608-79DA-4AD6-9C1E-90EAD63B2061.jpeg
    B6694608-79DA-4AD6-9C1E-90EAD63B2061.jpeg
    640.9 KB · Besök: 263
Fastrostad sadelstolpe
Borrade ut den senaste som fastnat, gjorde samma sak med en annan stolpe för ca 30 år sen. De brukar lossna rätt snabbt om man borrar med lite mindre diameter än stolpens ytterdiameter, borren hugger lite o drar loss stolpen varvid den roterar loss med borren. Kräver ju en viss maskinpark (åtminstone en rejäl pelarborr) men föredrar detta sätt framför kemikalieslabbande.
IMG_20200418_173252.jpg

IMG_20200418_173802.jpg

Fastrostad sadelstolpe
Hej,tack för alla kreativa svar,jag har slitsat en stolpe tidigare,det funkade men var skitjobbigt,tror ändå att jag provar det först.Kaustiksodan var en nyhet för mig,får bli andra valet.
Hälsningar Göran

Fastrostad sadelstolpe
Som bekant: "Stål och Aluminium", gifter sig och ingår ett livslångt äktenskap vid korrosion.. Detta pga aluminium, (Al) bildar AlO oxid vid kontakt med syre. Medan Järn, (Fe), bildar FeO, järnoxid, dvs = lika med rost.

När dessa båda gifter sig, måste det ske en separation, mellan dom båda metallerna. Lösning:

1: Ett friktionshämmande skikt, måste skapas mellan ytorna.
2:Luft, måste tillåtas att passera mellan ytorna på dom båda metallerna, för att skapa möjligheter att sära dom åt!

Fastrostad sadelstolpe
Jag kollade en video om Kaustiksoda metoden och jag tror att jag skippar den.Men jag har en annan ide som jag skall testa,jag berättar senare om det funkar.

Fastrostad sadelstolpe
Hej alla.Jag tror att jag hittat den lättaste lösningen på problemet.Såga av skiten jäms med ramröret,slitsa den som ramröret och leta upp en sadelstolpe som passar inuti den som sitter fast.Jag hittade en som är 23,4 mm diameter och den passar perfekt.Det finns ju hur många olika diametrar som helst på sadelstolpar så det går nog ofta att hitta någon lämplig.

Fastrostad sadelstolpe
Hej alla.Jag tror att jag hittat den lättaste lösningen på problemet.Såga av skiten jäms med ramröret,slitsa den som ramröret och leta upp en sadelstolpe som passar inuti den som sitter fast.Jag hittade en som är 23,4 mm diameter och den passar perfekt.Det finns ju hur många olika diametrar som helst på sadelstolpar så det går nog ofta att hitta någon lämplig.
Känns som ett nytänk. Men du har kvar problemet med alustolpe som sakta expanderar. Låt inte insidan bli blöt, det driver processen framåt.

Fastrostad sadelstolpe
Det förutsätter att den som sitter fast är ganska tunn och har ganska stor diameter. Jag har haft stolpar som var både tjocka och konformade invändigt.

Fastrostad sadelstolpe
Jag har kapat av ytterligare 2 st sadelstolpar jäms med ramröret och hittat stolpar som passar ner i den som sitter fast i ramen, så det funkar i de festa fall att göra så.

Tillbaka
Topp