FATBIKE: Däckstråden

Lars.E sa:
Stånkan sa:
XXL kör 25% rabatt. Utbudet i Uppsala:
Jumbo Jim 4.8 liteskin ~ 472kr
Surly Bud ~ 750kr

Riktigt bra pris.
Ett tips för alla med snowshoe 4,5 är att uppgradera nu när det är billigt. Väl investerade pengar.

Har nu köpt ett GC 4.6 av fatboyslimjim här på happy, som levereras hem av bekanta. Tänkte byta ut mitt snowshoe fram men köra dem bak för att köra slut på dem, problemet jag mest har tänkt på är självstyrningen, som blir extra extrem nu under sommaren, märker det inte lika tydligt på vintern. Ska bli spännande att se om det ger den revolution du brukar säga Lars.E :-) för som bakdäck är det väl inga problem, känns dumt att slänga 2 par i princip nya Snowshoe....

Martinmat sa:
Lars.E sa:
Stånkan sa:
Surly Bud ~ 750kr

Riktigt bra pris.
Ett tips för alla med snowshoe 4,5 är att uppgradera nu när det är billigt. Väl investerade pengar.

Har nu köpt ett GC 4.6 av fatboyslimjim här på happy, som levereras hem av bekanta. Tänkte byta ut mitt snowshoe fram men köra dem bak för att köra slut på dem, problemet jag mest har tänkt på är självstyrningen, som blir extra extrem nu under sommaren, märker det inte lika tydligt på vintern. Ska bli spännande att se om det ger den revolution du brukar säga Lars.E :-) för som bakdäck är det väl inga problem, känns dumt att slänga 2 par i princip nya Snowshoe....

Personligen så låter jag båda mina snowshoe ligga och skämmas i en låda i garaget.
Men folk tycker ju olika.

Fatboyslimjim sa:
Hej! Lite varning för Jumbo Jim. Rullar bra o hyfsat grepp men ack så tunna. Trashade ett igår. En gren gick rätt genom slitbanan, tror inte det hade hänt med ex GC.

Liteskin är papperstunna och har haft kort livslängd för mig.
Snakeskin har funkat riktigt bra en längre tid för mig.

Fatboyslimjim sa:
Jag körde 4,8 snakeskin men det räckte tydligen inte.

Jag har varit med på en tur då kompis fått en pinne rakt igenom slitbanan på ett Dillinger 5 däck + slang + fälgband. så det kan nog hända på de flesta fatbikedäck om man har otur.

Jag har kört tubeless på mina 4,8 snakeskin hela förra sommaren + sedan snön försvann i våras.
Det har funkat fint hittills, men det är några kantdubbar som blivit lite fula av alla vassa stenar jag kört på.

Oftast går det att laga liknande skador med en lapp från insidan (gärna en armerad lapp om skadan är stor).

Lars.E sa:
Martinmat sa:
Lars.E sa:
Stånkan sa:
Surly Bud ~ 750kr

Riktigt bra pris.

Personligen så låter jag båda mina snowshoe ligga och skämmas i en låda i garaget.

Lägger ett i skämslådan så länge och sedan blir det nog att pröva ett Bud fram i vinter och sätta GC bak, ska ut och sladda ner Snowshoe så kanske det känns mer motiverat att slänga dem :-) ;-)

Har cyklat ett tag nu med Jumbo Jim 4.8 fram å Snowshoe bak. Jag tycker det funkar bra, men snabbast lär jag nog inte bli! :)
Har dock vänt riktning på bakdäcket så det driver bättre å bromsar sämre.

Det blir lite hardtail känsla, eftersom det behövs ganska mycket mer luft i bak. Körde sista turen med ca 7 psi fram å ca 12 psi bak. Trivs med det, har jag märkt. :)

frid!

Senast ändrad:
Sådär. Nu har jag kört första turen med Jumbo Jim fram. Det är definitivt lättrullat. Dock upplevde jag det som snorhalt på fuktiga klipphällar. Har någon annan liknande erfarenheter? Kanske att det blir bättre om det slits in lite? Det är ju sprillans nytt.

Jag tror att de flesta däck är lite hala när de är helt nya. Mitt Jumbo Jim som jag har fram var ju blankt, men har nu fått en grå mattare färg å funkar förmodligen betydligt bättre, nu när släppmedlet är borta, skulle jag tro! :)
Så det blir bättre! :)

frid!

Lars.E sa:

Jo, Lars, du hade rätt! :)
Jag skulle bytt både fram & bak.

Har nu kört 45 km med Jumbo Jim även bak. 4,4 blev det där så min skärm från Mucky Nutz får plats.
Cyklade med min kollega som köpte min HT, 29" Canyon. Rullade betydligt bättre på grusväg trots lågt tryck!
Cykeln är nu riktigt härlig! :)

frid!

Senast ändrad:
Nån som har provat minions 4.8or... jag gillar rejält tuffa stigar och nerfarter. Har ett par nates nu som funkar bra men hojen blir så låg med dom däcken.

Skaffade äntligen lite tubeless till Duden.
Tejpade med Sunringles tejp. Skvätte i 1 dl Stans fram och 2 dl bak då det däcket ser lite tråkigare ut. Kommer tappa ut 1 dl när jag kört mer.
Fram blev tätt med en gång. Bak behövde skakas runt lite. Har stått 2 dygn plus en 2 timmars tur o blandad terräng med bibehållet tryck.

Däcken är JJ Liteskin 4,8"
Upplever det som ännu mer lättrullat fast lite stutsigare. Kan kanske kompensera studset med lägre tryck. Körde 0.45/5 bar fram/bak. 4/4.5 Kan nog vara bättre men jag ville inte riskera att burpa när vi var 6 st på turen. Hade bättre rull än de flesta 29" "fincyklar" på grusväg. :)

AnteL sa:
Nån som har provat minions 4.8or... jag gillar rejält tuffa stigar och nerfarter. Har ett par nates nu som funkar bra men hojen blir så låg med dom däcken.

Gillar du Nate men vill ha 4,8 så är det exakt vad Lou är... Lou 4,8 är en större kopia av Nate. Kompletteras med fördel med Bud 4,8 fram.

AnteL sa:
Jag kör FBF/FBR 4.8 EXO. Grymt stabila och extremt bra grepp. Funkade oväntat bra på isiga stigar i vintras, bara det var skrovligt. I lera blir det inte bättre. De stora blockliknande dubbarna hugger sej fram. För packad snö finns det dock bättre däck. Och rullet på jämnt underlag inget vidare. Men behöver du däck för riktiga grisförhållanden finns det nog inget bättre.

Senast ändrad:
Lars.E sa:
AnteL sa:

Gillar du Nate men vill ha 4,8 så är det exakt vad Lou är... Lou 4,8 är en större kopia av Nate. Kompletteras med fördel med Bud 4,8 fram.

Vart Lou fram och bak :) Flera som gillar den kombinationen.

AnteL sa:
Lars.E sa:
AnteL sa:

Lou är rejäla däck som tål lite tuffare tag, och gillar du Nate så borde du gilla storebror Lou.

Lars.E sa:
AnteL sa:
Lars.E sa:
AnteL sa:

Lou är rejäla däck som tål lite tuffare tag, och gillar du Nate så borde du gilla storebror Lou.

Absolut. Stoppade på framdäcket och gick oväntat lätt att få slanglöst. Mina nates var sjukt sega att få täta vid fälgkanten då det småburpade när man körde över rötter

Senast ändrad:
IMG_20170720_201531-01.jpeg

Blandade lite glitter i orange seal för glamourens skull! Däcken verkar lovande iaf! Skönt att få hojen lite högre iaf!

Har nyss skaffat mig en beggad fatbike, det ser ju ut som en djungel det här med tubeless till den jämnfört med mtb´n. Det är oklart vad jag har för fälgar på den. Står surly på fälgbandet och dem har runda hål i fälgen. Ser inte ut å vara några "hyllor" för slanglöst. Är det värt/gårdet endå? Köra i liggunderlag känns ju rätt lökigt, eller? :)

Bilagor

• 13.jpg
    13.jpg
    343.6 KB · Besök: 105
Ni med Dude som har bytt från JJ 4.0 till 4.8, och har flyttat bakhjulet bakåt i dropouten.

Behövde ni byta / förlänga kedjan?

Behövde man byta bromsskiva? Har för mig att jag läst nåt om det men hittar det inte igen.

Jag svarar "ja" på att förlänga kedjan, men "nej" på att byta skiva. Däremot ska du flytta bromsoket i samband med att du flyttar hjulet.

Kupa sa:
Jag svarar "ja" på att förlänga kedjan, men "nej" på att byta skiva. Däremot ska du flytta bromsoket i samband med att du flyttar hjulet.

Ja just det. Det såg ju tydligt ut bara man såg efter. Tack! Då blir det en däcksbeställning ikväll. Ska bli intressant att testa Schwalbes nya Addix-blandning också.

Slog till på en Canyon Dude för ett tag sen och ska tydligen få den levererad imorgon. Funderar lite på om man skulle ta och konvertera till tubeless på en gång. Så jag googlade lite på vad man ska ha och det verkar ju vara en djungel utan dess like. Fatty stripper verkar ju riktigt bra men dyrt. Bred gorillatejp verkar ju annars billigt och populärt. Har ni någon annan prisvärd variant att tipsa om? Vad ska man ha för ventiler och vätska?

Tycker du att fattystrippers latexband är dyra?
Det är ju bara latexbanden du behöver om du ändå vill köpa vätska och ventiler på annat ställe. (vilket jag förmodar då du gör prisjämförelsen med en tejprulle).
Fattystrippers utan blingstrip är det enklaste och säkraste du kan montera på dt-fälgarna. Plättlätt och burpfritt.

På tal om priset på Fattystripper så går en stor del av pengarna till ledunderhåll (Winterpark Fatbike-trails).
Jag gynnar gärna det som gynnar fatbikes.

Enda nackdelen med fattystripper är väl att de verkar ta god tid på sig att leverera och att trackingfunktionen är värdelös. Jag beställde för 2-3 veckor sedan och har fortfarande inte fått något.

Lars.E sa:
Tycker du att fattystrippers latexband är dyra?
Det är ju bara latexbanden du behöver om du ändå vill köpa vätska och ventiler på annat ställe. (vilket jag förmodar då du gör prisjämförelsen med en tejprulle).
Fattystrippers utan blingstrip är det enklaste och säkraste du kan montera på dt-fälgarna. Plättlätt och burpfritt.

Ok, kanske inte är så farligt dyrt ändå. Om jag förstått det rätt så måste man beställa från USA och då beror det ju till stor del på on man åker på moms och tull. Eller går det att köpa någonstans i Europa?

Synd att de inte har en distributör i EU!

Gillar deras inställning i alla fall (fast jag ogillar IPA!):

Q10: Which beer makes the installation the most fun?
A10: Tough call... but Mojo Risen from Boulder Beer does the trick for me if you can find it on a shelf (its only brewed in January). Its a lovely double IPA that has just the right amount of hops and finishes clean. 12.6% means that its a "light" beer. If you drink 2 of them... you're done. See... its a light beer.
UPDATE: Lately I've been enjoying Sam Adams Light (best light beer ever) WITH a shot of amaretto AND a shot of pulp-less orange juice. I've even had it with POG (for the Hawaiians among us). Its sweet and fruity, yet beer... Its a nice beer-cocktail.

Jag har fått mina nya Jumbo Jim 4.8'or. De vägde över 1500 gram per styck, avgjort mer än de 1290 gram som Schwalbe säger. Nästan så jag överväger att skicka tillbaka dem. Jag valde JJ litet för att slippa allt för tunga däck.

Det jag är ute efter är framförallt ett bättre våtgrepp, det är mycket hala hällar i Hellas. Sen ser jag en fördel med större / högre däck så att jag slipper slå i pedalerna i marken lika mycket...

Finns det några andra däck som skulle ge mig ett bättre våtgrepp?

De ska sitta på en Dude.

kontorsråttan sa:
Jag har fått mina nya Jumbo Jim 4.8'or. De vägde över 1500 gram per styck, avgjort mer än de 1290 gram som Schwalbe säger. Nästan så jag överväger att skicka tillbaka dem. Jag valde JJ litet för att slippa allt för tunga däck.

WTF, det var verkligen tungt. När jag köpte mina JJ 4,8 när den här tråden var på sidan 5, så visst var de tyngre än 1290, men inte så jäkla tunga.

Kupa sa:
kontorsråttan sa:

WTF, det var verkligen tungt. När jag köpte mina JJ 4,8 när den här tråden var på sidan 5, så visst var de tyngre än 1290, men inte så jäkla tunga.

Jo precis. Och då är tanken att om däcken ändå är svintunga, kan jag då få något annat som väger ungefär samma lika men som har bättre grepp? För de flesta andra fatbikedäcken verkar ju också väga runt 1500 gram.

Vägde Vee Tube 4.8 som sitter bl.a på Nakamura. Stabila 600 gram/slang. 340 gram för Specialized 650B/2.4-3.0 som åtminstone fick däcket på plats (Snowshoe 4.5).
/David

kontorsråttan sa:

.

Har ett par JJ 4,8 som jag köpte typ när dom kom och dom vägde in under 1300, vikten varierar en hel del beroende på modell, lite skin, snake skinn, evo, prefomance mm.

Tycke dom funkar helt ok greppmässigt men då har jag bara SnowShoe att jämföra med.

Jag måste slå ett slag för 45nrth Vanhelga 4.0. Köpte dem för å ha lite bättre grepp nu på höst/vinter än Jumbo Jim 4.0.

Med tanke på dubbstorlek så trodde jag dem skulle självstyra som fan, men jag upplever att dem självstyr mindre än Jumbo Jim.

Har nu fixat slanglöst men innan har fått en hel hög punkteringar med Jubmo Jim oxo, trots att jag knappt känt genomslaget eller jag tyckt jag kört väldigt lugnt. Med Vanhelga har jag lyckats buckla fälgen 2ggr utan att fått punktering (med slang), sen kanske inte just bucklorna är så najs men. Mjuk fälg? Jag vet inte, första bucklan tänkte jag att den har nog blivit innan. Sen fick jag en till. Trodde inte det var möjligt.

Det enda negativa jag upplevt vs Jumo Jim väl är rullmotståndet, det är ju lite mer sådant i Vanhelga. Klena sidewalls har jag läst att det skall vara oxo (vs JJ då) trots att dem väger ca300g mer än JJ i Snakeskin versionen.

Behöver nytt framdäck, kommer köra GC bak men funderar nu på jumbo Jim 4.8 snakeskin ej addix, finns för 59€ eller 45nrth flowbeist för 999kr på xxl

Kör enbart stig o en hel del snö/vinterföre vad säger ni som prövat?

Priset på jumbo Jim lockar...

Tjena! Kör på Flowbeist eller Bud fram om du kör mycket vinter. Viktigt med ett däck som inte tappar styrningen. Har bara kört jumbo på sommaren men det är inte mycket till klackar som kan hålla riktningen på jumbon. Gc fungerar dock fint som bakdäck tycker jag, sämre som framdäck på vintern. Sen beror det väl på hur du kör. Jag har försökt hålla uppe småstigar hela vintern, då är bud och lou grymma. Åker du skoterspår eller pistat, typ skatespår, klarar du dig med vilket som. Har inte testat Flowbeist men mönstret ser mer ut som Bud.

Tack för svar!

Är ju ditt GC jag kör, just nu fram med snowshoe bak, börjar dock ledsna rejält på snowshoe. Körde på snö i fjällen i helgen och som du säger skulle jag velat haft ett lite vassare framdäck

Fatboyslimjim sa:
Tjena! Kör på Flowbeist eller Bud fram om du kör mycket vinter. Viktigt med ett däck som inte tappar styrningen. Har bara kört jumbo på sommaren men det är inte mycket till klackar som kan hålla riktningen på jumbon. Gc fungerar dock fint som bakdäck tycker jag, sämre som framdäck på vintern. Sen beror det väl på hur du kör. Jag har försökt hålla uppe småstigar hela vintern, då är bud och lou grymma. Åker du skoterspår eller pistat, typ skatespår, klarar du dig med vilket som. Har inte testat Flowbeist men mönstret ser mer ut som Bud.

Vilka dubbar är bäst och var? Har ett Bontrager Gnarwhal 27.5x4.5 däck på väg hem. Det har hål för dubb men inga dubbar ingår. Har köpt 100 stycken av 45NRTH konkava dubbar och har sedan tidigare 50 stycken av Schwalbes spetsiga. Har även två gamla Nokia dubbdäck med "vanliga" dubb. Dessa däck ska få bistå med de dubb jag saknar (68 st).

Frågan är nu hur jag ska montera dessa dubbar för att alla ska komma bäst till sin rätt? Att sätta dom spetsiga ytterst känns inte optimalt men samtidigt borde dom konkava göra bäst jobb i mitten. Vad säger happy om detta? Länk till däcket nedan

https://www.trekbikes.com/us/en_US/...res/bontrager-gnarwhal-fat-bike-tire/p/13271/

Tillbaka
Topp