FATBIKE: Däckstråden

BuTTuS sa:
Jag vet, det är liksom vitsen med dom :-)
Tror dock inte tomten hinner komma med dom då paketstatus bara är "elektronisch an DHL übermittelt" än så länge så väntar otåligt till mellandagarna.
Jag har dock en tendens att gå händelserna i förväg och sitter nu och grubblar på rotationsriktning och om jag har råd att dubba dom, men får väl tygla mig tills jag vet om dom går in i ramen :-)
Nu har ja fått dom, men naturligtvis så har de skickat fel...
Beställde vita pure silica, men har fått svarta silica. Någon som vet om det är stor skillnad mellan de två olika gummiblandningarna när det kommer till fäste och rull?
Edit: Det gäller altså snow shoe 2xl...

Senast ändrad:
BuTTuS sa:
Lars.E sa:
Den svarta rullar sämre och samlar mycker snö i mönstret.
Skicka tillbaka och beställ vita pure.
Ok tack. Tänker iaf provmontera för att se vilka marginaler det blir, kanske häver köpet helt om det blir för trångt...
Det gick, nästan...
Nu vet jag inte om det är min ram eller bakhjulet som inte är perfekt symmetriskt, men det tar i lite lite lite på högra sidan, medans det är ett par millimeter till godo på vänster. Skulle jag ta bort "kedjeskyddet" skulle det säkert gå fritt men frågan är hur länge? Gissar att däck töjjer sig något efter några mil samt att jag nu bara hade 0,3 bar och man vill kanske ha mer om det blir någon lång transportsträcka.
Så nu behöver jag ta en rejäl funderare på vad göra, den stora volymen i dessa däck lockar verkligen! Jag behöver eran input!
1 - Byta ut dom till den gummiblandning jag faktiskt beställde och sedan kapa dobbarna på högersidan något. Ut och cykla och imponeras av bärigheten men hata rullmotståndet, sälja dom och skaffa Johnny 5 för att inse att de inte gör någon större skillnad mot de Dillinger 5 jag redan har. Pengar i sjön.
2 - Häva detta köp och direkt skaffa Johnny 5 och sedan fundera på om den lilla (gissar jag?) skillnaden i bärighet mot det jag redan har är värt pengarna. Sälja D5-orna, inatala mig att uppgraderingen var värd priset men samtidigt leva i ovisshet om hur livet/bärigheten hade varit med 2XL.
3 - Häva detta köp, sätt tillbaka D5 och ut å cykla! Nu kommer jag iaf att vända bakdäcket för att testa om det blir bättre driv.
IMG_4836.JPG

IMG_4837.JPG

Stuvarn sa:
BuTTuS sa:
Will do, får se när det blir med tanke på julefriden :-)

Oj det var snabbt jobbat :)
Ser onekligen lite tajt ut...antar däcket "kastar" några mm oxå när man snurrar på hjulet.
Jag tycker du ska skicka tillbaka däcken!
Det är ju inte jul än ;-)
Nä, det gick helt rakt faktiskt.

Lars, har du hunnit testa Johnny 5 något mer? Har du ägt Dillinger 5 och kan jämföra?

Inte hunnit testa dem så mycket mer. Ramen jag satte Johnny 5 på har "äntligen" gett upp så jag måste flytta dem till den hela cykeln i helgen.
Jo, jag har haft Dillinger 5 som favorit vinterdäck i några år och lagt största delen av vintercyklingen på dem.
Jämför man med Dillinger 5 så är Johnny 5 märkbart större iallafall.

Det här kommer att sluta med att jag sitter på tre par vinterdäck utan att kunna bestämma mig för vilka jag ska ha kvar... Jaja, YOLO som kidsen säger, eller iaf sa för några år sedan

BuTTuS sa:
Det här kommer att sluta med att jag sitter på tre par vinterdäck utan att kunna bestämma mig för vilka jag ska ha kvar... Jaja, YOLO som kidsen säger, eller iaf sa för några år sedan

Känner igen symptomen... Men tror att du har en bit kvar innan du nått min nivå av i-landsproblemet.
Jag sålde mina gamla D5 4,8 igår iallafall.
Frågan är bara hur jag ska göra med mina nya TL-ready D5... och mina nya Wrathcild. Tur att XXL har lång returrätt :)

Lars.E sa:
BuTTuS sa:

Känner igen symptomen... Men tror att du har en bit kvar innan du nått min nivå av i-landsproblemet.
Frågan är bara hur jag ska göra med mina nya TL-ready D5... och mina nya Wrathcild. Tur att XXL har lång returrätt :)

Har du bra pris på dom? =)

h.g.j sa:
Lars.E sa:
BuTTuS sa:

Wrathchildarna tänkte jag försöka att kränga för 3000 till någon i Ö-viksgänget om någon av dem skulle vara intresserade. Wrathchild konkurrerar ju mer mot Jonnysarna som jag väljer att ha som dåligtväder och lösföresdäck.
TL-D5:orna får nog vara kvar tills vidare för att kunna montera om jag känner att jag vill ha ett snabbare däck än Jonnysarna.

Lars.E sa:
h.g.j sa:
Lars.E sa:
BuTTuS sa:

Wrathchildarna tänkte jag försöka att kränga för 3000 till någon i Ö-viksgänget om någon av dem skulle vara intresserade. Wrathchild konkurrerar ju mer mot Jonnysarna som jag väljer att ha som dåligtväder och lösföresdäck.
TL-D5:orna får nog vara kvar tills vidare för att kunna montera om jag känner att jag vill ha ett snabbare däck än Jonnysarna.

Oki... :) Var bara en chansning... :) Råkade spontanköpa den Big Jon dom hade kvar på Hästmarksvägen men har inte vågat erkänna det hemma än... :)

BuTTuS sa:
Det gick, nästan...
Nu vet jag inte om det är min ram eller bakhjulet som inte är perfekt symmetriskt, men det tar i lite lite lite på högra sidan, medans det är ett par millimeter till godo på vänster.
...

Det gick nog inte. Däcket kan växa några millimeter med tiden och med högre tryck. Köp Johnny 5.

1230074d1545368397-testing-one-two-e5964f69-7e3d-4b1c-a404-2b3d9a3f2f9d.jpg

Cake Eater 27.5x4.5, Johnny 5 och 2XL på MTBR. CE på 80 mm fälg, de övriga 90 mm. 2XL med slang, de andra tublöst.

Bytte till Jumbo Jim 4.8 och det var bra mycke bättre grepp än Ground Control ?. Så om någon är sugen på ett par Ground Control 4.6 för 500:- så finns det ett par.

Bilagor

• 20181222_150658.jpg
    20181222_150658.jpg
    311.1 KB · Besök: 189
Tobbe A sa:
Bytte till Jumbo Jim 4.8 och det var bra mycke bättre grepp än Ground Control ?. Så om någon är sugen på ett par Ground Control 4.6 för 500:- så finns det ett par.

Så länge det inte är djupsnö funkar jumbo bra men sen är det kört, väntar nu på ett par surly bud och Lou för pudercykling

Bilagor

• FFADFFAD-B379-4080-9DBF-7A92421F50CF.jpeg
    FFADFFAD-B379-4080-9DBF-7A92421F50CF.jpeg
    122.2 KB · Besök: 194
BuTTuS sa:
BuTTuS sa:
Lars.E sa:
Ok tack. Tänker iaf provmontera för att se vilka marginaler det blir, kanske häver köpet helt om det blir för trångt...
Det gick, nästan...
Nu vet jag inte om det är min ram eller bakhjulet som inte är perfekt symmetriskt, men det tar i lite lite lite på högra sidan, medans det är ett par millimeter till godo på vänster. Skulle jag ta bort "kedjeskyddet" skulle det säkert gå fritt men frågan är hur länge? Gissar att däck töjjer sig något efter några mil samt att jag nu bara hade 0,3 bar och man vill kanske ha mer om det blir någon lång transportsträcka.
Så nu behöver jag ta en rejäl funderare på vad göra, den stora volymen i dessa däck lockar verkligen! Jag behöver eran input!
1 - Byta ut dom till den gummiblandning jag faktiskt beställde och sedan kapa dobbarna på högersidan något. Ut och cykla och imponeras av bärigheten men hata rullmotståndet, sälja dom och skaffa Johnny 5 för att inse att de inte gör någon större skillnad mot de Dillinger 5 jag redan har. Pengar i sjön.
2 - Häva detta köp och direkt skaffa Johnny 5 och sedan fundera på om den lilla (gissar jag?) skillnaden i bärighet mot det jag redan har är värt pengarna. Sälja D5-orna, inatala mig att uppgraderingen var värd priset men samtidigt leva i ovisshet om hur livet/bärigheten hade varit med 2XL.
3 - Häva detta köp, sätt tillbaka D5 och ut å cykla! Nu kommer jag iaf att vända bakdäcket för att testa om det blir bättre driv.
Alternativ 2 blir det, har nu skickat mail till berörda parter...
Har vänt på bakdäcket och tog nyss en liten tur i kallsnön på halvlösa skoterspår, så nu var det lite mer driv bak med D5orna

Martinmat sa:
Tobbe A sa:

Så länge det inte är djupsnö funkar jumbo bra men sen är det kört, väntar nu på ett par surly bud och Lou för pudercykling

Ok då får jag vänta o se om det kommer någon mer snö?

BuTTuS sa:
BuTTuS sa:
BuTTuS sa:
Lars.E sa:
Det gick, nästan...
Alternativ 2 blir det, har nu skickat mail till berörda parter...
Har vänt på bakdäcket och tog nyss en liten tur i kallsnön på halvlösa skoterspår, så nu var det lite mer driv bak med D5orna

Beställer du Jonny 5 av Jörg i tyskland?

Så... Om fler i tråden är intresserade så kan det vara läge att snabbt beställa för att hamna i samma sändning?
Har du fått veta på ett ungefär när beställningen ska gå?
Jörg är en trevlig kille som verkar gilla cyklar iallafall.

Lars.E sa:
Så... Om fler i tråden är intresserade så kan det vara läge att snabbt beställa för att hamna i samma sändning?
Nä så långt har vi inte kommit än, han tycks bara svara en gång per dygn :-) Men mittt sista mail var att jag köper...

BuTTuS sa:
Lars.E sa:
Nä så långt har vi inte kommit än, han tycks bara svara en gång per dygn :-) Men mittt sista mail var att jag köper...

OK... Då är det ganska stor chans att han ringer dig och kollar läget och kommer överens om betalsätt. Så det är bäst att du svarar om det ringer från något okänt utlandsnummer :)
Jag skulle tro att hans dagar går efter ett ett skema där han tex alltid fixar privata mail och cykelgrejer innan han går hem för dagen (gissning). Mailen och telefonsamtalen hade en förmåga att pricka min middag :)

BuTTuS sa:
Lars.E sa:

Har du fått något pris på dom?

Lite osäkert, 240/410 euro paret odubbat/dubbat men vet inte vad import och tull etc går på, beror väl på hur många beställningar han får ihop

Nån som har tips på var man kan hitta nåt 20*4,0 ?
Har gett upp att försöka hitta nåt dubbat så kommer göra ett försök att dubba själv. Blir säkert färdigt lagom tills våren kommer...

h-man sa:
Nån som har tips på var man kan hitta nåt 20*4,0 ?
Har gett upp att försöka hitta nåt dubbat så kommer göra ett försök att dubba själv. Blir säkert färdigt lagom tills våren kommer...

Däck utan dubb finns ju...
T ex..
Specialized Ground Control 20"x4.0
Kenda Krusade 20"x4.0
The Innova IA-2577 20" x 4

Men dubbat 20"x4. 0 tror jag blir svårt att hitta.

Lars.E sa:
BuTTuS sa:
Lars.E sa:

OK... Då är det ganska stor chans att han ringer dig och kollar läget och kommer överens om betalsätt. Så det är bäst att du svarar om det ringer från något okänt utlandsnummer :)
Jag skulle tro att hans dagar går efter ett ett skema där han tex alltid fixar privata mail och cykelgrejer innan han går hem för dagen (gissning). Mailen och telefonsamtalen hade en förmåga att pricka min middag :)
Undrar om Herr Jörg är julledig, för jag har inte fått några fler svar av honom än...
Har du hunnit testa J5 något mer, är det stor skillnad mot D5?

Jo jag har kört en del med dem i olika fören nu. Hittills aldrig känt att jag saknat D5 även om jag är övertygad om att D5 rullar bättre när det är hårt.
Jag har iallafall fått för mig att min cykel går betydligt stadigare än kompisarnas med D5 och JumboJim när det är lösföre, och kommer inte jag upp för en backe så verkar det som att ingen annan av de jag cyklat med heller kommer upp. Däremot har det varit så att andra haft problem där jag bara kört utan problem, men det kanske har andra förklaringar än däckmodellen?

Prova att skicka en ny fråga till Jörg. Han kanske väntar på att få ihop några fler beställningar att dela frakten på? eller så har han eller Terrene som sagt Jullov?

Har du prövat dina 45nrth Wrathchild som du skrev om ovan? Jag kör D5 fram å bak, men vill gärna ha nått köttigare fram å funderar på Wrathchild. :)

frid!

Nej. Jag har inte provat Wrathchild, men jag tror att det är ett bra däck. Både mönstret och dubbarna ser lovande ut.
När jag kört med D5 så har jag nog mest saknat drivet bak uppför backar. Men mina favoritspår är ganska kuperade bitvis.

Ok! :)
Kanske ska köra vidare på D5 då. Prövade du att vända riktning på bakdäcket? Ska tydligen ge bättre driv enligt bloggen på 45nrth:s hemsida så jag monterade det så när jag gjorde klart mitt nybygge i mellandagarna.

frid!

Tillbaka
Topp