FATBIKE: Däckstråden

Ja dom skålade på D4 bet rätt bra trots sin storlek, teoretiskt sett så får de ju en kant till att greppa med. Men så synd att jag nyss uppgraderat från D4 till D5 nu då, innan jag visste att det skulle dyka upp grövre dubb :-( Att köpa dom nya XL löst och byta lär bli för dyrt?

Vid lunchtid idag på xxl i Västerås, ett par D5 för 1410 kr/st

IMG_2717.JPG

Cannondale jekyl 1000 sa:
Jag fick en jättepunka på mitt JJ4.8 när jag cyklade på en grusväg. En stor sten skar in i däcket och följde med runt några varv. Tog tyvärr inget kort på stenen i däcket. Hålet är nog 2cm långt. Kan det gå att laga ett sådant hål? Vill helst köra utan slang.

Ingen som har några tips på hur man lagar hålet?

1400-1500kr styck för dubbdäck är inom rimlighetsgraden eller blir man blåst då? Tycker det låter väldigt dyrt men det kanske bara är för att jag saknar referenser. Sitter och letar som en tok efter 26x4" men kommer aldrig under dom summorna.

Lars.E sa:
eirisch sa:
Kolla vad katten släpade in...

Återkommer med testrapport i vinter!

Najs.
Vilken gummiblandning är det?
Var köper man dom, och till vilket pris?

Inte hittat i europa. Köpta i Amerikat. Snowshoe XL dubbade. 120tpi, kallar det "silica compound. De ska vara 4.8 och väga ca 1.4kg. Betalade 220 dollar för paret.

Senast ändrad:
Mordiiax sa:
1400-1500kr styck för dubbdäck är inom rimlighetsgraden eller blir man blåst då? Tycker det låter väldigt dyrt men det kanske bara är för att jag saknar referenser. Sitter och letar som en tok efter 26x4" men kommer aldrig under dom summorna.

Beror ju lite på vad det är för däck du pratar om. Vad har du hittat?
Dillinger 4 i enklaste ståltrådsversionen brukar kosta ca:1200 på XXL, men kostade 1000 sist jag såg dom.
XXL Har ju även rabattkuponger i häften på vissa orter + att dom ibland har "vänners vänner dagar" med 20 - 25 % rabatt.
Men har du hittat Vikbara D4 med hålpipsdubb för 1400 så är det ett bättre köp tycker jag.
Vad kan din närmaste TREK-handlare göra för pris på ett Gnarwhal 3,8 (typ samma som 4,0)?

Själv har jag köpt 4 par vikbara D5 med hålpipsdubb åt mig och vänner som velat att jag ska "köpa ut" åt dem under åren. Jag har betalat mellan 2700 - 3000 per par då, och dom har varit värd varje krona.

eirisch sa:
Lars.E sa:
eirisch sa:
Kolla vad katten släpade in...

Återkommer med testrapport i vinter!

Najs.
Vilken gummiblandning är det?
Var köper man dom, och till vilket pris?

Inte hittat i europa. Köpta i Amerikat. Snowshoe XL dubbade. 120tpi, kallar det "silica compound. De ska vara 4.8 och väga ca 1.4kg. Betalade 220 dollar för paret.

Mycket bra pris om du fått normal växlingskurs och sluppit andra avgifter.
"silica compound" har ju riktigt bar fäste, men är ibland tungrullat och kan bygga på sig viss typ av snö.
Det skulle vara intressant att prova det däcket och jämföra med det dyrare D5.

Hej! Ägt en white 3 fat PRO nu i några veckor och funderar på nya däck inför vintern då vee däcken känns lite halv taskiga.

Vilka erfarenheter har ni av vilken bredd man får plats med på min cykel? Fram ser det ut att passa 4.8 men bak är jag tveksam. Har dock ingen uppfattning om hur stor skillnaden är på 4.5 och 4.8.

Rekommenderas dubbdäck eller dubbfria? Isåfall vilka däck kör ni med och på vilka underlag.

Tacksam för eventuella svar :)

Viktorwestinn sa:
Hej! Ägt en white 3 fat PRO nu i några veckor och funderar på nya däck inför vintern då vee däcken känns lite halv taskiga.

Vilka erfarenheter har ni av vilken bredd man får plats med på min cykel? Fram ser det ut att passa 4.8 men bak är jag tveksam. Har dock ingen uppfattning om hur stor skillnaden är på 4.5 och 4.8.

Rekommenderas dubbdäck eller dubbfria? Isåfall vilka däck kör ni med och på vilka underlag.

Tacksam för eventuella svar :)

Enligt bilder och uttalanden från 3 Fat ägare så ska 4,8 funka på den.
Cyklar du där det finns is så tycker jag att dubbdäck är ett tryggt val.

Angående skillnad i bredd så beror det på modell och toleranser. Vissa 4,8 är inte mycket större än dina 4,5 och vissa 4,8 är betydligt större.

Jag kör med Dillinger 5 från XXL från att det blir isigt på hösten (mitten av november ungefär) och fram tills isen är borta på våren (kan vara slutet av april - början av maj).
När jag väl lagt på dubbat på hösten så låter jag dom ligga på, men är lite extra försiktig med att cykla i känsliga områden om det är barmark.

Det är INTE 120 tpi.
Det är den enklaste varianten med ståltråd och gamla modellens dubb.
Det finns dock ett par olika varianter av den enklare sorten och xxl har haft båda, så det kan skilja från butik till butik beroende på hur länge dom haft däcken i lager.

Jag ska sätta upp ett hjulpar dubbfritt snart, troligen med fatty stripper.

MEN, har nån fått Jumbo Jim 4.8 Lite-skin tätt? Eller ska jag direkt gå på versionen med tjockare väggar? Jag äger redan ett par Lite-Skin, men orkar inte försöka om nån säger att de är lönlösa.

Jag har kör lite skin 4,8 slanglöst. Funkar hur bra som helst.
Dock så var de nya när jag monterade dem, tätade direkt och har inte fyllt på under 40 skogsmil.
Nu när jag slängde på dubbdäcken var stora delar TL vätskan fortfarande flytande.

PatrikT sa:
Däremot så har jag sett använda Lite Skin som har varit rätt luftiga i däcksidorna.

Ja, du såg ju slangen genom däcksidan på de Lite Skin jag körde med tidigare. Dom hade varit omöjliga att få täta. Men då väger ju jag ett tiondels ton och cyklar ganska osmutt bland stenarna..
Mina Snake Skin har dock hållit bättre.
Men är man lätt och smidig bland stenar, eller bara kör snö, så borde Lite Skin fungera ganska länge ändå.

Att man ser väven behöver inte betyda att det inte blir tätt. Väven kan ligga ganska ytligt på vissa däck även när dom är helt nya (ibland bara fläckvis).
Problemet är att även gummilagret bakom väven är väldigt tunt, så när väven börjar bli lite "lös" så är det nog inte mycket gummi kvar bakom heller.
Ser det ut som att väven på dina däck fortfarande är ingjuten i däcket så att det bara är vävens "yta" du ser så kan det gå bra.
Ser det ut som att väven ligger löst utanpå däcket så kan det nog bli problem.
Har du redan däcken så är det bara kostnad för latexbandet och vätskan du vaskar om det inte fungerar, så det kanske är värt att prova?

BuTTuS sa:
Mordiiax sa:
XXL i Sundsvall hade Dillinger 4 bak i lagret för 1000kr stycket samt en slang till övers för 99kr, som hittat tycker jag :D
Sambal Oelek sa:
På XXL i Gbg finns också Dillinger dubbdäck för en lax. Lite sugen men väntar nog lite på den. Såg fina ut iaf.
Vet ni vilken version, 60 eller 120tpi?
Nu har jag varit där igen, det är D4 med gamla sortens dubb och 33TPI

Lars.E sa:
Att man ser väven behöver inte betyda att det inte blir tätt. Väven kan ligga ganska ytligt på vissa däck även när dom är helt nya (ibland bara fläckvis).
Problemet är att även gummilagret bakom väven är väldigt tunt, så när väven börjar bli lite "lös" så är det nog inte mycket gummi kvar bakom heller.
Ser det ut som att väven på dina däck fortfarande är ingjuten i däcket så att det bara är vävens "yta" du ser så kan det gå bra.
Har du redan däcken så är det bara kostnad för latexbandet och vätskan du vaskar om det inte fungerar, så det kanske är värt att prova?

Nu har jag testat med fattystripper och vätska, men bara testat ett däck ännu. Det gick fenomelalt bra, och däcket var väldigt tätt. Såg bara något enstaka pyttehål som tätades av vätskan.

Dessutom kunde jag pumpa upp med golvpump. Var tvungen att sträcka lite på strippern för att sluta tätt mot det icke fyllda däcket. Ett par kraftiga stötar, sen började det täta.

Bild på däcksida som legat nedåt i någon timme. Toktätt trots att det inte är TLR.

IMG_5217.JPG

IMG_5216.JPG

eirisch sa:
Lars.E sa:

Nu har jag testat med fattystripper och vätska, men bara testat ett däck ännu. Det gick fenomelalt bra, och däcket var väldigt tätt. Såg bara något enstaka pyttehål som tätades av vätskan.

Dessutom kunde jag pumpa upp med golvpump. Var tvungen att sträcka lite på strippern för att sluta tätt mot det icke fyllda däcket. Ett par kraftiga stötar, sen började det täta.

Bild på däcksida som legat nedåt i någon timme. Toktätt trots att det inte är TLR.

Är det liteskin? Man kan undra om det är ren tur eller om schwalbe har ändrat något i sin tillverkningsindustri. Jag köpte två racing ralf liteskin till 29:an för att testa om dom tätar lika bra som snakeskin.

Ja det är liteskin. Jag har kört mycket med continentals däck på "vanliga" cyklar. Och de är inte såhär täta ens när de påstås vara TLR. Mycket imponerande tycker jag!
Ännu mer imponerande var fatty-strippern i sin enkelhet.

eirisch sa:
Ja det är liteskin. Jag har kört mycket med continentals däck på "vanliga" cyklar. Och de är inte såhär täta ens när de påstås vara TLR. Mycket imponerande tycker jag!
Ännu mer imponerande var fatty-strippern i sin enkelhet.

Najs.
Nu är det bara att köra så länge däcket funkar.
Fattystripper är otroligt enkla att montera.

Ni som har provat Fattystripper, har ni köpt direkt från fattystripper.com eller finns det återförsäljare på närmare håll? Jag lyckades ju bara med ett (1) JJ4.0 + gorillatejp, efter det har det bara krånglat så jag har inte brytt mig om slanglöst mer.

Jag köpte mina i USA.
En sak som kan vara värd att tänka på är att fattystripper är en slags insamling till underhåll av fatbiklerder, så överskottet går till att sladda lederna.
Så alla som köper fattystripper är delaktiga i att sprida intresset och öka möjligheten för folk att cyckla fatbike på fina vinterleder.

Lars.E sa:
Jag köpte mina i USA.
En sak som kan vara värd att tänka på är att fattystripper är en slags insamling till underhåll av fatbiklerder, så överskottet går till att sladda lederna.
Så alla som köper fattystripper är delaktiga i att sprida intresset och öka möjligheten för folk att cyckla fatbike på fina vinterleder.

Sladda leder gör väl cyklisterna i fråga med ett släpande bildäck bakom?:D

Liteskin är väl möjligt att göra tubeless?
Hur mycket gucka vill ett fetingdäck ha?
Vem tar bort S-et i rubriken? "däcks" säger man väl knappt i Skellefteå?:D

NickPick sa:
Lars.E sa:
Jag köpte mina i USA.

Liteskin är väl möjligt att göra tubeless?
Hur mycket gucka vill ett fetingdäck ha?
Vem tar bort S-et i rubriken? "däcks" säger man väl knappt i Skellefteå?:D

Ja det är lite-skin jag lyckats med ovan. De är ändå ett år gamla och har väl gått ca 60 mil i skog.
Får se hur de står sig med tiden och temperaturskiftningar. Hade ett hål i bakdäcket hag inte visste om. Fick lappa det, och nu är både fram och bak slanglösa!

NickPick sa:

Winterpark som Fattystripper sponsrar har ett ganska stort ledsystem som underhålls på olika sätt. Allt från att gå med snöskor till att dra sladdar efter motordrivna fordon, tex. en Rokon 2-hjulsdriven motorcykel.

Bildäck är för övrigt förvånansvärt bra. Det finns en gubbe som brukar gå och dra ett däck vid Skyttis som ligger ett par km från mig. På dom stigarna är det riktigt trevligt att cykla.
I samma område sladdar kommunen de bredare stigarna med en skoter som drar en sladd. De breda stigarna kallas vinterpromenaden och är perfekt att kombinera med de smala stigarna där gubben drar däcket.

Asså jag velar (som vanligt) ska beställa nya däck till min Dude 9.0....nu vet jag inte vad jag vill ha finns ju 4.0"-4.4"-4.8"
Tycker min lite "lättade" Dude känns rätt pigg för att vara en fatbike...fast lite sugen på fetare däck är man ju :)
Vore kul få nått råd från nån som gått just från 4.0" till 4.8"...

Bilagor

• IMGP7647.JPG
    IMGP7647.JPG
    354.8 KB · Besök: 175
Med tvådelad framväxel får man inte plats med 4.8 bak på en Dude om jag fattat rätt så där funkar kanske 4.4?
Fram är det ingen diskussion, som jag ser på saken, utan där ska det vara 4.8! :)

frid!

Tillbaka
Topp