Fatbike på XXL, 11990:-

eiskall

Aktiv medlem

Bilagor

• image001.jpg
    image001.jpg
    29.5 KB · Besök: 75
Då blir det en Fattie som planerat i alla fall då.. Tjejen har sagt att jag inte får beställa en till cykel så länge jag inte fixar körkortet, men hon har inte sagt något om att köpa en direkt i butik. ;D
GO XXL!!!

HI-TEN skrev:
-------------------------------------------------------
> Hoppas den dyker upp snart, har ju fingrat på
> köpknappen på en On-One ett tag nu...

+1

Kaffekask skrev:
> Låter klart intressant! Ynka 13kg också...

13kg?! Kommer den hålla?! ;)

Putte-- skrev:
> Då blir det en Fattie som planerat i alla fall
> då.. Tjejen har sagt att jag inte får beställa
> en till cykel så länge jag inte fixar
> körkortet, men hon har inte sagt något om att
> köpa en direkt i butik. ;D
> GO XXL!!!

Oooh. Kryphål. Då blir du bergis populär hemma. Sånt brukar uppskattas. ;)

Kristoffer R skrev:
> Suck; nu blir det väl omöjligt att låta
> bli....
>
> Kudos till XXL om det stämmer!

+1 Det är ju ingen mening att kämpa emot längre...

De skulle få surley ( har jag gör mig han sa ) med trodde killen i butiken + en white då. Så 2modellet att välja på :)

Humm. Vad besvärligt det kommer bli nu.
Jag har redan lite för många cyklar i förhållande till lägenhetsstorlek. Och en fatbike tar väl rätt mycket plats. Så då återstår att flytta. Vilket betyder nytt jobb för att finansiera större boende. Men det kanske bara är positiva problem.

Jag antar att de tar in en Surly för att man skall kunna jämföra pris och specifikation, och därmed se hur prisvärd White-fattyn är. Jag hade ju egentligen bestämt mig för en Moonlander, som skulle uppgraderas med Shimano XT-bromsar och triggers. Det blir ju en viss prisskillnad, milt uttryckt!

Ursäkta en okunnig men vad är "triggers"? Är det växelreglage typ Shimano Rapid Fire?
Jag har läst någonstans att GripShift är att rekommendera vid sträng kyla. Ska funka bäst med poogies och tumhandskar.

Jag tror att SRAM kallar sina rapidfire för triggers, men att det är ungefär samma idé. SRAMs Triggers växlas bara med tummen, medan Shimanos Rapidfire kan växla till mindre kugg genom att trycka åt vilket håll som helst på den spaken. Om jag inte har missuppfattat det hela, så har Moonlandern någon typ av spak à la 80-tal. Men jag kan ju ha missförstått allt. Det händer ibland.

och jag fick svar från XXL att de dyker upp under oktober månad.. Så mycket för att få upp en buffert efter semestern.. Tjejen kommer bli galen, men jag ska fan ha en.

Enligt XXL norska fejsbuck så kommer den inte förrän "i løpet av november" (under november, typ). Det är knappast så att vi i Sverige kommer få den månaden tidigare, snarare att norrbaggarna är ärligare med tidsestimaten. Så nu blir det ännu svårare om man trots allt ska spara 2000, få ytterligare en månads cykling på fetbike men en 2 kg tyngre hoj, dvs köpa en Fatty istället...

13 kg känns relativt lätt ju, värt att vänta på givet att geon är vettig. Undrar vad verklig vikt i strl Large, med pedaler, blir.

Jag som trodde jag behövde bli av med en av mina cyklar för att få plats med en CX. Nu gäller det att bli av med lite fler cyklar för att få plats med en Fatbike också.
4 hojar, sambo och varulager på 43 kvm är stundtals lite trångt...

JC skrev:
> Jag som trodde jag behövde bli av med en av mina
> cyklar för att få plats med en CX. Nu gäller
> det att bli av med lite fler cyklar för att få
> plats med en Fatbike också.
> 4 hojar, sambo och varulager på 43 kvm är
> stundtals lite trångt...

Hade det varit bättre med fyra sambos och en cykel ?

13 kg är enligt Norge för minsta ramen, dvs i verkligheten 13,99 kg :) Detta borde medföra att medium eller large hamnar på en bit över 14 kg, kanske 15 t om...

-Andy- skrev:
> Ni som köper fatbikes, gör ni det för att ha
> den som vintercykel eller tänker ni använda den
> under resten av året också?

Underbar att cykla på året runt !

Oj, oj, oj. Varför alla dessa frestelser... Den ser underbar ut! Jag har, liksom flera andra här, många cyklar att härbärgera och en Merida cyclocross är ju också på väg nu! Hur länge skall jag kunna motstå en Fatbike? Det var ngt mindre svårt när jag såg priset på bl. a. Moonlander, men detta pris är ju mer inom räckhåll, åtminstone så småningom...

bsandborgh skrev:
> Ursäkta en okunnig men vad är "triggers"? Är
> det växelreglage typ Shimano Rapid Fire?
> Jag har läst någonstans att GripShift är att
> rekommendera vid sträng kyla. Ska funka bäst med
> poogies och tumhandskar.

Triggers är ett engelskt trivialnamn för reglage av rapidfire-liknande typ, på samma sätt som kombinerade lvg-reglage kallas brifters i den engelskspråkiga världen.

Vid kall cykling kan det bli så att fingrarna, inklusive tummen, blir lika muskelsvaga som en klase varmkorv, så att man måste växla med handflatan.
Det som funkar bäst på vintern i min erfarenhet är dual control - reglage i kombination med en vanlig top normal - bakväxel.

Från annan tråd: notera mekaniska skivbromsar och tumreglage ovanpå styret för växlar, känns 90-tal men kanske fungerar bra i kyla. Nakamura och White känns mer privärda, eller?

/David

Tillbaka
Topp