Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Mest snö=brett, mest barmark=smalare?

Sluta nuh! Jag har int' råd med två hjulpar! ;-)

Fatbike Q&A.
Varken Q eller A .. skulle slå ihop mina lån och köpa en on*one fatty samtidigt.. räntan skulle bli på 15k!!
Så det blir ännu en 'trend' som kommer att rinna mig förbi. Fast för en gångs skull känner jag mig lite lessen över att hoppa en 'trend'. Det skulle vart gosigt att ligga och gulla med fetingen.

Är den lika snygg när jag har pengar över så köper jag den ändå!

Fatbike Q&A.
Kapten_Usling skrev:
> Varken Q eller A .. skulle slå ihop mina lån och
> köpa en on*one fatty samtidigt.. räntan skulle
> bli på 15k!!
> Så det blir ännu en 'trend' som kommer att rinna
> mig förbi. Fast för en gångs skull känner jag
> mig lite lessen över att hoppa en 'trend'. Det
> skulle vart gosigt att ligga och gulla med
> fetingen.
>
> Är den lika snygg när jag har pengar över så
> köper jag den ändå!

Varför inte bygga och på så sätt sprida kostnaderna? ;)

Fatbike Q&A.
Den var så fulländad till utseendet..och priset. :P
Blir dyrare för mig att bygga, även om jag köper till 40% rabatt.. jag är en klant! Spenderat en hel vinter åt att beställa prylar för 2500+ i månaden.. och man får två radoner med bättre spec för vad jag gav, och den är inte värd nåt idag..

(men den håller, och bara går och går, med minimalt underhåll)

Fatbike Q&A.
Någon som har koll var man handlar däck till bra pris i europa?
Tänkte byta ut ett par Larry 3.8 till 45NRTH Hüsker Dü 26x4.0.

Fatbike Q&A.
Jag har kört med DH slangar i mina Nates 3.7:or och det har inte riktigt fyllt ut däcken.

Fälgbandet är tex inte spänt utan bucklar sig.
Flgovan.jpg

Jag har varit lite sugen på slanglöst och bestämde mig för att testa. Tidigare har jag testat att bara silvertejpa fälgen men det har inte gått att få däcket att expandera och täta mot fälgkanten.

Mina Onza Diamond fälgar är rätt djupa så jag började med att bygga upp botten till samma höjd som vid fälg sidan.
Flgbotten.jpg

5 lager skumplast behövdes (3 var för lite)
Flgmedskumplast.jpg

Först testade jag med någon fancy yellow tape som var 32 mm bred, la 2 st om lott. Den var för stel så när den pressades ner mot fälgbotten av lutftrycket släppte den vid kanten och det började läcka mycket, tänk ett rabisfradgande hjul.
Flgmedyellowtape.jpg

Torkade rent och gjorde ett nytt test med silvertejp. Den är inte heller elastiskt men var bredare och klistrigare vilket funkade bra på hjulet som inte haft rabies. Däcket läcker inte alls utan det är i fälgkanten som det det pyser.
Flgmedsilvertape.jpg

Jag lär återkomma i för jag ska nog försöka tejpa om det ena hjulet (som läckt lite mer) med någon mer elastiska tejp.

5 lager skumplast och tejp väger f ö 22 gram till det kommer hur mkt gucka man vill ha i.

Fatbike Q&A.
Vore inte "ghetto tubeless" enklaste sättet att köra slanglöst på fatbike, d.v.s klippa befintlig slang och vika den över fälgkanten för att skapa ett (förhoppningsvis) lufttätt "fälgband"?

Fatbike Q&A.
svalgis skrev:
> Vore inte "ghetto tubeless" enklaste sättet att
> köra slanglöst på fatbike, d.v.s klippa
> befintlig slang och vika den över fälgkanten
> för att skapa ett (förhoppningsvis) lufttätt
> "fälgband"?

Jo, jag har sett den lösningen men jag tyckte inte den var så snygg. Det kan nog vara ett enklare men lite tyngre alternativ.

Fatbike Q&A.
On-one släpper smalfälgade 29" fatbikehjul till skapligt pris.
170 bak och 135 mm nav fram, fast de väger nog mer än ett par fatwheels :)

<http://www.on-one.co.uk/i/q/WPOOFATNO/on_one_fat_not_fat_wheelset_29_inch?utm_source=The+Planet+X+and+On+One+Mailing+List&utm_campaign=28108d12fb-RT58%2C+Carbon+Frames&utm_medium=email&ct=t%28New_Planet_X_RT58_Carbon_Sportive%29&gooal=eyJjaWQiOiIyODEwOGQxMmZiIiwidGFnIjoiTmV3X1BsYW5ldF9YX1JUNThfQ2FyYm9uX1Nwb3J0aXZlIiwidWlkIjoiNDBmYTYyOGYwZmJlMzE2ZDA0OTdiM2MzMSJ9|bWF0aGlhc3pldHRlcmxpbmRAaG90bWFpbC5jb20=&mc_cid=28108d12fb&mc_eid=%5BUNIQID%5D>

Tänkte slå till på ett par senare, kanske kan vara bra att ha.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
En dum fråga kanske, varför inte köpa ett par 100mm clownshoes från början? Istället för att gå uppåt i fälgbredd successivt?, likså med att köpa 4.8 direkt istället för att gå omvägen från 3.7?,

Jag köpte billiga 4.0 för att skruvdubba dom, senare till april nångång köper jag 4.8or.

Fatbike Q&A.
MZ skrev:
> On-one släpper smalfälgade 29" fatbikehjul till
> skapligt pris.
> 170 bak och 135 mm nav fram, fast de väger nog
> mer än ett par fatwheels :)
>
>
>
> Tänkte slå till på ett par senare, kanske kan
> vara bra att ha.

Klart intressant. Rent teoretiskt skulle man kunna köpa hjulen. Ekra av fälgarna och använda naven till fet fälg. Blir fortfarande sjukt bra pris på nav. Fälgarna slänger man på crossen. Win/win =)

Fatbike Q&A.
Peter E skrev:
> Efter år av rykten verkar det nu vara officiellt
> att Kona släpper en fatbike. Kommer bli mycket
> att välja på till nästa vinter.

URL?

Fatbike Q&A.
Efter att många av de etablerade helt missade 29er-tåget och lätt småfirmorna ta hand om den nischen (förutom GF då) så verkar det väldigt ängsligt. 27.5 finns det hur mycket av som helst på ingen tid och nu känns det som att fatbikes är på väg att bli mainstream det med.

Men det är kul med valfrihet!

Fatbike Q&A.
Billigaste fatbiken hittils?

http://gearjunkie.com/walmart-fat-bike

199$ !!!

Man kan ju inte vänta sig något av walmarts hoj direkt, men artikeln som är länkad ovan har en riktigt tänkvärd kommentar:

"...I can’t say anything for the quality of this bike, but, a proper fat bike that comes in WELL under $1000 would be nice to see. Instead of automatically dubbing this a bad omen, why don’t we say “gauntlet thrown” instead?"

Kan detta ge trenden ytterligare fart?

:)

Fatbike Q&A.
BFS skrev:

> Det sitter ju en enkelklinga fram på Fattyn. Och
> jag skulle nog klara mig med det, om det var en
> snäppet mindre klinga. Jag har ett större behov
> av en lättare växel än jag har av att kunna
> trampa ut på högsta. Men, jag cyklar på
> skoterspår. Pendling och sommarstigar är en
> annan sak.

Precis så där känner jag också med min Fatty. Det är väldigt sällan jag saknar tyngre växlar medan jag ofta letar efter lättare. Det verkar dock inte som att det går att montera en mindre klinga fram. Funderade ett tag på att bygga om till 2x10 men det känns onödigt komplicerat. Har varken tid, kunskap eller ork för det så jag undviker helst ett sådant projekt.

Så finns det någon vänlig själ därute som har ett tips på hur man på ett (helst) enkelt sätt kan få lägre utväxling på sin Fatty? Måste man byta vevparti, och i så fall till vilket? Har själv ingen aning vad som eventuellt skulle passa. Har ingen som helst erfarenhet av cykelbyggeri.

Antar att det borde gå att montera vev för dubbelklinga och sedan plocka bort den större klingan. Men förstör man inte kedjelinjen då, och hur blir det med kedjans frigång vid bakdäcket?

Fatbike Q&A.
Gusen skrev:
> BFS skrev:
>
> > Det sitter ju en enkelklinga fram på Fattyn.
> Och
> > jag skulle nog klara mig med det, om det var en
> > snäppet mindre klinga. Jag har ett större
> behov
> > av en lättare växel än jag har av att kunna
> > trampa ut på högsta. Men, jag cyklar på
> > skoterspår. Pendling och sommarstigar är en
> > annan sak.
>
>
> Precis så där känner jag också med min Fatty.
> Det är väldigt sällan jag saknar tyngre växlar
> medan jag ofta letar efter lättare. Det verkar
> dock inte som att det går att montera en mindre
> klinga fram. Funderade ett tag på att bygga om
> till 2x10 men det känns onödigt komplicerat. Har
> varken tid, kunskap eller ork för det så jag
> undviker helst ett sådant projekt.
>
> Så finns det någon vänlig själ därute som har
> ett tips på hur man på ett (helst) enkelt sätt
> kan få lägre utväxling på sin Fatty? Måste
> man byta vevparti, och i så fall till vilket? Har
> själv ingen aning vad som eventuellt skulle
> passa. Har ingen som helst erfarenhet av
> cykelbyggeri.
>
> Antar att det borde gå att montera vev för
> dubbelklinga och sedan plocka bort den större
> klingan. Men förstör man inte kedjelinjen då,
> och hur blir det med kedjans frigång vid
> bakdäcket?

Med kedjan på största bak har jag ca en centimeter till kedjan (original 4" däck). Det borde gå att få in en liten klinga fram. Man kan (borde kunna) köpa nytt vevparti. Men jag klurar på om jag skulle ta av högerveven och borra och gänga hål för en liten klinga (26t) och använda bara den.

Fatbike Q&A.
BFS skrev:
> Med kedjan på största bak har jag ca en
> centimeter till kedjan (original 4" däck). Det
> borde gå att få in en liten klinga fram. Man kan
> (borde kunna) köpa nytt vevparti. Men jag klurar
> på om jag skulle ta av högerveven och borra och
> gänga hål för en liten klinga (26t) och
> använda bara den.

Ja det är väl en sån lösning jag funderat på också. Tror dock det kan vara lite knepigt att borra och gänga själv. För den som har tid och talang så kanske. För mig? Nä.

Som du säger så verkar det ju bara vara som att de skitit i att borra hålen för lillklingan. Men om man nu borrar dessa hål, får man inte i slutändan exakt ett sådant här vevparti?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31154

Om det är så skulle jag lätt kunna tänke mig att handla istället för att rackla. Jag vill dock gärna att någon som kan sånt här bekräftar att det passar först.

Fatbike Q&A.
Gusen skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med kedjan på största bak har jag ca en
> > centimeter till kedjan (original 4" däck). Det
> > borde gå att få in en liten klinga fram. Man
> kan
> > (borde kunna) köpa nytt vevparti. Men jag
> klurar
> > på om jag skulle ta av högerveven och borra
> och
> > gänga hål för en liten klinga (26t) och
> > använda bara den.
>
> Ja det är väl en sån lösning jag funderat på
> också. Tror dock det kan vara lite knepigt att
> borra och gänga själv. För den som har tid och
> talang så kanske. För mig? Nä.
>
> Som du säger så verkar det ju bara vara som att
> de skitit i att borra hålen för lillklingan. Men
> om man nu borrar dessa hål, får man inte i
> slutändan exakt ett sådant här vevparti?
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=31154
>
> Om det är så skulle jag lätt kunna tänke mig
> att handla istället för att rackla. Jag vill
> dock gärna att någon som kan sånt här
> bekräftar att det passar först.

Jag tror det passar. Men jag har mest fyrkantslager på mina hojar så jag är ärligt talat dålig på "nya" vevlagertyper. Tror också att det är lurigt att gänga själv, men jag är optimist och tror att stålskruvarna går att använda att gänga aluminium med. :)

Fatbike Q&A.
MRPs bling ring passar på den nya SRAM x9 fatbike-veven. Kostnaden blir nog cirka 2500 men då kan man köra 28t eller 30t om jag inte minnss fel. Funkar med 9 eller tiodelat bak.
Själv har jag tänkt köra med middleburnvevar och kompaktdrev fram, 30t. Det blir tyvärr inte billigare...

Fatbike Q&A.
MZ skrev:
> Köpa hjulen och borra själv kanske?

Varför inte. De har ju bevisligen gjort det själva.

Fatbike Q&A.
Det gavs info häromdagen att Nakamura Big Bob-fälgarna som är borrade uppskattas kosta 999 norska kronor per styck när de kommer i september. Bak är de 80 mm och fram 100 mm. Espen Wethe som utvecklar cykeln gav den prisuppgiften.

Fatbike Q&A.
MZ skrev:
> Då har Specialized hakat på trenden :)
>
"Rear hub 190 mm? Varför inte bara köra på 170 som alla andra? Det dräller ju inte av nav direkt.

Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Vilka "problem" löser ett 190mm nav?

Spech problem med att folk kör med andra hjul än deras egna. ;)

Fatbike Q&A.
Hur håller de olika däcken mot slitage om man åker med dem under torra svenska stig-förhållanden som nu? Är ju lite tråkigare att köpa nya däck än till vanliga MTBn när de kostar över 1000 kr st...
Hur bra klarar däcken vassa stenar och liknande? Jag är van att köra med Schwalbes däck med Snakeskin protection och då är det nästan omöjligt att förstöra sidorna på däcken.

Fatbike Q&A.
alkeru skrev:
> Hur håller de olika däcken mot slitage om man
> åker med dem under torra svenska
> stig-förhållanden som nu? Är ju lite tråkigare
> att köpa nya däck än till vanliga MTBn när de
> kostar över 1000 kr st...
> Hur bra klarar däcken vassa stenar och liknande?
> Jag är van att köra med Schwalbes däck med
> Snakeskin protection och då är det nästan
> omöjligt att förstöra sidorna på däcken.
---------------------------------
Utan att veta borde det rimligen vara olika mellan olika modeller även där. Driftsekonomiskt bör det vägas upp mot att man inte behöver underhålla dämpare lite då och då.

Fatbike Q&A.
Vassa stenar finns väl i tusen utföranden men jag har inte haft några problem med detta, tvärt om, det känns tryggare att bränna över stenkistor med fethjulingen än med vanliga mtb:n.

Sidoväggarna på Endomorpherna börjde ge upp vilket fick mig att köpa nya däck, HüskerDü däcken är tyngre men har stabilare sidoväggar och grövre mönster, räknar med att de ska hålla några år. Svårt att säga hur många mil jag kör på Puggen.

Misstänker att både utbudet och priserna kommer bli till det bättre nu när fatbikes börjar bli mer vanliga. Framtiden ser fet ut! ;)

Tillbaka
Topp