Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Bra eller dålig ide - jag går i banorna att unna mig en FATBIKE inför vintern. On-one är billig i kategorin och verkar enkel att beställa med lite frågetecken på leveranstid. Sedan finns ju Nakamura Big Bob i samma prisklass men då måste man hämta i Norge eller?

Men sen då? Hur tickar de på i stigande pris och varifrån beställer man inom EU?

Fatbike Q&A.
mn skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra eller dålig ide - jag går i banorna att unna
> mig en FATBIKE inför vintern. On-one är billig i
> kategorin och verkar enkel att beställa med lite
> frågetecken på leveranstid. Sedan finns ju
> Nakamura Big Bob i samma prisklass men då måste
> man hämta i Norge eller?
>
> Men sen då? Hur tickar de på i stigande pris och
> varifrån beställer man inom EU?

Jag hade väntat och köpt från XXL som lär släppa sin vilken dag som helst.

Går själv i tankarna om man ska knipa en sån, eller skaffa sig en långslagig HT. Svåra beslut.

EDIT: http://whitebikes.se/terrang/26-2/fat-pro/

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
johanhej skrev:
> http://www.xxl.se/vad-är-en-fatbike;jsessioni
> d=523B012EFAC9222C3C073629105A9DD1.xxlapp13
>
> Samma cykel, men i denna länk påstår man att
> vikten är "ynka" 15 kg. Kan undra vad som
> gäller.

Ja 15 låter tungt med tanke på AL ram jfr On-One Fatty med stålram väger 15.4 enl hemsidan.

Fatbike Q&A.
mn skrev:
> johanhej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
>
> > d=523B012EFAC9222C3C073629105A9DD1.xxlapp13
> >
> > Samma cykel, men i denna länk påstår man att
> > vikten är "ynka" 15 kg. Kan undra vad som
> > gäller.
>
> Ja 15 låter tungt med tanke på AL ram jfr On-One
> Fatty med stålram väger 15.4 enl hemsidan.

On-one fatty är väl i alu...?

Fatbike Q&A.
ogami skrev:
> mn skrev:
> -----
> > johanhej skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> >
>
> >
> > > d=523B012EFAC9222C3C073629105A9DD1.xxlapp13
> > >
> > > Samma cykel, men i denna länk påstår man
> att
> > > vikten är "ynka" 15 kg. Kan undra vad som
> > > gäller.
> >
> > Ja 15 låter tungt med tanke på AL ram jfr
> On-One
> > Fatty med stålram väger 15.4 enl hemsidan.
>
> On-one fatty är väl i alu...?

Fel av mig. Tack.

Fatbike Q&A.
Drömde mardrömmar om dåligt grepp på mina nya plattisar och är därför på jakt efter ett par bra vinterkängor som funkar att cykla i.

Vad använder ni? Delge mig era bästa tips.

Fatbike Q&A.
johanhej skrev:
>
> gäller.

Fälgarna anges väga 1294g. Det blir nog utmanande att bygga något som vägen 13 kg då ingen av de andra komponenterna ser ut att vara yberlätta. Men de kan ju ha byggt en riktigt lätt ram och gaffel, i så fall vore det riktigt bra ut ett uppgraderingsperspektiv!

http://www.weinmanntek.com/Products/CHOPPER/DHL80.htm

Fatbike Q&A.
jansson99 skrev:
> Drömde mardrömmar om dåligt grepp på mina nya
> plattisar och är därför på jakt efter ett par
> bra vinterkängor som funkar att cykla i.
>
> Vad använder ni? Delge mig era bästa tips.

Ett vanligt problem med kängor är att mönstret är så grovt och glest att det missar hälften av piggarna. Ett annat är att sulan är väldigt bred och hård. Den enda jag hittad med hyfsat tätt mönster, rimlig bred och mjukt gummi var en Ecco-känga. Vet inte vad den heter.
Kängor för Citybruk brukar uppfylla flest kriterier.

Fatbike Q&A.
5-10 impact high kanske? En storlek eller två för stora, ett par sealskins och ett par yllesockar

Jag kör 5-10 hela vintern här uppe i norr, och det funkar riktigt sjysst. Ifs blir det sällan jättelånga turer

Fatbike Q&A.
lacrits68 skrev:
> hej!
>
> Vad är/menas med "5-10
=Skomärke

impact high"
=Skomodell
>
> //J

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
> Finns det någon som provat snökedjor till hojen?
> På något sätt inbillar man sig att det blir
> trögrullat men det kanske är fel?
>
> http://www.slipnottraction.com/bike-tire-chains/sl
> ipnot-fat-bike-100mm.html

Å fy f-n va tugnt! Dom få gånger man hamnar på blankis får man ta det lugnt annars är just bredden på däcken som gör fatbiken så överlägsen på vinterunderlag.

Fatbike Q&A.
Ja man kan ju lätt misstänka att det blir rätt krävande för låren. Vädret är så växlande på våra breddgrader i Värmland så det har en förmåga att bli en del is också.

Eftersom Vee mission-däcken är ganska hårda kanske det får bli att dubba dem själv. Det var en artikel om hur man dubbar i gratisnumret av MTB Sweden som om det funkar finns på nedanstående länk (annars på www.mtbsweden.com).

http://issuu.com/mtb-sweden/docs/bfmz01-issuu/93?e=0

Fatbike Q&A.
johanhej skrev:
>
> gäller.

Hittade lite testbilder på Instagram,från användaren "birifoto", på just Whites variant. Lite klottrig men det är en bild iaf! Fanns en bild till tror jag. Kittad för lite kvällskörning och allt. Mobba mig inte för bilden, har glömt lösen till Instagram och skärmdumpsknappen har lagt av på iFånen.

/David

Bilagor

• whitefat.jpg
    whitefat.jpg
    123.2 KB · Besök: 129
Fatbike Q&A.
Dubb är ju rätt fint ibland. Jag gjorde egna isracingdäck med skruv för 15 år sedan med montageskruv. Ca200 i varje däck och j-ar va tung dom blev... Någon som provat dubb för skor? Finns som skruvdubb där man skruvar utifrån har jag för mig.

Fatbike Q&A.
Kanske skulle funka om man skruvar i dom med lite vulk lim typ loctite 401, men ja tvivlar att dom håller för friktionen om man cyklar på hårt underlag däcken är nog för mjuka och böjer ur dubben, själv ska ja prova fästet i orginaldäcken funkar inte det så är det väl bara å bita i sura äpplet och köpa dubbade fet däck, kanske räcker bara med fram däcket för styrningens skull.

Fatbike Q&A.
Tänkte på vad Tiki sa om att veerubber däcken är hårda. Det kanske funkar bra då? Lite dubblim är nog också bra... Å andra sidan så är det 8mm gäng på dubbarna och då är det rätt grovt mönster som gäller på ett cykeldäck om dubben inte ska gå igenom.

Fatbike Q&A.
ol__ skrev:
> Ja, ser ut att ha sjukt långa kedjestag. Tror
> inte den är direkt roligt i skogen, den är nog
> snarare tänkt till att köra på stranden. Ingen
> cykel jag hade betalat 13k för.
>
> Jag tänkte först att det kanske vart walmarts
> budgetfatbike som var rebrandad, men även den har
> ju kortare kedjestag. Läs mer om den här:
> http://forums.mtbr.com/fat-bikes/mongoose-beast-re
> view-etc-walmart-fatty-846019.html

Hoppas det är ok att svara i rollen som butik!

Vi har plockat hem ett fåtal av dessa, för att ge dem en chans!
Finns för få Fatbikes på marknaden i en lägre prisklass, och vi blev intresserade av dessa bland annat pga det integrerade Alfine-navet. Enligt utsago så fungerar de utmärkt i skogen och på snö, och jag tänker själv hårdköra en som vintercykel. Ni är välkomna att testa själva när vi fått hem dem! :)

Mvh Patrik

Fatbike Q&A.
arcamone skrev:
> johanhej skrev:
> -----
> >
>
> > d=523B012EFAC9222C3C073629105A9DD1.xxlapp13
> >
> > Samma cykel, men i denna länk påstår man att
> > vikten är "ynka" 15 kg. Kan undra vad som
> > gäller.
>
>
> Hittade lite testbilder på Instagram,från
> användaren "birifoto", på just Whites variant.
> Lite klottrig men det är en bild iaf! Fanns en
> bild till tror jag. Kittad för lite
> kvällskörning och allt. Mobba mig inte för
> bilden, har glömt lösen till Instagram och
> skärmdumpsknappen har lagt av på iFånen.
>
> /David

Konstigt att ingen kommenterat detta. Ramen ser väldigt fin ut. Hade verkligen hoppats på borrade hjul dock. Kan ju ordna det själv, men kräver en del arbete. Får hoppas att de är borrade i försäljningsversionen!

http://statigr.am/birifoto

Har sett XXL skriva både "mitten av oktober" och "slutet av oktober", så hoppas den dyker upp snart.

Fatbike Q&A.
Har lite funderingar som jag hoppas någon mer kunnig kan hjälpa mig med.

Varför sitter det en 100mm fälg fram, medan man har 80mm bak på diamaten och bigboben? Cyklarna har väl ändå "bara" 4 tum fram, och så även där bak. Det känns som onödig vikt, och ökad risk för att fälgkanterna ska slå i backen.

Sitter och lurar på om man ändå ska ta sig över till grannlandet och försöka få tag på en hoj, eller vänta på Whiten. Hur står de sig komponentmässigt till varandra?

Tror faktiskt att Whites viktangivelser stämmer efter att ha läst lite på norska XXL. 13 kg är antagligen för smallen, medan large antagligen blir uppemot 15. Detta verkar dock vara med oborrade hjulbanor. Weinmann-banorna som sitter på ska tydligen vara väldigt starka, så borrning är nog inga problem. Whiten har dock 80mm fram. Är detta en nackdel?

http://whitebikes.se/terrang/26-2/fat-pro/
http://www.gsport.no/Artikler/mammut-fatbike/

EDIT: Även om inte geo på Whiten släppts, är det möjligt att göra några bedömningar utifrån de bilder som finns i inlägget ovan? Hade framförallt tänkt använda hojen till stigcykling och allt därtill som finns i skogen. Prio är alltså inte snötuffande.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Min Big Bob väger 15,8 kg i 19 tums storlek med pedaler (15,4 utan) och då har jag sparat knappt 300 gram i lättare sadel, sadelstolpe och styre. Rätt onödigt egentligen men kul med en egen prägel på cykeln. Grunnar lite på att köpa en dämpad sadelstolpe för det kan vara lite studsigt ibland.

Egentligen är det förstås däck, fälgar och slangar man bör lägga krutet på om man överhuvudtaget ska tänka i sådana banor för den är så kul att köra på ändå trots att den väger en del. Det är ju relativ väl tilltagna hjul på den här cykeln, med slang 520 gram/styck, dubbelbottnad fälg och däck som väger knappt 1500 gram/styck. Där går det förstås sammantaget att spara något kilo om vill.

Jag vet att Tommy på Intersport i Kongsvinger erbjöd sig att åka över gränsen och posta cyklar om det är någon som vill köpa en Nakamura Big Bob. Tror inte att han tar något extra för det utöver att köparen får betala frakten inom Sverige. Nu vet inte jag om det finns några cyklar kvar men det går väl alltid att höra med dem.

Fatbike Q&A.
Känns som att det lutar lite whiten då, om den är enligt beskrivning, samt att geon känns bra. Nu när du har hunnit cykla lite på bigboben? Hur upplever du den? Känns den bra i stök, eller är geometrin mer inriktad på komfort?

Fatbike Q&A.
Efter att förstört tekniken under 6 år med heldämpat så är/var det en omställning att lära sig köra mer följsamt i studsigare terräng. Vara mjukare i armar och ben samt aktivt jobba med cykeln. Det finns mycket kvar att lära på den fronten känner jag...

Vad gäller geon så känns reachen och sittpositionen i stort väldigt lik min 20-tums Strive. Styrstammen har inte bytts även om jag hade hoppats på att få klämma dit en kortare. Den ack så viktiga gaffelvinkeln upplevs inte besvärande brant även om den på pappret är brantare på Striven så kompenserar förmodligen hjulstorleken till att den upplevs flack och bra. Utan dämpare brötar man inte lika våldsamt fram över knölig terräng som fulldämparn.

Min gamla AM-hoj, Canyon Nerve Es med 68,5 graders gaffelvinkel upplevdes mera brant fram och läskigare i branta avsnitt än vad tjockisen gör. Där cykeln går sämst om man får uttrycka det så, är när det går fort utför och det är rotigt/knöligt. Dämpning i mer än däck har faktiskt en funktion.... Allt annat tycker jag funkar bra eller snarare jättebra.

Däcken har jag inte varit så imponerad av och många med mig. De är rätt hårda och har ganska små nabbar. Däcken spårar också en del vilket är svårt att beskriva i ord hur upplevelsen är. Det har skrivits en del om däck på Terrengsykkel på sistone och ett hett tips i nuläget verkar vara att klämma dit ett par "Bud" fram och Vee´s Snowshoe bak. Då får man mjukare däck med kralligare mönster och enligt utsago ska det heller inte spåra nästan något. Det verkar bli en investering på ca 2600 kr men får bli något sådant innan sommaren.

Annars grümt skoj koncept och vilket grepp (trots däcken)! Skönt också att slippa pill/service av dämpare.

Fatbike Q&A.
Förstår att det kan kännas annorlunda att komma från en dämpad! Precis som du säger har jag också hört andra säga att man inte ska stirra sig alltför blind på styrvinkeln.

Vad kännetecknar egentligen en vettig geo för fatbikes? Högt bb och inte alltför högt stack?
Har inte sett några geotabeller för bigbob, och faktiskt inte sett några kommentarer om det heller. Vad jag har förstått så ska fattyn vara väldigt stiginriktad.

Förstår nog varför bigboben har så bred hjulbana fram förresten. Fotavtrycket borde bli större och ge mer flyt.

Kolfibergaffel är nog nära nu från on one förresten. Har postats bild på IG. 470pund kommer den nog kosta om jag inte missminner mig.

Fatbike Q&A.
Jag har nog inget bra svar på dina kluriga frågor här mer än att den känns kanon på stigen, livfull och möljer över det mesta. Den känns som jag varken blir bättre eller sämre att klara "vanligt stigåka" än med Striven. Tidstester på nätet verkar tyda på samma sak, det går något långsammare med fattyn än en dedikerad stigcykel, inte mycket men något.

Min upplevelse är att jag får sakta ner ett snäpp mot fulldämparn när det är t.ex. rotmattor. Det smäller så jäkligt i grejerna annars. Man lider ju med prylarna. :)

Geon har tidigare postats i Visa din Fatbike-tråd men här är den igen.

geometryMk2_zpsaaa3da42.jpg

Fatbike Q&A.
johanhej skrev:

> Sitter och lurar på om man ändå ska ta sig
> över till grannlandet och försöka få tag på
> en hoj, eller vänta på Whiten.

Är du sugen på en Nakamura/Diamant så är det bäst att du ringer och bokar en cykel innan du åker. Många handlare har slut på cyklar, speciellt 17´ kan vara lite kinkig att hitta. Men enligt rykten så ska intersport i Trondheim ha kvar några av sina 80 dom beställde.
.

> Tror faktiskt att Whites viktangivelser stämmer
> efter att ha läst lite på norska XXL. 13 kg är
> antagligen för smallen, medan large antagligen
> blir uppemot 15.

2 kilos skillnad mellan storlekarna verkar högst osannolikt.
.

> Hade framförallt tänkt använda hojen till
> stigcykling och allt därtill som finns i skogen.
> Prio är alltså inte snötuffande.

Fatbike är förvånansvärt roliga att cykla stig med även om det inte går lika fort som med en lätt XC-cykel.

Fatbike Q&A.
> 2 kilos skillnad mellan storlekarna verkar högst
> osannolikt.

Tänkte att de antagligen avrundat nedåt för båda storlekarna.

> Fatbike är förvånansvärt roliga att cykla stig
> med även om det inte går lika fort som med en
> lätt XC-cykel.

Det låter utmärkt. Prio är att kunna ta sig fram, överallt, och att den är driftsäker.

Ser att Whiten kommer ha dubbelväggiga hjulbanor. Någon som gett sig på att borra sådana? Tänker att det kan bli ganska jobbigt med förslutning, och att skit lätt kan samlas mellan banorna?

Fatbike Q&A.
> Ser att Whiten kommer ha dubbelväggiga hjulbanor.
> Någon som gett sig på att borra sådana? Tänker
> att det kan bli ganska jobbigt med förslutning,
> och att skit lätt kan samlas mellan banorna?

Tror inte det är en bra ide att borra dubbelbottnade fälgar.

Har du helt räknat bort on-ones Fatty? Det kommer komma nya paket med Carbongaffeln.

Fatbike Q&A.
ogami skrev:
> > Ser att Whiten kommer ha dubbelväggiga
> hjulbanor.
> > Någon som gett sig på att borra sådana?
> Tänker
> > att det kan bli ganska jobbigt med
> förslutning,
> > och att skit lätt kan samlas mellan banorna?
>
> Tror inte det är en bra ide att borra
> dubbelbottnade fälgar.
>
> Har du helt räknat bort on-ones Fatty? Det kommer
> komma nya paket med Carbongaffeln.

Nakamura/Diamant har dubbelbottnade fälgar som är borrade. Har inte hört om problem med skit mellan banorna och jag har inte märkt att det samlats något än, men tanken har slagit mig och flera som sett fälgarna har frågat.

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:

> Nakamura/Diamant har dubbelbottnade fälgar som
> är borrade. Har inte hört om problem med skit
> mellan banorna och jag har inte märkt att det
> samlats något än, men tanken har slagit mig och
> flera som sett fälgarna har frågat.

Åhå... Tänker att det fastnar snö där till vintern alt att det kommer in vatten som kan frysa.
Du får väl rapportera när vintersäsongen kommit igång ordentligt. =)

Fatbike Q&A.
ogami skrev:

> Har du helt räknat bort on-ones Fatty? Det kommer
> komma nya paket med Carbongaffeln.

En fatty med kolfibergaffel hade varit grymt! Var har du sett att de ska säljas som paket?

EDIT: Såg att Brant hade kommenterat på instagram att de kommer sälja kompletta fattys med CF-gaffeln.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Här är en liten tabell jag skapat i sökandet av den optimala ramen med lagom korta kedjestag och kompakt racig känsla (för att vara fatbike). Egenskaper jag fått för mig är viktiga :-)

Fork är gaffellängden ramen är designad utifrån. Siffrorna är från blandade källor då inte alla tillverkare är så frikostinga med detaljer.
Fatgeotab.jpg

Tillbaka
Topp