Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Schwalbe Jumbo Jim i verkligheten.
image.jpg

Kommer i två utföranden och två bredder; 4,0" resp 4,8". Priserna väntas landa på mellan 79-99€ beroende på dimension.
image.jpg

Även fyra fatbike-slangar är på gång i bredderna 3.50, 4.00, 4.50 och 4.80. 26x3,50 uppges väga 390 g.

Fatbike Q&A.
(Big) Lebowske
image.jpg

och (the) Dude
image.jpg

Trots det gemensamma filmtemat är det två upplevelser helt i varsin ända av Fatbike-skalan. Den ena en 22kg tung motorassisterad snö/sand-cykel. Den andra en fatbike utvecklad först och främst för stigcykling.

DTs helt nya fatbikehjul. Exklusiva för Canyon kommande säsong då Canyon var först att fråga DT om de kunde ta fram feta hjul.
image.jpg

Fatbike Q&A.
En första prisindikation får vi kanske i morgon då mässan officiellt öppnar. Canyon Dude skulle enligt uppgift komma i fyra utrustningsversioner. Två med Bluto och två med Canyons egna stela gaffel. Vilken/vilka av dem som får 4,0" resp 4,8" återstår att se.

Fatbike Q&A.
Härligt AJ. Du verkar ha hamnat bra till :)
Man blir ju alltid nyfiken på när nya fatbikeprodukter förväntas bli tillgängliga och vad det blir för pris. Sedan är det ju dom eviga frågorna på alla nya cyklar... Fungerar dom med Bud/Lou på 100mm fälg? Vilken axelstandard är det på bak och framhjul?
Gissar att det kommer fler än en nyhet nu i dagarna. Det kommer bli mycket surfande närmaste veckan :)

Fatbike Q&A.
Asså... jag har ju ett tag tänkt att en HT-AM-29er ska bli nästa hojköp. Men det känns som det börjar komma rätt trevliga fetdäcksstighojar, särskilt sen introduktionen av Bluto. Jag har förvisso inte provat fatbike, men jag inbillar mig att ska jag har det som enda MTB så vill jag gärna ha framdämpare trots allt.

Fatbike Q&A.
Jaha, detta ger mig ännu mer huvudvärk ! ja har sneglat på nya däck till big bobben är inte super nöjd med originalet. vad ska man köpa?

Har bytt ut hela drivlinan till XT, claesons gjorde ett dunder jobb och krigade med färgerna/kopplingarna på alla slangarna etc tillslut fick vi till den rätta big bob blå!
Nu vill ja ha hjälp med ett annat problem!

ja vill köpa en dämpad sadel stolpe men det finns inte många till Nakamuran fatbike då den har lite udda el smal stolpe !

Ps jag blev lite sur då min morbror hejade på en fatbiker under hans promenad å denne gav han fingret, trodde ja va ensam i byn, morbror trodde det var jag som kom ut ur bushen och blev riktigt sur när ja inte stannade och kramades som vi finnar gör.
så vem är det mer som lurar i mina buskar med en fat bike?

Fatbike Q&A.
j.remes skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaha, detta ger mig ännu mer huvudvärk ! ja har
> sneglat på nya däck till big bobben är inte
> super nöjd med originalet. vad ska man köpa?

Visst har du en Mk2 med 100mm fälg fram och 80mm bak? Vee Mission 4,0?
Isåfall...

Surly Nate 4,0 bak och Bud 4.8 fram om du vill ha bra egenskaper i snö. Lite varning för att framdäcket kan ta i gaffeln om du har otur med toleranser och slangval.
Annars... Nate även fram om du vill vara på säkra sidan. Lite sämre styrning än Bud men det fungerar.
Dillinger 4,0 är ett populärt däck som även finns dubbat. Dillinger 5 kommer nu, men det kan ta i kedjan om du har otur.
Husker du 4,0 sägs rulla bra och greppa hyfsat.
Vill du ha lättrullat så kan Knard 4,0 vara ett bra alternativ.
Mest lättrullade alternativet som ändå går att köra i lättare terräng med är väl Surly Larry 3,8?
Även Big Fat Larry 4,7 borde gå att klämma in om du har tur med toleranser bak.

Specialized Groundcontrol 4,6 som bra allround-däck. Lite varning för att bakdäcket kan kroka tag i kedjan då kantdubbar och däcksida enligt uppgift kommer nära kedjan. Toleranser kan spöka även här.

Schwalbe Jumbo Jim 4.0 om du vill ha ett lätt men oprövat däck.
Även Kenda Juggenaut 4.0 verkar lovande men oprövat. (Finns även som 4,5 om du törs chansa).

Som referens...
På min Mk2 har jag provat med Vee snowshoe 4,7 på 100mm fälg bak, då finns det 1mm kvar till kedjan innan jag sätter mig och trampar, när jag trampar tar däcket i kedjan, med 80mm bakfälg och Snowshoe fungerar det bättre, men däcket kommer fortfarande nära när jag trampar.
Vee Snowshoe har ungefär lika stor luftkammare som Grouncontrol och Big Fat Larry men Snowshoe har smalare mönster som inte kan kroka tag i kedjan på samma sätt. Wee snowshoe har bra luftkammare och greppig gummiblandning, det är ett mycket bättre däck än Vee Mission, men jag har ändå svårt att rekommendera det.

Och sist men inte minst...
Det enda prisvärda däck från Vee som jag provat är On One Floater.
Floater 4,0 är ett bra allrounddäck med ett riktigt bra pris. Rekomenderas!

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
j.remes skrev:
> ja vill köpa en dämpad sadel stolpe men det
> finns inte många till Nakamuran fatbike då den
> har lite udda el smal stolpe !
-------------------------------------
Jag kör USE Sumo Carbon shokpost på Boben och den funkar fint. Det är förstås ingen värre slaglängd men den möjliggör lite mer sittande i sadeln och man får i alla fall inte de värsta chockstötarna rätt upp i ryggraden. Nu var det ett tag sedan jag vägde den men vill minnas att den vägde ca 450 gram så visst det adderar väl ca 200 gram mot en odämpad.

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/use-sumo-xcr-carbon-shokpost/rp-prod8476

Fatbike Q&A.
Maggropsmässigt känns det som det dröjer något år ytterligare innan prislappen för en fatty är 12-13k med Bluto. Har du flyt kanske du kan hitta en begagnad som kan byggas om och då hamna i det prisintervallet.

Ska du inte tokbomba utför så går det allt bra utan dämpare för vanlig stigcykling med allehanda utförspartier. Det är fostrande och man lär sig att köra lite "smutt" och vara aktiv på cykeln.

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> On One har 60% på Floater!
> För alla er som fortfarande kör med Vee Mission
> så har Floater bättre grepp och väldigt mycket
> mindre självstyrning. Mest prisvärda
> uppgraderingen hittills.
>
> £19.99
> Was £49.99 60% OFF
>
> http://www.planetx.co.uk/i/q/TYOO26FAT/on-one-floa
> ter-fat-tyre

Veckan efter mitt dök upp, självklart.

50% rea på ramarna också, om nån går och funderar på att bygga själv.

Fatbike Q&A.
carl-pedal skrev:
> Det var tunga däck, 1800g är ju värre än Vee.
> Satsa istället pengarna på slanglöst, gör
> även Vee Mission 72tpi vettiga.

Vissa skryter genom att uppge låga vikter...
On one gör tvärt om.

2014-09-07_20-06-44_648.jpg

1504 gram för ett nytt floater är inte många gram tyngre än Vee Mission och floater är sjukt mycket bättre i terrängen på så väldigt många sätt.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
"snigla omkring" Haha! Med tanke på vad jag sett i ESTs trådar så tvivlar jag på att du sniglar omkring speciellt ofta :)
Jumbo Jim ser bra ut, men lär väl kosta aaaningen mer än floater med 60% rea?

Fatbike Q&A.
Någon här som kör tubeless? Hur mycket vikt sparar ni på det? Sett lite setups men dom verkar kräva lite tejp etc så undrar hur mycket man tjänar i vikt nu när det kommer lite lättare tuber etc?

Fatbike Q&A.
Jag kör slanglöst med gorilla tejp, spar 500g per hjul. Idag hade jag visserligen lite bekymmer - en gren hoppade in i backdäcket och lite burp från fram. Det beror nog på att fälgarna är obra för slanglöst, är White som är väldigt glappa mot däcken.

Skillnaden är annars enorm! Gört!

Själv undrar jag vilka fälgar som funkar bra för slanglöst?

Fatbike Q&A.
Jag kör slanglöst med 3M-tejp

Fatboy-tubeless.jpg

Originalslangarna (Specialized 26x3,8-4,8) slet jag ur redan innan första turen och ersatte med Conti 26" Freeride-slang S42 (26x2,3-2,7). Sparade 230 g/hjul. Trots sin tunna dimension fungerar de utmärkt att köra i 4,6"-däck.

Konverteringen till slanglöst sparade ytterligare 90 g/hjul. Ett varv 100 mm 3M-tejp med lite överlapp och sex skopor Stans. Det går ev att minska antalet skopor något då däcket tätade direkt utan en enda läcka och Stans används nu endast mot punkor.

Så viktbesparingen jmf slang är inte astronomiskt om originalslangarna redan ersatts av ett lättare alternativ.

Originalslang: 510 g/st
Contislang: 280 g/st
Slanglöst: 190 g/hjul (tejp 30 g, Stans 160 g)

Fatbike Q&A.
Kul att du delar med dig av ditt mektips AJ. Det skrivs att det även går att använda Tyvek-karta som fälgband för att spara ca 150 gram/paret hjul jämfört med ordinarie fälgband på Nakamura. Om man är lite fåfäng och vill ha sitt eget mönster eller färg på Tyvek går det att köpa färdigt eller att hitta andra lösningar för att åstadkomma det? Jag har inte ens hittat Tyvek att köpa mer än vanlig karta.

Fatbike Q&A.
Hmm, jag kanske var lite snabb med att klanka ner på fälgen, pinnen hade hoppat in genom däcket ju!

Det var lite svårt att få luften att stanna kvar... Känns som läge att köpa nytt däck!

När kommer Jumbo Jim ut? Vad är annars att rekommendera om jag vill ha ganska lätt däck med skapligt lätt rull för stigar i första hand?

Bilagor

• 20140912_164852.jpg
    20140912_164852.jpg
    78.1 KB · Besök: 43
Fatbike Q&A.
carl-pedal skrev:
> När kommer Jumbo Jim ut? Vad är annars att
> rekommendera om jag vill ha ganska lätt däck med
> skapligt lätt rull för stigar i första hand?
----------------------------------
Det stod 31 okt i någon engelsk nätbutik. Jag inväntar nog också det däcket då det verkar lätt i förhållande till bredd. Vee Bulldozer (ca 1350 gram, 1100 kr på Cycle components) är annars ett bra lättrullat däck som är något smalare än Bud, Lou eller Snowshoe XL. Lite tunna sidoväggar bara annars riktigt mjukt och med fint grepp. Jag har kört ett år på Snowshoe och det är samma gummi som sitter som klister på blöta hällar o rötter.

Fatbike Q&A.
carl-pedal skrev:
> Tack för tipset men jag måste hålla mig till 4
> tum. Funderar på Surly Knard 3.8". Någon som har
> erfarenheter? Klickar nog hem ett snart annars.

Jag kör Knard 3.8:or slanglöst. De rullar bra, för att vara fet-däck :-) De är lite hala när det är blött. Som slanglösa har de inte läckt annat än när jag kört med för lite tryck.

Fatbike Q&A.
När jag gjort mina trialfälgar slanglösa har jag behövt bygga upp fälgbotten. Jag använde den typ av skumplast man lägger under golv. Det blev det några varv silvertejp för jag testade hur många lager skumplast som behövdes.

Sedan har det komprimerats lite så när jag bytt däck har jag ibland behövt lägga på ett lager skumplast till för att få upp botten tillräckligt föra att det ska kunna pumpas upp.

En annan utmaning har varit att få däck som inte är vikbara att bli täta vid lågt tryck. Med vikbara har inte utmaning varit lika stor.

Fälgband
Flgbotten.jpg

Med skumplast
Flgmedskumplast.jpg

Med silvertejp
Flgmedsilvertape.jpg

Fatbike Q&A.
Jag pratade med killarna i Schwalbetrucken på VM i Hafjell förra veckan och jo dom letade fram 4,8" Jumbo Jim på en 100 fälg som jag fick klämma på. Sjukt lätt! Dock sa dom att däcken kommer framåt nyår...

Tillbaka
Topp