j.remes skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaha, detta ger mig ännu mer huvudvärk ! ja har
> sneglat på nya däck till big bobben är inte
> super nöjd med originalet. vad ska man köpa?
Visst har du en Mk2 med 100mm fälg fram och 80mm bak? Vee Mission 4,0?
Isåfall...
Surly Nate 4,0 bak och Bud 4.8 fram om du vill ha bra egenskaper i snö. Lite varning för att framdäcket kan ta i gaffeln om du har otur med toleranser och slangval.
Annars... Nate även fram om du vill vara på säkra sidan. Lite sämre styrning än Bud men det fungerar.
Dillinger 4,0 är ett populärt däck som även finns dubbat. Dillinger 5 kommer nu, men det kan ta i kedjan om du har otur.
Husker du 4,0 sägs rulla bra och greppa hyfsat.
Vill du ha lättrullat så kan Knard 4,0 vara ett bra alternativ.
Mest lättrullade alternativet som ändå går att köra i lättare terräng med är väl Surly Larry 3,8?
Även Big Fat Larry 4,7 borde gå att klämma in om du har tur med toleranser bak.
Specialized Groundcontrol 4,6 som bra allround-däck. Lite varning för att bakdäcket kan kroka tag i kedjan då kantdubbar och däcksida enligt uppgift kommer nära kedjan. Toleranser kan spöka även här.
Schwalbe Jumbo Jim 4.0 om du vill ha ett lätt men oprövat däck.
Även Kenda Juggenaut 4.0 verkar lovande men oprövat. (Finns även som 4,5 om du törs chansa).
Som referens...
På min Mk2 har jag provat med Vee snowshoe 4,7 på 100mm fälg bak, då finns det 1mm kvar till kedjan innan jag sätter mig och trampar, när jag trampar tar däcket i kedjan, med 80mm bakfälg och Snowshoe fungerar det bättre, men däcket kommer fortfarande nära när jag trampar.
Vee Snowshoe har ungefär lika stor luftkammare som Grouncontrol och Big Fat Larry men Snowshoe har smalare mönster som inte kan kroka tag i kedjan på samma sätt. Wee snowshoe har bra luftkammare och greppig gummiblandning, det är ett mycket bättre däck än Vee Mission, men jag har ändå svårt att rekommendera det.
Och sist men inte minst...
Det enda prisvärda däck från Vee som jag provat är On One Floater.
Floater 4,0 är ett bra allrounddäck med ett riktigt bra pris. Rekomenderas!