Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
ulfalf sa:
Jag tittade nog bara på bilderna och såg en oborrad fälg på originalfattyn och en med urfrästa hål på Trailen. Men det kan ju vara så att bilderna inte stämmer med specen, är det likadana fälgar så är det nog det.

.

Dom har lag en extra text under som tyder på att Fattyn fått ärva de borrade fäljarna från Trailen.
"NB: Now comes with our incredible El Guapo / Emmental fat bike wheels, lighter, faster stronger. The fun just keeps on rolling."
Men viktuppgiften på deras sida känns hög för att vara med dessa hjul och plastgaffel... Jag gissar att den är lättare än 16,7kg som även Fatty Classic uppges väga.

Fatbike Q&A.
Är det någon som provat/kör Jumbo Jim 4.0 på on-one hjul? Har problem med att panaracer fat b nimble inte vill poppa utan glider av fälgen vid höga slangtryck och sitter just nu förbannat illa. Tanken var att slänga på panaracer däcken på min fatboy och köpa jumbo jim till frugans. Frågan är då om det är en mer uttalad kant (hook) på jumbo jim däcken eller om det är hjulen som är kassa?

Fatbike Q&A.
Trots att det idag flyger lite snö i luften så är det nog snart dags att ta av dubbdäcken på Duden och på med Jumbo Jimmisarna som inte rullat en meter än. Ska bli spännande och se om man märker skillnad på vikten. Jag har skaffat lättare slangar som ska i också, men finns det även vikt att spara på fälgbanden? Någon som vet bredd och vikt på orginalbanden?

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
Trots att det idag flyger lite snö i luften så är det nog snart dags att ta av dubbdäcken på Duden och på med Jumbo Jimmisarna som inte rullat en meter än. Ska bli spännande och se om man märker skillnad på vikten. Jag har skaffat lättare slangar som ska i också, men finns det även vikt att spara på fälgbanden? Någon som vet bredd och vikt på orginalbanden?

Själv behåller jag dubbdäcken tills det går att cykla utan att behöva cykla över isfläckar.

Norrmännen gillar att göra egna fälgband av Tyvek-kartor, Tyvek är otroligt lätt samtidigt som det är tåligt.
Tyvek går även att hitta i andra former än kartor. Köper du på lösmeter får du kolla så att det inte är den tjocka/styvare varianten.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
BuTTuS sa:

Själv behåller jag dubbdäcken tills det går att cykla utan att behöva cykla över isfläckar.

Norrmännen gillar att göra egna fälgband av Tyvek-kartor, Tyvek är otroligt lätt samtidigt som det är tåligt.
Tyvek går även att hitta i andra former än kartor. Köper du på lösmeter får du kolla så att det inte är den tjocka/styvare varianten.
Hmm, enligt lite googlande så skulle det spara mig ca 50 gram per hjul... Men att köpa en karta verkar lite overkill och fult, och det enda andra vettiga jag hittar i materialet är diverse täckdukar, alla vita. Du råkar inte veta om något annat i Tyvek, helst i svart eller kanske "Dude-gult"?

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
Lars.E sa:
BuTTuS sa:

Hmm, enligt lite googlande så skulle det spara mig ca 50 gram per hjul... Men att köpa en karta verkar lite overkill och fult, och det enda andra vettiga jag hittar i materialet är diverse täckdukar, alla vita. Du råkar inte veta om något annat i Tyvek, helst i svart eller kanske "Dude-gult"?
Om en karta räcker till två hjul så tycker jag att det låter billigt. 150kr för 100 grams viktminskning är ju ett klipp. Köp en karta på ditt favoritcykelområde och lägg in. Kommer att bli skitsnyggt. Skulle gjort det själv men jag är för feg för att riva TL-tejpningen.

Fatbike Q&A.
Cannondale jekyl 1000 sa:
Om en karta räcker till två hjul så tycker jag att det låter billigt. 150kr för 100 grams viktminskning är ju ett klipp. Köp en karta på ditt favoritcykelområde och lägg in. Kommer att bli skitsnyggt. Skulle gjort det själv men jag är för feg för att riva TL-tejpningen.
Ah, jag trodde kartor var dyrare... Räcker det att bara "lägga i" en remsa eller måste de fästas på något vis? Jag ska ju fortfarande köra med slang så det behöver ju inte vara lufttätt.

Fatbike Q&A.
Jag har whiten o funtar på byta däcken då däcken är tråkiga nu när det inte längre finns snö, vilka är mest prisvärda mån tro?

Är det poppis att man stansar fatbikehjul?

Fatbike Q&A.
macaai sa:
Jag har whiten o funtar på byta däcken då däcken är tråkiga nu när det inte längre finns snö, vilka är mest prisvärda mån tro?

Är det poppis att man stansar fatbikehjul?

Prisvärt och prisvärt, jag kommer nog köpa JumboJim igen när mina nuvarande däck är slut.

Nu finns det ju relativt lätta slangar att använda istället för Stans, om man inte orkar fippla med gucka.

Fatbike Q&A.
macaai sa:

Intressant sätt att se på det... Jag brukar säga tvärt om, att snowshoe som sitter på 3Fat inte duger till annat än sommarcykling på sin höjd, och att det är på vintern man framförallt vill ha ett annat däck.

Jumbo Jim är ett riktigt bra allround-däck, men är man ute efter speciella egenskaper så kan det gå att hitta bättre alternativ.
Vad är du ute efter för egenskaper på de nya däcken?
Vad gäller prisvärdhet så är det dom däck man trivs bäst med som är mest prisvärda, även om prislappen är saftig. Att köpa billiga fatbikedäck är inget att rekommendera, men sliter man väldigt mycket däck så är On One Floater ett sätt att hålla kostnaderna nere.

Fatbike Q&A.
Tyckte mest att den är lite självstyrande i kurvor, men det kanske man inte kommer ifrån med annat däck?

Jag köttar väll på med snowshoena som sitter på då

Fatbike Q&A.
macaai sa:
Tyckte mest att den är lite självstyrande i kurvor, men det kanske man inte kommer ifrån med annat däck?

Jag köttar väll på med snowshoena som sitter på då

Självstyrningen är väldigt stor på snowshoe . Byt däck så får du en trevligare cykel.
Nämnda Jumbo Jim har väldigt lite självstyrning (Få fatbikedäck självstyr så lite som JJ). Dessutom är Jumbo Jim mycket bättre än Snowshoe i snö.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
macaai sa:

Att köpa billiga fatbikedäck är inget att rekommendera, men sliter man väldigt mycket däck så är On One Floater ett sätt att hålla kostnaderna nere.

Edit: vi annonserar inte i forumet /mod

Senast redigerad av en moderator:
Fatbike Q&A.
cola sa:
Jag gillar mina floaters..

Jag gillar mina floters... Dom är nya och fina och ligger i en låda sedan 2 år tillbaka. Köpte ett reservpar för att jag gillade dom jag hade på cykeln då. Tyvärr råkade jag testa andra däck, så dom har fått ligga kvar i lådan.
Med det sagt så måste jag säga att det finns däck som jag gillar betydligt bättre än Floaters. Floaters är mycket bättre än vissa andra däck från Vee, men dom är i mitt tycke inte lika bra som tex. Jumbo Jim +ANNAT.

Floaters är ett av de billigaste däcken, men är helt klart bättre än många andra däck. Tyvärr når det ju inte ända fram om man jämför med några av de nyare och dyrare däcken.

Är Floaters prisvärda? JA! om man har begränsad budget och inte vill ha ut maximal prestanda ur sin fatbike, eller cyklar så mycket att däckslitaget annars ger en orimlig kostnad.
Har man Floaters på sin cykel så är det bara att köra. Inga konstigheter med dom.
.

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
Ah, jag trodde kartor var dyrare... Räcker det att bara "lägga i" en remsa eller måste de fästas på något vis? Jag ska ju fortfarande köra med slang så det behöver ju inte vara lufttätt.
Har gett upp jakten på Tyvek, remsan måste ju vara kring 180cm och jag är inte sugen på att skarva. Så det fick bli så här istället:
Ett lager byggtejp av något slag för färgens skull och ett varv med "presenningstejp" för styrkan. Hoppas det håller? Och vad tycker happy om färgen?
image.jpeg

Edit: stavning

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
BuTTuS sa:
Har gett upp jakten på Tyvek, remsan måste ju vara kring 180cm och jag är inte sugen på att skarva. Så det fick bli så här istället:
Ett lager byggtejp av något slag för färgens skull och ett varv med "presenningstejp" för styrkan. Hoppas det håller? Och vad tycker happy om färgen?

Edit: stavning

Jag tycker de va snuggt!

Fatbike Q&A.
Varför står det "Rude" på den stela gaffeln på en Canyon Dude?
Beställde Canyon 10.000 gafflar före lansering och sen bestämde de sig för att ändra namnet precis före lansering? =)

Fatbike Q&A.
Eveningstar sa:
Varför står det "Rude" på den stela gaffeln på en Canyon Dude?
Beställde Canyon 10.000 gafflar före lansering och sen bestämde de sig för att ändra namnet precis före lansering? =)

Intressant teori, men jag tror det beror på att Canyon tycker det är ett roligt namn och att den helt enkelt ska heta så. :)

Fatbike Q&A.
Jag skulle vilja få lägre utväxling på min 3 Fat Lite. Kassetten är utbytt från en 11-32T till en 12-36T, 9s. Fram sitter original 38-24T på vevpartiet.

Har ni några tips på vad jag kan göra?

Fatbike Q&A.
Är det en fatbike jag ska ha?
Tycker att det är som roligast att cykla när det är brant och går fort. Men verkligheten är en annan. Bor i Västerås, stigarna är en kombination av rötter, sten och lera. Det är tekniskt, platt och trixigt. Nu har jag en fs 29er. Ni är visserligen bias, men tror ni att jag skulle vara lyckligare med en fatbike?

Fatbike Q&A.
Gustafsson1 sa:
Är det en fatbike jag ska ha?
Tycker att det är som roligast att cykla när det är brant och går fort. Men verkligheten är en annan. Bor i Västerås, stigarna är en kombination av rötter, sten och lera. Det är tekniskt, platt och trixigt. Nu har jag en fs 29er. Ni är visserligen bias, men tror ni att jag skulle vara lyckligare med en fatbike?

Kanske? Du måste prova så att du själv känner om det är något för dig. Se bara till att prova en med däck som fått bra omdömen (tyvärr sitter det bångstyriga däck på många fatbikes).
Brant funkar utmärkt med en fatbike, men kombinationen brant och fort fixar ofta en fs bättre.
Körstilen är ganska olik mot en fs 29er. Kanske kommer du att tycka att det är jobbigt och skumpigt så att du bara sitter och längtar efter din fs 29er när du är ute och cyklar fatbike? Eller så kommer du att trixa-omkring bland sten, rötter och lera med ett leende när du cyklar fatbike och parkera fs 29ern i garaget?
Kanske du skulle gilla en fs fatbike? (Tänker mig att du tittat på en helstel eller möjligtvis en fram-dämpad fatbike.)
Prova olika typer så märker du om någon är roligare än din nuvarande.
Fatbike är inte något som passar alla.

Fatbike Q&A.
Skulle jag bara få behålla en cykel av de jag har idag så skulle det nog bli Dude:n. Med heldämpad fatbike skulle man täcka in ännu fler discipliner. =)

Fatbike Q&A.
Någon som har koll på MAXX och deras Huraxdax?
Funderar på att köpa en FS Fatbike för blandad cykling i Stockholmstrakten och på lite äventyr - inget avancerat alls. Gillar konceptet av FS och bra grepp med stora däck och har spanat in Huraxdax från MAXX.

Jag provade deras konfigurator och fick fram en cykel som inklusive deras pedaler väger 14,6kg (Strl Large) - prislapp strax under 4000 Euro.
Shimano XT 1x11 28 - 42
XT BR M8000 bromsar (203 fram / 180 bak)
SunRingle Mulefut 80 SL / SRC Tubeless fälgar
Schwalbe Jumbo Jim 4.0" 100-559 Tubeless däck

Dum ide eller ett bra köp?
Finns det några FS konkurrenter som jag missat? Jag har kollat på
Bulls FS Monster (för tung)
Salsa Bucksaw (max 3.8 däck)
Turner King Kahn (finns inte längre??)
Alutech (Finns inte längre??)
Några till specialare från US men de är ju asdyra..

F

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
#1725 sa:
V8-Robban sa:
Sandman Indus FS kan kanske få vara med på din lista. Den har tydligen plats för 26x4.8 och går även att köra med 27.5x3.25
http://www.sandmanbikes.com/framesets/indus-fs/

Bra tips den hade jag glömt - tyvärr hamnar den under kategorin för dyra - 3999 Euro för ram, dämpare och tubeless hjul från Fatbike24.de
http://www.fatbike24.de/products/Fa...s-Full-Suspension-Rahmen-u-Daempfer-2016.html
Utanför min budget med råge :)
F
Ja, Sandman har en saftigt prislapp.

Missade att skriva i mitt förra inlägg, att om jag skulle handlat skulle det nog också bli en från MAXX. Tack vare att det finns så stora möjligheter att påverka slutresultatet.
Jag går igång på det tyska ordet "Manufaktur" :-)
Tråkigt bara att ramarna svetsas i Asien...

Fatbike Q&A.
Vill ha fetare däck (Jumbo Jim 4,8 kanske) till min Dude CF 8 men kommer dubbelklingan att ställa till det? Måste man byta till singel eller funkar det med dubbel förutom på de lägsta växlarna?
Och känner man stor skillnad när hjulaxeln flyttats bakåt? Behöver man det?

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
Vill ha fetare däck (Jumbo Jim 4,8 kanske) till min Dude CF 8 men kommer dubbelklingan att ställa till det? Måste man byta till singel eller funkar det med dubbel förutom på de lägsta växlarna?

Inga problem med JJ 4.8 på min 2015 års Dude CF 9.0. Visst hamnar kedjan nära däcket men det tar inte i.

BuTTuS sa:
Och känner man stor skillnad när hjulaxeln flyttats bakåt? Behöver man det?

Jag märker ingen skillnad alls. Jag vill nog påstå att axeln behöver sitta i bakre läget med 4.8, det blir väldigt trångt i ramen annars.

Fatbike Q&A.
Är i Hudiksvall för att cykla i helgen men mitt fatbikedäck är helt trasigt. Vet någon hur man får tag på ett fatbikedäck i Hudiksvall? Perscykel hade inga hemma.
Begat eller nytt spelar ingen roll dock inga med dubb. 26 tum och bredd upp till 5 tum funkar.
Skicka pm eller inlägg i tråden om ni vill bli dagens hjälte.

Fatbike Q&A.
Fråga till er 3Fat Pro ägare där ute. Köpte en ram (billigt från XXL). Kan någon mäta bredden mellan kedjestagen (ytter-ytter). Jag har funderingar på hur mycket mindre Q-faktor den nya ramen har, jämfört med 2Fat. Jag har ett FSA Comet vevparti, som har en Q-faktor på 210mm och det är gott om plats på min 2Fat lite. Funderar lite på att skaffa ett smalare.

Fatbike Q&A.
Har trålat nätet efter en XD body passar mitt baknav( DT Swiss 350 Big Ride 197x12) Men det finns ju ett antal att välja på. Är det någon som vet vilken som passar till navet?

Bilagor

• 61GADllBgmL__SY355_.jpg
    61GADllBgmL__SY355_.jpg
    9.2 KB · Besök: 52
Tillbaka
Topp