Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Någon som har erfarenheter av pakethållare? Funderar på Topeak Super Tourist Fat eller Blackburn's.... Ska dit på en Spesh Fatboy.
Alla synpunkter mottages tacksamt! :)

Fatbike Q&A.
Finns det vettiga hjul som är vettigt prissatta för slanglöst till fatbike med 170mm bakaxel?

Dt swiss br 2250 är ju i dyraste laget å finns bara med 190/197 nav, vad ja kan hitta.

Finns det nått dylikt eller billigare med 170mm?

Fatbike Q&A.
Okej. funkar dem bra tubeless? Dem hjulen ser i mina ögon ut prcis som dem jag har på cykeln, men jag tycker det int ser ut å vara mycket till "spår" för däcket å fastna i vid tubeless på dem jag har på.

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
Sambal Oelek sa:
Zwinto10mm sa:
Går det på nått vis att konvertera tex ett surly hjul from har 135nav så det passar en ram för 170mm?
det finns någon sorts spacer man kan sätta dit:
https://thelazyrando.wordpress.com/2011/11/10/ighs-for-170mm-fat-bikes/

Men det bättre (?) alternativet är ju såklart 170 hub direkt, antingen bygga om hjulet eller skaffa 170 hjul. Men det svaret ville du nog inte ha :)

Hehe, nja. Svårt å hitta ett 170nav bara :)

Fatbike Q&A.
Har införskaffat mig en marvil snowcross och vill sätta på bredare däck på den för att ha när vintern kommer, helst med dubb fram. Funderar lite på vilken bredd som passar i ramen bak och i gaffeln fram, någon som har koll?

Fatbike Q&A.
Köpte ettpar fatlab trots prislappen. Står oxo att den "finns i alla möjliga axeldimentioner" på sidan. Beställde 170mm axel och fick hem 177mm.

Efter endstunds googlande så värkar "finns i alla möjliga axeldimentioner" vara taget ur sitt sammanhang från tillvärkarens hemsida. 170x12mm finns ej med där.

Kan det finns nån lösning eller är det bara å skicka tillbaka som gäller?

Finns det end caps som kan passa nånstans? Dem borde väl vara till stor del gjorda i förhållande till lagret för 12mm axeln eller griper jag efter halmstrån? blir det fel avståndsförhållande broms/skiva? Helkass ide från början?

Fatbike Q&A.
Hej,
Jag behöver tips på lämpliga vevlager till Canyon Dude med e*thirteen TRS vevparti? Antar att det är mer än jag som fått byta då de verkar vara väldigt ömtåliga.

Alternativ är ett annat vevparti med kompatibla lager.

/Robban

Fatbike Q&A.
Är det någon som vet vad det är för skillnad på DT Swiss BR 2250 och 2300? Är det bara som namnet antyder 50g skillnad och i så fall, var sparade man in på dessa? (BR 2300 sitter vad jag kan se bara på några Canyon Dudes)

Fatbike Q&A.
AX3L sa:
Är det någon som vet vad det är för skillnad på DT Swiss BR 2250 och 2300? Är det bara som namnet antyder 50g skillnad och i så fall, var sparade man in på dessa? (BR 2300 sitter vad jag kan se bara på några Canyon Dudes)

Din Google-Fu behöver stärkas! :)

http://singletrackworld.com/forum/t...ne-know-the-difference-between-the-wheel-sets

Någon på internet sa:
Just had a look at the website, it's a pawl hub instead of the 240/350 style ring ratchet in the 2250. There might be other differences but that could be 50g difference alone (assuming that it's 2300g, it doesn't always follow) and the rims look the same.

Fatbike Q&A.
Kupa sa:
AX3L sa:

Din Google-Fu behöver stärkas! :)

http://singletrackworld.com/forum/t...ne-know-the-difference-between-the-wheel-sets

Någon på internet sa:
Just had a look at the website, it's a pawl hub instead of the 240/350 style ring ratchet in the 2250. There might be other differences but that could be 50g difference alone (assuming that it's 2300g, it doesn't always follow) and the rims look the same.

Tack! Tror jag hittade det där inlägget, liksom några holländare som spekulerade friskt men ingen som faktiskt visste. Följdfrågan är ju, spelar det någon roll?

Ni andra med Dude... Borde man köpa en 9.0 med rätt mycket deore och sådan snål-spec eller vänta till 2018-modellerna? Vad har ni för specar på era?

Fatbike Q&A.
Re: Robban

Djungel med vevlager till Dude... Men kan ju ge e*thirteen att det inte var något problem att få nytt lager när originalet monterade rasade. Ett mail med kvittot och inom några dagar hade jag det i brevlådan!

Fatbike Q&A.
emigus sa:
Re: Robban

Djungel med vevlager till Dude... Men kan ju ge e*thirteen att det inte var något problem att få nytt lager när originalet monterade rasade. Ett mail med kvittot och inom några dagar hade jag det i brevlådan!

Vafan när jag var i kontakt med dom så var inte vevlager något man fick reklamera.

Fatbike Q&A.
wenna sa:
Vafan när jag var i kontakt med dom så var inte vevlager något man fick reklamera.

Var du i kontakt med e13 (Garanti one year. no questions asked),
eller Canyon Sverige (6 månaders garanti) ?
Eller vem var det som sa att det inte gick att reklamera vevlagret?
Garanti och reklamation är dessutom inte 100% samma sak.
Sedan är det kanske så att vevlager räknas som slitdelar?

Fatbike Q&A.
Fråga...
Har någon kört med Surly Bud både fram och bak eller "måste" man ha ett Lou bak?
Det står ju (<--Cornering/Propulsion-->) på däcket så det borde ju funka...!?

Fatbike Q&A.
Pefan sa:
Fråga...
Har någon kört med Surly Bud både fram och bak eller "måste" man ha ett Lou bak?

Bud-Bud är en vanlig kombo med hyfsat bra rull, hyffsat, driv i lössnö, riktigt bra kurvegenskaper och riktigt bra skråegenskaper.
Jag hade en plan att köra så, men hann sälja däcken innan jag testade.
Väljer du att lägga ett Lou bak så får du ännu bättre driv i lössnö men sämre rull (har haft så själv och allt utom rull är toppklass).
Det går även att köra Lou-Lou om du prioriterar maximal bromsförmåga mer än rull.

Jag har sett att vissa XXL-butiker haft riktigt bra pris på Bud, och med dagens vänner-rabatt och kod Nykund10 så är det bara att slå till.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Jag har sett att vissa XXL-butiker haft riktigt bra pris på Bud, och med dagens vänner-rabatt och kod Nykund10 så är det bara att slå till.
Oj, vänner-rabatt är bara till imorgon så jag måste bestämma nu! Jag behöver också nya däck men känner bara Surly Nate, jättefina däck men kanske finns ännu bättre, t.ex Bud?

Söker däck för allt möjliga terräng men behövs inte riktigt för asfalt. Vikt kan vara viktig för ibland är det mycket pusha/bära i fjällen och sånt (med tung packning/packraft). Nästa år blir det även många veckor/mil längs kuster över strand och i salt vatten (utomlands så vill gärna slippa köpa nya däck där) och vill också köra den här vintern en fatbikerace såsom Rovaniemi eller FatViking och undrar vilka däck duger då bäst? I vintern har jag alltid 45Nrth Dillinger dubbdäck, de är iaf utmärkt för vad jag gör.

Har en Pugsley med Marge Lite fälgar och vet inte om det går att ha mer än 4", måste kolla först. Min vikt är 60kg och tror att jag därför behöver inte mer än 4"? Vet inte säkert för jag kör ibland också med tung packning och pulka i snön.
Cyklar cirka 350mil per år, vet inte heller om det är mycket för fattires men vill gärna betala mer för ett par riktiga goda än för några par billiga men dåliga däck.
Nån som vet vad är bäst för mig? Surly Nates ändå?

Fatbike Q&A.
Yonna sa:
Lars.E sa:
Oj, vänner-rabatt är bara till imorgon så jag måste bestämma nu! Jag behöver också nya däck men känner bara Surly Nate, jättefina däck men kanske finns ännu bättre, t.ex Bud?

Söker däck för allt möjliga terräng men behövs inte riktigt för asfalt. Vikt kan vara viktig för ibland är det mycket pusha/bära i fjällen och sånt (med tung packning/packraft). Nästa år blir det även många veckor/mil längs kuster över strand och i salt vatten (utomlands så vill gärna slippa köpa nya däck där) och vill också köra den här vintern en fatbikerace såsom Rovaniemi eller FatViking och undrar vilka däck duger då bäst? I vintern har jag alltid 45Nrth Dillinger dubbdäck, de är iaf utmärkt för vad jag gör.

Har en Pugsley med Marge Lite fälgar och vet inte om det går att ha mer än 4", måste kolla först. Min vikt är 60kg och tror att jag därför behöver inte mer än 4"? Vet inte säkert för jag kör ibland också med tung packning och pulka i snön.
Cyklar cirka 350mil per år, vet inte heller om det är mycket för fattires men vill gärna betala mer för ett par riktiga goda än för några par billiga men dåliga däck.
Nån som vet vad är bäst för mig? Surly Nates ändå?

Nate är ett bra däck med bra grepp på lösa underlag.
Tror det blir svårt med Bud på en Pug då den är designad för 3,8 / 4 tums däck (går möjligtvis fram, men det är ju bak man behöver bärighet då mest vikt är bak).

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Tror det blir svårt med Bud på en Pug då den är designad för 3,8 / 4 tums däck (går möjligtvis fram, men det är ju bak man behöver bärighet då mest vikt är bak).
Tack Lars! Jag bestälde Nate igen, billigt vid XXL så det är mycketfint :) Bara ett däck, ska googla en annan gång vilket däck är bäst i snö, lös sand, salt vatten etc och om det går på en Pugsley. Har iaf nu ett färsk bakdäck igen!
Tack för XXL-tipset!

Fatbike Q&A.
Pefan sa:
Fråga...

Jag har kört med Bud/Bud sedan våren. En utmärkt kombination med bra grepp som ändå rullar lätt.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:

Nate är ett bra däck för riktig terräng, då det är kraftigt och har ordentligt bra grepp. Det rullar också riktigt dåligt på vägar, så transportsträckor är inte kul med Nate.

Fatbike Q&A.
Pepperazzi sa:
GFBD 2017 ska visst vara 2:a december. Övik kör fikatur i vanlig ordning?

Ja!
Vi har en plan.

Övik satsar på Skuleskogen.
Vi siktar på 2 valfria varianter av dagsturer där den längre turen startar vid Skuleberget, och den kortare turen ansluter efter ca: halva sträckan vid södra entrén.
Och de som vill ha ett riktigt äventyr övernattar på Ternettholmarna, där alla grillar och fikar gemensamt innan dagsturerna vänder hemåt.
Alla turer cyklar och fikar gemensamt i ett tempo som anpassas efter den som är långsammast.
Väljer man att övernatta så blir det som en liten "mini bikepack" för de som är nyfiken på att testa det på ett lite enklare sätt.

Detaljer kommer.
Det kommer att finnas en "Plan B" ifall vädret ställer till det.
Och självklart är alla välkomna.

Fatbike Q&A.
Yeti sa:
Nate är ett bra däck för riktig terräng, då det är kraftigt och har ordentligt bra grepp. Det rullar också riktigt dåligt på vägar, så transportsträckor är inte kul med Nate.
Då har jag alltid haft fel däck för jag använder fatbiken framförallt som långcykling med packning och sånt. Det är svårt att ha rätt däck när man cyklar långa sträckor på grus, skog, asfalt och fjällen i samma veckor/tid.
Fick två secondhand/begagnade Panaracer Fat B Nimble, kanske de är bättre för vad jag gör. Allround-däck om jag läser så här: https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/a-comprehensive-guide-to-fat-bike-tires/
Vet inte vad salt vatten gör med mjuk rubber, hoppas det sliter inte för snabbt.

Fatbike Q&A.
Yonna sa:
Då har jag alltid haft fel däck för jag använder fatbiken framförallt som långcykling med packning och sånt. Det är svårt att ha rätt däck när man cyklar långa sträckor på grus, skog, asfalt och fjällen i samma veckor/tid.
...

Allt är ju en kompromiss och själv tycker jag det i mer krävande terräng är värt att ha ett däck som greppar bättre och i stället bara använda mera kraft på väg då det rullar sämre.

Fatbike Q&A.
Yonna sa:
Vet inte vad salt vatten gör med mjuk rubber, hoppas det sliter inte för snabbt.
Vinterdäck för bilar har ju mjuk gummiblandning, och de körs ju i saltslask på vägarna hela vintrarna utan att ta alltför mycket skada. Jag läste även att saltvatten används när man vill ha vätskefyllda däck på t.ex. traktorer. På senare tid har det ju också blivit vanligt med sopsaltade cykelbanor, det sliter ju rätt hårt på drivlinan, men jag har inte hört några klagomål att däcken skulle ta skada. Så jag tror inte att du ska oroa dig alltför mycket över att saltvatten ska förstöra däcken.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Yeti sa:
Yonna sa:
...

Allt är ju en kompromiss och själv tycker jag det i mer krävande terräng är värt att ha ett däck som greppar bättre och i stället bara använda mera kraft på väg då det rullar sämre.
Ja, det är sant. Har bara kört med Nate och har aldrig kännt mig osäkert på cykeln, de griper allt och, mycket fint, de släpper omedelbart skit/lera. Kanske blir det ändå Nate igen :)

ooms sa:
Vinterdäck för bilar har ju mjuk gummiblandning, och de körs ju i saltslask på vägarna hela vintrarna utan att ta alltför mycket skada. Jag läste även att saltvatten används när man vill ha vätskefyllda däck på t.ex. traktorer. På senare tid har det ju också blivit vanligt med sopsaltade cykelbanor, det sliter ju rätt hårt på drivlinan, men jag har inte hört några klagomål att däcken skulle ta skada. Så jag tror inte att du ska oroa dig alltför mycket över att saltvatten ska förstöra däcken.
Kanske jag oroar mig för mycket, men jag kommer från holländskt båtfolk och har sett vad saltvatten kan göra med cyklar som står på skepp och blir nedstänkt med saltvatten, även saltluft är katastrofal. Cyklars rörliga delar blev rostklumpar och däcken hårda med små sprickor. De smörjades i med syrafria fetter (t.ex propelleraxelfett för saltvatten) men om det hjälpte, ingen aning.
Men när jag cyklade Nordsjöns kust från norr Holland, Belgien till Boulogne i Frankrike, mestadels över strand så i salt vatten, gick allt bra för fatbike och däck. Men nu vill jag cykla Östersjön runt över strandkuster (har cyklat Bottniska Viken så då är sjöns runda komplett) och det är många mil mer. Nu har Östersjön mindre salt än Nordsjön (25% vs 35%) men ändå innehåller 10L vatten två muggar salt. Har ingen aning hur mycket salt vägsalt har, jag menar jämföra med havsvatten, kanske är det inte heller viktigt :) Vill bara att däcken klarar sig hela resan för det är lite jobbigt att beställa nya utomlands för då måste man vänta många dagar och framförallt är det hemskt att däcken går sönder i mitten av ingenting/vildmark.
Men tror du har rätt; ska inte oroa mig längre över att saltvatten ska ja eller nej förstöra däcken. Då borde man inte ha en fatbike ;)

Thanks!

Fatbike Q&A.
Jag tror nog mer att det är sol och uv-strålning som tar död på däcken, än själva saltvattnet/luften. Då skulle jag oroa mig mer för drivlinan och ramen, att inte de ska rosta ihop. Där är salt riktigt elakt. Men du verkar ju ha mer erfarenhet än jag av det, så det ska nog gå bra.

Fatbike Q&A.
ooms sa:
Då skulle jag oroa mig mer för drivlinan och ramen, att inte de ska rosta ihop. Där är salt riktigt elakt.
Sand på kedjan fräter men en ny kedja kan man köpa i varje butik. Varje år behöver jag byta BB och två kedjor så kanske det blir en till, kanske också efter resan nya lager men de kostar nästan ingenting och byta själv är så enkelt som att käka chips :) Kanske saltvatten och sand är dåligt för bromsbelägg? men nya kostar inte heller mycket och är pyttesmå att ta med. Möjligt att mjukare compound/belägg är bättre än dan vad jag har nu, det vet jag inte.
Ramens insida tänkte jag .. vet inte translation 'to coat' .. skydda med nåt skyddsmedel, nån framesaver eller linolja. Har inte funderat vad är bäst/billigast/enklaste, har aldrig gjort tidigare. Vet bara att ramen måste vara naken men det är bra för då kan man inspektera cykeln noga. Och repor/scratches på ramens utsidan är förstås hedersmärken, som rynkor i vår ansikte, jag älskar dem för det betyder att vi lever ;)
Jag vet inte om ekernipplar behöver skydd, kanske smörja nåt på dem? Men innerslangen tycker kanske inte om det?

Och då är det bara cykla och njuta, kan bara vara underbart att cykla mil efter mil på stränder! Varje dag sol, medvind, kall öl, glass, grillat fisk :) Jag vägrar tänka på motvind, regn, storm, sand i alla möjliga små kroppshål och i mat/vatten, så tyst gärna!

Fatbike Q&A.
Yonna sa:
Varje år behöver jag byta BB och två kedjor så kanske det blir en till, kanske också efter resan nya lager men de kostar nästan ingenting och byta själv är så enkelt som att käka chips :)

:-)

646497989314646.gif

Fatbike Q&A.
Yonna sa:
ooms sa:
Då skulle jag oroa mig mer för drivlinan och ramen, att inte de ska rosta ihop. Där är salt riktigt elakt.
Sand på kedjan fräter men en ny kedja kan man köpa i varje butik. Varje år behöver jag byta BB och två kedjor så kanske det blir en till, kanske också efter resan nya lager men de kostar nästan ingenting och byta själv är så enkelt som att käka chips :) Kanske saltvatten och sand är dåligt för bromsbelägg? men nya kostar inte heller mycket och är pyttesmå att ta med. Möjligt att mjukare compound/belägg är bättre än dan vad jag har nu, det vet jag inte.
Ramens insida tänkte jag .. vet inte translation 'to coat' .. skydda med nåt skyddsmedel, nån framesaver eller linolja. Har inte funderat vad är bäst/billigast/enklaste, har aldrig gjort tidigare. Vet bara att ramen måste vara naken men det är bra för då kan man inspektera cykeln noga. Och repor/scratches på ramens utsidan är förstås hedersmärken, som rynkor i vår ansikte, jag älskar dem för det betyder att vi lever ;)
Jag vet inte om ekernipplar behöver skydd, kanske smörja nåt på dem? Men innerslangen tycker kanske inte om det?

Och då är det bara cykla och njuta, kan bara vara underbart att cykla mil efter mil på stränder! Varje dag sol, medvind, kall öl, glass, grillat fisk :) Jag vägrar tänka på motvind, regn, storm, sand i alla möjliga små kroppshål och i mat/vatten, så tyst gärna!
För ramens insida borde det funka med "rostskyddsmedel för hålrum" för bilar. Finns t.ex. på Biltema och kostar inte speciellt mycket.

Fatbike Q&A.
ooms sa:
Yonna sa:

I traktordäck brukar man använda kalciumklorid. Det används ibland som vägsalt, men där är det vanligare med natriumklorid.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp