Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Men har du kontaktat on one?
Eller kollar du bara på hemsidan?
Vad vill du ha för spaceing på 135-navet?
Annars kanske det finns något på ali express? Eller e-bay?
Jag har skickat in en fråga till deras support, enligt egen erfarenhet tar det 4 evigheter innan svar ges... deras sida är tom på nav. EBay verkar bara sälja enligt de premisser jag nämnde ovan, dyrt eller skräp. Ali har jag inte greppat.
Jag vill ha framhjulsspacing fram.
Tänkte i min enfald att då standarden hade ändrats (?) med fetare nav borde det finnas massor med 135/170 set kvar som ingen vill ha. Edvals MTB säljer ett novatec framnav som skulle funka, men då vill jag ha matchande bak..

Bygger ingen egna hjul?

Fatbike Q&A.
almlof sa:
Lars.E sa:
Jag har skickat in en fråga till deras support, enligt egen erfarenhet tar det 4 evigheter innan svar ges... deras sida är tom på nav. EBay verkar bara sälja enligt de premisser jag nämnde ovan, dyrt eller skräp. Ali har jag inte greppat.
Tänkte i min enfald att då standarden hade ändrats (?) med fetare nav borde det finnas massor med 135/170 set kvar som ingen vill ha. Edvals MTB säljer ett novatec framnav som skulle funka, men då vill jag ha matchande bak..

Bygger ingen egna hjul?

Jag bygger egna hjul men just fatbikehjul har jag aldrig försökt mig på då det som du märkt är knepigt med "standarder" och delar.

Fatbike Q&A.
42Hz sa:
almlof sa:
Lars.E sa:

Bygger ingen egna hjul?

Jag bygger egna hjul men just fatbikehjul har jag aldrig försökt mig på då det som du märkt är knepigt med "standarder" och delar.

^syftade till just fatbikehjul.

Tänkte bygga 29" hjul till fatbiken i ett försök att begränsa cykelstallet.
Kanske får köpa Quanta-nav från eBay även om recensionerna säger "complete garbage, don't bother". Känns lovande..

Fatbike Q&A.
Gissar att du har koll, men frågar ändå...
Är du säker på att du har front spaceing?

Det kan vara värt att kolla på ali. Garbage låter som att man ska undvika.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Gissar att du har koll, men frågar ändå...
Är du säker på att du har front spaceing?

Det kan vara värt att kolla på ali. Garbage låter som att man ska undvika.

Jepp, helt säker. Tack ändå för omtanken :) Hade missmatch först och körde bromslöst fram ett tag, men nu är allt frid och fröjd.
On-ones nav vore toppen men de har ett ganska stökigt utbud, vissa saker försvinner och kommer tillbaka, men deras fatbikegrejer verkar minska successivt.

Fatbike Q&A.
Jag byggde hjul, finns inte oerhört många nav att välja på så det är ju ganska lätt där iaf :) sedan till t ex Hope Pro4 Fatsno som jag valde specar man vilken axel det ska passa till så stoppar de dit rätt ändstycken bara. Annars är resten samma.

filename=P1000997-Edit-2.jpg

Fatbike Q&A.
Tack för tipsen.
Såg dock att Onone/planet-x idag har sänkt priset ytterligare idag, £199.99 igår, £129.99 idag. £129.99 för ett navset är i paritet med skräpnav på eBay/Ali så jag chansar. Får se vad man gör med fälgarna bara?

Priset gäller bara planetx-sidan. Skumt..

Fatbike Q&A.
Sambal Oelek sa:
Jag byggde hjul, finns inte oerhört många nav att välja på så det är ju ganska lätt där iaf :) sedan till t ex Hope Pro4 Fatsno som jag valde specar man vilken axel det ska passa till så stoppar de dit rätt ändstycken bara. Annars är resten samma.

Blev det inte väldigt flexigt med 8/0 radialekrat? ;)

Fatbike Q&A.
ceel sa:
Sambal Oelek sa:

jag slipper bakdämpare, dessutom blev hjulet otroligt lätt :)

Fatbike Q&A.
Sambal Oelek sa:
ceel sa:
Sambal Oelek sa:

jag slipper bakdämpare, dessutom blev hjulet otroligt lätt :)

Och snyggt inte minst. :)

Fatbike Q&A.
Hej, sitter och dräglar över diverse cyklar men har svårt att avgöra vad som är ett bra prisvärt köp. Kan någon sprida lite ljus så kommer jag att vara evigt tacksam :)

De hojar jag spanat in är följande:

White 4Lite 899 euro
White 4Fat Pro 1299 euro
On One fatty 12999:-
Specialized (någonting med framdämpare), demoexemplar nedsatt från 21XXX till 19000:- hos lokale lbs
Cannondale Fat Caad 3, lätt begagnad 2016 med bromsar uppgraderade till hydrauliska 10000:-

Specialized är ju läckrast men frågan är om dämparen tillför så mycket och det borde ju gå att byta gaffel till det på dom andra om jag skulle vilja.

Tänkt användningsområde är typ allt och ambitionen är att ha roligast, inte att vara snabbast.

Fatbike Q&A.
NON sa:
Hej, sitter och dräglar över diverse cyklar men har svårt att avgöra vad som är ett bra prisvärt köp. Kan någon sprida lite ljus så kommer jag att vara evigt tacksam :)

De hojar jag spanat in är följande:

White 4Lite 899 euro
White 4Fat Pro 1299 euro
On One fatty 12999:-
Specialized (någonting med framdämpare), demoexemplar nedsatt från 21XXX till 19000:- hos lokale lbs
Cannondale Fat Caad 3, lätt begagnad 2016 med bromsar uppgraderade till hydrauliska 10000:-

Specialized är ju läckrast men frågan är om dämparen tillför så mycket och det borde ju gå att byta gaffel till det på dom andra om jag skulle vilja.

Tänkt användningsområde är typ allt och ambitionen är att ha roligast, inte att vara snabbast.
Jadu, prisvärt kan betyda en sak för en och något helt annat för någon annan. För min del är en CAAD 1 mer prisvärd än en White pro trots tre gånger så högt pris.
Stirra dej inte blind på komponenterna. Geometri, q-factor och däck är minst lika viktigt. Däck går givetvis att byta men räkna med en extra slant på de cyklar som har tråkiga däck från fabrik. En dämpad gaffel förhöjer nöjet att cykla framförallt på stig men helt nödvändigt är det förstås inte om man vill hålla priset nere.
Tidybike har haft Scott big ed med dämpad gaffel för 15500kr. Osäkert om det finns kvar någon.

Fatbike Q&A.
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jadu, prisvärt kan betyda en sak för en och något helt annat för någon annan.

En dämpad gaffel förhöjer nöjet att cykla framförallt på stig men helt nödvändigt är det förstås inte om man vill hålla priset nere.

Precis som med prisvärdhet så betyder gaffelvalet nödvändigtvis inte samma för alla.
Jag tycker att en fatbike med stel gaffel på förhöjer nöjet på stig.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jadu, prisvärt kan betyda en sak för en och något helt annat för någon annan.

En dämpad gaffel förhöjer nöjet att cykla framförallt på stig men helt nödvändigt är det förstås inte om man vill hålla priset nere.

Precis som med prisvärdhet så betyder gaffelvalet nödvändigtvis inte samma för alla.
Jag tycker att en fatbike med stel gaffel på förhöjer nöjet på stig.

Ah självklart. Det är väl ungefär samma sak för mej när jag tycker att HT är roligare än FS på stig.

Fatbike Q&A.
Trots att jag inte blev så mycket klokare så tackar jag för alla förslag. Jag köpte den beggade Fat caad 3:an då jag kände att jag bara måste ha en FB så fort som möjligt :)

Kört ett par kortare turer och det är skitkul att plöja genom lera och sand på ett sätt som jag inte skulle drömma om med grushojen.

Det jag funderar över är däcktryck. Nu har jag kört ~0,5 bar och det känns bra i skogen men på transportsträckan till/från skogen, 6-7 km asfalt, känns det inte helt optimalt. Jag inbillar mig att det låga trycket gör att det sliter mycket på däcken på asfalten + att däcken blir onödigt tröga. Det är en utmaning för mig att inte försöka cykla lika fort på asfalten som med gamelhojen och resultatet efter 6 km lätt uppför på lågt pumpade däck är att jag pga taskig kondis redan börjar bli trött innan det roliga börjar.

Som jag ser det så finns det ett par olika vägar att gå:

1. Köpa en bra protabel pump med tryckskala. I så fall, vad ska jag köpa och är det svinjobbigt att pumpa fethjul med en liten pump?

2. Ta bilen till skogen och enbart köra slingor som startar/slutar vid bilen, nackdel: missa uppvärmingen och bli mer låst vid vissa rundor/sträckor.

3. Skita i att däcken kanske slits ut i förtid och träna upp flåset.

4. Köra lite högre tryck, typ 0,8 bar, som en kompromiss.

Fatbike Q&A.
Äh, ha med en liten pump så kan du pumpa upp trycket för transporten hem, hemma kan du ju trycka i för transport ut, sen släpper man bara på tryck tills det blir "lagom". :)

Fatbike Q&A.
Köp valfri pump men också separat mätare med flera decimaler, skalorna på pumparna är för grova, tex en https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=6078
När jag kompromissar kör jag 0.4/0.6 fram/bak i mina Jumbo Jim 4.8 och ca 80 kilo gammelkropp, och när det är transportsträcka på asfalt så håller jag mig så långt ut det går där det förhoppningsvis finns lite sand å skräp, då suger däcken inte fast lika mycket.

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
Köp valfri pump men också separat mätare med flera decimaler, skalorna på pumparna är för grova, tex en https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=6078
När jag kompromissar kör jag 0.4/0.6 fram/bak i mina Jumbo Jim 4.8 och ca 80 kilo gammelkropp, och när det är transportsträcka på asfalt så håller jag mig så långt ut det går där det förhoppningsvis finns lite sand å skräp, då suger däcken inte fast lika mycket.

Det är väll det vettigaste egentligen, köpa bra pump och tryckmätare och ha med blir planen.

Fatbike Q&A.
NON sa:
BuTTuS sa:

Det är väll det vettigaste egentligen, köpa bra pump och tryckmätare och ha med blir planen.

Se till att det är en högvolyms pump (HV) avsedd för mountainbike med feta däck, så det händer något när du pumpar. Självklart med slang för att inte bryta ventilen.
Jag gillar Topeak Mountain morph.

Fatbike Q&A.
Hallå! Vevlagret på min dude verkar inte vara helt friskt.. Finns det någon som fått igenom en reklamation? Köpte cykeln i september?

Annars undrar jag vilket vevlager jag ska köpa? Blir galen på supporten då jag fått olika svar

Har en canyon dude 2016 med E thirteen vevparti.

UK supporten svara: http://www.silverfish-uk.com/ProductDetail/8201/15518/Fat-Bike-PF30-Bottom-Bracket-100mm

Svenska supporten: https://bythehive.com/collections/crank-parts/products/press-fit-bottom-brackets?variant=21306304065

Och canyon dude tråden på Fb rekommenderar:
http://www.hopetech.com/product/press-fit-41-30mm-bottom-bracket/

Blir så trött på olika standarder

Fatbike Q&A.
Hej!

Mitt vevlager på min dude gav upp och både canyon och the hive tog det på garantin även om bara en av dem behövde betala. Hive har en garanti utan frågor inom ett år vad jag förstod.

Mitt lager låg dessutom och rörde sig i ramen pga distanserna som sitter som orginal varför hålet i ramen blev uppförstorat (min teori) och jag fick då igenom en reklamation på en ny ram hos Canyon. Fint ordnat av dem.

Vad jag förstår rekommenderar svenska supporten orginal vilket inte är så konstigt. De är det enda jag provat och jag har inte kört så mycket efter bytet att jag kan säga någon om det.

UK supportens variant tycker jag är intressantast eftersom jag menar att distanserna man använder ger att axelns anläggningsyta blir för liten mellan lager och axel men också där amn sätt distanser mellan ram och lager så sker samma sak vilket jag tror är dumt.
UK varianten verkar ju bygga ut lite vilket jag gärna provat för att se om jag då kan leva utan distanser. Om jag nu tolkat bilderna rätt.

Det kanske inte var så mycket hjälp men du bör alla gånger få igenom en reklamation via Canyon eller the hive tror jag.

Skicka PM om du har frågor kring mitt ärende. Det verkar inte som alla har samma erfarenhet så det kanske skiljer sig mellan olika modeller.

Finska supporten verkar rätt kunnig också vad gäller Dude då de säljs rätt mycket där.

Lycka till!

Fatbike Q&A.
Är cykeln mindre än ett år och det är själva lagret som är slut så borde det vara ett garantiärende enligt svenska supportens rekommendation.
https://bythehive.com/collections/crank-parts/products/press-fit-bottom-brackets?variant=21306304065
"All BBs include our 1 year, no questions asked guarantee".

Vlii du bygga om till gängat lager så är UK supportens variant ett alternativ.
Detta kan vara en lösning om det knakar från lagerbanorna.
http://www.silverfish-uk.com/ProductDetail/8201/15518/Fat-Bike-PF30-Bottom-Bracket-100mm
"a solid connection via the threaded centre tube to keep cups from walking, even under the hardest impacts."
"Still covered by our one year no questions asked bearing warranty"

Är du less på E13 och vill prova något annat märke så kan Hope-varianten vara värd att testa.
"High quality stainless bearings"

Så först måste man veta vad som är fel och om det är garanti.

Har du köpt cykeln via UK på något vis, eller varför blandar du in UK?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
http://www.silverfish-uk.com/ProductDetail/8201/15518/Fat-Bike-PF30-Bottom-Bracket-100mm
"a solid connection via the threaded centre tube to keep cups from walking, even under the hardest impacts."

Vet du, Lars.E, om det går att bygga om till gängat lager och att det funkar med befintligt vevparti?
Är det något man behöver tänka på innan man provar?

/R

Fatbike Q&A.
Tack för snabba svar!

Re: Ralf. Hoppas att jag inte haft samma otur som dig! Men skönt att det löst sig!

En undran bara, var det montering som var fel med distanserna hos dig eller konstruktionen i sig själv?

Re: Lars. E. Har köpt cykeln genom Sverige men chatten var inte öppet när jag försökte reda ut var det skulle va för något lager.

Verkar vara flera möjlighetet med lager, ska se vad Canyon Sverige säger igen!

Tack för hjälpen!

Fatbike Q&A.
Randigeralf sa:
Lars.E sa:

Vet du, Lars.E, om det går att bygga om till gängat lager och att det funkar med befintligt vevparti?
Är det något man behöver tänka på innan man provar?

/R

Nej... Jag vet inte. Men om canyon själva rekommenderar den satsen för den cykeln så tycker jag att det borde fungera.
Men man kanske ska vara uppmärksam på att Duden levereras med 2 olika E13-vevpartier, så frågan är vilket vevparti som sitter på cykeln och om satsen passar till det.
Annars så borde E13 (och Canyon) kunna svara på frågor om man uppger vevpartiets modell och cykelmodell.

Fatbike Q&A.
emigus sa:
Re: Lars. E. Har köpt cykeln genom Sverige men chatten var inte öppet när jag försökte reda ut var det skulle va för något lager.

Verkar vara flera möjlighetet med lager, ska se vad Canyon Sverige säger igen!

Tack för hjälpen!

Ganska stor chans att dom rekommenderar samma lager som förra gången om det nu är konstaterat att det är själva lagret som är dåligt.
Reklamation av lager borde gå att sköta själv genom E13/thehive om man inte vill skicka cykeln till canyon (Bålsta).

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:

Schwalbetryckmätaren var väl värd sina pengar, förstår inte att jag klarat mig utan en sån tidigare. Min fotpump ser ut att ha rätt dålig noggrannhet vid låga tryck, när jag trodde att jag dragit i 0,65-0,7 bar så visar tryckmätaren 0,53 bar så gissningsvis har jag kört en bit under 0,4 bar när jag trott att jag haft ungefär 0,5 bar, inte konstigt att det sög bra på asfalten med så lågt tryck :)

Fatbike Q&A.
Den har Shimano Tourney. Det är det enda växelsystem från Shimano som man ska undvika som pesten, om jag fattat rätt. Bara det säger en del.
Kedjestagen är väldigt långa å utväxlingen är bara lämplig på slät mark. Den påminner om Peak som Team Sportia hade ett tag. Det var den första fatbike jag prövade. Glad att jag avstod, läste på å köpte en riktig istället! :)

frid!

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Miracle sa:
Den har Shimano Tourney. Det är det enda växelsystem från Shimano som man ska undvika som pesten, om jag fattat rätt. Bara det säger en del.
Kedjestagen är väldigt långa å utväxlingen är bara lämplig på slät mark. Den påminner om Peak som Team Sportia hade ett tag. Det var den första fatbike jag prövade. Glad att jag avstod, läste på å köpte en riktig istället! :)

frid!
Tack!

Tillbaka
Topp