Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Mer "gatorienterade" däck till en feting?

Tanken är att mukluken skall vara en allround cykel, så nu letar jag efter däck som passar bättre för asfalt och lättare grusvägar.

De enda jag hittat som inte kostar en förmögenhet är Kenda Juggernaut pro
Även Jumbo Jims finns med på listan, vilka andra alternativ finns det?

I fallet med Juggernaut däcken så är det storleken som ställer till det, då de verkar bara finnas i 25x4...

Fatbike Q&A.
Mer "gatorienterade" däck till en feting?

Tanken är att mukluken skall vara en allround cykel, så nu letar jag efter däck som passar bättre för asfalt och lättare grusvägar.

De enda jag hittat som inte kostar en förmögenhet är Kenda Juggernaut pro
Även Jumbo Jims finns med på listan, vilka andra alternativ finns det?

I fallet med Juggernaut däcken så är det storleken som ställer till det, då de verkar bara finnas i 25x4...
Enligt bicyclerollingresistance (https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews) så rullar Jumbo Jim bäst och Juggernaut sämst bland de däcken de har testat. Från egen erfarenhet så rullar Jumbo Jim riktigt bra!

Fatbike Q&A.
Jag har aldrig testat något annat än de Jumbo Jim 26x4.8 som kom med min White 8FAT, men jag var förvånad över hur bra de rullar på asfalt. Tycker de rullar bättre än ett par DHF 29x2.5 vilket var lite oväntat...

Fatbike Q&A.
Enligt bicyclerollingresistance (https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews) så rullar Jumbo Jim bäst och Juggernaut sämst bland de däcken de har testat. Från egen erfarenhet så rullar Jumbo Jim riktigt bra!
Jag har aldrig testat något annat än de Jumbo Jim 26x4.8 som kom med min White 8FAT, men jag var förvånad över hur bra de rullar på asfalt. Tycker de rullar bättre än ett par DHF 29x2.5 vilket var lite oväntat...

Det är fler som verkar gilla JJs, så det blir nog till att titta närmre på dem och se om de passar med mulefut fälgarna...

Fatbike Q&A.
Tusan... Höst å blött, ska man sätta på de dubbade Al Mighty redan nu? Vill jag ha en lätt och rapp fatbike med Jumbo Jim om än lite småstudsig, eller en något tyngre med superfäste och mindre studs med AM? T.o.m. köpa odubbade Al Mightys? Hjälp mig! :-)

IMG_3187.JPG

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Vilka fatbikes har SRAM UDH nuförtiden? Trek vill jag inte ha, Fezzari verkar vara svår att få tag i och de har inte ens brytt sig att svara på meddelanden som jag har skickat dit, Rocky Mountain Blizzard finns väl tillgänglig endast i USA och customramar blir för dyra. Cykeln borde ha 2-3 flaskhållare och 15x150 fram/12x197 mm bak. Jag har Apex AXS/GX Transmission kombo på graveln just nu och den är sååååååå bra.

Fatbike Q&A.
Vilka fatbikes har SRAM UDH nuförtiden? Trek vill jag inte ha, Fezzari verkar vara svår att få tag i och de har inte ens brytt sig att svara på meddelanden som jag har skickat dit, Rocky Mountain Blizzard finns väl tillgänglig endast i USA och customramar blir för dyra. Cykeln borde ha 2-3 flaskhållare och 15x150 fram/12x197 mm bak. Jag har Apex AXS/GX Transmission kombo på graveln just nu och den är sååååååå bra.

Salsa Mukluk, eller möjligen Surly ICT
Värt att ha i åtanke dock är att Mukluken är skitsvår att få tag på här i Sverige.
Antingen får du besöka Norge (om du vill slippa moms och tullavgift) och köpa en på plats eller besöka Åbo och distributören där. (De skickar inte utomlands)

Justpedal.nl har så man kan beställa den iaf, Bike24 har en kvar (small) och hibike vetefan...

Fatbike Q&A.
Salsa Mukluk, eller möjligen Surly ICT
Värt att ha i åtanke dock är att Mukluken är skitsvår att få tag på här i Sverige.
Antingen får du besöka Norge (om du vill slippa moms och tullavgift) och köpa en på plats eller besöka Åbo och distributören där. (De skickar inte utomlands)

Justpedal.nl har så man kan beställa den iaf, Bike24 har en kvar (small) och hibike vetefan...
Jo, det verkar vara så. Här i Finland Foxcomp i Åbo (Turku) säljer Salsa, men Mukluk som heter Heyday nuförtiden har väl fortfarande Alternator dropout. Blir lite långt att åka härifrån till Norge... Jag har en alu-Mukluk själv, men cykeln har visat sig att vara en storlek för liten för mig. https://www.whycycles.com/our-bikes/big-iron-fat-bike/ Why Cycles har Big Iron, men den är skitdyr att importera från USA.

Fatbike Q&A.
Jo, det verkar vara så. Här i Finland Foxcomp i Åbo (Turku) säljer Salsa, men Mukluk som heter Heyday nuförtiden har väl fortfarande Alternator dropout. Blir lite långt att åka härifrån till Norge... Jag har en alu-Mukluk själv, men cykeln har visat sig att vara en storlek för liten för mig. https://www.whycycles.com/our-bikes/big-iron-fat-bike/ Why Cycles har Big Iron, men den är skitdyr att importera från USA.
Vore inte det enklaste vara att du besöker foxcomp för en storlek större än den du har, om du är nöjd med cykeln i övrigt?

Mig veterligen så är det bara ett namnbyte salsa har gjort så de kör fortfarande med sin alternator dropout
Aluminium varianten verkar endast finnas med advent X medans kolfibern kommer med Deore.

Fatbike Q&A.
Vore inte det enklaste vara att du besöker foxcomp för en storlek större än den du har, om du är nöjd med cykeln i övrigt?

Mig veterligen så är det bara ett namnbyte salsa har gjort så de kör fortfarande med sin alternator dropout
Aluminium varianten verkar endast finnas med advent X medans kolfibern kommer med Deore.
Enklaste jo, men du vet hur det är alltid med uppdateringar och dyl. ?

Fatbike Q&A.
Sportsource.fi har några alu blizzard i lager?

Fatbike Q&A.
Ni som har ramväska till eran Mukluk, vilken storlek använder ni?
Tittar på Ortliebs just nu, men vetef*n vilken storlek som passar till mukluken
(Vattentät är ett krav)

Fatbike Q&A.
Tappade snabblåset till framaxeln på frugans Haibike med Bluto-gaffel. Försöker hitta nytt lås på nätet men hittar bara komplett axel. Vet nån om man kan köpa bara låset nånstans?

Fatbike Q&A.
hur mycket sadel-till-styret fall kör du på din fatbike. (+) för ovanför horisonten, (-) för fall.
Ska byta styr, och undrar om att gå över horisonten kan uppmuntra framhjulslyft lite för mycket.

Fatbike Q&A.
hur mycket sadel-till-styret fall kör du på din fatbike. (+) för ovanför horisonten, (-) för fall.
Ska byta styr, och undrar om att gå över horisonten kan uppmuntra framhjulslyft lite för mycket.
Om det var mig du frågade, så ligger de horisontellt, eller med sadeln strax över höjden på styret. Nuvarande styret sitter på maxhöjd men jag behöver lite mer höjd på det. Jag skall dock byta ut det mot en jones bar, så hur det blir då, det vet jag inte än.

Fatbike Q&A.
Jag har provat mig fram och märkt att jag trivs bäst med längre reach och lite mera stack. Jag har styret något över sadelhöjden. För att få så lång reach som möjligt har jag styrstammen så lågt det går och sedan ca 40 mm rise på styret. Det funkar för mig och min cykling.

Fatbike Q&A.
Vad är dina intryck från revoloop?
Antar att du menar mig? ?
Jag hittade detta från förr. Finns det några andra tips för installation på fatbikes, eller användning i allmänhet?
Väldigt lätt och kvick känsla, som väntat när man minskar den roterande massan med ett halvkilo. Jag har inte haft chans att komma ut på en riktig cykeltur än, men tyvärr drabbades jag av exakt samma problem som @Fransosen — en av slangarna hade ett tillverkningsfel i skarven och höll inte tätt. Inget svar än från bike-components på reklamationen, men fick slänga in en butylslang fram igen. Bak verkar det hålla tätt.
IMG_8781.jpeg

Fatbike Q&A.
Antar att du menar mig? ?

Väldigt lätt och kvick känsla, som väntat när man minskar den roterande massan med ett halvkilo. Jag har inte haft chans att komma ut på en riktig cykeltur än, men tyvärr drabbades jag av exakt samma problem som @Fransosen — en av slangarna hade ett tillverkningsfel i skarven och höll inte tätt. Inget svar än från bike-components på reklamationen, men fick slänga in en butylslang fram igen. Bak verkar det hålla tätt.
Visa bilaga 655928
Ja, detta verkar vara ett vanligt problem. Har även hänt på gravelbiken… De borde göra skarven längre för att minska risken för att slangarna läcker i fogen. Har provat olika alternativ att laga slangarna vid skarven men det verkar väldigt svårt. Om de väl håller tätt så fungerar de sjukt bra! Har haft mina länge i fatbiken med en hel del lättare genomslag utan någon punktering! Köregenskaperna är fantastiska! Jag har reklamerat någon via R2 och har då fått ny! :-)

Tillbaka
Topp