[Fatbikes] Ännu en fethjuling från Salsa, Beargrease. Nu med Specialized prototyp.

42Hz

Aktiv medlem
[Fatbikes] Ännu en fethjuling från Salsa, Beargrease. Nu med Specialized prototyp.
Verkar ju finnas massor att välja på numer.

En "lättviktare" för racing. =)

New for 2013: Introducing Beargrease

New for 2013 is the Beargrease, our fat bike designed specifically to be a lightweight racer. We took the stable handling and geometry of our popular Mukluk frameset, and paired it with very stiff and light tubing, stripped it of extra features (and weight) and created a 5.2 lbs fat frameset (28.5 lbs for a stock Medium complete bike) that is perfectly suited for attacking events like the Arrowhead 135, the Simpson Desert Classic, or simply dominating your local weekend snow series.

http://salsacycles.com/culture/new_for_2013_introducing_beargrease

Beargrease.blog.front.jpg

Beargrease.blog.side.jpg

Beargrease.blog.rear.jpg

Senast ändrad:
Inte den snyggaste fethjulingen jag sett, men ändå ballt. Undrar hur långt ner man kan pressa ner en sån i vikt? Plastramar blir väl nästa steg.

Tycker den där är riktigt snygg. Bra att det börjar dyka lite alternativ i alla fall. Själv väntar jag med spänning på On One´s fatbike.

Och en dum fråga från den oinvigde. Var är tanken att man ska cykla med en sådan tingest? Jag tyckte spontant den såg cool ut, men är det typ softa runt på stan eller har folk såna i skogen? Vad är liksom tänkta användningsområdet?

/Putteman

Senast ändrad:
Jag tror dom började bygga fatbikes för att kunna cykla på snö/skare i norra America. Sen funkar dom vell bra överallt där det är mjukt underlag.

En i tidtagningsgänget på Trans Provence körde en on-one prototyp och verkade svinnöjd, där är underlaget allt annat än mjukt.

Jag tror helt enkelt det är en riktigt rolig mtb, för att cykla där man cyklar med mtb, typ

Jag tycker den är riktigt snygg, Som jag förstår det är det som en Mukluk fast utan alla touringfästen och sånt

Senast ändrad:
Kör helstel 29 tummare med de bredanste däcken jag kan hitta (fortfarande smala jämfört med fatbikes) men att iden med helstel hoj och feta däck är rolig kan jag intyga i allra högsta grad, även om man inte blir snabbast i skogen.

Det var riktigt kul att testa fethjulinarna på SSSM!
Kommer bli svårt att motstå nu när det kommer "lättvikts" varianter, snygg var den också :-)

Någon här som kör med Moonlander?
Tycker mig ha läst något omdöme någonstans att den "passerat gränsen" i däckstorlek. Alltså att den extra volymens positiva egenskaper inte överväger de negativa.
Men det är väl ett tyckande som allt annat. Mycket lockande cykel oberoende.

Va? Kan det bli för stort?! ;)

Funderar på att lacka om puggen, man får ju lite idéer av den blåsvarta, tycker också den är snygg! Sugen att byta ut mina Large Marge till lättare fälgar.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Va? Kan det bli för stort?! ;)

Exakt. En synnerligen viktig fråga av både motiverat och omotiverat slag.
För svaret är ju givet - speciellt för mig som bara har sett dessa fatbikes på bild och drömt mig bort till ett liv på luft.

Har inte sett moonlander förrän jag läst denna tråd, ska man ha en fethjuling kan man lika gärna ta i ordentligt! Vore kul att testa den i snö och på vandringsled (och slippa spångest).

Sandman hävdar väl att deras hojar kan användas överallt och de har en långloppsåkare, som vid behov byter ut fethjulen mot vanliga 29-tummare.

Teamet var med o rejsade i Åres Maxiavalanche t.ex:

/S

Transwave skrev:
> Har inte sett moonlander förrän jag läst denna
> tråd, ska man ha en fethjuling kan man lika
> gärna ta i ordentligt! Vore kul att testa den i
> snö och på vandringsled (och slippa spångest).

Spångest kan man drabbas av även med en fatbike.

Bilagor

• IMG_0489[1].jpg
    IMG_0489[1].jpg
    91.6 KB · Besök: 28
Vad finns det för ramar att välja på för fatbikes?

Surley
Salsa
Sandman
fler?

Putteman skrev:
> Och en dum fråga från den oinvigde. Var är
> tanken att man ska cykla med en sådan tingest?
> Jag tyckte spontant den såg cool ut, men är det
> typ softa runt på stan eller har folk såna i
> skogen? Vad är liksom tänkta
> användningsområdet?
>
> /Putteman

wiknil skrev:
> Fatta fortfarande inte vitsen med fatbikes....

Ack ni vantrogna! En fatbike kan användas till nästan allt.

Vintertid är den ett givet val:

Sommartid fungerar en fatbike bra för krävande veckoturer:

Vanlig stigcykling är också kul med en sådan:

rback skrev:
> Någon här som kör med Moonlander?
> Tycker mig ha läst något omdöme någonstans att
> den "passerat gränsen" i däckstorlek. Alltså
> att den extra volymens positiva egenskaper inte
> överväger de negativa.
> Men det är väl ett tyckande som allt annat.
> Mycket lockande cykel oberoende.

Den enda egentliga nackdelen med en Moonlander är väl att det inte går att få riktigt lätta sommarhjul till den. Den har så stort offset att fälgen Marge Lite på 690g inte rekommenderas, även om det nog bör fungera om man inte väger alltför mycket. Detta saknar dock betydelse om man inte tänker sig en Moonlander som sin enda cykel.

Edit: Flera tvivlare.

Senast ändrad:
9-zero-7 och Fatback, båda från Alaska

Snart On-One. För ett tag sedan gick ett rykte om att åxå Kona skulle komma med en åxå....

Tack Peter E!

Jag var också lite frågande till konceptet tills jag provade, klart kul.

Dudster skrev:
> Vad finns det för ramar att välja på för
> fatbikes?
>
> Surley
> Salsa
> Sandman
> fler?

Bland länkarna i högra kolumnen på följande sida finns en hel del.
http://fat-bike.com/

När jag drömmer om en ny cykel, vilket är ofta, så är det antingen en HT 29" eller en fatbike.

Hursom, Krampus heter Surlys nya idé på temat. Kanske inte fet i dess rätta mening men ändå rätt stor. Hur tror ni som äger/kört en äkta fatbike att Krampusen är? Det är ju 29or på den också.

http://surlybikes.com/bikes/krampus

Kan detta vara något man kan laborera med?

Roligt att se att folk snackar lite fatbikes!

Hoppas att intresset för det ökar i Sverige med tanke på att vintersesongen är den längsta vi har här så borde alla ha en snowbike:)

Jag kör Moonlander underbart fett!

Bilagor

• IMG_0544.JPG
    IMG_0544.JPG
    163.6 KB · Besök: 34
Vore kul om det kom lite billigare alternativ också, även om jag antar att det är hjulen som är den dyrast komponenten jämfört med en vanlig psykkel.

Edit: Såg nu att On Ones fatbike kommer att ligga på 999 pund för den billigaste varianten. Så runt 10 lök det verkar ju trevligt.

Senast ändrad:
Älskar dom, nu är jag kär. Den sista bilden på moonlander fånga mitt hjärta. Visade sambon "jaha då står det snart en sån i garaget då". ;)

29+ är himla intressant för framänden, försöker ta reda på måtten så jag vet om det får plats i en vanlig gaffel men ca 76 mm är väl en rimlig gissning. Frågan är hur smala fälgar man kommer undan med också.

erik h skrev:
> 29+ är himla intressant för framänden,
> försöker ta reda på måtten så jag vet om det
> får plats i en vanlig gaffel men ca 76 mm är
> väl en rimlig gissning.

Here are some numbers that might help you decide if Knard or Rabbit Hole are right for you:

The Knard 3.0 tire on a Rabbit Hole 50mm rim will be 75.8mm/77.7mm (casing/tread) wide and will have a diameter of 779.4mm (at 19psi).

The Knard 3.0 tire on a Velocity P35 will be 72.6mm/76.7mm wide and have a diameter of 778.6mm.

A Schwalbe Racing Ralph 2.4" tire will be 66.0mm/59.2mm wide and have a diameter of 752.2mm when mounted on a Rabbit Hole rim (at 35psi).

A Continental Trail King 2.4" tire will be 65.5mm/57.1mm wide and have a diameter of 759.5mm when mounted on a Rabbit Hole rim (at 35psi).

(The above numbers, as you may guess, will have some plus or minus to them when you mount up your own tires, because that's how the world works Ricky.)

Klippt och klistrat från: http://surlybikes.com/blog/post/your_rabbit_hole_looks_knardy

Tack peter! Då får jag ju 0.65 mm clearance på varje sida med knard i bak, grymt!

Feta däck OCH 29" hjul - precis det jag har letat efter! Har haft racing ralph 29x2.4 ända sedan de introducerades, men nu har jag äntligen hittat något fetare! Får kolla om knard passar in i min Niner (fram passar de utan tvekan). Kommer dock troligen behöva nya fälgar..

Ha, kanske vore något fram på Uniten. Bak lär det inte få plats..

On-one meddelade att de får in sina fatbikes i början av dec. Om de förstod min fråga rätt svarade de att den kommer vara mer bulletproof än lätt.

Är det bara Surly och 45 North som har däck till fat bikes?
Jag letar efter en light fat tire på 26 tum, typ 3.0 eller där omkring...
finns det?
/E

mattel skrev:
> TJÖÖÖÖÖP Dudster!! TJÖÖÖÖÖÖÖÖÖP! :)

Äru riktigt säker? Risken är att du strax senare också står där med en ;-)

Origin-8 har feta däck också, fast den är 4.0. Och nån mer tillverkare... vilken var det nu.

Yeti skrev:
> On-Ones fatbike är här.

Djävlar. Där gick höstens cykelbudget.

/s-o

s-o skrev:
> Yeti skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > On-Ones fatbike är här.
>
> Djävlar. Där gick höstens cykelbudget.
>
> /s-o

Beställ snabbt. De kommer att ta slut.

Tillbaka
Topp