Favoritrundor Hellas

pero02

Aktiv medlem
Favoritrundor Hellas
Ny på MTB -svårt att hitta "bra" rundor i trakterna kring Hellas.

Behöver vara enklare än blå-leden (tror det är den jag testat), tekniken sätter stopp på alla dessa stenhällar med drop och rötter. Svårt att köra mig trött där utan att riskera att flyga över styret eller tvärnita in i en tall.

Posta gärna era favoritspår om ni tror de kan passa mig.

Kanske ses vi ute i skogarna,

Per

Favoritrundor Hellas
Tyvärr (?) finns det inte så mycket enklare stigar i Hellas än blå leden. Det ser ungefär likadant ut överallt, med undantag för korta partier. Om du bara fortsätter nöta så ska du se att det blir klart cykelbart efter ett tag:-) Om du inte redan gör det så borde du hänga med nån som är lite duktigare, så ser du vilka linjer som fungerar bra och hur man beter sig vid olika hinder. Det är väldigt utvecklande.

Edit: Det är sällan eller aldrig man måste göra ett dropp. Det mesta går att rulla nedför om man tar det försiktigt och skjuter ut arslet över bakhjulet.

Senast ändrad:
Favoritrundor Hellas
Precis som Makten skriver är det så terrängen ser ut i Hellas. Och det beror på hur geologin ser ut. Stockholmsområdet, precis som Göteborgsområdet, karakteriseras av ett generellt sett i södra delen av en bergig terräng med ett jorddjup på kring en meter. I norra delen är den bergiga terrängen mer uppblandad med morän och lerjordar och även ett djupare jordlager, även om det här sällan överstiger ett par meter. Detta ska jämföras med områden som exempelvis Rörbäcksnäs som har ett tio gånger så stort jorddjup. Detta gör att det blir mer stökiga stigar med exponerade rötter, stenar och klippor.

http://apps.sgu.se/geokartan/

Favoritrundor Hellas
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr (?) finns det inte så mycket enklare
> stigar i Hellas än blå leden. Det ser ungefär
> likadant ut överallt, med undantag för korta
> partier. Om du bara fortsätter nöta så ska du
> se att det blir klart cykelbart efter ett tag:-)
> Om du inte redan gör det så borde du hänga med
> nån som är lite duktigare, så ser du vilka
> linjer som fungerar bra och hur man beter sig vid
> olika hinder. Det är väldigt utvecklande.
>
> Edit: Det är sällan eller aldrig man måste
> göra ett dropp. Det mesta går att rulla nedför
> om man tar det försiktigt och skjuter ut arslet
> över bakhjulet.

låter som om det är mer övning som krävs. Känns även som om man riskerar att köra sönder sin fina nya cykel om man vill cykla snabbt.

Favoritrundor Hellas
184041.jpg

Favoritrundor Hellas
Jag tycker ju att "terrängmilen" eller gröna leden (går ihop med blå en del) är den enklaste och snabbaste. Dock kan det vara mycket joggare/promenerare på den, så man får ta det lite lugnt :)

Ska man köra den åt "rätt håll" så börjar den vid tennisbanan vid Hellasgården, men där är det motionsspår och inte så populärt att cykla. Så jag brukar hoppa på den baklänges, då börjar den i bortre vänstra hörnet av parkeringsplatsen (från Hellasgården sett).

Favoritrundor Hellas
Att cykla milspåret i hög fart är ett jättebra sätt att skapa osämja mellan cyklister och övriga motionärer. Öva tekniken istället och cykla på de många fina stigarna som inte är huvudstråk för gående/löpare.

Favoritrundor Hellas
Det är skillnad på gröna/blå vandringslederna och motsvarande motionsspår. Motionsspåren skall nyttjas i minsta möjliga mån med cykel. På båda skall stor hänsyn visar till övriga brukare. Vill man cykla fort finns det gott om grusvägar i området att sträcka ut på.

Favoritrundor Hellas
Testade blåa idag igen... Får hålla mig till Hammarbybacken om det är trött jag vill bli. Har svårt att tro att någon med hyffsad fysisk status har teknik att köra sig trött på blå utan att gnugga fram o tillbaka i timmar.

Kommer säkert få mothugg.

Favoritrundor Hellas
pero02 skrev:
> Har
> svårt att tro att någon med hyffsad fysisk
> status har teknik att köra sig trött på blå
> utan att gnugga fram o tillbaka i timmar.

Vad betyder ens det här?

Favoritrundor Hellas
pero02 skrev:
> Nej, upplever det inte så.

Jo är ju svårt att köra köra sig "cykel" trött med svidande ben på blåa, fast pulsen brukar jag kunna hålla högt ändå så träning blir det nog ändå.
Gröna mellan masterna och saltis är det lite mer trampa på.

Favoritrundor Hellas
Körde blåa spåret idag. Fan vad kul det är! Visst man kanske inte blir supertrött som man kan bli om man kör intervaller på landsväg men å andra sidan är det ju nästan farligt att vara så trött i ett stenigt mtbspår.

Vågade mig till och med över "spången" idag (efter att tappat i cykeln på första försöket)

Favoritrundor Hellas
pero02 skrev:
> Testade blåa idag igen... Får hålla mig till
> Hammarbybacken om det är trött jag vill bli. Har
> svårt att tro att någon med hyffsad fysisk
> status har teknik att köra sig trött på blå
> utan att gnugga fram o tillbaka i timmar.
>
> Kommer säkert få mothugg.

Jag begriper inte riktigt det här måste jag säga. Så länge man har teknik nog att cykla istället för att gå i den terrängen så finns alla möjligheter att bli väldigt trött, om man inte BÅDE har galet bra flås och riktigt bra teknik.

Om du vill bli trött så kan jag rekommendera att ståcykla. Hela tiden.

Edit: Förresten hade jag ungefär samma inställning som du för nåt år sen när jag började hänga på Happy. Det finns trådarkeologiska bevis;-) Jag tyckte det var alldeles för tekniskt för att vara roligt. Nu tycker jag tvärtom att det är det roligaste som finns:-)

Senast ändrad:
Favoritrundor Hellas
Jag föreslår att du hänger med på Tisdagsrajden som avgår varje tisdag från HHB. Jag har ännu aldrig kommit hem utvilad från någon tur där på 2,5 timmar.

Favoritrundor Hellas
Om man inte kan bli trött av att cykla blå så kan man kanske lösa det med att slänga upp cykel på ryggen och springa istället. Jag rekommenderar att börja med km tid på ca 3:30. Blir man inte trött av det gör det bra att öka farten eller bära tyngre cykel.

Tillbaka
Topp