Fel mått på ny sadelstolpe orsakat sprickor i ram.

JockeS

Aktiv medlem
Fick förra veckan min nya hoj levererat och har köpt en del nya prylar till den som skulle bytas ut och monteras.
Har köpt en New Ultimate sadelstolpe från Bikeshop.
Denna kom i ny låda där det står 31,6 x 400 på lådan.
På sadelstolpen i sig, är det även printat 31,6x400.

Så, geggade i Carbon Gripper som vanligt, lite kornigt och gött.
Satte i stolpen som gick ner lätt i hålet utan kosntigheter, och satte momentnyckeln på 4 Nm.
Började dra åt.
När jag kom till 4 Nm så hörde jag att det knastrade lite som brukligt när carbon-grippern gör sitt jobb. Och slutade dra åt där.
Kände att stolpen inte satt fast ordentligt ändå?

Men när jag inspekterar så ser jag av min fasa att det uppkommit sprickor i lacken precis i slutet av slitsen på ramen?????
Sprickorna är precis som det är på bilden, dvs positionsmässigt.

Får fullständigt spel och fattar ingenting.

Tar ur stolpen och rengör.
Inspekterar inne i hålet och ser inget som ser ut som sprickbildning i själva ramen i sig.
Men på utsidan har lacken spruckit ganska rejält.

Mäter hålet i ramen som är enligt specc, 31,6mm.
Tar skjutmåttet och mäter stolpen.
30,2mm???????

Ber kompisen kontrollmäta ifall jag gör något fel men icke. Samma resultat.

Så det enda jag kan göra nu är ju att maila återförsäljaren av stolpen och förklara problemet.
Dom kommer, om dom följer reglementet, ta stolpen i retur och beklaga att tillverkaren gjort något fel och ge mig pengarna tillbaka.
Men det kommer inte avhjälpa sprickorna i min splitt nya Spark RC 900-ram.

Har även vänt mig direkt till New Ultimate som är danskar och förklarat problemet och vad som hänt.

Kartongen säger rätt mått.
Stolpen har printat rätt mått på sig.
Men det är INTE rätt mått på stolpen. Mätt med 2 olika skjutmått.

Så den jobbiga frågan där jag förväntar mig flera olika svar.

Vem står som ansvarig för skadorna som uppkommit på min ram i samband med att jag monterat en sadelstolpe som är speccad enligt konstens alla regler, men som visar sig vara felaktiga?
Visst, när man hör något knastra ska man sluta dra direkt, vilket jag även gjorde.

Men inte bör väl ansvaret ligga på mig som konsument att kontrollmäta med skjutmått innan jag monterar något som har printat på sig att vara rätt mått?

Det är ju liksom inte någon kina-stolpe jag köpt på Ebay för 100:-.
Det är en stolpe för över 1500:-.

79923406_742295782920455_3507796062335139840_n.jpg

79939985_1217474765110659_5970179265004568576_n.jpg

1.jpg

3.jpg

Senast ändrad:
Tjena!

Bara för New Ultimate att öppna plånboken.
https://www.lawline.se/answers/16379

Edit: Nu är inte jag någon jurist, men jag tycker svaret där verkar glasklart.
Sen kan jag iofs tycka att du borde märkt att sadelstolpen var såpass mycket mindre än sadelröret. Men oavsett så är det ju feltryckt på stolpen.

Senast ändrad:
vore det inte en ny cykel med garanti hade jag bara kortat ramen och satt sadelklämman någon cm längre ned.

och bytt sadelstolpe.

Kneecap sa:
Tjena!

Bara för New Ultimate att öppna plånboken.
https://www.lawline.se/answers/16379

Edit: Nu är inte jag någon jurist, men jag tycker svaret där verkar glasklart.
Sen kan jag iofs tycka att du borde märkt att sadelstolpen var såpass mycket mindre än sadelröret. Men oavsett så är det ju feltryckt på stolpen.

Blir intressant följetong detta.

När jag satte i stolpen märkte jag faktiskt inte något av att stolpen skulle vara smalare än specc.
Hade rätt mkt pasta i ramen som sög tag i stolpen.

Handlat av Bikeshop som är norskt och tillverkaren är dansk :)

Senast ändrad:
Jag har ingen vidare koll på NewUltimate, men är inte det bara brandat Kina-skit? Dvs de har inte någon egen in-house-tillverkning med ordentlig kvalitetskontroll som man får från typ Darimo, Mcfk, Schmolke, BikeAhead, m fl...

Hoppas de står för alla kostnader fullt ut, även om du måste ha märkt att stolpen mer eller mindre ramlade ner i ramen när du stoppade i den?

frågan jag glömde skriva också.
Ska jag försöka åtgärda sprickorna, kommer det hålla?
Eller ska jag begära ersättning för ny ram?

Crossmax sa:
Hoppas de står för alla kostnader fullt ut, även om du måste ha märkt att stolpen mer eller mindre ramlade ner i ramen när du stoppade i den?

Nu är jag ganska novis när det kommer till "high-end" prylar. Men jag märkte iaf inget konstigt när jag satte ner stolpen i ramen

JockeS sa:
Jag hade begärt ersättning alla gånger. Kör du med rätt diameter på stolpen borde det hålla, men du ska inte behöva acceptera det.

JockeS sa:

Tjena!

Du ska begära ersättning för ny ram utan att tveka.

Sen kan du sälja den gamla billigt till mig. ?

jag erbjuder mig att transportera den helt värdelösa obrukbara knäckta ramen till återvinningen sen när du får en ny. du ska inte behöva strula med frakten till soptippen :)

Den frågan som kommer dyka upp vid en tvist är om det är en fackmannamässig installation. 90% av oss skruvar hellre själva än att lämna in eftersom cykelhandlare generellt har bråttom. I lagens mening vore det dock bättre om du lämnat den till Team Sportia el. XXL än att ha gjort det själv. Du kan anses ha varit oaktsam... Generellt bör du begära full ersättning. Kontakta även kommunal konsumentvägledare för att få hjälp.

Är stolpen köpt direkt från Danmark eller via svensk ÅF, i det senare fallet får du börja där.

freddag sa:
jag erbjuder mig att transportera den helt värdelösa obrukbara knäckta ramen till återvinningen sen när du får en ny. du ska inte behöva strula med frakten till soptippen :)

Jag kan även stå för frakt hem till mig, samt att scotten ur miljösynpunkt givetvis inte ska skrotas utan användas.

Andrahandsvärdet på ramen har ju sjunkit jättemycket i och med skadan så ditt anspråk måste vara ny cykel alt att de skickar en ram och betalar för att en lbs flyttar över allt.

Hoppas det ordnar sig. Du har ju bra med info.

Riktigt tris. Hoppas du blir kompenserad. Det blir troligen rätt jobbigt att hantera det om inte leverantören är medgörlig.

Svårt problem detta tycker jag... de borde ha märkts ganska tydligt att den var för liten trots massa pasta.

Tänk om de varit omvänt å stolpen varit 1,5mm för stor... skulle de också ge ersättning om man bonkar ner den i ramen?

Hoppas de löser sej på något vettigt sätt!!

kakan_polen2 sa:
Svårt problem detta tycker jag... de borde ha märkts ganska tydligt att den var för liten trots massa pasta.

Tänk om de varit omvänt å stolpen varit 1,5mm för stor... skulle de också ge ersättning om man bonkar ner den i ramen?

Jag tror att jag hade förstört ramen med beskrivna förutsättningar om det var jag.

jofahjalm sa:
kakan_polen2 sa:

Jag tror att jag hade förstört ramen med beskrivna förutsättningar om det var jag.

Ja stolparna är ju nästan alltid lite fasade längst ner så skulle vara lurigt.

Har jobbat me cyklar i lite mer än 10 år men aldrig stött på detta... glad för d!

hoppas som sagt de löser sej på ett bra sätt!

Troligast måste väl vara att din försäkring täcker ramen och tillverkare av stolpen står för självrisk och refundar dig på stolpens pris ?

Jag är verkligen inte säker på lagen, men jag skulle inte tro att dom är ansvariga för något utöver sin egen vara.

Tore krok sa:
Troligast måste väl vara att din försäkring täcker ramen och tillverkare av stolpen står för självrisk och refundar dig på stolpens pris ?

Ja det är det sätt som jag anser är mest till hands just nu.

Har pratat med konsumentombudsman och denne säger att ev följdfel/skador som uppkommit pga varans felaktighet ska ersättas av ÅF.
Så i detta fallet så kan jag kräva dom på ersättning för självrisk plus ev merkostnader som uppkommer.

Trist! Vilken jäkla otur på ny ram o allt. O vilken usel QC av New Ultimate.
Verkar underligt om hemförsäkring lr drulle ska täcka detta. Kan tycka att tillverkaren borde ha en drulleförsäkring om ngt.. .)

ething sa:
Den frågan som kommer dyka upp vid en tvist är om det är en fackmannamässig installation. 90% av oss skruvar hellre själva än att lämna in eftersom cykelhandlare generellt har bråttom. I lagens mening vore det dock bättre om du lämnat den till Team Sportia el. XXL än att ha gjort det själv. Du kan anses ha varit oaktsam... Generellt bör du begära full ersättning. Kontakta även kommunal konsumentvägledare för att få hjälp.

Är stolpen köpt direkt från Danmark eller via svensk ÅF, i det senare fallet får du börja där.
Frågan är vad som hänt om man lämnat in ram och stolpe till XXL och dom gjort samma sak? Tror inte att XXL velat ta ta på sig något ansvar för att en kund lämnat in grejor som är felaktiga.

Jag tycker (precis som alla andra) att det bör vara den som sålt stolpen som svarar mot dig, sen får väl dom i sin tur försöka bråka på tillverkaren.

Sen hade jag iofs trott att sadelröret skulle tåla att skruven dras med 5Nm även med för liten stolpe. Slits och hål ser även osymmetriska ut, men det kanske ska vara så.

Fruktansvärt trist!
Jag tycker din situation motsvaras av läge där en tankbil blandat ihop diesel- med bensintankarna och orsakar motorhaveri på en massa bilar. Vad jag förstår är det då bensinbolaget som ska stå för fiolerna. Börja med sadelstolpetillverkaren tycker jag.

Kneecap sa:
marr sa:
]Har man drulle, så ja?

Tjena!

När ett företag har gjort fel? Jag hoppas verkligen inte mitt försäkringsbolag tar det.

Detta är ju steg ungefär 3. Om allt annat skiter sig innan. Så defintivt värt att försöka om försäkringen, som man betalar pengar för tar det. Drulle är ju drulle. För oss klåpare :)

d_anders sa:
Sen hade jag iofs trott att sadelröret skulle tåla att skruven dras med 5Nm även med för liten stolpe. Slits och hål ser även osymmetriska ut, men det kanske ska vara så.
5 Nm är ganska mycket när du inte har något som håller emot ordentligt, särskilt på ett område som är avsett att kunna flexa.

Lite intressant att den är 30,2 för enligt kartongen ska den ju inte finnas i den storleken. 30,9 är ju den som är närmst men det är ju en bit ifrån också.

jofahjalm sa:
Den här solidariteten med försäkringsbolagen som finns på happy är mycket underhållande.

Tjena!

Det är inte solidaritet med försäkringsbolaget, om dom godkänner vilka saker som helst så ökar allas premier. Alltså kostar det mig pengar

Kneecap sa:
jofahjalm sa:
Den här solidariteten med försäkringsbolagen som finns på happy är mycket underhållande.

Tjena!

Det är inte solidaritet med försäkringsbolaget, om dom godkänner vilka saker som helst så ökar allas premier. Alltså kostar det mig pengar

Hur direkt tror du detta påverkar dig?

Det skulle aldrig falla mig in att kontrollmäta en sadelstolpe innan montering. Har jag beställd en stolpe i rätt dimension och fått en som är märkt som den ska sätter jag den i ramen och drar till det sitter eller går sönder.

jofahjalm sa:
Kneecap sa:
jofahjalm sa:

Tjena!

Hur direkt tror du detta påverkar dig?

Det skulle aldrig falla mig in att kontrollmäta en sadelstolpe innan montering. Har jag beställd en stolpe i rätt dimension och fått en som är märkt som den ska sätter jag den i ramen och drar till det sitter eller går sönder.
Försäkringsbolaget ska naturligtvis säga att detta ersätter vi inte ty detta är tillverkarens ansvar. Det är ingen plötslig händelse eller olycka som drullemomentet i försäkringen är tänkt att täcka, det är ett materialfel => tillverkarens ansvar.

Jag är osäker på vad som gäller den spräckta ramen. Tror ts kan förvänta sig att få en ny stolpe av korrekt diameter. Att driva frågan juridiskt mot återförsäljaren är något försäkringsbolaget skulle kunna ta, men då är det troligare bättre för alla inblandade att försäkringsbolaget istället ersätter ramen.

jofahjalm sa:
Jag är osäker på vad som gäller den spräckta ramen. Tror ts kan förvänta sig att få en ny stolpe av korrekt diameter. Att driva frågan juridiskt mot återförsäljaren är något försäkringsbolaget skulle kunna ta, men då är det troligare bättre för alla inblandade att försäkringsbolaget istället ersätter ramen.
Vilket moment i försäkringen är det du tänker ska ta det hela? Rättskyddet gäller om man själv blir anklagad för nåt, inte om man själv vill anklaga nån. Det är ingen fråga för försäkringsbolaget öht.

Juridik är inte mitt område. Jag har alltid sett hemförsäkring som något luddigt skydd mot oförutsedda händelser.

Tillbaka
Topp