JockeS
Aktiv medlem
Fel mått på ny sadelstolpe orsakat sprickor i ram.
Fick förra veckan min nya hoj levererat och har köpt en del nya prylar till den som skulle bytas ut och monteras.
Har köpt en New Ultimate sadelstolpe från Bikeshop.
Denna kom i ny låda där det står 31,6 x 400 på lådan.
På sadelstolpen i sig, är det även printat 31,6x400.
Så, geggade i Carbon Gripper som vanligt, lite kornigt och gött.
Satte i stolpen som gick ner lätt i hålet utan kosntigheter, och satte momentnyckeln på 4 Nm.
Började dra åt.
När jag kom till 4 Nm så hörde jag att det knastrade lite som brukligt när carbon-grippern gör sitt jobb. Och slutade dra åt där.
Kände att stolpen inte satt fast ordentligt ändå?
Men när jag inspekterar så ser jag av min fasa att det uppkommit sprickor i lacken precis i slutet av slitsen på ramen?????
Sprickorna är precis som det är på bilden, dvs positionsmässigt.
Får fullständigt spel och fattar ingenting.
Tar ur stolpen och rengör.
Inspekterar inne i hålet och ser inget som ser ut som sprickbildning i själva ramen i sig.
Men på utsidan har lacken spruckit ganska rejält.
Mäter hålet i ramen som är enligt specc, 31,6mm.
Tar skjutmåttet och mäter stolpen.
30,2mm???????
Ber kompisen kontrollmäta ifall jag gör något fel men icke. Samma resultat.
Så det enda jag kan göra nu är ju att maila återförsäljaren av stolpen och förklara problemet.
Dom kommer, om dom följer reglementet, ta stolpen i retur och beklaga att tillverkaren gjort något fel och ge mig pengarna tillbaka.
Men det kommer inte avhjälpa sprickorna i min splitt nya Spark RC 900-ram.
Har även vänt mig direkt till New Ultimate som är danskar och förklarat problemet och vad som hänt.
Kartongen säger rätt mått.
Stolpen har printat rätt mått på sig.
Men det är INTE rätt mått på stolpen. Mätt med 2 olika skjutmått.
Så den jobbiga frågan där jag förväntar mig flera olika svar.
Vem står som ansvarig för skadorna som uppkommit på min ram i samband med att jag monterat en sadelstolpe som är speccad enligt konstens alla regler, men som visar sig vara felaktiga?
Visst, när man hör något knastra ska man sluta dra direkt, vilket jag även gjorde.
Men inte bör väl ansvaret ligga på mig som konsument att kontrollmäta med skjutmått innan jag monterar något som har printat på sig att vara rätt mått?
Det är ju liksom inte någon kina-stolpe jag köpt på Ebay för 100:-.
Det är en stolpe för över 1500:-.
Har köpt en New Ultimate sadelstolpe från Bikeshop.
Denna kom i ny låda där det står 31,6 x 400 på lådan.
På sadelstolpen i sig, är det även printat 31,6x400.
Så, geggade i Carbon Gripper som vanligt, lite kornigt och gött.
Satte i stolpen som gick ner lätt i hålet utan kosntigheter, och satte momentnyckeln på 4 Nm.
Började dra åt.
När jag kom till 4 Nm så hörde jag att det knastrade lite som brukligt när carbon-grippern gör sitt jobb. Och slutade dra åt där.
Kände att stolpen inte satt fast ordentligt ändå?
Men när jag inspekterar så ser jag av min fasa att det uppkommit sprickor i lacken precis i slutet av slitsen på ramen?????
Sprickorna är precis som det är på bilden, dvs positionsmässigt.
Får fullständigt spel och fattar ingenting.
Tar ur stolpen och rengör.
Inspekterar inne i hålet och ser inget som ser ut som sprickbildning i själva ramen i sig.
Men på utsidan har lacken spruckit ganska rejält.
Mäter hålet i ramen som är enligt specc, 31,6mm.
Tar skjutmåttet och mäter stolpen.
30,2mm???????
Ber kompisen kontrollmäta ifall jag gör något fel men icke. Samma resultat.
Så det enda jag kan göra nu är ju att maila återförsäljaren av stolpen och förklara problemet.
Dom kommer, om dom följer reglementet, ta stolpen i retur och beklaga att tillverkaren gjort något fel och ge mig pengarna tillbaka.
Men det kommer inte avhjälpa sprickorna i min splitt nya Spark RC 900-ram.
Har även vänt mig direkt till New Ultimate som är danskar och förklarat problemet och vad som hänt.
Kartongen säger rätt mått.
Stolpen har printat rätt mått på sig.
Men det är INTE rätt mått på stolpen. Mätt med 2 olika skjutmått.
Så den jobbiga frågan där jag förväntar mig flera olika svar.
Vem står som ansvarig för skadorna som uppkommit på min ram i samband med att jag monterat en sadelstolpe som är speccad enligt konstens alla regler, men som visar sig vara felaktiga?
Visst, när man hör något knastra ska man sluta dra direkt, vilket jag även gjorde.
Men inte bör väl ansvaret ligga på mig som konsument att kontrollmäta med skjutmått innan jag monterar något som har printat på sig att vara rätt mått?
Det är ju liksom inte någon kina-stolpe jag köpt på Ebay för 100:-.
Det är en stolpe för över 1500:-.
Senast ändrad: