Fel mått på ny sadelstolpe orsakat sprickor i ram.
Man har väl ändå sett dig lösa en del håriga case!jofahjalm sa:Juridik är inte mitt område.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man har väl ändå sett dig lösa en del håriga case!jofahjalm sa:Juridik är inte mitt område.
Niklasberglund sa:Solklart om det hade varit en svensk återförsäljare.
Konsumentköplagen 16§ angående fel i vara.
Konsumentköplagen 31§ angående skadestånd gällande skada som uppkommit på köparens egendom som uppkommit på grund av fel i vara.
Lite osäker hur det funkar internationellt.
Men där är grunden
Fast nu driver ju bikeshop en svensk site (.se-domän), på svenska, och ger i övrigt sken av att vara svenskt. De har också ett svenskt org.nr även om de anges som ”utländskt bolag” när man söker på det. Jag vet inte vad som gäller i sådana fall, men det känns ju mer som en gråzon där och att svensk lagstiftning ev borde kunna gälla.thomaslundstrom sa:Niklasberglund sa:Solklart om det hade varit en svensk återförsäljare.
Konsumentköplagen 31§ angående skadestånd gällande skada som uppkommit på köparens egendom som uppkommit på grund av fel i vara.
Men där är grunden
+1 på osäkerheten med internationell e-handel. Samt att rödkorvsätarna såklart ska stå även för ramfiolerna.
Här har vi ju nackdelen med att inte handla från cykelkraft (rip) eller andra svenska webbshoppar - när bajset träffar viftaren blir det så mycket jobbigare för oss i Sverige att driva ett case mot en webbshop i ett annat land. I och med att vi handlar från ett annat land är det det landets jurisdiktion vi snackar om.
Jag kan inte juridik, alls, men jag har en fundering. Bikeshop finns både som .se och .no. Spelar detta någon roll? Om man köpt produkten från en ”svensk” leverantör, men produkten skickas från Norge, har man då köpt varan från Sverige eller Norge? Samma sak kan appliceras på Bikester men inte på bike24 eller r2 i min mening.thomaslundstrom sa:Niklasberglund sa:Solklart om det hade varit en svensk återförsäljare.
Men där är grunden
+1 på osäkerheten med internationell e-handel. Samt att rödkorvsätarna såklart ska stå även för ramfiolerna.
Här har vi ju nackdelen med att inte handla från cykelkraft (rip) eller andra svenska webbshoppar - när bajset träffar viftaren blir det så mycket jobbigare för oss i Sverige att driva ett case mot en webbshop i ett annat land. I och med att vi handlar från ett annat land är det det landets jurisdiktion vi snackar om.
Hehe.thomaslundstrom sa:Det har ju helt klart rätt i. Jag roade mig med att försöka hitta information om vad som gäller i händelse av tvist på bikeshop.se utan att lyckas. Däremot är det jäkligt uppenbart att det inte är en svensk webshop i o m att hälften av texterna på bikeshop.se är på svorska. ;)
Miss Lycka 2.0 sa:Jag tror att du ska vara glad om du får mer än en korrekt sadelstolpe. Du har monterat och inte en verkstad.
Det är den springande punkten.
Ska man vara realistisk så är de flesta mekarna du hittar hos din lbs inte tillräckligt rutinerade och hade antagligen gjort exakt samma sak som TS.jolov sa:Ska man vara lite cynisk så hade antagligen en rutinerad mek märkt att stolpen är 1.4mm för liten och inte bara fortsatt skruva ihop klämman tills ramen sprack.Miss Lycka 2.0 sa:Jag tror att du ska vara glad om du får mer än en korrekt sadelstolpe. Du har monterat och inte en verkstad.
jolov sa:Miss Lycka 2.0 sa:Jag tror att du ska vara glad om du får mer än en korrekt sadelstolpe. Du har monterat och inte en verkstad.
Skulle nog vara min initiala gissning med, känns som att de flesta på något sätt friskriver sig med professionell montering. Ska man vara lite cynisk så hade antagligen en rutinerad mek märkt att stolpen är 1.4mm för liten och inte bara fortsatt skruva ihop klämman tills ramen sprack.
Miss Lycka 2.0 sa:Jag tror att du ska vara glad om du får mer än en korrekt sadelstolpe. Du har monterat och inte en verkstad.
Tror inte det är förenligt med nån lag att kräva det, speciellt inte när de säljer direkt till konsument. Möjligtvis kan de kräva "fackmannamässig" montering, men de har inte rätt att "förbjuda" enskild person att montera själv. Jmf bilbranschen som förbjöds att kräva service på auktoriserad verkstad för att garantier och annat skall gälla, de fick ändra till "servad enligt tillverkarens instruktioner".Snuten sa:Miss Lycka 2.0 sa:Jag tror att du ska vara glad om du får mer än en korrekt sadelstolpe. Du har monterat och inte en verkstad.
Finns detta reglerat på ngt sätt? Kan återförsäljare kräva att delar skall monteras av auktoriserade cykelverkstäder (finns det ens sådana i detta fall, alltså verkstäder som är auktoriserade för just denna slags sadelstolpe?) för att de skall ta skulden när de uppenbart levererar fel produkter och vilseleder konsumenten? Det låter ju helt barockt.
Ja, om angivet mått på förpackning och stolpe stämt med verkligheten är det tveklöst så. Nu blir det snarare en fråga om att kolla mått på förpackning samt stolpe och konstatera att de är "rätt", innebär att man gjort "vad som rimligen kan förväntas för att förvissa sig om att man har rätt del" (eller hur det nu uttrycks i juridiskt).Miss Lycka 2.0 sa:Med en för smal stolpe så är det inte fackmannamässigt utfört.
Nä, där är det reglerat i lag vad som får och inte får göras. Det är en helt annan frågeställning vi diskuterar här, även om de för en lekman tydligen kan synas likvärdiga.Miss Lycka 2.0 sa:Ungefär som "Nödig kännedom" vad hemmafixare gör vid eljobb. Brinner det efteråt så hade ni inte nödig kännedom.
Både den svenska och norska konsumentköplagarna är tydliga med att följdskador till följd av felaktig vara (vilket det är frågan om här) skall ersättas av säljaren. Säljaren har sedan regressrätt mot tillverkaren. Dvs bikeshop skall ersätta detta, sedan får de kräva ersättning fr tillverkaren.hm sa:Tror du kan glömma en ny ram från säljaren som kommer skylla på tillverkaren som du på din höjd får en ny stolpe och ev ett styre som plåster på såren ifrån.
Men drulleförsäkring e bra grejer. Särskilt om man har tummen mitt i handen eller hojar oförsiktigt .
Om de angivna måtten stämmer (mätt med trasigt skjutmått?, som någon påpekade innan så säger kartongens märkning något annat) så innebär det att skruven skruvas in ungefär 5mm extra. Man borde kanske reagera redan efter ett par mm. Om måtten varit riktiga hade man känt att stolpen börjat fastna redan vid måttlig åtdragning. Men nu har ju momentnyckel använts vilket verkar friskriva alla från hur verkligheten ser ut. Sedan behöver man självklart dra till maxmoment också.d_anders sa:Sen hade jag iofs trott att sadelröret skulle tåla att skruven dras med 5Nm även med för liten stolpe. Slits och hål ser även osymmetriska ut, men det kanske ska vara så.
Ramen är knappast ny längre.marr sa:Valhalla_ sa:Kapa under sprickan. Såga ut ny slits och runda av botten på slitsen. Klart.
På en ny ram? Njaaa...
Sadelstolpen är eventuellt felmärkt, men det är knappast fel på själva stolpen.ooms sa:följdskador till följd av felaktig vara (vilket det är frågan om här)
Fältprästen sa:Sadelstolpen är eventuellt felmärkt, men det är knappast fel på själva stolpen.ooms sa:följdskador till följd av felaktig vara (vilket det är frågan om här)
Ja, felmärkt innebär att den påstås vara något som den inte är => felaktig varaFältprästen sa:Sadelstolpen är eventuellt felmärkt, men det är knappast fel på själva stolpen.ooms sa:följdskador till följd av felaktig vara (vilket det är frågan om här)
Fältprästen sa:Sadelstolpen är eventuellt felmärkt, men det är knappast fel på själva stolpen.ooms sa:följdskador till följd av felaktig vara (vilket det är frågan om här)
Jämförelsen haltar en del skull jag säga. Nu handlar det om ett mått som kanske är felaktigt, inte en helt annan produkt. Och som borde vara uppenbart felaktigt för användaren.Bengt-re sa:Fältprästen sa:Sadelstolpen är eventuellt felmärkt, men det är knappast fel på själva stolpen.ooms sa:följdskador till följd av felaktig vara (vilket det är frågan om här)
Om ett piller märkt Alvedon råkar innehålla losec så var det ju inte fel på pillret, det var ju bara felmärkt? Eller en flaska ättika som råkade innehålla bensin?
Fältprästen sa:Jämförelsen haltar en del skull jag säga. Nu handlar det om ett mått som kanske är felaktigt, inte en helt annan produkt. Och som borde vara uppenbart felaktigt för användaren.Bengt-re sa:Fältprästen sa:Sadelstolpen är eventuellt felmärkt, men det är knappast fel på själva stolpen.ooms sa:följdskador till följd av felaktig vara (vilket det är frågan om här)
Om ett piller märkt Alvedon råkar innehålla losec så var det ju inte fel på pillret, det var ju bara felmärkt? Eller en flaska ättika som råkade innehålla bensin?
Är du skön?Fältprästen sa:Sadelstolpen är eventuellt felmärkt, men det är knappast fel på själva stolpen.ooms sa:följdskador till följd av felaktig vara (vilket det är frågan om här)
Ok. Så om en bilmodell med det klenare motoralternativet säljs som det starkare motoralternativet (nån har satt på fel emblem) så är det inte en felaktig vara?Fältprästen sa:Jämförelsen haltar en del skull jag säga. Nu handlar det om ett mått som kanske är felaktigt, inte en helt annan produkt. Och som borde vara uppenbart felaktigt för användaren.Bengt-re sa:Fältprästen sa:Sadelstolpen är eventuellt felmärkt, men det är knappast fel på själva stolpen.ooms sa:följdskador till följd av felaktig vara (vilket det är frågan om här)
Att se skilknad med blotta ögat nej, det lär man inte göra. Men ett glapp på 1.5 mm lär man utan vidare märka, speciellt som det inte var första gången TS monterade en stolpe.Bengt-re sa:Gör den verkligen det? Inte lätt med blotta ögat skilja mellan någon mm eller för all del bensin eller ättika.... Poängen är att märkningen SKALL stämma eftersom otrevliga saker kan hända om man tror en produkt är en annan.