Felaktig axel SC Hightower?

felt

Aktiv medlem
Hej,
När jag servade mitt länkage på min SC Hightower CC 2020 upptäckte då nåt som jag tycker är konstigt o måste vara felaktig.
Den bakre axeln på nedre länkaget verkar vara gängad för långt, vilket resulterar i att högre lager vilar på den gängade delen av axeln.
Axeln har rätt artikelnummer o har rätt längd enligt santa cruz spräng skiss. Men verkar helt ha för många gängor.
På bilden är axeln Inskruvad till avsedd position.
Den främre axeln på bilden är inte inskruvad, så det är därför den sticker ut.

Har mailat SC , men inte fått svar ännu.

Nån fler hightowerägare som noterat samma sak?

Bilagor

• 443222E5-636F-4F33-AFFB-BD07F88ADD86.jpeg
    443222E5-636F-4F33-AFFB-BD07F88ADD86.jpeg
    300.3 KB · Besök: 426
  • 928AEEA0-2B5B-4A92-B30D-B881F23FA166.jpeg
    928AEEA0-2B5B-4A92-B30D-B881F23FA166.jpeg
    390.6 KB · Besök: 419
  • IMG_0587.jpg
    IMG_0587.jpg
    185.9 KB · Besök: 369
Senast ändrad:
Du har säkert koll, men dra inte ihop nåt utan att länken sitter emellan.:)
SC svarar nog snart att allt är okej.

En update på ämnet, axeln verkar var rätt tillverkad, jämförde med en axel med samma artnr från en annan SC och de var exakt lika.
Så med mina ögon ser det ut att vara ”bad engineering ” på en dyr ram. Men kan kan ju missat något, får se vad SC svarar.

En update på ämnet, axeln verkar var rätt tillverkad, jämförde med en axel med samma artnr från en annan SC och de var exakt lika.
Så med mina ögon ser det ut att vara ”bad engineering ” på en dyr ram. Men kan kan ju missat något, får se vad SC svarar.
Har du fått någon respons från SC? Ser ju lite konstigt ut.

Har fått svar från SC att det såg konstigt ("weired") ut , dom erbjöd sig att skicka en nya axel utan kostnad om jag bott i USA.
Min lokala LBS ska eller har beställt hem ett axelkit, så jag får se hur den ser ut.

Hej, liten update.

Slutade med att jag fick köpa ett nytt set med axlar via min lokala LBS för 500kr, lite på chans.
Efter att det varit liggande ett tag så tog jag ta i det idag och ser att den originalmonterade axeln har synbart fler gängor. Se bild.

Ska kolla med SC vad de säger, jag tycker att original axeln är felaktig.

Sen om det i praktiken spelar nån roll vet jag inte,
tror knappast det.
I övrigt supernöjd med ramen, tog ett tag att gilla den, gick från spez enduro. Men tycker den super kul att köra med.

/Magnus

Bilagor

• 9D1FCA6E-63F4-4C4B-9DE6-C229B45E8815.jpeg
    9D1FCA6E-63F4-4C4B-9DE6-C229B45E8815.jpeg
    541 KB · Besök: 73
Intressant skillnad mellan de två! Jag hade annars tänkt att en hel del av gängan försvinner när du drar åt med rätt moment vid montering. Det är inte heller nödvändigtvis ett problem (speciellt inte med de nya höga momenten) eftersom skruven egentligen bara klämmer ihop ramen runt lagerskölden och det alltså inte bör vara någon kontakt där ändå. Egentligen.

Intressant skillnad mellan de två! Jag hade annars tänkt att en hel del av gängan försvinner när du drar åt med rätt moment vid montering. Det är inte heller nödvändigtvis ett problem (speciellt inte med de nya höga momenten) eftersom skruven egentligen bara klämmer ihop ramen runt lagerskölden och det alltså inte bör vara någon kontakt där ändå. Egentligen.
Kände du dig träffad Ax3l? ?

Tror inte att den gamla axeln är något egentligt problem, bara lite sådär att två axlar med samma artikelnr är olika. Min teori är att HT v1 har axleln med fler gängor och att när de satte ihop min ram hade ”gamla” axlar liggandes. Motsvarande axel på kompisens v1 ser ut som min original axel.

Angående moment o klämma,

De första bilderna visar axeln i rätt position, dvs motsvarande rätt moment. På drivsidan av ramen finns inget stopp, utan det är ett hål rakt igenom, axeln klämmer alltså inte ihop ramen runt lagersköldarna. Utan det är axeltappen som trycker mot lagerskölden på drivsidan och på så sätt trycks lagerskölden på bromsidan av mot ramen.

Känns vid första tanken som en skum konstruktion, men vi eftertanke är det rätt snyggt gjort att inte komprimera ihop kolfiberbaktriangeln runt lagersköldarna. :)

/Magnus

Tillbaka
Topp