Mathias
Aktiv medlem
Felsökning: Knäont
Jag har skaffat en mindre ram och plötsligt och omedelbart på premiärturen för några veckor sedan fått ont i utsidan på höger knä på. Något som återkommit varenda tur efter premiären. Det är som att knät direkt reagerar på att något är fel. Har med min andra hoj med mindre ramstorlek haft problem med motsatt knä (något som försvann omedelbart med en Rehbandstrumpa på låret). Den här smärtan är annorlunda och lite mer uthärdlig och det hjälper inte med värmeskyddet. Den blir inte mycket värre ju mer jag cyklar. Fast det konstigaste är att det blev bättre sist då jag sänkte sadeln under den optimala "lätt böjt knä ner pedalen är klockan sex" så att knät blev något mer böjt. Nackdelen är att det känns jobbigare att cykla så och att man inte får ut lika mycket kraft och det känns som det borde slita på knät i längden.
Jag har testat att flytta bak sadeln så långt det går men det verkar inte ha hjälpt. Till saken hör att min förra ram var ganska lång/stor och att den här ramen egentligen borde vara mer anpassad för min kroppsstorlek.
Jag vet ju att det finns massor av sajter där man kan kolla in vad de optimala måtten är för sittställning. Jag kommer bara inte på nu vad jag ska kunna förändra för att råda bot på problemet. Ge mig lite råd och tips!
Tackar,
/Mathias
Jag har testat att flytta bak sadeln så långt det går men det verkar inte ha hjälpt. Till saken hör att min förra ram var ganska lång/stor och att den här ramen egentligen borde vara mer anpassad för min kroppsstorlek.
Jag vet ju att det finns massor av sajter där man kan kolla in vad de optimala måtten är för sittställning. Jag kommer bara inte på nu vad jag ska kunna förändra för att råda bot på problemet. Ge mig lite råd och tips!
Tackar,
/Mathias
Senast redigerad av en moderator: