Felsökning: Knäont

Mathias

Aktiv medlem
Jag har skaffat en mindre ram och plötsligt och omedelbart på premiärturen för några veckor sedan fått ont i utsidan på höger knä på. Något som återkommit varenda tur efter premiären. Det är som att knät direkt reagerar på att något är fel. Har med min andra hoj med mindre ramstorlek haft problem med motsatt knä (något som försvann omedelbart med en Rehbandstrumpa på låret). Den här smärtan är annorlunda och lite mer uthärdlig och det hjälper inte med värmeskyddet. Den blir inte mycket värre ju mer jag cyklar. Fast det konstigaste är att det blev bättre sist då jag sänkte sadeln under den optimala "lätt böjt knä ner pedalen är klockan sex" så att knät blev något mer böjt. Nackdelen är att det känns jobbigare att cykla så och att man inte får ut lika mycket kraft och det känns som det borde slita på knät i längden.

Jag har testat att flytta bak sadeln så långt det går men det verkar inte ha hjälpt. Till saken hör att min förra ram var ganska lång/stor och att den här ramen egentligen borde vara mer anpassad för min kroppsstorlek.

Jag vet ju att det finns massor av sajter där man kan kolla in vad de optimala måtten är för sittställning. Jag kommer bara inte på nu vad jag ska kunna förändra för att råda bot på problemet. Ge mig lite råd och tips!

Tackar,
/Mathias

Senast redigerad av en moderator:
Hej Mathias!

Har också problem med ena knät. Det har funnits där sedan tidigar men har blivit mer påtagligt i år, bytte cykel i våras. Det började med att jag fick ont på utsidan ovanför knät. Har sedan provat att höja sadel och samtidigt flytta fram den lite. Detta gjorde att det inte blev lika jobbigt för låren, mindre mjölksyra. Det förde dock med sig att det onda i knät ändrade sig lite och sitter nu istället mitt fram på knäskålen, så jag kommer nu att prova att sänka sadeln lite grann, dock inte hela vägen tillbaka dit jag hade den tidigare.

Mitt råd är att prova att ändra lite på din sittställning och hur pedalerna är inställda, vinkel och hur långt fram/bak pedalen är monterad.

Magnus

MINA ERFARENHETER, ej doktor mao ;-)

Har samma probem som dig, och det är samma sak som kallas "löparknä" som jag tror du har.. Gissar på det med tanke på att du dels beskriver utsidan av knäet och att sänkt sadel avhjälper problemet. Orsaken kan vara många saker ex (åtgärden =):
*för hög sadel=sänk sadel
*fel kloss inställning=bak med klossen vanligast
*fel på sulor, ej stöd under hålfot=skaffa formgjutna sulor(finns för 399 på team sportia)
*olika långa ben, såväl fysiskt som FUNKTIONELLT=kapa benet, nej shimsa kloss eller lev med det
*trampor med för lite rörlighet=skaffa en med mer rörlighet, ex crankbrothers
*För kort Tensor fascia Latea (TFL) som senare övergår till IlioTibialBand (ITB). Den sak du förlänga med stretch!!

Och kombination av dessa såklart.

Något som hjälpt mig är SOLE sulor, en sula du formgjuter själv i ugnen. Om du kikar på ditt knä uppifrån när du cyklar så ska det gå rakt upp o ner hela tiden, ej falla in/"vobbla" mot ramen under tramprörelsen. Gör det så betyder det att fotens stöd "kollapsar" under tramprörelsen beroende på ej fullständigt stöd under vanligt vis hålfoten.

Sänk sadeln för lågt, typ 1,5-2 cm under optimalt. Ge det TID när det fungerar, höj MAX 2mm åt gången när tidigare höjd fungerar efter ett par veckor. Det tar tid men du hittar rätt till slut.

Ha trampor med rörlighet, skon ska inte vila mot något stopp i ändlägena i vridläget, eller hur man säger...

MER TIPS:
*Trampa lätt
*Knapra Voltaren i några veckor så inflamationen släpper.. (i samband med måltid såklar så du inte dödar magen!
*Stretcha FÖRSIKTIGT höftböjaren, ändan och UTSIDAN LÅRET. Den sista görs mha att korsa ex höger ben bakom vänster så att du sträcker utsidan.

Säger det igen, mina erfarenheter o jag är ingen doktor men det är så långt jag själv erfarit mina långvariga problem.

Skriv tillbak om du får ordning på dina problems o dela erfarenheter, fler tips!

Ska själv in på fysiocenter i September, kommer ej helt till rätt med mitt känsliga knä själv..

Man tackar för tipsen.

Mitt andra knä är ett klassiskt "löparknä" sen ett par veckor när jag började springa igen med dåliga skor. Det gör dock galet ont så att man inte kan springa alls när det hugger till i en nerförsbacke t.ex. Den här smärtan är mer dov och inte alls lika intensiv men det kanske bara är grader av samma sak... Men om mitt högerknä också var ett löparknä så borde det väl göra ont när jag springer det med tänker jag. Nu gör det inte ont alls när jag springer.

Mitt vänsterknä när jag cyklade var dock ett "Chondromalacia patellae"-knä och där försvann smärtan med värme. Min teori där är att det var lårmuskeln som var för kort. Ingen smärta i det knät nu däremot! Så just nu har jag ont i vänster knä när jag springer och höger när jag cyklar!

Jag har aldrig haft problemet i höger knä med min tidigare cykel eller när jag springer, så olika långa ben tror jag man kan avskriva.

Sadelnivån har jag haft som på förra cykeln men nu kör jag med "för låg" enligt hur man ska ha den.

Jag har samma skor, sulor och pedaler som innan och då hade jag inte det problemet heller... Det är klart att något kan ha hänt som inte har med cykeln att göra så det kanske ändå är något som skulle kunna hjälpa nu när jag har problem.

Tror att klossarna är i max-framläge men får dubbelkolla. Cyklar nästan alltid med ganska hög kadens pgr av mina lite ömtåliga knän, det blir nästan så per automatik eftersom annars gör det ont.

Jag stretchade mycket nu efter senaste turen och ska försöka göra det regelbundet när kroppen är varm. Tänkte också på att någon sena eller muskel kan vara för kort.

Vad är fördelen med att vinkla ut foten?

Tack igen för alla tips.

knän är skoj, när jag cyklar street med sadeln super lågt och knäna nästan inte går under 90 grader så får man inte alls ont men man kanske inte får ut optimal kraft, medans när man cyklar xc/lvg med rätt höjd på sadeln och allt bra då gör knäna ont som aldrig för :S
väldigt skumt detta med knän allså :)

Tillbaka
Topp