Felt eller Mekk

Felt eller Mekk
Feldt av de två skulle jag säga. 25mm däck är mer komfortabelt (visserligen en billig sak att uppgradera men det spar ju en slant att få med det) samt att den kör nya Sora utan tumspaken. I övrigt verkar de ganska likvärdiga så vitt jag kan se.
Svart kommer att se bättre ut om du inte gör rent den så ofta också :)

Felt eller Mekk
Felt av skälen som Rattnalle listar

+ Tycker ramen ser strået vassare ut med hydroformat jfrt vanliga rör och taper gaffel.

Jag har haft några Felt mtb och min 2013 modell är extremt välgjord i ramen, och deras egen-brandade sadel, styrstam mm "känns" mycket finare än vad som är brukligt.
Notera f.ö. att Felt har 11-32T kassett mot Mekk 11-25.

Felt eller Mekk
Tack för svaren. Vad gäller växelsystemet är jag lite osäker på vad som gäller på mekken, har mailat wiggle o frågat för kan tydligen vara den nya.

Var själv nästan bestämd för felten när jag läste en test på mekk. Tydligen en riktigt lätt ram o cykel för pengarna (9,15kg) jämfört med felt ca 9,75kg.

Har även kikat på andra men har ännu inte hittat något lika bra alternativ. Begagnat kan förvisso vara intressant om rätt hoj dyker upp, vilket det inte har gjort de senaste månaderna.

Felt eller Mekk
Om det spelar någon roll för dig så skiljer det ganska mycket i geometri mellan cyklarna.

Vill du sitta mer framåtlutad så väljer du mekk cykeln eller vill du sitta mer upprätt så väljer du Felt Z-serien. Felt har också en F-serie för dem som vill sitta mer framåtlutade.

Ska du ha stänkskärmar så finns det ingen plats mellan gaffel och hjul på Mekken. På Felt så vet jag inte.

Kanske en cross skulle passa bäst.

Felt eller Mekk
Har nu fått bekräftat att det är nya Soran även på mekk. Har läst mycket positivt om ramen på mekken, vilket egentligen är mest intressant för framtiden ifall man vill uppgradera.
Ska kika på F-serien också, tack för tipset.

Tillbaka
Topp