[Fet-OT] Mello

[Fet-OT] Mello
Jag fattar inte att ni ojjar om lite fjölig nu-metal i mellon när den stora skandalen var att Danny cyklade mot enkelriktad cykelbana över skanstullsbron i artistpresentationen!! Där kan vi snacka metal! Begå uppsåtligt trafikbrott sådär bara rakt i TV!

[Fet-OT] Mello
Ja, man kan tänka sig att sista handpåläggningen på låten var ett sånt "Mello-filter" som gör att nästan alla genres låter som en typisk mello-låt

Du tänker på ackordföljden 6-4-1-5 i refrängen. Men man får väl va glad att att de blandade in lite andra ackord också, det vanliga nuförtiden är ju annars att köra samma fyrackordsföljd genom hela låten...

[Fet-OT] Mello
Hahaha, kändes mest som ett grafiskt experiment :-)
Får erkänna att jag inte är i närheten av att greppa det hela. Här och var tycker jag det dyker upp något som låter lite kul men det är knappast något jag pallar att sitta och lyssna på någon längre stund med bibehållen koncentration. Verkar dock finnas de som uppskattat det, t.ex. Ligeti; se texten under Reception i https://en.wikipedia.org/wiki/Conlon_Nancarrow

[Fet-OT] Mello
Är de i mål ännu? Var det någon som sov i ett luftskåp på vägen? Hur många förpackningar drickyoghurt och mumiebullar gick det åt?

[Fet-OT] Mello
Får erkänna att jag inte är i närheten av att greppa det hela. Här och var tycker jag det dyker upp något som låter lite kul men det är knappast något jag pallar att sitta och lyssna på någon längre stund med bibehållen koncentration. Verkar dock finnas de som uppskattat det, t.ex. Ligeti; se texten under Reception i https://en.wikipedia.org/wiki/Conlon_Nancarrow
Inte konstigt att Ligeti gillar det, det låter ju ungefär som hans kompositioner: ?

[Fet-OT] Mello
Inte konstigt att Ligeti gillar det, det låter ju ungefär som hans kompositioner: ?

Som sagt, jag greppar inte detta på någon intellektuell nivå. I mina öron är det dock rätt stor skillnad på de två styckena. Ev. är det att Nancarrows stycke inte spelas av en människa, men det låter mer som något slags utforskande av saker medan Ligetis låter mer som ett "riktigt" stycke musik. Sen är ju inget av styckena "easy listening", så så tillvida är de ju lite lika.

[Fet-OT] Mello
Om en trio med Zlatan, Malmsten och Lars Vilks ställer upp med en folkvisa 2022 så ska jag titta. Annars skippar jag nog det hela då också.

[Fet-OT] Mello
Jojo, rätt låt vann kanske och Tusse är duktig... Men vinnarkänslan uteblev. Det blir såklart ingen vinst i eurovision, hur nu upplägget blir. Inte Tusses fel, men låten saknar något.
Btw.. Vilken jäkla låt påminner arvingarnas bidrag om? Och jag syftar inte på "Material girl" eller "I do". Det är en svensk låt som förmodligen inte har varit med i mellosammanhang, men nära.

[Fet-OT] Mello
Tur att MacGyver från 1986 går på TV12 samtidigt. Blir en bra kväll med nystekt hamburgare med bröd till. ?

Tillbaka
Topp