Feta fälgar
Som några redan vet har jag införhandlat ett riktigt fint baknav till tandemcykeln. Det tänkte jag försöka para ihop med en riktigt fet fälg. Jag tänkte att mitt nuvarnade bakhjul skulle få tjänstgöra som touringhjul och låta det nya navet utgöra grunden i ett riktigt fett hjult till ohämmad skogscykling.
Vi cyklar inte så vansinnigt fort när det är tekniskt, men vi har heller inte möjlighet att välja spår på samma sätt som man gör på en "singel". Därför blir det ofta "rätt på" mot stenar och rötter. Genomslagspunkor är också nåt som vi vill försöka optimera bort.
Så kraven på fälgen är följande
* 36 hål.
* bred, 27-32 mm innermått, feta sulor skall kunna sitta kvar med lågt tryck.
* hög, det är 200 kilo som kan komma farande så jag vill ha en fälg med högt I_rr (läs stark som tusan)
* pålitlig.
* Svensksåld med bra garantier om den inte håller vad den lovar.
Vikten är inte av betydelse och priset är mindre viktigt. Det är trevligt med hög finnish, men inget krav.
Jag har tittat på följande:
Arrow racing DHX
+ Den har ett innermått på 30 mm
+ Den är hög
+ den finns på spoke
- kostar typ 900
- lite halvsunkig finnish, stor synlig svetsfog och den är målad, inte eloxerad.
Mavic 729, 29 mm innermått
+ Finns på spoke och överallt annars
+ bra finnish
+ bra rykte
- lite låg, bara 21 mm
Atomlabs Trailpimp, 27 mm innermått
+ hög, 32mm
+ det står inte trailpimp på dem
- sexistisk reklam
- Vem säljer i Sverige?
? ej svetsfog, nån nitning som vissa på mtbr har haft problem med. Kan vara ett problem? Halo har iofs samma.
Sun intense mag30/doubletrack, 29,6 mm innermått
+ hög, 27,5 mm
+ doubletrack finns i nån slags ustvariant
+ finns på spoke
+ mag 30 finns i silver, vilket matchar navet rätt bra.
Sen har väl DMR och dabomb några feta fälgar, hittar dock inte nån vettig info om dem på nätet. Halo har jag också tittat efter, och de går att få tag på i Sverige. Deras hemsida är dock så kass att det inte går att utläsa några mått.
WTBs downhillfälg hade varit ett alternativ om den hade funnits i 36 hål, men det gör den inte.
Finns det fler bra fälgar? Finns det andra sajter med info om dmr/dabomb/halo-fälgarna? Är det nån som har kört med några av de här fälgarna som vill dela med sig av sina erfarneheter?
Just nu lutar det åt en intense mag 30. Med Champ-ekrar såklart.
/rikard
Vi cyklar inte så vansinnigt fort när det är tekniskt, men vi har heller inte möjlighet att välja spår på samma sätt som man gör på en "singel". Därför blir det ofta "rätt på" mot stenar och rötter. Genomslagspunkor är också nåt som vi vill försöka optimera bort.
Så kraven på fälgen är följande
* 36 hål.
* bred, 27-32 mm innermått, feta sulor skall kunna sitta kvar med lågt tryck.
* hög, det är 200 kilo som kan komma farande så jag vill ha en fälg med högt I_rr (läs stark som tusan)
* pålitlig.
* Svensksåld med bra garantier om den inte håller vad den lovar.
Vikten är inte av betydelse och priset är mindre viktigt. Det är trevligt med hög finnish, men inget krav.
Jag har tittat på följande:
Arrow racing DHX
+ Den har ett innermått på 30 mm
+ Den är hög
+ den finns på spoke
- kostar typ 900
- lite halvsunkig finnish, stor synlig svetsfog och den är målad, inte eloxerad.
Mavic 729, 29 mm innermått
+ Finns på spoke och överallt annars
+ bra finnish
+ bra rykte
- lite låg, bara 21 mm
Atomlabs Trailpimp, 27 mm innermått
+ hög, 32mm
+ det står inte trailpimp på dem
- sexistisk reklam
- Vem säljer i Sverige?
? ej svetsfog, nån nitning som vissa på mtbr har haft problem med. Kan vara ett problem? Halo har iofs samma.
Sun intense mag30/doubletrack, 29,6 mm innermått
+ hög, 27,5 mm
+ doubletrack finns i nån slags ustvariant
+ finns på spoke
+ mag 30 finns i silver, vilket matchar navet rätt bra.
Sen har väl DMR och dabomb några feta fälgar, hittar dock inte nån vettig info om dem på nätet. Halo har jag också tittat efter, och de går att få tag på i Sverige. Deras hemsida är dock så kass att det inte går att utläsa några mått.
WTBs downhillfälg hade varit ett alternativ om den hade funnits i 36 hål, men det gör den inte.
Finns det fler bra fälgar? Finns det andra sajter med info om dmr/dabomb/halo-fälgarna? Är det nån som har kört med några av de här fälgarna som vill dela med sig av sina erfarneheter?
Just nu lutar det åt en intense mag 30. Med Champ-ekrar såklart.
/rikard