[Filmmanus] Pendlar-pappan som vinner Paris-Roubaix (håller det för Hollywood?)

Supertramp

Aktiv medlem
Jag var på bio igår med min yngsta grabb (3,5 år) och såg filmen Flygplan. Filmen handlar om ett spridarflygplan ”Dusty” som jobbar med att gödsla åkrar, men som drömmer om att ställa upp i en prestigefylld jorden-runt tävling för sporflygplan. När jag såg filmen fick jag en idé om at göra en film ”Cyklar”. Filmen ska vara animerad, och precis som i filmen Bilar och Flygplan så är själva cyklarna ”personifierade”.

Story:

Filmen handlar "Pendlar-pappan" (har inget namn ännu), en pendlar-kittad cykelcross som varje dag drar sitt barn till dagis och sen pendlar vidare in till jobbet i stan. En vardagshjälte som kämpar på i ur och skur bland dåligt underhållna cykelbanor och ilskna biltrafikanter, men som har drömmar om att bli tävlingcyklist och ställa upp i det prestigefyllda Paris-Roubaix!

I en inledande scen i Filmen är pendlar-pappan i Frankrike och kör tour de France uppför serpentiner genom korridorer av jublande åskådare. Han lägger in ett ryck och är på väg mot en etapp-seger när han vaknar ur sin dagdröm och det visar sig att han i själva verket bara är på väg hem från jobbet och försöker köra ifrån en Hybrid-pendlare uppför Skanstullsbron.

Pendlar-pappan har en granne, en butter gammal typ som pendlar-pappan ändå brukar hälsa på varje morgon på väg till dagis. En dag råkar pendlar-pappan avsöljar sina drömmar för grannen om att bli tävlingscyklist. Den gamla grannen visar sig då vara ett före detta cykelproffs. En riktig hjälte som cyklade Tour-deFrance på 50-talet, och genom sitt osjälviska uppoffrande som hjälpryttare såg till att stallet tog hem totalsegern flera år i rad. Men en olycka satte stopp för hans karriär precis när han skulle ta över rollen som lagets kapten, och han fick aldrig det erkännandet som han förtjänade. Idag är han bitter och lever ensam och få känner till hans förflutna som proffscyklist.

Efter en lång övertalning så ställer grannen upp på att hjälpa pendlar-Pappan att lägga upp ett stenhårt träningsschema och förbereda honom inför det stora loppet ParisRoubaix. Pendlar-Pappan lyckas ta sig till start, och efter ett rafflande lopp med massor av intriger slutar som segrare efter att ha i en spurt slagit den stöddige och osympatiske favoriten precis på mållinjen.

Återstår nu bara att utveckla storyn, och hitta på spännande karaktärer (både från vardags-pendlingen och konkurrenterna i tävlingen). Vad tror ni, kan det bli en succé eller?

Senast ändrad:
glöm inte in din andra granne, "pulverblandaren" som gärna också vill hjälpa till....

Absolut, lägg även till all skit som Sthlms alla pendlare råkar ut för om dagarna, arga taxiförare, vita skåpbilar, högersvängande lastbilar +ANNAT så har du skapat värsta actionfilmen. Om Du dessutom kryddar upplevelsen i filmen med ett gäng poliser som har gjort det till sitt kall i livet, att hjälpa en cyklist i nöd (en slags stålpolis som förmodligen inte finns), så har filmen förvandlats till en fiction och förtjänar en Oscar. Jag kan lätt se Chuck Norris spela stålpolisen.

Blir bra det här, manuset finns i pendlingstråden. Säg till om du vill ha skrivhjälp.

" HappyMTB, the Movie"

leatherface skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan du klämma in Land Rover-mannen i en
> Barnfilm?

Han är harmlös, värre med högersvängande lastbilar som mosar cyklister till höger o vänster och där blodet sprutar.

När jag tänker efter så skulle kanshe manuset göra sig ännu bättre som vanlig spelfilm för vuxen publik?

Supertramp skrev:
> När jag tänker efter så skulle kanshe manuset
> göra sig ännu bättre som vanlig spelfilm för
> vuxen publik?

Kallar du Happyiter för vuxna? Ha...haha...bahaha!

OK, jag har utvecklat storyn lite! Det blir en riktig klasisk underdog-historia som handlar om utanförskap, moral och en stor dos cykel- klichéer, både inom jobbpendling och proffscykling.

Vår hjälte Pendlar-pappan sliter för att få ihop vardagen, men ingen i omgivningen har förståelse för hans enorma passion för cykling och drömmen om att bli tävlingscyklist. Varken bilisterna ute på vägarna, eller de i hans omgivning där familj, vänner och kollegor har svårt att förstå varför han sitter sent på kvällarna och trampar på sin Monark och tittar på gamla journalfilmer med sina hjältar från tidiga Tour de France och Giro d´Italia. Men det är då i ett gammalt klipp från Giro d´Ítalia som han känner igen sin gamla pensionerade granne som offrar sig med en helt osjälvisk hjälteinsats där han kör sönder hela klungan i en brutal stigning vilket avgör hela loppet och ger hans lagkapten totalsegern.

Pendlar-pappan konfronterar grannen som först inte vill kännas vid sin gamla proffskarriär. Han fick ju avbryta sin karriär pga en olycka precis när han skulle ta över rollen som lagkapten. Han fick aldrig någon erkännelse som cyklist och har sedan dess förträngt och förnekat hela karriären (trots att han ju var orsaken till att hans lag stora dominans under flera år). När han till slut erkänner och Penlar-pappan berättar om sina planer om att ställa upp i Paris-Roubaix så är han först väldigt negativ och tycker att Pendlar-pappan är naiv. Dagens unga förstår inte hur mycket arbete som krävs för att kunna vinna en stor tävling. Annat var det på hans tid. Men till slut så går han med på att börja coacha honom. Efter en lite trevande inledning (kultur-krock mellan generationer) så inser det gamla ex-profset att Pendlar-pappan ändå har den rätta inställningen och viljan, och de börjar träna utav bara helvete, stenhård old-school träning från förr, tjugo mil i djupsnö på en gammal oväxlad cykel etc (tänkt Rocky 4). Han lär honom även en hel del knep från förr också som kommer visa sig vara användbara senare i filmen.

Till slut (på något sätt) så kvalificerar sig Pendlar-pappan till Paris Roubaix, och inför loppet är han ute och tränar med landslaget. De hånar honom, en jobbpendlare med en ful gammal cykel, orakade ben, bär glasögonen fel och har för långa strumpor. Speciellt den kaxige lagkaptenen (som ser den talangfulle nykomligen som ett hot). Men pendlar-pappan får viss respekt hos några av lagkamrater när de märker vilken talang han har. Speciellt en kille som Pendlar-pappan under träningspasset räddar livet på då han (med hjälp av sina erfarenheter från jobbpendlingen) lyckas undvika en krock med en lastbil. Detta kommer att bli väldigt avgörande senare i filmen då lagkompisens moral sätts på prov då han i ett avgörande skede i loppet tvingas välja mellan att skydda lagkaptenen eller ta upp jakten om segern tillsammans med Pendlar-pappan.

I själva tävlingen (som ju är Paris-Roubaix) får Pendlarpappan också nytta av sina erfarenheter från jobbpendlingen. Kullerstenen t.ex. där han är van från gamla stan. Eller när det händer något som gör att han snabbt måste ner till servicebilen i karavanen och trängas bland bilarna. Eller när den oärlige konkurrenten försöker tränga honom av banan men han klarar sig genom en otrolig manöver där han hoppar över en trottoarkant, precis som han lärt sig när han blivit prejad av en SL-buss.

Några karaktärer i filmen.
Medtävlande:
Den glassiga spurtar-divan (tänk Cavendish)
Favoriten och flerfaldiga vinnaren uppbackad med största teamet med obegränsade ekonomiska resurser (tänk Cancellara)
Den fuskande Italienaren som smusslar med konstiga saker, misstänkt doping (tänk Ricoh)

Och i vardagslivet när han är pendlare:
Den coola reklamaren från Söder som cyklar fixie
Den hårda Nishiki-gubben som pendlar tio mil varje dag trots snöstorm
Det galna cykelbudet
osv...

Senast ändrad:
Och en het sexscen mellan två 45åriga skäggiga gubbar i Lycra måste ingå.

Och en uppgörelse mellan de hippa Campafjollorna och oss riktigt manliga Shimanomän

Alltså Supertramp.....! Du måste ju ha med kärlek om det skall bli några pengar till budgeten. Dessutom måste du ha dvärgar, alla lyckade storfilmer har dvärgar, åtminstone är det dumt att chansa. Lite olycklig eller svår kärlek också. Bitterexproffsgubben kanske avskyr pendlarpappan av en eller annan anledning och detta vänds till respekt i filmens slut, inte ett öga är torrt.

Får man tycka vad man vill, eller är filmen en spegling av dig, typ hemlig självbiografi? :-)

Är det bara jag som gillar idén, förutom TS? Tror dock inte att vinna är lösningen till framgång för filmen. Etappsegrare kanske pga. någon som föll dit på dopning eller nått. Det får inte vara för uppenbart, då osar det lite mycket Rocky över det hela.

Biljakter: Check!
Sex: Nja ... Färdiga kloner i cykelkärra räcker inte.
Pyroteknik: Behövs nog mer än exploderande cykelslang ...

1/3 så här långt. Jobba lite mer på storyn så kan det nog bli ngt ;-).

Klassiskt hollywood-upplägg med underdog-vinner-sport, men där målgruppen är en publik som aldrig har tid att gå på bio. Personligen är jag inte så förtjust i detta extrem uttjatade scenario, det finns ju hundratals sådana filmer, men det är ju ett vinnande koncept eftersom många går igång på det. Dock tror jag att det faller på just identitetsgrejen, ingen annan än medelålders cykelpendlare kommer att uppskatta detta.

Samtidigt tycker jag att det finns något rörande i ditt berättande av denna historia, och det hedrar dig Supertramp att du har denna dröm och att du vågar dela med dig av den. De flesta tror jag mest skakar bort liknande hemliga fantasier och avfärdar dem, men du vill visa upp din dröm för hela världen (jag är inte ironisk eller sarkastisk nu).

Du måste få in lite kärlek också men fram för allt någon form av gangsterplott som löper parallellt där pendlarpappan blir oskyldigt indragen, tänk lite Harrison Ford-Frantic, terroristtåd planeras, mord på någon president eller dylikt.

Senast ändrad:
Han ska så klart cykla över liljeholmsbron (och fota på toppen) samt få snakebites nere vid tvärbanans korsande spår. Misär.

Lite skräck vore bra också om det är en vuxenversion. Lycrapendlare skäller ut en pendlargubbe i långrock. Lycrasnubben känner sig mycket nöjd med utskällningen och cyklar vidare. Pendlargubben spelas av Rutger Hauer.

grannen är clint eastwood?

alt. rolf lassgård, då kanske colin nutley kan regissera.

Senast ändrad:
Som sann feminist måste jag fråga; var är kvinnorna, mer än som objekt alltså?
Kanske att pendlar-Otto har en syster som blir statsminister i Sverige - så har vi det avklarat.

Men som någon påpekat så måste det finnas med någon form av kärlek, så här tänker jag:
Pendlar-pappan är skild, och det funkar inget bra med exet (så kommer det med lite härlig svensk vardagsrealism). Men på dagiset finns det en söt dagisfröken (sorry alla feminister), som tidigt i filmen hjälper pendlar-pappan när han lite klumpigt ramlat med cykeln (givetvis utan att ungen på något sätt skadas).

Pendlar-pappan är givetvis blyg och gör inga närmanden på dagisfröken. Men när Paris-Roubaix närmar sig så kör det ihop sig med exet (som tidigare i filmen tydligt, Hollywoodtydligt, inte messvenskttydligt, visat sig vara väldigt otrevlig). Hon kommer till dagiset samtidigt som pendlar-pappan lämnar ungen för att meddela att hon inte kan ha ungen veckan efter (när tävlingen är), hon skall istället på kärlekssemester med långrocks-Rutger Hauer (tack för idén Hasse#7).
Men, detta hör söta dagisfröken och erbjuder sig att passa ungen.

När pendlar-pappan vinner, efter en dramatisk spurt, så står den leende dagisfröken, med ungen i famnen, och gratulerar, och tada... första kyssen.
OBS! ingen svensk helyllevardagssöt dagisfröken, en total Hollywoodklichésöt dagisfröken, typ uppsminkad fotomodell. Tänk Monica Potter i Con Air i slutscenen.

- Snyft -

Ett problem att få med Hollywood är att det finns i princip inga jänkare som kan identifiera sig med pendlar-mannen för man vet inte vad cykelpendling är i USA, spelar ingen roll om det är en blodig Bruce Willis som sitter på cykeln i linne med två Uzi på styret. Kan vara bättre att vända sig till någon som Luc Besson. Blir filmen en hit gör Hollywood en US-version där pendlar-mannen kör en 1000-hp fyrhjuling. Och det gör ju inget för då är du rik Supertramp ;-)

Carl A skrev:
> Vilken manusförfattare du är supertramp.
> respekt!

+1 börjar bli riktigt bra !!!!

Har ni satt hela manuset redan eller är det så att det gått lite i stå? Jag tror att vi behöver ett rejält hot också. Världen står inför hotet från cykel-tengil som gjort hela Italien till en diktatur. Diktatorn Cykel-Tengil (som spelas av Lance Armstrong) gör allt för att stoppa cykelloppet. Han och hans onda doktorer tämjer folket med ett gult band runt handleden och som är omöjligt att ta av. Skräcken befolkningen i den fria världen känner vet inga gränser men de måste ändå försöka. Ett fåtal människor har kraften att stå upp mot Cykel-Tengil. En av dessa utvalda är den helgalne Rutger Hauer. Men hur skall man styra honom? Frågorna är många och misären stor.

Vad menar du med det? Att pendlar-pappans ex och långrocks-Rutger Hauer ska på kärlekssemester i Italien??? Börjat bli lite mycket nu, kanske läge att be Peter Jackson dela upp det hela i 3 filmer.

me.I.am skrev:
> Vad menar du med det? Att pendlar-pappans ex och
> långrocks-Rutger Hauer ska på kärlekssemester i
> Italien??? Börjat bli lite mycket nu, kanske
> läge att be Peter Jackson dela upp det hela i 3
> filmer.

Jag vet inte riktigt men det kändes bra att klämma in Lance som det onda hotet. Han har ju tidigare figurerat i Dodgeball innan han blev erkänt ond och cykelhemsk. Hellre tre filmer för att få plats med allt än två uppföljare. Jag avskyr uppföljare. Ni kan väl snygga till handlingen lite så gör jag en uncut version för klämma ut lite extra deg ur alla memiler.

Hasse#7 skrev:
> Alltså Supertramp.....! Du måste ju ha med
> kärlek om det skall bli några pengar till
> budgeten.

Kärlek? Ja, kanske. I den animerade barnfilmsversionen (där cyklarna är personifierade) skulle jag kunna tänka mig en vacker celeste-grön ”Biancha” som Pendlar-pappan blir kär i. Men i vuxenversionen vet jag inte. Han skulle ju kunna vara ensamstående förälder och iinleda någon slags kärleksrelation. Idén med dagisfröken kan vara något att bygga vidare på (tack me.I.am!) Men jag vill inte att det ska få för mycket fokus i sådana fall för jag tänkte att den starkaste delen av filmen ska vara förhållandet mellan det pensionerade ex-proffset och Pendlar-pappan. Hur en vänskap byggs upp där ex-proffset ser sig själv i den unge pappan. Kanske ett far-son förhållande, Pendlarpappan kan ha en historia som föräldrarlös eller nåt? Och när Pendlar-pappan vinner sin stora seger är det som att ex-proffet till slut genom Pendlar-pappan får uppleva den framgång som han själv aldrig fick.

Hasse#7 skrev:
> Dessutom måste du ha dvärgar, alla
> lyckade storfilmer har dvärgar, åtminstone är
> det dumt att chansa.

Visst, men även här gäller att i så fall ska dvärgarna inte få för stort fokus. Skulle kunna fråga Bigmollo om han vill ha en biroll och spela sig själv? Jag kan förresten tänka mig att själv ställa upp på en pendlarscen på knas-Bianchi och tempostrut!

Sen funderade jag vidare på vad filmen ska heta. "MEMIL" är en väldigt bra titel på en film! Men jag är ändå lite tveskam. Filmen ska inte blir någon parodi om en gubbe med medelålderskris. Jag tänker mig en riktig snygging i huvudrollen, en riktig flickidol som är tillräckligt ung för att hela upplägget att han ska kunna vinna Paris-Roubaix inte i alla fall inte blir helt osannolikt. Och då funkar inte MEMIL som titel. Fast annars är ju titeln något som man kan diskutera och besämmta tillsammans med filmbolaget efter att filmen spelats in och den ska lanseras.

Senast ändrad:
fredrikw skrev:
> Klassiskt hollywood-upplägg med
> underdog-vinner-sport, men där målgruppen är en
> publik som aldrig har tid att gå på bio.
> Personligen är jag inte så förtjust i detta
> extrem uttjatade scenario, det finns ju hundratals
> sådana filmer, men det är ju ett vinnande
> koncept eftersom många går igång på det. Dock
> tror jag att det faller på just identitetsgrejen,
> ingen annan än medelålders cykelpendlare kommer
> att uppskatta detta.

Som jag sa i tidigare inlägg Fredrik så tänkte jag inte att detta skulle handla om en memil, utan en klassisk underdog-hjälte och inte parodi på någon med en medelålderskris (sådana filjer finns det också gott om). Och även om du tycker att det är ett uttjatat scenario så tror jag att med rätt skådespelare i huvudrollen så går att hitta en tillräckligt stor målgrupp >

> Samtidigt tycker jag att det finns något rörande
> i ditt berättande av denna historia, och det
> hedrar dig Supertramp att du har denna dröm och
> att du vågar dela med dig av den. De flesta tror
> jag mest skakar bort liknande hemliga fantasier
> och avfärdar dem, men du vill visa upp din dröm
> för hela världen (jag är inte ironisk eller
> sarkastisk nu).

Tack Fredrik! Och jag vill också passa på att säga att jag heller inte är det minsta ironisk i den här tråden!

Senast ändrad:
patchedkid skrev:
> grannen är clint eastwood?

Bra där! Precis vad jag ser framför mig när jag tänker på den karraktären!
Annars har jag inte tänkt så mycket på rollbesättningen, måste sälja in manus först liksom.

nu vill jag se hilterfilmen när han reagerar på pendlingen i sthlm .
någon som hittar på youtube ?

me.I.am skrev:
> Som sann feminist måste jag fråga; var är
> kvinnorna, mer än som objekt alltså?
>

äh det var ju inge som lyssnade på dig
Varför är det inte en dubbelarbetande pendlar-mamma ist

Blir det inte väldigt konstigt med personifierade cyklar som cyklar sig själva?

NLC skrev:
> Blir det inte väldigt konstigt med personifierade
> cyklar som cyklar sig själva?

Haha Tanken slog mig också
men det är väl samma sak med personifierade bilar som kör sig själva, egentligen

Jenny W skrev:
> me.I.am skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som sann feminist måste jag fråga; var är
> > kvinnorna, mer än som objekt alltså?
> >
>
> äh det var ju inge som lyssnade på dig
> Varför är det inte en dubbelarbetande
> pendlar-mamma ist

Bra idé! Kvällen innan tävlingen kan hon dessutom bryta ihop och med tårarna rinnande utbrista "Jag känner mig pressad att göra detta, av ALLA".

Men nä, det föreslås män i biroller, män som regissörer, män män män, så typiskt Happy. Det. Är. Så. Gubbigt.

Jenny W skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Blir det inte väldigt konstigt med personifierade
> > cyklar som cyklar sig själva?
>
> Haha Tanken slog mig också
> men det är väl samma sak med personifierade
> bilar som kör sig själva, egentligen

Mjo, men bilar och flygplan har ju ändå en egen motor som driver dem framåt - med cyklar blir det nog bara läskigt om de glider runt med snurrande vevpartier utan att någon trampar.

NLC skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > NLC skrev:
> >
> ---
> > > Blir det inte väldigt konstigt med
> personifierade
> > > cyklar som cyklar sig själva?
> >
> > Haha Tanken slog mig också
> > men det är väl samma sak med personifierade
> > bilar som kör sig själva, egentligen
>
> Mjo, men bilar och flygplan har ju ändå en egen
> motor som driver dem framåt - med cyklar blir det
> nog bara läskigt om de glider runt med snurrande
> vevpartier utan att någon trampar.

Typ som Clownen i Det eller en ond docka menar du?

Toppenidé!

Låt pendlarpappan bli arbetslös (men med trevligt avgångsvederlag)... dagisfröken (som snart blir dumpad) tar hand om kottarna.

PP(pendlarpappan for now and on) flippar och drar till Italien.
Här möter PP elakhet, mörka gränder, ficktjuvar osv... när han toktränar på nätterna på kullersten som legat i 2000 år (minst) tänk Rocky, men med skrikande italienska matronor som kastar ut sköljvattnet på honom... vaje djävla dag!

Man ser en äldre herre som sitter och nickar med det skrämmande DÖDSBERGET i bakgrunden.

PP vurpar en morgon framför zio (whatevever, men Renato är ju ett bra namn), blir petad på med käppen
a v zio R som frågar ngt cool som får oss att förstå att PP har hittat hem!

Följande: oväxlade cyklar, bära sten, skogsbrand, drunknande barn samt kvinnor med vackra ögon som i smyg tittat på PP:s hårda pendlarrumpa!

Ring mig, jag ser hela storyn framför mig!!!

Äh, måste ni verkligen ha den här jämnstäldhetsdebatten här och nu? Kan vi inte bara göra en vanlig film med traditionella könsroller och sen skänka lite pengar till någon feministorganisation? Typ som när de klimatkomenserar och köper lite regnskog eller nåt för varje hampburgare man hanldar på Max. My conscious is clear liksom.

me.I.am skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > me.I.am skrev:
> >
>
> > -----
> > > Som sann feminist måste jag fråga; var är
> > > kvinnorna, mer än som objekt alltså?
> > >
> >
> > äh det var ju inge som lyssnade på dig
> > Varför är det inte en dubbelarbetande
> > pendlar-mamma ist
>
> Bra idé! Kvällen innan tävlingen kan hon
> dessutom bryta ihop och med tårarna rinnande
> utbrista "Jag känner mig pressad att göra detta,
> av ALLA".
>
> Men nä, det föreslås män i biroller, män som
> regissörer, män män män, så typiskt Happy.
> Det. Är. Så. Gubbigt.

Äsch. det r väl bara som världen är mest ;)
Hur många filmer har starka, självständiga kvinnor som huvudrollsinnehavare som vill nått annat än att gifta sig med drömprinsen?

Supertramp skrev:
> Äh, måste ni verkligen ha den här
> jämnstäldhetsdebatten här och nu? Kan vi inte
> bara göra en vanlig film med traditionella
> könsroller och sen skänka lite pengar till
> någon feministorganisation? Typ som när de
> klimatkomenserar och köper lite regnskog eller
> nåt för varje hampburgare man hanldar på Max.
> My conscious is clear liksom.

:D
Ok
Jag lägger ner. Kör ert race. och gör det hårt.
Peace and out

Jenny W skrev:
> Hur många filmer har starka, självständiga
> kvinnor som huvudrollsinnehavare som vill nått
> annat än att gifta sig med drömprinsen?

Nu glömmer du väl ändå Lara Croft: Tomb Raider.

Tillbaka
Topp