Finnmarksturen i Ludvika 25/8

• Trådstartare Trådstartare Fast mike
  • Start datum Start datum
Vet ej din bakgrund men är du motionär så är tipset att ta det lugnt i början, stanna vid vätskekontrollerna och fyll på vatten och ät saltgurka, bullar mm.

Banan är inte tekniskt svår men det är långt, 11,2 mil och det är ganska många och långa backar på banan. De två brantaste är på de sista milen.

I övrigt så är väl tipset att försöka njuta (om det går) av omgivningen du åker i. Det står mycket folk efter vägarna och här och var står det ett band och spelar. Håll utskik efter näcken och skogsrån...

Lycka till!

JO jag är motionär och har aldrig åkt något mtb-lopp. I övrigt kör jag Vasaloppet och Marathon varje år och tänkte att det vore kul med ett MTB-långlopp.
Är medveten om att man kanske borde ha testat ett kortare lopp innan men nu finns det ju inte så många att välja på.
tänkte ta det hyffsat lungt (men sen när man står med nummerlappen så kommer väl hornen fram i pannan)

Vad bör man ha med sig på loppet? Power-bars, vatten, pump, ett par slangar.. nåt mer?

/m

Jag brukar ha med mig det du nämner samt ett multiverktyg och några powerlinks (kedjelås som ej kräver verktyg) samt ett glatt humör!

När det gäller tempot så är det väldigt lätt att dras med i för högt tempo, man är pigg och laddad. När motorcyklarna släpper fältet så börjar det en rätt så lång stigning, dra inte på dig mjölksyra redan där... Jag tycker den jobbigaste delen är från starten till den första kontrollen i Sunnansjö vid 32 km.

Det finns inget annat att rekommendera än ordentlig mtb-träning för att orka Finnmarksturen. Man blir slut i armar, händer, rygg och får lätt ont i desamma. Ta det lugnt och stanna vid alla kontroller. Dessutom är det på sin plats med en ordentlig kolhydratladding då det är svårt att få i sig all energi man behöver. 2 paket musli att mata i sig mellan måltiderna i 3 dagar innan är ett gott tips. Lycka till!

Är det första gången man kör kan det vara svårt att veta hur man skall 'portionera' loppet.

Som sagt ta det lungt och stressa inte upp i början, det är ju en hel del skogsvägar och på slutet kan man ta en hel del genom att haka på och ligga bakom sådana som drar. Klungor som soloåkare, det gör rejäl skillnad att slippa luftmotståndet. =)

Slarvar man med vätskan får man lätt kramp och sedan är det nästan omöjligt att bli av med den..

Du kommer vara som mest trött vid halva banan, dvs. när du kommer upp till Skattlösberg. Men det ska vara så, oroa dig inte. :)

Trampa lite lätt i nedförsbackarna, det hjälper dig att hålla mjölksyran borta, rätt växel på cykeln och du kan köra om väldigt många på det sättet.

Även om nu FMT gått och blivit "grusväg" måste du öva på att cykla stig, det är nog det de flesta glömmer. Håll lite avstånd till de framför dig på de smala stigarna, så slipper du stanna bara för att de fastnar på något. Det är så köer uppstår...

Lycka till och ha en fin tur, är jag hemma kommer jag att knalla med kameran från mål till Krabobacken och fota alla igen.

Jag är också nybörjare så det var helt kanon att jag hittade denna tråd :-)
Köpte en Trek 4300 Disc i förrgår så nu är det bara att börja träna...

Kör i erat eget tempo.... som sagt tidigare...man rycks lätt med i ett för högt tempo ifrån början och drar man på sig mjölksyra då... = gonatt.
Sen maten under loppet... mjölkchoklad,vetebullar och saltgurka... det är ingen smaskig kombination men det är raketbränsle för en trött kropp..... enda felet är att man kan få lätta magbekymmer sen av den kosten. Drick massor av vatten...litervis....ni behöver det. Vid så hård belastning behöver kroppen runt 2 liter i timmen för att orka full kapacitet. Om ni räknar en körtid på säg runt 5 timmar.... då är det 10 liter vatten.... Tro mig...ni behöver det.

Sen...njut av allt ni möter i skogarna. Jag körde min första FMT redan 1993... redan då var det njutbart.

Plush: Man tackar så mycket för tipset! Det ska bli otroligt kul att köra denna bana.
Är enormt taggad!

Körde första biten av banan igår till Stensbo och det var riktigt bra 'före' alla vanliga blöthål var torra så kommer ingen syndaflod så blir det kalas. :)

Tänkte köra första biten på söndag eller nåt... är ju i Smedjebacken då så det är ju inte långt dit :-D
Låter bra att banan är "torr" :-)

Anmäld!
Ska bli skoj att åka, sjätte gången för min del. Enligt hemsidan så är det ca 470 anmälda just nu.
Hoppas vädret är ok runt Ludvika fram till start så att banan torkar upp och är hård och fin.

Fler som ska åka?

Jag anmälde mig i helgen, ska bli skoj... lite oroande bara att det längsta jag kört i år är 4,5 mil runt Kinnekulle, men det går nog bra. ;)

Jösses, 4,5 mil Jag har bara kört en dryg mil mtb i sommar, och de var i torsdags :)

Men om de inte regnar så tänkte jag också köra FMT, med lite vatten och lite pannben kommer man långt

Blev tvungen att anmäla mig nu jag också. Banprofilen ser mördande ut. Startar med över tvåhundra höjdmeter och Flottsbrobacken har bara 100 höjdmeter som en orientering.

Det är bara att ta det lungt i början, det brukar dessutom vara så tjockt med folk i backen upp till Håksberg (slammdammen) att det inte går att cykla upp i alla fall.

Håksberg är det första backen? Tappar man mycket tid på att köa där eller är det lungt? Hur är det sedan då, är det breda grusvägar och enkelt att köra om och hitta tempo/rytm som passar?

Ikorbotten är första 'backen', asfalt först och sedan grusväg, första riktiga backen sedan är Håksberg. Det finns tid, möjlighet och plats för omcykling efter det. :)

Banprofil_liten.jpg ht=279

Första backen är upp till Ickorrbotten (5 km på profilen), bilväg (grus sista 2/3-delarna) där det går rätt bra att köra om. Speciellt i år när det ser ut att vara tunnare i leden.

Trampar man sedan på utför backen kör man om massor med folk.

Sen kommer backen från Håksberg upp till Slammdammen (10 km), den är svårcyklad även när man är ensam. Grov sten i den backen och det är ganska noga med spårval. Men det går att cykla upp, även under FMT men det blir extra jobbigt att båda cykla och hojta att man kommer cyklande. Även här kan man köra om några utför, men inte alls som första backen.

Sedan får man köra om på grusvägarna och ligga på kö på stigarna...

Nästa backe som klassas backe är vid 53 km till Skattlösberg, gammal bäckfåra som kan vara riktigt svårcyklad. Vid toppen är du helt slut och vill inte cykla en meter till. :D

Backen mellan Skattlösberg och Ljungåsen är seg, oftast sugande blöt grusväg. Räknar inte in den i FMTs sex backar.

Backen upp till Ljungåsen är också seg, man kan inte sluta trampa på över 10 minuter. Veva-veva-veva.

Sen kommer de klassiska Galgbacken efter Kåsen och Krabobacken innan mål. Bägge är snarlika i höjd och lutning men den första är grov grusväg medan den andra är en bred stenig stig.

Ha det så skoj! :D

Ohh vad jag längtar när jag ser banprofilen. :-)

Tycker väl att man kan räkna vägen upp mot Stensboberget som ett segt motlut iaf. :-)

Backarna vid Bringsjöberg, dvs mellan Skattlösberg och Ljungåsen suger fint de också även om the_TnT inte räknar in dem som backar... Jag som inte är en lika stark bergsget som the_Tnt skulle nog räkna dem som backar :-)

Jag tycker galgbacken är lite sådär grym, den är riktigt brant och tar aldrig slut dessutom går den i skogen så man inte vet var man är.

bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker galgbacken är lite sådär grym, den
> är riktigt brant och tar aldrig slut dessutom
> går den i skogen så man inte vet var man är.

Tycker det låter mer som Krabobacken än Galgbacken. Galgbacken är inte oöverstiglig, Krabobacken har jag däremot aldrig lyckats ta mig uppför hela sittandes på cykeln... än...

Ta det lungt första halvan särskilt sista milen(uppför) mot Skattlösaberg efter Ljungåsen är det en mil nedför till Grängesberg. Dom sista backarna "Galgbacken" är inte att leka med om man är stum.

Super Ingo skrev:
> Tycker det låter mer som Krabobacken än Galgbacken.

Galgbacken är döden, trist djävla grusväg på löst underlag. Krabobacken är naturskön, tekniskt utmanande och full av publikstöd.

the_TnT skrev:

> Galgbacken är döden, trist djävla grusväg på
> löst underlag. Krabobacken är naturskön,
> tekniskt utmanande och full av publikstöd.

Det har du helt rätt i. Synd bara att man alltid är så jävla trött när man kommer till Krabobacken så man knappt uppskattar de glada tillropen.

Har åkt där andra gånger då jag inte varit lika trött och då är det en riktigt skön backe, precis som du säger.

Skickade in min anmälan igår och bokade logi idag. Vi är två stollar från Kalmar som bor på Räfsnäsgården 24-26.

Hur ser utsikterna ut för någon form av after-bike på lördagen? Vi tyckte det kändes lite onödigt att köra 50 mil hem direkt efter målgång så vi stannar till söndag.

/Pär

Mitt tips är att pumpa däcken rejält om man som jag är gasglad eller snål med bromsen i utförskörningarna, och om man som jag väger lite manligt ;-)
Jag drog på mig tre!!! punkteringar under första timmen förra året och det var garanterat genomslagspunkor. Inte kul att ligga hjälplöst sist i början :-(

I övrigt kan jag bara hålla med dom andra: njut av upplevelsen!

Vi ses i finnmarkerna!

Rätt knäckande och stå och pumpa däck i en nedförsbacke, 300+ cyklister som svischar förbi innan men ens fått av däcket...

Pär L skrev:
> Skickade in min anmälan igår och bokade logi
> idag. Vi är två stollar från Kalmar som bor på
> Räfsnäsgården 24-26.
>
> Hur ser utsikterna ut för någon form av
> after-bike på lördagen? Vi tyckte det kändes
> lite onödigt att köra 50 mil hem direkt efter
> målgång så vi stannar till söndag.
>
> /Pär

Det brukar väl vara en hel del After-Bike på sta´n.

42Hz skrev:
> Rätt knäckande och stå och pumpa däck i en
> nedförsbacke, 300+ cyklister som svischar förbi
> innan men ens fått av däcket...

Jo du, och för att riktigt strö salt i såret så satt däcken så jäkla hårt att jag bröt sönder alla mina däckavtagare, å det var på första punkteringen. Jag fick vänta in polaren som lånade ut sina till mig... tusen tack Åke!

punka.jpg ht=544

Hur är nerförsbackarna, jag bromsar ogärna då de minskar farten :)

Så eftersom jag inte är vidare van i skogen så undrar jag om de är förenat med livsfara att stå på utför eller landar man mjukt i händelse av avåkning?
Alltså ser man backarna eller kommer de typ plötsliga 90 graders kurver med träd i vägen

Nerför Stensbobacken är det god sikt. I övrigt finns det knappt några stigbackar utan de branta nerför är grusväg där du får hålla lite koll på lösgrus.

stef skrev:
> Hur är nerförsbackarna, jag bromsar ogärna då
> de minskar farten :)
>
> Så eftersom jag inte är vidare van i skogen så
> undrar jag om de är förenat med livsfara att
> stå på utför eller landar man mjukt i händelse
> av avåkning?
> Alltså ser man backarna eller kommer de typ
> plötsliga 90 graders kurver med träd i vägen

De flesta backar är det bara att stå på utför. Spontant kommer jag på några som man bör vara lite försiktig i. Alla är grusvägar bör påpekas utom den vid Brunnsvik.
Den första är den första.. Efter första klättringen uppför Ickorrbotten kommer en liten utförskörning. Det är ingen 90 graders kurva längst ner men underlaget brukar vara lite så där i den backen, bäst brukar vara att försöka åka ute i kanten på vägen.

Efter andra klättringen så kommer det en utförs körning som slutar med en 90 graders böj höger. Backen fortsätter sedan en bra bit där riktigt hög fart uppnås. Vägen slutar inte med en 90 graders böj men banan tar en 90 graders böj också höger in på en mindre stig.

Mellan Skattlösberg och Ljungåsen, vid Bringsjöberg så kommer också en 90 graders sväng höger men den ser du att den kommer.

Sen vet jag inte om det är några fler förrän du kommer till kontrollen vid Kåsen, ca 90km. Där har man valt att i slutet av backen leda in åkarna på en stig för att få ner farten innan kontrollen. Där är man ganska sliten och farten är hög nerför backen så där får man se upp lite.

Alldeles på slutet, man börjar höra speakern, efter Knutsbo så åker man utför på en stig som slutar ochså den med en 90 graders sväng höger ut på en sand/grusväg (gröna stigen)

Har säkert glömt någon...

Jo, kom på en till. Mellan kontrollen i Grängesberg och Kåsen är det en 90 graders sväng vänster, banan svänger vänster, vägen du åker på fortsätter så det är ingen risk att krascha in i något träd.

Ingen av nerförskörningarna jag nämnt är förenade med någon speciell fara bara man har lite sunt förnuft och är uppmärksam. Det farligaste stället är nog när man kommer nerför en snabb och lite stökig stig vid Brunnsvik och banan kantas av en gymnastikhall med stora glasfönster. Har sett en som flugit in genom fönstret där ett år. Kommer efter ca 1,5 mils körning tror jag.

Senast redigerad av en moderator:
Dom nedförsbackar i skogen, som kan vara lite trixiga, är bl.a strax innan Brunnsvik.
Det är brant, stenigt och mycket rötter, men står man på lite så ligger man ovanför... ;)

Där kan jag tänka mig att det kan gå illa om man har lite otur med spårval eller att det kommer nån stjärna som ska prompt förbi...

Likaså med Stensbo-berget, börjar rätt så brant, men tar man det lugnt nedför där så kan man stå på lite mer efter det har blivit mindre brant.

Sen har du på slutet, efter Krabobacken, du kommer upp på berget, lite tekniska stigar, inte svårt men kul. Sen så kommer du ut på en buss-led för att svänga upp i skogen igen, lite uppför och sen rätt så mycket nedför, i slutet av detta parti så kommer man ut på en skogs/grus-väg och blåser du på för hårt så missar man vägen. Alltså var vaksam där så kommer det gå bra, efter detta så är det typ 5 km kvar eller nåt så då är det bara att bita i.

Ang. Krabo-backen så har jag klarat av den i år, fanfar... :D

Jag hoppas att jag kurerar mig snart så jag kan vara med och cykla i år...
Feber är ingen höjdare.

edit: såg Ingo var före mig! :D

Senast redigerad av en moderator:
Super Ingo skrev:
> Efter andra klättringen så kommer det en utförs
> körning som slutar med en 90 graders böj höger.

Slutar och slutar, först har du utför från Slammdammen, ganska grov sten, sen höger i ett T-kors helt plötsligt men det är markerat så det ska vara lugnt. Sen fortsätter ju utförskörningen fast på en annan väg.

Vad man däremot lätt glömmer är att efter den korsningen rullar det på utför, svänger lite lätt höger, lite utför till och tjipp jättemycket vänster på rullgrus. Där får man ta det lugnt. Alltid mycket publik i den kurvan.

Sen är det rakt på igen tills man ska höger upp i skogen mot Sörvik.

Backen ut från Stensboberget kan också vara lite sketchy då det gärna är djupa diken från vatten parallellt med stigen.

Sista utförskörningen efter Krabobacken är det många som missar högersvängen i fyrvägskorsningen på, trots att det alltid är välmarkerat. Man ska titta efter markeringar och inte bara blint jaga den framför...

:D

WipeClean skrev:
> Det är brant, stenigt och mycket rötter, men
> står man på lite så ligger man ovanför... ;)

Det är ett av FMTs bästa stigpartier, tycker jag själv. Bombvänligt, men när man cyklar på icke-FMT-dagen får man ta det lugnt vid fyrvägskorset (där man ska rakt fram).

Låter som mina stackars revben kan få en hård tur där då.

Är det full fart i början som gäller då för att slippa bromsa senare?
Kommer alla försöka spurta iväg för en bra placering från början, eller tar de flesta de i god ro och trampar på i måttlig fart?

stef skrev:
> Låter som mina stackars revben kan få en hård
> tur där då.

Ska nog inte behöva vara några större problem att klara sig utan revbensbrott, bara du inte kör med huvudet under armen...

> Är det full fart i början som gäller då för
> att slippa bromsa senare?
> Kommer alla försöka spurta iväg för en bra
> placering från början, eller tar de flesta de i
> god ro och trampar på i måttlig fart?

Din målsättning?
Generellt: Masterstarten släpper fältet vid Hammarbacken där backen upp mot Ickorbotten börjar. Färden från startfållorna till Hammarbacken går fort om man startar i led 2 eller senare då många försöker förbättra sin placering fort. I första backen kan du ta många placeringar utan att ta ut dig alltför mycket.

Med tanke på att antalet startande inte längre är så många så finns det ingen anledning till stress i början. Några större flaskhalar finns det inte längre plus att det många mil att ta igen några förlorade sekunder i starten.

Jag kommer att ta det lite lugnare i år första halvan av loppet för att ha lite krafter kvar från Skattlösberg och hem. Tror att jag har tid att spara genom att ta det lite lugnare i början, men jag är ju ingen elitåkare heller.

"Jag kommer att ta det lite lugnare i år första halvan av loppet för att ha lite krafter kvar från Skattlösberg och hem. Tror att jag har tid att spara genom att ta det lite lugnare i början, men jag är ju ingen elitåkare heller."

Håller med, senast det begav sig så stod jag mellan Sunnansjö och Skattlösberg med 2 krampande lår...

Tillbaka
Topp