Finnmarksturen i Ludvika 25/8

• Trådstartare Trådstartare Fast mike
  • Start datum Start datum
WipeClean skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Håller med, senast det begav sig så stod jag
> mellan Sunnansjö och Skattlösberg med 2
> krampande lår...

Jag hann förra året iaf till någon km efter Skattlösberg innan kramperna kom :-)

Nja krashade på lvg för 1 dryg månad sen och slog i 2 revben på vänstra sidan på ryggen som nästan blivit bra, sen krashade jag på premiärturen med nya mtb:n i Torsdags och slog i andra sidan och har nu problem med 2 revben i bröstet på höger sida, har tyvärr blivit värre dag för dag så jag är mest orolig att trilla igen, har redan svårt att andas så man vill ju inte förvärra läget så att säga...

Edit
Är definitivt inte elitåkare utan nybörjare med stark vilja och brist på självinsikt i hur dålig jag egentilgen är ;)

Senast redigerad av en moderator:
stef skrev:
> Nja krashade på lvg för 1 dryg månad sen och
> slog i 2 revben på vänstra sidan på ryggen som
> nästan blivit bra, sen krashade jag på
> premiärturen med nya mtb:n i Torsdags och slog i
> andra sidan och har nu problem med 2 revben i
> bröstet på höger sida, har tyvärr blivit
> värre dag för dag så jag är mest orolig att
> trilla igen, har redan svårt att andas så man
> vill ju inte förvärra läget så att säga...
>
>
Tar du det bara lugnt nerför den stökiga stigen mot Brunnsvik samt nerför Stensboberget så borde du och dina revben klara er bra. Banan förövrigt är väldigt oteknisk. Kan vara lite knixigt den sista biten innan du kommer ner på asfalten strax innan målgång.

Jag har kört den "svåra" biten från Ludvika till Sunnansjö på min helstela touringcykel med bockstyre och smala däck. Det gick bra även om det blev lite intressant utför ibland. :D

Maxhastigheten på turen brukar i alla fall jag uppnå i en tokbrant backe som jag tror är strax före Kåsen. Det är en grusväg som svänger svagt vänster, och som följs av en uppförsbacke som tar ner farten igen. Drygt 70 km/h vill jag minnas att jag kommit upp i nån gång. Spännande!
TnT eller nån annan inföding kanske kan ge ett namn på backen/platsen.

/Tomas - Som hoppar över FMT i år efter sex raka lopp 2001-2006.

Tomaten skrev:
> TnT eller nån annan inföding kanske kan ge ett namn på backen/platsen.

Vallen står det på skylten fast Hällsjön heter "byn". Tyckte det var kul att det finns en plats som heter Jösses alldeles intill. ;)

Vallrn.PNG ht=529

När man anmäler sig står det att man ska betala in 500 kr på PlusGiro, men det står också att man ska lösa en engångslicens för 75 kr. Ska jag betala in 575, eller löser man licensen senare?

Daniel_E skrev:
> När man anmäler sig står det att man ska betala
> in 500 kr på PlusGiro, men det står också att
> man ska lösa en engångslicens för 75 kr. Ska
> jag betala in 575, eller löser man licensen
> senare?

Du betalar 575 nu.

SuperApe skrev:
> finns det nåt intresse för en Happy-Sub5.30
> -klunga? Det är ju mycket väg och som lämpar
> sig väl för klungkörning.

Mitt mål är sub 5.30 men jag vet inte riktigt var jag står formmässigt... Blir vi några stycken så är jag gärna med så länge jag pallar.

42Hz skrev:
> Hmm, undrar om det är den förbi Skommartorpet och buskbacken?

Nej, det är backen som slutar i en korsning där man ska vänster. Se mitt inlägg ovanför ditt som är typ 71 minuter äldre. :P

SuperApe skrev:
> äh, jag skojade ju. Vore iofs bisarrt kul med en
> svettomilitär happyklunga formerade i belgisk
> kedja dundrande fram i skogen. :-)

Vi behöver ju inte vara så äckligt disciplinerade a´la sub8 vätternrundan, det räcker om vi är några stycken med samma mål som håller ihop och hjälper till att dra och kommer med glada tillrop lite då och då.

Mitt problem förra året var att det blev alldeles för mycket solokörning, det är svårt att hålla lika hög fart som på rulle och mycket jobbigare att dra själv hela tiden.

Vi kan till och med stanna ifall någon i vår grupp kraschar... ;-)

JoMenSåAtt skrev:
> Aj fan, jag betalade in 500... :S Får ringa och
> höra hur jag ska göra...

Säkert inga problem att lägga till det på plats eller via pg.

Jag tror jag kvalade in till led 2 med mina 3.16 från MSJ-07, så jag räknar kallt med att alla runt mig i startfållan är minst lika snabba som mig vilket förhoppningsvis innebär att det finns många att ta rygg på redan från början.

Den backen känner jag igen...

La mig som en rem på ramen och dundrade nedför, men givetvis som på beställning så får man möte nere i svackan... Bil med husvagn!!!

Jag har nog aldrig varit så nära en backspegel nån gång i 65 blås!!! :D

Och minen på föraren var obetalbar... lol

Att köra ett samlat gäng vore skoj! Jag är på så länge jag orkar, men fortf. så tänker jag ta det lugnt till Skattlösberg, sen så får vi se... ;)

Ahhh, it´s all coming back to me now.

Efter 10 körda FMT blir man helt nostalgisk av beskrivningarna av banan här.
Måste nog ändå få räkna "motluten" ca 5km efter Skattlösberg som backar.
Först en brantseg fan där mjölksyran tar slut innan man tar vänster efter huset där det luktar pannkaka. Sen några hundra utför innan höger i korsning till en större grusväg. Här är långsegt
och vägen ser ut att ta slut i himlen innan det går in vänster över ett hygge utför nån km som slutar i ett par stenbumlingar och nästa uppför tar vid på grusvägen.

Men jag kommer tillbaka i år för 11:e gången.

Här följer en tidigare FMT story jag skrev på Happy. Kan tillägga att jag hade en skiftnyckel med mig i midjeväska:)

På ett fyllekalas i augusti 1996 hör jag mig själv säga:
Finnmarksturen, säg till mig nästa år så hänger jag på. Tro mig att jag hade ångest efter det.

Hela vintern gick åt till att övertala en annan stackare, Linus, att följa med.
I mars 1997 körde vi första träningspasset i toppluva och med Lejon Life på fötterna.
Målet var 100 träningsmil till FMT. Vi tränade envist som synden i den värsta terräng
vi hittade och sällan hann vi mer än 2mil.
Framåt sommaren var vi smarta nog att snegla på andra som körde MTB, men avfärdade
alla andra som ”materialcyklister” och envisades med Lejon dojorna.

Så kom infobladet med startnummer, fålla och banskiss.
Panik utbröt. Vi hade tränat fel, detta var mest grusväg. Vad göra?
Vi köpte oss snabba, Speedmax-däck, SPD-skor osv.
Vi började cykla grusväg, längsta turen blev 6 mil och två veckor före start hade jag slitit ut hela min cykel.
Jag uppdaterade vajrar, drivlina mm. Linus köpte ny cykel. Å så bar det av till Ludvika.

Vi kolhydratladdade i bilen med kalaspuffar, russin och gud vet vad.
Väl framme köpte vi energigel och åt tre stora protioner pasta på Gammelgården. När vi sitter där och bara flämtar kommer en journalist från Dalademokraten och ställer frågor. På frågan om vi kunde äta mer för ett foto blev svaret ett trött nej. Men vi kom med i blaskan med bild och allt.

Efter en orolig sömn och med en orolig mage på Hotell Röda Fanan(Brunnsvik) kom vi skitnervösa ner till starten. Det var vi, Gary Fischer och sådär 1500 andra. Strax före starten säger speakern att banan förlängts
från 105 till 112km, samtidigt öppnades himlen. Dalarnas värsta skyfall hängde över oss till Sunnansjö.
Nu var allt slut, vätskan, bromsarna och jag, men inte loppet. Strax efter vurpar jag vådligt så brallorna pajar.
I Skattlösberg var man för trött för att bryta. Efter den evighetslånga backen till Ljungåsen gav psyket upp och plötsligt kom nya krafter. Dom krafterna behövdes till kontrollen i Gränges som låg på bandybanan.
Att köra på 6 timmar var nu uteslutet och när vi kom till Kåsen trodde jag inte det kunde bli värre.
Hade jag fel eller?
Galgbacken kördes med en klump i halsen, jag var påväg att börja lipa men kom upp.
Nu började mätaren gå på 100km, då är det inte långt kvar.
Sista milen var mördande, börjar med Krabobacken, sen massa småbackar och hela tiden hörs speakern i målet. Någon vidare spurt blev det aldrig. Mållinjen passerade på bakhjulet med de sista krafterna efter 7.13.18. Fem minuter senare hade jag somnat i gräset med medaljen runt halsen och hjälmen på.

Knepigt nog var snacket igång redan i bilen på väg hem. Nästa år gör vi si, nästa år gör vi så.
I år tänker jag köra min 10:de Finnmarkstur, men nu börjar det bli lite rutin.

Dricka 2 liter per timme går inte. Eller det kanske går men det ligger bara i magen och du får fjöla som en galning. Siffror som brukar nämnas är att med kall kropp, alltså inte i arebete, så kan du ta upp ungefär 8 dl i timmen, 6-7 deciliter när du är ansträngd. Väldigt långt ifrån 2 liter i timmen, så drick inte så mycket är mitt råd. Två liter på tre timmar är ett bra mål, du måste vara väldigt vätskad redan vid starten. Drick inte bara tokmycket vatten innan loppet, då lakar du ur dig på salter och får kramp lättare igen. Så, du måste få i dig "elektrolyter" med vattnet du dricker, annars har du kramp på beställning.

Stervelo skrev:
> Dricka 2 liter per timme går inte. Eller det
> kanske går men det ligger bara i magen och du
> får fjöla som en galning. Siffror som brukar
> nämnas är att med kall kropp, alltså inte i
> arebete, så kan du ta upp ungefär 8 dl i timmen,
> 6-7 deciliter när du är ansträngd. Väldigt
> långt ifrån 2 liter i timmen, så drick inte så
> mycket är mitt råd. Två liter på tre timmar
> är ett bra mål, du måste vara väldigt vätskad
> redan vid starten. Drick inte bara tokmycket
> vatten innan loppet, då lakar du ur dig på
> salter och får kramp lättare igen. Så, du
> måste få i dig "elektrolyter" med vattnet du
> dricker, annars har du kramp på beställning.

Vad rek. då med elektrolyter? Hur är det med Loka och sånt, äre bra att grunda med sista veckan?
Funderar starkt på magnesiumtabletter...

Jag kommer nog att köra med Maxims elektrolytdryck i flaskan och vatten i kamelryggan. Sen hoppas jag att mina goda vänner kan langa mig lite mer elektrolytdricka efter vägen.

Innan loppet laddar jag med mycket mat, vatten och lite extra kolhydrater i flytande form.

Super Ingo skrev:
>
> Innan loppet laddar jag med mycket mat, vatten och
> lite extra kolhydrater i flytande form.

Extra kolhydrater i flytande form? Starköl? :-)

Cyklade första biten på FMT igår... hade cyklat runt sjön barken (4mil) innan så jag orkade inte längre än till Brunnsvik. Banan ser fin ut dit bort iaf. Men förstår inte hur någon kan cykla uppför den steniga backen vid Håksberg... haha... den är ju jobbig att gå uppför! :-P
Men men... ain´t seen nothing yet... bävar för Skattlösberg osv...

Har totalt cyklat 15mil nu innan racet. Det får bli VÄLDIGT mycket vilja antar jag :-P

Jimsalabim skrev:
> Extra kolhydrater i flytande form? Starköl? :-)

Starkölen får vänta till efter loppet :-) innan blir det nån kolhydratsdryck från Maxim eller Vitargo.

>
> Cyklade första biten på FMT igår... Men förstår inte hur någon kan cykla
> uppför den steniga backen vid Håksberg...
> haha... den är ju jobbig att gå uppför! :-P

Den är nog nästan lika jobbig att gå uppför som att cykla uppför, dock helt klar cyklingsbar.

> Har totalt cyklat 15mil nu innan racet. Det får
> bli VÄLDIGT mycket vilja antar jag :-P

Med vilja kommer man långt. Lycka till!

Super Ingo skrev:
> Jimsalabim skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Extra kolhydrater i flytande form? Starköl?
> :-)
>
> Starkölen får vänta till efter loppet :-) innan
> blir det nån kolhydratsdryck från Maxim eller
> Vitargo.

Ja, hur blir det med after-finnmarksturen egentligen? :-)
Vore kul att ha något att se fram emot på kvällskvisten.
OM jag lever så blir jag gärna med på en eller flera öl på kvällen i Ludvika.
Får nog cykla till krogen direkt efter målgång... ca: klockan 20:00 :-P

>
> > Har totalt cyklat 15mil nu innan racet. Det
> får
> > bli VÄLDIGT mycket vilja antar jag :-P
>
> Med vilja kommer man långt. Lycka till!

TACK! Det kan jag behöva! :-D

banrapport:
cyklade från Grängesberg och hemåt (sista 2 milen typ. Grusvägarna lite fuktiga, men utan rullgrus. Stigen efter Galbacken torr och fin. Krabobacken, den sista tunga backen var kanon! Lite lös på vänsterkanten, annars lätt som en plätt :)
Om det inte regnar innan helgen kommer ni få det kanonfint!! Lycka till! Ta det superlugnt i början så kommer det gå kanon. Tyvärr måste jag avstå...bröllop.....
//Mois

Har aldrig kört ett så långt långlopp någongång och inte heller något som skall vara så backigt och krävande. Vinnartiden verkar ligga runt 4 timmar och från början tänkte jag att jag skulle ta 5, sedan 5,15 och nu vet jag inte ens om jag har en chans på 5,30 efter allt jag hört.
Backar är väl inte direkt min specialitet heller med 80+ kg

Det här är vad jag hört som nojjar mig:

Backar så långa så man inte trodde fanns
Backar som aldrig tar slut
Backar som man tror tar slut men som sedan fortsätter
Det bildas köer och man får vänta
Underlaget är kasst och man får lätt genomslagspunka
Efter halva loppet är man så slut så man bara vill kliva av och gå hem
Att jag dessutom startar i fålla 4-6 är väl heller inte direkt positivt.

Funderar på hur man ska köra för att prestera maximalt.

Liten fråga här då, eftersom detta blir premiärlopp i mtb för mig och de pratas om startfållor, kan man inte få starta i fålla 1 om man är ny?
Jag har inga resultat att kvala på eftersom de enda mtb jag kört är xc08 (7 milaren motion) 2005, sen har de blivit väldigt lite mtb (vinterkörning).

Men vill ju inte ligga och mala ensam på vägarna för att sen klumpköra i skogen.
Så kan man ta sig in i en fålla längre fram utan resultat?

the_TnT skrev:
> Tomaten skrev:
> -----
> > TnT eller nån annan inföding kanske kan ge ett
> namn på backen/platsen.
>
> Vallen står det på skylten fast Hällsjön heter
> "byn". Tyckte det var kul att det finns en plats
> som heter Jösses alldeles intill. ;)
>
>
>

haha , har jag ett ställe där uppe? :)

Dirty_Rider- Jöns :O)

Blir det mer än en fålla i år? Kanske 5 fållor med 5 pers i varje? ;)
Nä, det var nästan elakt men jämfört med tidigare år så har det ju minskat rejält med deltagare. :(

stef skrev:
> Attans trist att plöja vinden själv med en massa
> skugsmullar runtom som gapar att man ligger
> ivägen ;)

japp, men vem har sagt att det ska vara enkelt :)

senomar skrev:
> Det här är vad jag hört som nojjar mig:
>
> Backar så långa så man inte trodde fanns

Det tyckte jag också första gången jag åkte FMT...

> Backar som aldrig tar slut

Se ovan..

> Backar som man tror tar slut men som sedan
> fortsätter

Se ovan..

> Det bildas köer och man får vänta

Torde inte vara något bekymmer längre med tanke på att deltagarantalet stadigt minskat.

> Underlaget är kasst och man får lätt
> genomslagspunka

Stämmer inte alls. På det stora hela är det jättebra underlag, i första nerförsbacken får man dock passa sig lite.

> Efter halva loppet är man så slut så man bara
> vill kliva av och gå hem

Det är sant att man är ganska slut vid Skattlösberg men har du kommit dit så har du det jobbigaste bakom dig. 6 friska mil väntar dig nu...

> Att jag dessutom startar i fålla 4-6 är väl
> heller inte direkt positivt.

Tror bara det finns 4 fållor. Är du på plats tidigt när fållorna öppnas och lägger in din cykel så kan du komma relativt långt fram, sen har du gott om tid att avancera under loppet.

>
> Funderar på hur man ska köra för att prestera
> maximalt.

Hetsa inte i början, drick och ät kontinuerligt. Stanna vid vätskekontrollerna och fyll på med dricka och mat. Hitta några som håller "din" fart och hjälp varandra med farthållningen på grusvägarna.

Lycka till!

stef skrev:
> Liten fråga här då, eftersom detta blir
> premiärlopp i mtb för mig och de pratas om
> startfållor, kan man inte få starta i fålla 1
> om man är ny?
> Jag har inga resultat att kvala på eftersom de
> enda mtb jag kört är xc08 (7 milaren motion)
> 2005, sen har de blivit väldigt lite mtb
> (vinterkörning).
>
> Men vill ju inte ligga och mala ensam på vägarna
> för att sen klumpköra i skogen.
> Så kan man ta sig in i en fålla längre fram
> utan resultat?

Med tanke på det du skriver ovan förstår jag inte varför du vill stå i led 1? Du kommer att bli ordentligt omkörd i början i sådana fall.
Ställ in cykeln när fållorna öppnar så står du iaf längst fram i led 4 vilket innebär att du har ett antal hundra cyklister bakom dig redan när startskottet går.
Uppför backen mot Ickorrbotten kan du passera många om du ligger på lite.

Hm, förstår inte riktigt hysterin av stå långt fram i leden, det är 11 mil som ska cyklas, du vinner inte loppet av att vara först vid Hammarbacken... :D

Det finns gott om grusvägar där det går att ligga på lite och plocka placeringar...

Min taktik är att ligga lågt tills Skattlösberg och därefter öka tempot...
(sen om om jag håller det är en annan historia)

Så är nån sugen på att hålla ett lågt tempo i början så kan vi väl hålla ihop?

Min tid är att ta mig runt. ;) (och går det på 6.30 så är jag nöjd)

Förra året tackade jag nej till att få stå i led 1, dvs ledet bakom elitledet. Jag stod redan på första raden i led 2 så det kändes onödigt. Killen som hade ett märke över som öppnade för led 1 och som själv stod i led 1 kom jag sen i fatt 150 m in på första backen vid hammarbacken utan att för den skull jagat livet ur mig dit.

Som sagts ett par gånger nu så finns det ingen anledning till oro för att man står i sista ledet.

Själv siktar jag på att i år igen stå på första raden i led 2 med målsättningen att rulla i mål på en bit under 6 timmar.

WipeClean skrev:
> Hm, förstår inte riktigt hysterin av stå långt
> fram i leden

det är väl att man vill cykla i sin egen takt och inte hamna i nån "kö". placeringen är väl kanske inte det viktiga, utan i mitt fall någon form av målsättningstid.

Är det en massa grusväg i början och man hamnar i en passande grupp så är det ju bra, det är just köandet som känns mindre bra.

Sist jag startade i FMT hade jag en handfull cyklister bakom mig när starten gick och hade kört om över hälften av deltagarna när jag kom i mål. Jag är övertygad om att jag fått en bättre tid om jag hamnat rätt från start, kanske även tagit mig under de sex timmar jag hade som mål.

Jag hade ställt mig längst fram i motionsfållan, men till höger. Innan start dras fälten ihop och vips var jag nästan sist. Inte så skoj.

BST hade f.ö. det bästa startförfarandet på den tiden jag körde Långlopp, de släppte en fålla åt gången. Dvs. en start per fålla, nästan helt utan pauser mellan.

Ojojoj.... dessa fållor... det visar sig och löser sig :-)
Någon annan än jag som är mer orolig för hur vädret blir? ;-)

Jag är j-vligt glad om jag rullar in på 7timmar... så jag håller gärna lågt tempo med någon annan :-)
Ska bli gott med bullar! :-D

Jimsalabim skrev:
> Ojojoj.... dessa fållor... det visar sig och
> löser sig :-)
> Någon annan än jag som är mer orolig för hur
> vädret blir? ;-)
>
> Jag är j-vligt glad om jag rullar in på
> 7timmar... så jag håller gärna lågt tempo med
> någon annan :-)
> Ska bli gott med bullar! :-D

Låter som du och jag ska cykla ihop!!! :D

Jimsalabim skrev:

> Ska bli gott med bullar! :-D

Missa då inte för allt i världen de hembakta bullarna som tanten efter Stensboberget bjuder på. De står i en klass för sig i jämförelse med de som finns vid kontrollerna. :-)

WipeClean skrev:
> Jimsalabim skrev:
> -----
> > Ojojoj.... dessa fållor... det visar sig och
> > löser sig :-)
> > Någon annan än jag som är mer orolig för
> hur
> > vädret blir? ;-)
> >