Finnmarksturen i Ludvika 25/8

• Trådstartare Trådstartare Fast mike
  • Start datum Start datum
Super Ingo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jimsalabim skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Ska bli gott med bullar! :-D
>
>
> Missa då inte för allt i världen de hembakta
> bullarna som tanten efter Stensboberget bjuder
> på. De står i en klass för sig i jämförelse
> med de som finns vid kontrollerna. :-)

Man får skynda sig till Stensbo så bullarna inte hinner svalna :-P

Jimsalabim skrev:
> Ojojoj.... dessa fållor... det visar sig och
> löser sig :-)
> Någon annan än jag som är mer orolig för hur
> vädret blir? ;-)
>
> Jag är j-vligt glad om jag rullar in på
> 7timmar... så jag håller gärna lågt tempo med
> någon annan :-)
> Ska bli gott med bullar! :-D

Vill inte att de ska visa sig eller lösa sig på fel sätt bara.

Nja vädret spelar ingen roll,
torrt = bita ihop och åka
regn = sovmorgon och lugnt pass på lvg

Jag gör helst inte premiär på mtb lopp i regn :)

stef skrev:
> Jimsalabim skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ojojoj.... dessa fållor... det visar sig och
> > löser sig :-)
> > Någon annan än jag som är mer orolig för
> hur
> > vädret blir? ;-)
> >
> > Jag är j-vligt glad om jag rullar in på
> > 7timmar... så jag håller gärna lågt tempo
> med
> > någon annan :-)
> > Ska bli gott med bullar! :-D
>
>
> Vill inte att de ska visa sig eller lösa sig på
> fel sätt bara.
>
> Nja vädret spelar ingen roll,
> torrt = bita ihop och åka
> regn = sovmorgon och lugnt pass på lvg
>
> Jag gör helst inte premiär på mtb lopp i regn
> :)

Klart det löser sig! Och klart det blir bra :-)

Ja, regn är inge vidare... men nu lockar bullarna alldeles för mkt... cyklar med paraply.

Jimsalabim skrev:
> Ja, regn är inge vidare... men nu lockar bullarna
> alldeles för mkt... cyklar med paraply.

Just nu ser det ut som att det kan komma lite lätt regn natten mellan fredag och lördag men att det under lördagen kommer att bli växlande molnighet och ca 15 grader och nästan ingen vind. Mycket bättre än så kan det väl knappast bli eller? :-D

Missa inte heller att trycka i dig ett par korv med bröd vid kontrollen i Grängesberg. :-)

Olsson skrev:
> Hur gör man med seedningen om man anmäler sig
> på plats? Har de listor där så de kan se resultat från andra långlopp?

Det brukar de ha, fast nu när de inte är med i cupen vet jag inte.

saxat från FMT´s hemsida:
"Du väljer själv i vilket led du vill starta i Finnmarksturen. Det gör du genom att seedas efter dina tidigare resultat i
Finnmarksturen eller genom att påvisa andra resultat från lopp längre en 6 mil."

De kan ha listor från andra lopp på plats men säkrast är om du själv tar med dig "bevis" för din seedning.

Aja får hoppas de fixar sig. Mitt stora problem nu är däck. Vill inte mata runt på mina Nobby Nic. Se om jag inte kan få tag i ett par Fast Fred Light 2.0 under dagen :) Sen blir de åka av!

Hur långt före bör jag vara där för att efteranmäla mig?
Räcker 2 timmar (jag vet man får fram till 1 timme innan start men för att hitta parkering o.s.v)

När lägger man ut cykeln i fållan innan start??

Kan nån vänlig själ ge mig en adress till en parkering nära starten, så jag kan lägga in i gps:en, vill inte gärna åka runt och leta i stressen innan premiär loppet. :-)

De står andra lopp, kan man ta en lvg motionslopp lr vanligt lopp som seedning?

Parkering finns det gott om, välskyltat är det också, tror inte du behöver navigera speciellt mycket. Ta sikte på Hillängens IP.

Med andra lopp menas MTB långlopp.

Jag skulle sikta på att vara på plats 2-3 timmar i förväg, då hinner du i lugn och ro efteranmäla dig, vila lite och kankse äta lite i god tid innan start.

stef skrev:
> Hur långt före bör jag vara där för att
> efteranmäla mig?
> Räcker 2 timmar (jag vet man får fram till 1
> timme innan start men för att hitta parkering
> o.s.v)

2 timmar räcker gott och väl för att hinna med efteranmälning och parkering.

> När lägger man ut cykeln i fållan innan
> start??

Fållorna öppnar 7:30

>
> Kan nån vänlig själ ge mig en adress till en
> parkering nära starten, så jag kan lägga in i
> gps:en, vill inte gärna åka runt och leta i
> stressen innan premiär loppet. :-)

Finns diverse parkeringar runt startomådet, kan tyvärr inte gatunamnen på dem. Parkeringen nere vid Gammelgården är ganska stor.
>
>
> De står andra lopp, kan man ta en lvg motionslopp
> lr vanligt lopp som seedning?

Tror jag inte.

MAD-santa skrev:
> jusste, var uppe för nån månad sen.. då såg
> jag att det låg ett jävla träd över stigen i
> Braltis, kommer det ligga kvar?

Arrangören brukar vara ute och besiktiga och förbättra banan varje år så om den inte är menad att ligga där så tar de bort den.

Var ligger Braltis?

Imorgon gäller det! Tramparkungen kommer vara där. Nu börjar det allt kännas i magen.
Men det ska bli riktigt skoj!

Nya bromsbelägg ska få visa vad de kan

Bilagor

• DSCN1969.JPG
    DSCN1969.JPG
    143.7 KB · Besök: 25
Om ett par timmar bär det av mot Ludvika för laddning inför morgondagen. Kvällen bjuder på grillat i goda vänners lag, natten sovs på Grand Hotell.

Vädret spås bli lysande, 17 grader och växlande molnighet vid start, 21 grader och sol senare under dagen, banan bör vara torr och fin, cykeln är i tipptopp skick, jag är i tipptopp form (jo, eller hur?). Inget kan gå fel den här gången...

Åh vad jag lääääääääängtar efter alla roliga backar som ska besegras!!! Känslan är lite som dagen innan julafton när man var 8 år :-D.

jag hamnade i startled två. använde mig av vätternrunttiden 9.57 som seedning. måste nog lägga upp kedjan på stora klingan annars blir man väl manglad av svettosarna.

Superapan, jag hamnade också i tvåan, hade några lopp att få seedning på. Jag tar en toktidig morgon och åker direkt till start. Ungarna var tre dagar på dagis innan första förkylningen kom, blev själv lite lätt snorig men hoppas på att nässpray skall räcka. (Av nån anledning så brukar allt sånt förträngas av min kropp när det väl är dags att köra). Körde sönder ett python så jag kör på NN både fram och bak. Hur har det gått med sprucken ram och luft i bromsarna?

Jag har placerats i startled 1, trots att jag i fjol körde på 5.32. Har inte kört några av årets tävlingar fort nog för att uppgraderas, men så känns det också som att kraven är högre än på föregående års finnmarkstur. Nå, jag tackar och bockar, nu slippar jag försöka tjata mig till ett bättre startled... (Livs)målet är naturligtvis under 5 timmar, men jag tror jag kommer köra på 5.07...

/Johan

Allt är fixat men inte testat. ( eh, framväxeln kvar att fixa.) Åker till Räfnäsgården, en förort till Ludvika, i kväll. Vi ses kanske i starten! (Sen får jag käka ditt damm!) Lycka till och kör hårt!
Mitt mål är att vara nöjd när jag kommer i mål.

senomar skrev:
Hur har det gått med sprucken
> ram och luft i bromsarna?

någon som vet vilka "cykelbutiker" som kommer vara där?
har slarvat bort mina cykelbyxor och skulle behöva nya, märkte jag nu när jag skulle packa

Såg ut att vara 3-4 olika 'tält' som sålde kläder med mera som var öppnna ikväll, något som passar borde gå att finna. :)

Helt klart är att braa Cykelcentrum från Borlänge är där, de sa dom idag när jag var in, likaså brukar de lokala förmågorna från Ludvika och Smebacken finnas, det brukar bli en halv Rättviks marknad med allesammans.

Vet någon om det finns möjlighet att följa loppet via "internet-radio" Vet att dom brukar sända på fm-bandet i byggden men jag sitter på tok för långt bort för att ha chansen att få in den sändningen.
Kan ingen på plats gå in och refferera, eller har sidan en liveuppföljning?

Lycka till alla cyklister.
/Franz

Hur gick det för er?

Själv fick jag punktering vid bulltanten strax innan sunnansjö. När jag väl dit reservslangen och fått upp tryck i däcket med min minimala pump så gick ventilfanskapet sönder. Inga slangar kvar och de enda slangarna jag kunde ragga upp hade schraderventil vilket inte passar i mina hjul. Bara att bita i de sura och bryta :(

Oki... =)

fmt045.jpg

fmt046.jpg

fmt047.jpg

fmt048.jpg

fmt049.jpg

fmt050.jpg

fmt051.jpg

fmt052.jpg

fmt053.jpg

fmt054.jpg

fmt055.jpg

fmt056.jpg

fmt057.jpg

fmt058.jpg

fmt059.jpg

fmt061.jpg

Den här bilden behöver en kommentar, dessa två herrar stannade upp gladligen mitt i uppförsbacken för att jag skulle kunna ta en bild! =)

fmt062.jpg

fmt063.jpg

fmt064.jpg

fmt065.jpg

fmt066.jpg

fmt068.jpg

fmt069.jpg

fmt070.jpg

fmt071.jpg

fmt072.jpg

fmt073.jpg

fmt075.jpg

fmt076.jpg

fmt077.jpg

fmt078.jpg

fmt079.jpg

fmt080.jpg

fmt081.jpg

Jag hade hoppats klara 6 timmar, och varit nöjd med allt under 6.30, så när jag passerade mållinjen efter ungefär 5.50 så var jag väldigt nöjd. Ingen aning om placering eller så. Lite bilder kommer strax...

Här är lite blandade bilder från Finnmarksturen.

Klicka på bilderna för en större version!

Senast redigerad av en moderator:
Kanonbilder som alltid Harri!

Ingen som fick #428 på bild? :) Jag med röd tröja, svart hjälm och cyklandes på en svart Ibis.

Det gick jättebra förutom att jag tappade kedjan (!) pga trasigt kedjelås, tappade ca 5 min på det missödet. Syns på bild ovan (#486). Vinglade i mål på 5:36 vilket jag är grymt nöjd med.

Ja vad säger man.... många backar blev det...
Och långt fler uppför än ner, så fattar inte hur de fick in målet på samma höjd som starten ;)

Edit:
Bra bilder, tackar vi för

Senast redigerad av en moderator:
Börjar undra om inte FMT sjunger på sista versen nu. Grävde fram lite gamla resultatlistor från tidigare år. Från toppen 1999 har antalet deltagare minskat med över 70%.

år antal i mål, alla klasser
2007 665
2006 763
2005 1003
2004 1162
2003 1448
2002 1693
2001 1744
2000 1947
1999 2323
1998 2277
1997 1800
1996 1692
1995 1070

/Pär

Hoppas inte, de var väldigt bra ordnat och kul lopp.
Men hörde att de hade, som alla andra klubbar, väldigt svårt att få tag i tillräckligt med funktionärer.

Ser att 42Hz lyckade fånga mig på bild trots att jag flög fram i skogen som en vinthund (startnr 449). :-)
Vilken härlig dag! Jag njöt hela vägen runt, t.o.m efter att mitt högerknä skurit ihop i Grängesberg och att det kändes som någon stack en kniv i knät varje tramptag de sista milen.

Taktiken fungerade, dvs att ta det lugnt i början, ligga på rulle så mycket som möjligt och hushålla på krafterna så länge som möjligt.

Klarade för första gången att cykla både uppför bäcken (nästan torr i år) till Skattlösber och Galgbacken och Krabobacken i ett och samma lopp.

Rullade i mål på nytt personligt rekord för FMT, 5,33. Så trots att dagen började med att jag upptäckte att jag saknade locket till camelbacken och fick lov att köra med en enda vattenflaska, och trots att jag idag knappt kan gå tack vare smärtan i höger knä så är jag supernöjd med loppet och längtar redan till nästa år.

Kan kanske lägga upp lite bilder jag med senare.

ja, inte var det kul efter halva loppet. :-) Efter kontrollen Ljungåsen lyckades jag min idiot dessutom med att cykla nedför fel brant backe i några hundra meter innan en bil åkte i fatt och sa att jag åkt fel. (Tyckte väl det var väääl glest på åkare). Där rök väl en 5 min och två kg motivation. Spelar iofs inte så stor roll eftersom jag ändå överraskade mig själv med 5.39 nånting. Fast flaggvakten kunde väl sagt nåt kan jag tycka. Dammigt och snabbt var det iaf!

Och så blev jag jag, eller snarare min cykel igenkänd tack vare svetsarhistorien några gånger! Skoj!

fan, så det var du som var på väg rakt fram där, såg en vitklädd cyklist på väg där och undrade var han var på väg :) kunde inte heller komma på när jag körde om dig, något som antagligen skedde i Ljungåsen då.

putsade på förra årets tid med 42 minuter, från 6:14 till 5:32, att det kan göra så mycket att inte få lunginflammation och träna lite mer seriöst :)

42Hz däremot såg ut som en förbannad dörrvakt när jag cyklade förbi honom, jag log så gott jag kunde men ingen bild blev det.

Jag ( tramparkungen nr 603 ) tyckte det var riktigt kul. Banan var perfekt med lagom skogskörning med tanke på längden. Det var riktigt jobbigt där när man hade kört runt 9 mil. Sen bet jag ihop och landade på 4:49 som känns super. Kul med en del trevliga samtal med vissa åkare medans man hämtade andan!

Tillbaka
Topp