Finnmarksturen i Ludvika 25/8

• Trådstartare Trådstartare Fast mike
  • Start datum Start datum
aha, då vet jag att jag tappade 8 min på Ljungåsenfadäsen då. ;-) grattis till ett bra lopp! och kul att du och dina polare satt i Räfsnäsgårdens kök kvällen innan!

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> fan, så det var du som var på väg rakt fram
> där, såg en vitklädd cyklist på väg där och
> undrade var han var på väg :) kunde inte heller
> komma på när jag körde om dig, något som
> antagligen skedde i Ljungåsen då.
>
> putsade på förra årets tid med 42 minuter,
> från 6:14 till 5:32, att det kan göra så mycket
> att inte få lunginflammation och träna lite mer
> seriöst :)
>
> 42Hz däremot såg ut som en förbannad dörrvakt
> när jag cyklade förbi honom, jag log så gott
> jag kunde men ingen bild blev det.

Fegkörde lite till 70km för jag hade hört att det skulle vara tufft. Landade på 5.12 vilket var OK, men man tycker ju alltid att man kunde kört snabbare. Lite väl långt för min smak, men blev sugen på fler race. Kul med bäcken och skogsrået etc. blir nog flera turer, men då skall jag under 5.
/Ciao

xD manligt startnr 666 ;)
Jag var för otränad för att klara skiten. Får skylla på sjukdomarna och skadorna.. haha, nästa år då jävlar :P
Bröt i grängesberg efter 6 h. :( kraamp :P
kom iaf ca 8 mil på min "grundfysik", det var väl ganska bra iaf?

btw
Braltis (braltbacken eller nått) är det första steniga skogspartiet, efter man har cyklat över vägen från stensbo å det där... vet inte om det heter det på riktigt men min mormors bror har sommarställe där ;)

Senast redigerad av en moderator:
42Hz skrev:
> Oki... =)
>
>
fmt045.jpg

Det där är jag :)
Jag körde för första gången och rulla in på 5:13 ganska nöjd då jag singelkörde mkt mer än vad som är optimalt.

Olsson: Jag såg dig ett par gånger under loppet låg bakom och vilade mig lite vid några tillfällen, blev lite trött av att forcera efter en strulig punkalagning i början av loppet. Åkte på en rosa Specialized Epic (svår att missa...)

Dessutom fick jag ont i ryggen någon mil innan grängesberg och det gick inte att ta i utan att det gjorde ont, det blev bara värre och värre och jag fick rulla lite lätt långa bitar. Idag känns det inte i benen att jag har cyklat en låmng tävling som det borde göra, däremot är ryggen stel och öm och jag är mindre än nöjd med mitt lopp. Har konstaterat att det var sadelstolpens fel, den ligger på köp&sälj nu...

Anders G skrev:
> Olsson: Jag såg dig ett par gånger under loppet
> låg bakom och vilade mig lite vid några
> tillfällen, blev lite trött av att forcera efter
> en strulig punkalagning i början av loppet. Åkte
> på en rosa Specialized Epic (svår att missa...)

Jo visst kommer jag i håg rosa epic! Fungera rätt bra när du jag och en till körde tillsammans en bit tyckte jag. Inget bromsande i nedförsbackarna osv som jag tyckte det blev alldeles för mycket av annars när man låg i klungor.

Aja till nästa år vet jag hur jag ska lägga upp loppet och så låter jag bli att vara skadad 3-4 månader under våren och försommaren så ska det nog kunna kapa en hel del tid :)

Hittade bara klunga att åka med i början vid typ 2 mil men den sprack efter en halv mil när de stökade till sig, sen var de väldigt ensamt jobbande i motvinden på grus vägarna, hittade aldrig någon klunga som höll min fart, rent krasst var de väldigt få klungor där jag låg tidsmässigt.
Blev omkörd uppför och körde om nedför, sen åkte man själv på rakerna.
På ett par ställen åkte jag helt själv 4-5 minuter utan att se nån, då blev man orolig att man åkt fel, men så såg man ryggen på nån och vart lite lugnare.

Dock var det ingen som klagade på att jag låg i vägen i skogen trots att jag hade ett par tätt bakom emellanåt, klart positivt.

Riktigt roligt var det! Trots att jag hoppade av vid Skattlösberg...
Stod länge och funderade om jag skulle fortsätta. 3timmar och 50minuter hade gått då.
Jag valde att hoppa av. Märkte att mina 15mil i benen skulle varit ungefär 10gånger mer för att slippa åka på reserven hela vägen :-D
Ajja... hoppas VERKLIGEN att det blir ett race nästa år igen... vill så gärna åka igen och den gången ska jag satsa rejält med många mil i benen innan :-)

fredrikw skrev:
> 42Hz däremot såg ut som en förbannad dörrvakt
> när jag cyklade förbi honom, jag log så gott
> jag kunde men ingen bild blev det.

Hehee.. Okey. Du kanske fastnade på någon annan bild? ;)
Vad hade du för nummer?

FG skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mer?
>
> Mer!

Ännu mer! (gärna 258)

Finfin tävling, härligt väder. Bonkade tyvärr rätt rejält efter 3 tim, fick helt enkelt inte i mig tillräckligt med energi i början av loppet. Det blev till att ta det lugnt och fylla på så mycket som möjligt i kontrollerna. Tog mig tid att trycka i mig en varmkorv och njuta av naturen. Efter 5 tim började det kännas lite bättre igen. Kom i mål på 5.25, vilket jag i sammanhanget är rätt nöjd med.

/Johan

AC skrev:
> FG skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mer?
> >
> > Mer!
>
>
> Ännu mer! (gärna 258)

=)

Har +1500 bilder att gå igenom, 60% blev nog hyffsade i alla fall.. ;)

Skall lägga upp en bunt på någon lämplig server med startnummer i filnamnet. Snart!

Här kommer lite mer bilder ifrån backen innan Skattlösberg som vanligt stenigt och lite blött.

/Peter

Bilagor

• IMG_0076.JPG
    IMG_0076.JPG
    106.8 KB · Besök: 36
  • IMG_0077.JPG
    IMG_0077.JPG
    109.4 KB · Besök: 30
  • IMG_0078.JPG
    IMG_0078.JPG
    102.3 KB · Besök: 24
  • IMG_0079.JPG
    IMG_0079.JPG
    96.2 KB · Besök: 35
  • IMG_0080.JPG
    IMG_0080.JPG
    108.7 KB · Besök: 27
  • IMG_0081.JPG
    IMG_0081.JPG
    110 KB · Besök: 31
  • IMG_0082.JPG
    IMG_0082.JPG
    110.8 KB · Besök: 32
  • IMG_0084.JPG
    IMG_0084.JPG
    109.3 KB · Besök: 29
  • IMG_0085.JPG
    IMG_0085.JPG
    109 KB · Besök: 29
  • IMG_0086.JPG
    IMG_0086.JPG
    106.5 KB · Besök: 31
  • IMG_0087.JPG
    IMG_0087.JPG
    108.6 KB · Besök: 29
  • IMG_0090.JPG
    IMG_0090.JPG
    98.4 KB · Besök: 26
  • IMG_0092.JPG
    IMG_0092.JPG
    96.3 KB · Besök: 25
  • IMG_0093.JPG
    IMG_0093.JPG
    103.1 KB · Besök: 28
  • IMG_0094.JPG
    IMG_0094.JPG
    106.4 KB · Besök: 31
  • IMG_0095.JPG
    IMG_0095.JPG
    106.7 KB · Besök: 36
  • IMG_0096.JPG
    IMG_0096.JPG
    105 KB · Besök: 32
  • IMG_0097.JPG
    IMG_0097.JPG
    106.4 KB · Besök: 30
  • IMG_0099.JPG
    IMG_0099.JPG
    102.2 KB · Besök: 31
  • IMG_0100.JPG
    IMG_0100.JPG
    100.6 KB · Besök: 36
  • IMG_0102.JPG
    IMG_0102.JPG
    106.2 KB · Besök: 29
  • IMG_0103.JPG
    IMG_0103.JPG
    108.7 KB · Besök: 31
  • IMG_0104.JPG
    IMG_0104.JPG
    102.7 KB · Besök: 34
  • IMG_0105.JPG
    IMG_0105.JPG
    104.6 KB · Besök: 31
  • IMG_0106.JPG
    IMG_0106.JPG
    95.6 KB · Besök: 27
42Hz skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > 42Hz däremot såg ut som en förbannad dörrvakt
> > när jag cyklade förbi honom, jag log så gott
> > jag kunde men ingen bild blev det.
>
> Hehee.. Okey. Du kanske fastnade på någon annan
> bild? ;)
> Vad hade du för nummer?

schysst, nummer 246 hade jag.

Vilket j-la skit!!!

Mellan Sörvik och Brunnsvik, strax innan utkikspunkten i Lekomberg, ni infödingar vet vart,
så tappar jag nästan all luft ur bakhjulet, kanske 1 kg kvar...

Trodde punktering, ur med slangen, i med den nya, ska trycka i mer luft med tryckluftspatronerna och givetvis så krånglar det.
Frågar 2 killar som kommmer om dom har nån pump jag kan låna? Fick låna och skulle pumpa i mer luft då jag märker att det är hål i den nya slangen... Men en av killarna hade ett rep-kit med sig så jag fick hjälp att fixa hålet, men dom hade inte tid att stå och vänta på mig,
men tur som var så hittade jag på en reserv-patron...

Vilka ni än är, så tack ska ni ha grabbar som stannade och hjälpte till!!!

Tryckte luft i slangen och märker att det pyser igen...

Börjar bli rätt så förbannad och irriterad, ur med slangen igen och upptäcker ett nytt hål!!!
Vet ej om jag orsakat det tidigare eller när jag höll på med slangen?

Det kommer ytterligare en kille, frågar han om han möjligtvis ha en slang över men han hade tyvärr ingen, men sa att eftercyklisten kanske hade en?

Väntar några sek. tills han kommer men han har inget med sig...

Jaha! Men tänker då att jag kanske ska testa med den gamla slangen igen då det kanske bara är pyspunka eller nåt, i med den gamla, pumpar i luft och det verkar hålla!!!

Sticker iväg igen, men i backen ner mot Brunnsvik så försvinner luften ur bakdäcket igen och denna gång är det verkligen punktering...

Tack och godnatt!

Det finns ett efterspel också men det tar jag nån annan gång...

Kom ofta ikapp folk nedför men vågade inte köra om, ville undvika att skapa farliga situationer eftersom de redan gick på chans och tekniken lämnar lite övrigt att önska, nu ser jag att de var dumt då man inte hamnar på bild mer än att en arm sticker ut bakom den framför. :-)

Jag håller en peng på att tuffingen med cykelcrossen är Stefan Johansson Mariestadcyklisten. Känd som lillebror till Bernt Johansson (OS-guld linje Montreal 1976). Stefan är importör och distributör av bl.a. Fokuscyklar i Sverige och en duktig H40-cyklist. Hamnade ganska högt i resultalistan "trots" att han körde cross. Har jag rätt?

Underbara bilder som vanligt 42Hz!
Skulle man möjligtvis kunna få den här bilden i större upplösning?

stefanpÃfinnmarksturen.jpg ht=725

Snälla snälla snälla!

/Stefan

P.S Det är jag som är nr 92...

På Finnmarksturens hemsida finns mycket information om banan, men total stigning finns inte angiven. Jag körde med min pulsklocka och fick totalstigningen till 1665 m och min klubbkompis mätte upp 1640 m med sin. Våra klockor var givetvis inte kalibrerade med höjden vid startområdet så om värdena är nära det sanna värdet är lite osäkert eftersom sambandet mellan lufttryck och höjd generellt inte är linjärt (men variationen i intervallet 150-400 m där vi rörde oss är säkert ganska linjärt).

Ni andra som mätte totalstigningen - vad visade era mätare?

Gunnar

Också dom sista bilderna.....

Bilagor

• IMG_0107.JPG
    IMG_0107.JPG
    103.3 KB · Besök: 29
  • IMG_0108.JPG
    IMG_0108.JPG
    103.5 KB · Besök: 33
  • IMG_0109.JPG
    IMG_0109.JPG
    102.7 KB · Besök: 37
  • IMG_0111.JPG
    IMG_0111.JPG
    100 KB · Besök: 29
  • IMG_0112.JPG
    IMG_0112.JPG
    102.2 KB · Besök: 27
  • IMG_0113.JPG
    IMG_0113.JPG
    107.7 KB · Besök: 29
  • IMG_0114.JPG
    IMG_0114.JPG
    106.2 KB · Besök: 37
  • IMG_0115.JPG
    IMG_0115.JPG
    100 KB · Besök: 35
  • IMG_0116.JPG
    IMG_0116.JPG
    100.6 KB · Besök: 30
  • IMG_0117.JPG
    IMG_0117.JPG
    100.5 KB · Besök: 31
  • IMG_0118.JPG
    IMG_0118.JPG
    103.2 KB · Besök: 29
  • IMG_0120.JPG
    IMG_0120.JPG
    103.5 KB · Besök: 35
  • IMG_0121.JPG
    IMG_0121.JPG
    108.4 KB · Besök: 32
  • IMG_0122.JPG
    IMG_0122.JPG
    110.1 KB · Besök: 39
  • IMG_0123.JPG
    IMG_0123.JPG
    106.4 KB · Besök: 29
  • IMG_0125.JPG
    IMG_0125.JPG
    105.2 KB · Besök: 29
  • IMG_0126.JPG
    IMG_0126.JPG
    104.3 KB · Besök: 31
  • IMG_0127.JPG
    IMG_0127.JPG
    103 KB · Besök: 28
Vad hade ni för topphastighet?

Min klocka visar 64 km/h som snabbast och jag tror det var i backarna ner mot Kåsen som den noteringen är ifrån för där gick det undan.

I den inte allt för branta backen efter Stensboberget gick det också undan duktigt, inte i 64 km/h men bra fort. Upptäckte i absolut sista stund att vägen svängde vänster i änden på backen. Bromsade så hårt jag tordes för att inte krascha rätt ut i skogen och slickade dikeskanten precis där.

Det var faktiskt den enda nära kraschen jag hade i årets FMT. Brukar alltid lyckas göra någon vurpa under loppet men inte i år. Antingen så har tekniken förbättrats lr så har man blivit lite försiktigare (fegare) med åren..

Micke S skrev:
> 1735 hm på min klocka, 1690 på någon annans.
>
> Stefan Johansson körde Focus-cross.

Det förklarar saken. Tyckte han var ruskigt lik Bernt på någon bild
men jag hittade ingen Bernt i resultatlistan.

87 Stefan Johansson Mariestads Cyklisten 02:16:10 04:57:51

Jag är också uppvuxen i Mariestad; inte riktigt lika bra på att hoja dock.

Salsa-crossen fastnade visst på bild också.

/M

Bengts Finnmarkstur 2007 (den andra i ordningen)

Jag har varit rejält förkyld och det skulle bli regn, på Torsdagen var bara snuvan kvar och det såg ut att bli strålande väder. Så jag ändrar mig, den här chansen får jag inte missa.

Mina vana trogen startar jag allra sist i fältet. I första backen ner från Ickorbotten var det så dammigt att man knappt såg längre. Har tränat brant backtagning, men i första backen upp till Hillklinten var det stopp, alla andra promenerade i hela backens bredd så det var kört.
Sen hade jag laddat för att klara backen efter ”nya bron”, men det var lika kört där. Det var samma i alla branta backar hela vägen till Sunnansjö.

Efter nerförbacken från Hillklinten, där stigen började, tog jag rygg på nr 298, han valde bra spår på stigarna, höll upp tempot och körde om där det gick. Det var fint att ligga på rulle i klungorna efter vägarna, det blåste hård motvind. Efter den brantaste backen före toppen av Stensboberget, som alla går uppför (tror jag), jag också, förlorade vi kontakten i oredan. Vid stora stenhällen vägrade han framför mig, så jag körde in i honom. Innan jag kom på cykeln och nerför backen var det hur många som helst som blåste förbi, det blev helt enkelt aldrig någon lucka.

Från Sunnansjö försökte jag ligga på rulle igen, men flera gg när jag går om för att dra så släpper dom, fast jag säger ”häng på”, så får man fortsätta jaga ensam eller så vinkar dom ”kör om”. Men på första stigen efter asfalten, hittade jag ett bra tåg med killar som jag i princip följde till Skattlösberg. Jag lyckades cykla mer än halva den ovanligt nog nästan torrlagda bäcken.
I Skattlösberg tog jag fram tvättlappen och tvättade av svetten runt glasögonen, svetten fräter nästan i ögonen.

Sen var det en underbar tur ända tills länsvägen innan Bringsjöberg. Stigen efter Skattlösberg som jag gruvat mig för liksom den en bit före var roliga, men så har jag tränat en hel del teknik och dom har fyllt upp dom djupa spåren.

Helt plötsligt ser man det enorma berget med vindkraftverken på toppen och vet, att dit upp ska man. En bit före Bränntjärnstorpet kom jag i kapp nr 298 igen, nu avslöjade jag mig och vi tog sällskap uppför stora backen.
Nu kan jag backen och jag har tränat en hel del, så nu skulle den besegras, jag trampade på för allt jag värd, körde om en hel del. Men jag skulle köra slut på mig och det gjorde jag också. Vid kontrollen började det att rycka okontrolerbart i lårmusklerna.
Ny tvättning, mera gurka, bulle och sportdryck, sen fick man sin belöning med nerför ända till gamla järnvägen, blev i kappkörd av nr 298 efter blöthålet. Kul med sällskap, fältet börjar tunnas ut.

Hej 298, finns du här på Happy. Själv hade jag nr 768.

FMT:s höjdpunkt är kaffet i Grängesberg. Men sen jag såg på klockan, den var kvart över tre, då knäppte det till i skallen, kanske, kanske. Jag slängde i mig kaffet, struntade i vattenfyllning och drog, här skulle cyklas.

I småbackarna efter crossbanan började det att dra rejält i lårmusklerna i höger ben, kramp!? Jag kör ju med camelbak men har en reservflaska med sportdryck, jag tog upp den: och fick munnen full med sand. Men strunt i det, jag drog i mig halva flaskan, vet inte om det berodde på det, men krampen släppte. Vinden låg fel så man fick inte njuta av rockbandet förrän man var alldeles inpå, å andra sidan betyder det medvind.

Dom hade grusat sista jättebranta backen ner mot Kåsen, det var inte kul, man fick bromsa för mycket.
Tänkte på krampen och stannade som hastigast och drog i mej mer gurka och sportdryck i Kåsen.
Näst sista backen, Galgbacken är lurig, den vill liksom inte börja, men efter ett tag så sitter man i rävsaxen. Orken börjar ta slut, fick gå ner på 22 – 32, på grusväg!, och bara spinner på med benen, ingen kraft kvar, men benen går. Jag ska inte gå, jag ska inte. Nu var jag helt slut ingen kvar känns det som. Jag ser stugan och en bekant som brukar stå på toppen och vet att jag är uppe, men tiden, ja, det kanske går.
Ute på nästa stig står några småtjejer och ropar. ”Jag vill gifta mej med dej” och fnittrar dom och fnittrar, och fnit… Längre fram, värre, yngre tonårskillar, nu är det väl något bus, men nej Kämpa på, kämpa, på ropar dom.

Har varit ensam sedan Galgbacken. Uppför Krabobacken hade jag bestämt mig, av taktiska skäl, att springa, man får sträcka på benen, vila baken, händerna och ryggen. Höger benet går knappt att böja, muskeln är så hård. Men han som kom ikapp med gula tröjan, cyklade nästan till toppen, bra gjort.

Kliver på, fortsätter, spinner på kadensen, det är i alla fall stig.
Det brakar till bakom mig, ”Kommer Höger” hörs på brett ludvikamål, proffsigt, men med den farten och orken, var har dom två hållit hus. Helt plötsligt går det nerför, man bara flyger fram i ett lyckorus. Ut på cykelvägen, uppför!, små backar börjar kännas som berg, men benen spinner på. Ny nerförstig, flyger fram igen, mera uppför, suck. Sen, sväng till vänster, steniga stigen nerför, och.
Helt plötsligt, jag ser grinden ”Endast öppet under Finnmarksturen”. Yes, början till slutet.

Genom tunneln, i år var den inte läskig, javist ja, det är två, nästa där cykeln ormar sig och skarvarna slår TYCKER JAG INTE OM. Tänker på the_TNT, växlar ner i tid innan uppförsbacken, sen ut på stora vägen. Motvind, bara 10 minuter kvar till klockan fem. Tankarna snurrar i huvudet, kan aldrig gå, det är så långt till Ludvika, biter ihop, tar i, lyckas komma upp i 30. Biter ihop mer, men var är cykelvägen, jag har väl inte missat den. Till slut kom den, slingrade mig fram, nu hörs speakern, vakt med visselpipa. Går ut på upploppet, jag ska ha gett allt, ställer mig upp och går i mål fem i fem.

Totalt slut jag har gett allt och lite till. Häpnadsväckande mycket bättre än förra året, mycket bättre än målsättningen, jag är nöjd.

Enligt datorn medel 17.9 km/h Maxsth 52,8 km/h (efter Hillklinten)

För oss dalmasar har FMT en hög status. Man ser många mogna masar med mreda härliga långsamma mål ( ni vet ra -ta - ta -ta)som tränar hela året och i princip bara kör Finnmarksturen.
Loppet har en mycket bra organisation. Kontrollerna har en enastående service. Hoppas att deltagarantalet kan öka igen.

>Hoppas att deltagarantalet kan öka igen.

Jag håller med FMT förtjänar det verkligen. Bästa loppet tycker jag.

Hög tid att sluta bråka med LL cupen. Man kan väl ha flera resultatlistor, ogrupperat och grupperat över olika åldersklasser.

Det är nog ett måste att bli en bland de "stora". Konkurensen från andra lopp ökar för vart år som går så det blir tuffare och tuffare att locka massorna.

Är nog svårt att nå upp till 1999års siffror igen men en bra bit över 1000 startande bör vara rimligt.

Jag vill iaf hinna åka mitt tionde lopp innan FMT läggs ner och i år var det sjätte starten så jag har 4 kvar...

42Hz skrev:

>
> Har +1500 bilder att gå igenom, 60% blev nog
> hyffsade i alla fall.. ;)
>
Imponerande!
Du är en duktig fotograf, helt klart

/putte

Sjukt sköna bilder av både 42 hertzarn och Mtb_Larsa! Synkar du på andra ridån eller hur har du lyckats skapa så fina bilder Mtb_Larsa?

/Nr 374 - nu med ont i stjärten.

Nja...

Jag skapar dem med kameran ;-). Lagom slutartid, lite flyt, lite blixt, lagom starkt kaffe, färska kanelsnäckor, lagom panoreringshastighet, lite mer flyt. Bilderna har faktiskt inte varit in i något bildbehandlingsprogram mer än när jag förminskade dem för att passa visning på skärm.

Testade lite nya vägar bara, så där blev resultatet... Inget bra svar på din fråga men så gick det till.

Men nu tror jag att IT-kungen från Borlänge har fått fart på grejerna igen, här kommer de sista 25 bilderna:

IMG_4151.JPG ht=484

IMG_4152.JPG ht=484

IMG_4159.JPG ht=484

IMG_4160.JPG ht=484

IMG_4161.JPG ht=484

IMG_4164.JPG ht=484

IMG_4167.JPG ht=484

IMG_4168.JPG ht=484

IMG_4173.JPG ht=484

IMG_4180.JPG ht=484

IMG_4181.JPG ht=484

IMG_4184.JPG ht=484

IMG_4190.JPG ht=484

IMG_4192.JPG ht=484

IMG_4219.JPG ht=484

IMG_4220.JPG ht=484

IMG_4224.JPG ht=484

IMG_4243.JPG ht=484

IMG_4246.JPG ht=484

IMG_4251.JPG ht=484

IMG_4252.JPG ht=484

IMG_4259.JPG ht=484

Ja, det var allt. ha det gott.

/mtb_larsa

Det där lät oförskämt enkelt men jag får väl leva med den motiveringen. ;-) Bara ut att knäppa med blixten i princip. Jag har vid några tillfällen fått någon trolsk effekt av blixtbilder i skog, men du har lyckats få den "magiska slöjan" kring bilderna vilket jag själv inte lyckats med.

Åkare 670 ser förövrigt ut att närma sig döden. Hoppas han klarade sig.

/Jonas

Tillbaka
Topp