Matthias87
Aktiv medlem
Finns denna stighoj?
Efter mycket dividerande fram och tillbaka har jag kommit fram till att min idé om att ha en rapp stighoj som quiver killer inte riktigt kommer fungera, och att ju fler cyklar man har ju roligare!
Därför tänkte jag behålla AM-HT:n jag har nu (Transition TransAM 27.5) och skaffa en kortslagig och lekfull stighoj för hemmaskogarna och en endurohoj till bike park-åkandet och huckandet.
Stighojen jag letar efter skall vara:
27.5"
Väldigt rapp och trampeffektiv
Lång reach
Korta kedjestag, helst 420-425mm, absolut max 430mm
Runt 100-120mm slaglängd i baken, absolut max 130mm
Runt 120-130mm i slaglängd fram, absolut max 140mm
Runt 67 graders gaffelvinkel
Krallig nog att klara väldigt aggressiv stigcykling
Hade vart bra om det inte var boost så jag kan flytta delarna mellan denna hojen och HT:n, så slipper jag ha två kompletta stighojar
Det enda jag hittat som verkar passa in här är Transition Scouten, men är lite osäker på om den är tillräckligt trampeffektiv och sen är jag lite orolig över BB-höjden på 330mm utan sag. Lösningen skulle ju kunna vara att slänga på en 150-160mm gaffel fram, men det vill jag gärna slippa, då jag inte tycker det behövs här hemma i skogarna. Det skulle även ge en flackare gaffelvinkel än 67 grader, och det tror jag inte är lika trevligt att klättra med.
Någon som har några idéer?
/Matthias
Därför tänkte jag behålla AM-HT:n jag har nu (Transition TransAM 27.5) och skaffa en kortslagig och lekfull stighoj för hemmaskogarna och en endurohoj till bike park-åkandet och huckandet.
Stighojen jag letar efter skall vara:
27.5"
Väldigt rapp och trampeffektiv
Lång reach
Korta kedjestag, helst 420-425mm, absolut max 430mm
Runt 100-120mm slaglängd i baken, absolut max 130mm
Runt 120-130mm i slaglängd fram, absolut max 140mm
Runt 67 graders gaffelvinkel
Krallig nog att klara väldigt aggressiv stigcykling
Hade vart bra om det inte var boost så jag kan flytta delarna mellan denna hojen och HT:n, så slipper jag ha två kompletta stighojar
Det enda jag hittat som verkar passa in här är Transition Scouten, men är lite osäker på om den är tillräckligt trampeffektiv och sen är jag lite orolig över BB-höjden på 330mm utan sag. Lösningen skulle ju kunna vara att slänga på en 150-160mm gaffel fram, men det vill jag gärna slippa, då jag inte tycker det behövs här hemma i skogarna. Det skulle även ge en flackare gaffelvinkel än 67 grader, och det tror jag inte är lika trevligt att klättra med.
Någon som har några idéer?
/Matthias