Finns denna stighoj?

Matthias87

Aktiv medlem
Finns denna stighoj?
Efter mycket dividerande fram och tillbaka har jag kommit fram till att min idé om att ha en rapp stighoj som quiver killer inte riktigt kommer fungera, och att ju fler cyklar man har ju roligare!
Därför tänkte jag behålla AM-HT:n jag har nu (Transition TransAM 27.5) och skaffa en kortslagig och lekfull stighoj för hemmaskogarna och en endurohoj till bike park-åkandet och huckandet.

Stighojen jag letar efter skall vara:
27.5"
Väldigt rapp och trampeffektiv
Lång reach
Korta kedjestag, helst 420-425mm, absolut max 430mm
Runt 100-120mm slaglängd i baken, absolut max 130mm
Runt 120-130mm i slaglängd fram, absolut max 140mm
Runt 67 graders gaffelvinkel
Krallig nog att klara väldigt aggressiv stigcykling
Hade vart bra om det inte var boost så jag kan flytta delarna mellan denna hojen och HT:n, så slipper jag ha två kompletta stighojar

Det enda jag hittat som verkar passa in här är Transition Scouten, men är lite osäker på om den är tillräckligt trampeffektiv och sen är jag lite orolig över BB-höjden på 330mm utan sag. Lösningen skulle ju kunna vara att slänga på en 150-160mm gaffel fram, men det vill jag gärna slippa, då jag inte tycker det behövs här hemma i skogarna. Det skulle även ge en flackare gaffelvinkel än 67 grader, och det tror jag inte är lika trevligt att klättra med.

Någon som har några idéer?

/Matthias

Finns denna stighoj?
I många delar passar väl en Whyte 130 in i det du önskar? Dock är det boost på den. Känner inte till marknaden allt för väl men det känns som om att det finns några cyklar som passar in men som faller på boost-delen.

Finns denna stighoj?
Cotic Flare passar in på allt förutom kedjestagslängden.

edit: den där ICB-cykeln skulle också kunna passa om jag minns rätt.

Senast ändrad:
Finns denna stighoj?
Jag är väldigt nöjd med min Scout än så länge, jag skulle kanske inte beskriva den som trampeffektiv direkt, men med så lite slaglängd så stör det inte speciellt mycket. Tekniska klättringar är den dock kung på, det lite mer aktiva länkaget ger grymt grepp. BB är däremot lååågt, särskilt när man kör med Transitions rekommenderade SAG på 35% sittandes på sadeln. Hittills har jag klarat mig ganska bra, men det kräver en del timing med pedalerna, och uppsidan är att den känns som en katapult ut ur kurvorna :)

Jag ska testa att plocka ur några gummiband ur dämparen (om det sitter några i) för att få lite mer linjär fjäderkurva och förhoppningsvis lite mer stöd i mitten av slaget. Som den är nu är den väldigt plush, samtidigt som den klarar hårda landningar utan att bottna. Ramen har en svagt ökande utväxling i länkaget från sagpunkten ungefär, så jag tror det blir bra med lite mer linjär fjäder.

Finns denna stighoj?
Partisk som jag är så tycker jag att Santa Cruz 5010 passar perfekt på beskrivningen av vad du vill ha. 130 mm fram och bak, med ett länkage som är väldigt trampeffektivt. BB-höjden känns en skvätt högre än på många andra stigcyklar som jag provat, oavsett vad siffrorna säger. 425 mm kedjestag och jag upplever den som extremt lätt att lyfta framhjulet när man behöver det.

Dock har den boost och är tämligen dyr. Hade även kikat på Whyte T-130, dock är den avsevärt längre och trots samma gaffelvinkel så känns den flackare (har bara parkeringsplats-provat).

Finns denna stighoj?
Tack för alla tips! Många går dock bort:

Kona Hei Hei: Mer slag än vad jag är ute efter
Turner Flux: För långa kedjestag
Cotic Flare: Så ful att jag inte ens kollat geometrin :P
Canyon Nerve: För brant gaffelvinkel

De som verkar intressanta är:
Specialized Camber (För låg BB? Svindyr?)
Transition Scout (För låg BB? Ej trampeffektiv?)
Whyte T-130 (För låg BB?)
Bird Aeris 120 (För låg BB? För klen?)
Cannondale Habit (För låg BB? För klen?)

Kan ju konstatera att alla hojarna har väldigt låg BB. Fler än theBrand som kör med hojar med så här låg BB som kan kommentera hur det fungerar?

Senast ändrad:
Finns denna stighoj?
Jag märker helt klart att Scouten har lågt BB.

Det påverkar min cykling på ett sätt - jag söker alternativ till att trampa mig fram genom stenkistor där det är tajt mellan höga stenar. Resultatet är ofta roligt, då alternativen ofta är att pumpa sig fram, skutta till lite och annat skoj.

Jag satte dit crank boots ganska snart, då jag slog i vevarna en del i början.

När jag inte måste trampa så är bb/vevpartiet inte alls i vägen.

Cykeln känns trampeffektiv på så vis att den inte gungar när jag tar i, men säkert inte som på en ren xc-hoj.

Finns denna stighoj?
Matthias87 sa:

Kan ju konstatera att alla hojarna har väldigt låg BB. Fler än theBrand som kör med hojar med så här låg BB som kan kommentera hur det fungerar?

Angående Bird Aeris 120 så är det Boost bak på den. För klen skulle jag inte tro att den är eftersom alla andra modeller de säljer tål tuffa tag. De har förmodligen designat även denna modell för 170 mm vevar om du tänker på BB höjden.

Finns denna stighoj?
Matthias87 sa:

Det kanske finns en anledning till varför de flesta har "lågt BB" ?

27,5"/2 = 35 cm...

Tittar man på dina övriga specar, så skulle jag påstå att just Whyte T130 uppfyller det mesta. Ett alternativ för att "slippa" boost är att köpa en 2015

http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/73747/Whyte_T130_SX_650b_2015_Bike

Finns denna stighoj?
Matthias87 sa:

Finns verkligen camber i 27,5 ??

Finns denna stighoj?
Alltså, scouten känns ganska bra att trampa på, men den är ju inte lika pigg som Ibisen jag hade innan. Jag skulle nog mer beskriva den som "lagom" :)

(sen kör jag som sagt med rejält med sag också)

Finns denna stighoj?
Är partisk men alla siffrorna uppfylls av Orange Four.
Finns nån säljare i Göteborg av Orange och vet att nån kör på den(Four) här i Götet.
Den är dock boost och 330mm BB-höjd

/Anders

Finns denna stighoj?
Tack för fler tips!

Det kanske är så att man får överge 142x12 och gå över till Boost. Frågan är ju bara hur länge man kan köra med det innan det kommer en ny standard.

Whyten börjar växa på mig alltså. Dom har många fina hojar och perfekt spec enligt mig. Man skulle ju kunna satsa på en 901-ram (HT:n) och en komplett T-130, och flytta delarna emellan om man känner för lite variation. Och även skaffa en G-160 inför nästa sommars endurotävlande och även Kanada-resan.

Någon som har koll på hur bra Whytes ramar håller? Har dom haft problem med knäckta ramar?

Vart köper man en Whyte??

Finns denna stighoj?
Matthias87 sa:
Någon som har koll på hur bra Whytes ramar håller? Har dom haft problem med knäckta ramar?

Vart köper man en Whyte??

Whyte lever nog ett ganska dolt liv utanför UK (även om den finns i USA också).

Därmed svårt att uttala sig om både kundtjänst och kvalitet. Det dök upp en tråd om just Whyte 130 för någon vecka sedan här, någon som precis fått hem sin.

Men winstanleybikes.co.uk säljer och skickar till Sverige enligt uppgift. Jag är själv lite småsugen på en T129S.

Finns denna stighoj?
Senast ändrad:
Finns denna stighoj?
Acura sa:
Är partisk men alla siffrorna uppfylls av Orange Four.
Finns nån säljare i Göteborg av Orange och vet att nån kör på den(Four) här i Götet.
Den är dock boost och 330mm BB-höjd

/Anders

Sveriges ända säljarr av orange finns i gbg. Tror han heter 1252 här på happy, men kan ha fel. Skicka han ett pm.

Finns denna stighoj?
Sen finns Orbeas Occam modeller TR och AM. AM stämmer ganska bra i på din kravspecifikation, 140mm slag fram och bak. Boost bak. Mycket trampeffektiv. 67 graders vinkel, 425mm kedjestag. Rapporten och rolig, stadig utför. Stadig i luften när man hoppar. Livstidsgaranti på ramen m.m.
I mitt tycke dessutom jävligt snygg...

Finns denna stighoj?
Orbea Occam o Whyte T-130 är också mina kandidater, ser väldigt lika ut men den ena är SinglePivot o den andra Horst. Båda hår att få trampeffektiva men med olika avkall på annat... Personligen hade jag nog gått på T-130'n pga sin aggressivare geo. Sen är G-160 en av dom mest potenta enduromaskinerna "out there", hade jag själv gått i endurohojs-tankar hade nog köpknappen landat på just instegsmodellen med RS Yari + Monarch som direkt pimpades med Ava-kit, resterande spec duger gott (tills dom rasar o ersätts mot bättre), kostnad ca. 40Tkr :)

Finns denna stighoj?
Swoop sa:

Den där Spine C Factory är fin den, med Pike o finhjul samt Guide RCS bromsar: http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2016/mountainbike-trail/spine/spine-c-factory.html , något brant gaffelvinkel men kan ju
"lätt" ordnas med ett nytt längre airshaft eller angleset...
140mm AirShaft: http://www.ebay.com/itm/RockShox-R8...507390?hash=item5d63ee1afe:g:aQAAAOSw1DtXF2s9
Statiskt: http://www.workscomponents.co.uk/
Eller variabelt: http://www.canecreek.com/products/headsets/angleset

Finns denna stighoj?
larsaw sa:
Swoop sa:

Den där Spine C Factory är fin den, med Pike o finhjul samt Guide RCS bromsar: http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2016/mountainbike-trail/spine/spine-c-factory.html , något brant gaffelvinkel men kan ju
"lätt" ordnas med ett nytt längre airshaft eller angleset...
140mm AirShaft: http://www.ebay.com/itm/RockShox-R8...507390?hash=item5d63ee1afe:g:aQAAAOSw1DtXF2s9
Statiskt: http://www.workscomponents.co.uk/
Eller variabelt: http://www.canecreek.com/products/headsets/angleset

Det är väl inte många ramar i dagsläget som det går att byta lagerkoppar på? Eller? Jag trodde nästan alla ramar har integrerade headsets.

Finns denna stighoj?
Integrerade är inga problem, däremot begränsas utbudet en del om en inte kan tänka sig utvändigt lager på någon av över/undersidan.

Det vanligaste för tapperade styrhuvuden med "integrerade" lagerkoppar är modellen ZS44/ZS56. Önskas angleset med mer än 1.0 graders förändring, så väljer du detta lager: http://www.workscomponents.co.uk/20...-to-suit-tapered-steerer-tube-forks-945-p.asp som har intern nedre lagerkopp (ZS56) och utanpåliggande övre (EC44).
Bygger ca 10 mm på stack-höjden jämfört mot internt övre lagerkopp av ZS-modell, men det sitter ju ändå oftast en distansring mellan lager och största.
Dessutom så sänks ju stackhöjden något iom den flackare gaffelvinkeln...

Tillbaka
Topp