Five ten VXI och Mallets DH

Per-Erik

Aktiv medlem
Hur fasen ska jag få mina Fiveten VXI att inte ta i vevarmen när jag löser ut från mina CB Mallets DH race pedaler? Som det är nu kan jag inte lösa ut ordentligt när vevarmen är i vissa lägen eftersom mina skor tar i och hindrar det sista urklicket.

Jag har flyttat fram klossarna till mitten (hade dem längst bak innan vilket jag egentligen vill ha) jag har vridit klossarna så mycket det går så att de ska lösa ut tidigare men det funkar inte heller. Har en distansbricka invid pedalaxeln tom men det hjälper föga.

Slängde på mina XT Trailpedaler (M785) också för att testa och de löste ut perfekt hela varvet runt, men vill ju gärna ha den där extra plattformen som malletsen erbjuder.

Nån som har några tips?

Vad är det som tar i? Tån? Jag skruvade ner piggarna på pedalerna ganska mycket och efter det är dom lagom lätt att vrida ur. Du kan inte inte rycka loss skon som med shimanopedaler.

Piggarna är nedskruvade i stort sett så långt det går.

Nä, inget ryckande här inte, det går väl inte med shimanos heller är min erfarenhet (om du inte kör med de där multireleaseklossarna då)

Det är alltså tån/innerdelen av foten som tar emot vevarmen när jag ska vrida ur skon. Har jag pedalen längst ner fungerar det som det ska iom att vevarmen pekar rakt upp och inte är ivägen för urvridningen. Däremot när pedalen är riktad "klockan tre" mot bakhjulet så hinner inte skon lösa ut innan tådelen tar i vevarmen och då tar det ju stopp vilket resulterar i en fin spdvurpa.

Per-Erik skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är alltså tån/innerdelen av foten som tar
> emot vevarmen när jag ska vrida ur skon. Har jag
> pedalen längst ner fungerar det som det ska iom
> att vevarmen pekar rakt upp och inte är ivägen
> för urvridningen. Däremot när pedalen är
> riktad "klockan tre" mot bakhjulet så hinner inte
> skon lösa ut innan tådelen tar i vevarmen och
> då tar det ju stopp vilket resulterar i en fin
> spdvurpa.

Har märkt precis samma sak fast med Shimano Trail-pedaler och deras AM45 skor.
Tror att det berodde på bredden på skon. Problemet är betydligt mindre med Teva som jag har nu.

Inte för att det hjälper dig men jag tror att problemet uppkommer med skor av plattistyp.

Jag upplever samma sak med mina candy och fiveten skor. Blir bättre när klossarna är inslitna. Med biltema skorna blev det inte så, men de är smalare.

Har du klossarna på 6 eller 12 graders float?

Kan man ändra klossarnas float? Det visste jag inte. Däremot finns det ju utlösningsvinkel på 15 eller 20 grader och där är det på 15 grader.

CB klossarna är notoriskt svåra att lösa ut när de är nya. Efter någon veckas svordomscykling så brukar de däremot bli fantastiskt sköna. Kanske värt att köra in dom lite. Du kan ändra float genom att vända på klossarna vill jag minnas. Lär i manualen. Det brukar även följa med små plastdistanser att shimsa om klossen med. Så den hamnar längre ut ifrån sulan. Det kan ev hjälpa till det med.

Per-Erik skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser nu att det finns klossar med 0 graders float,
> de borde ju fungera bättre känns det som, kanske
> värt att testa.

Nej, det är samma utlösningsvinkel. Bara ingen float. Är det snikklossarna som följer med pedalerna du använder, eller Premium-klossar som går flytta i sidled? Skaffa de senare och flytta dem så långt innåt det går om du har för breda skor.

Jag kör med premiumklossar och de är justerade inåt så gott det går.

Har fått det att lira hyfsat nu genom att flytta fram klossen halvvägs fram mot tån, dock köpte jag ju skorna av en anledning och det var för att man kunde montera dem längre bak än vanliga skor men nu sket det ju sig ändå.

Kanske blir bättre när de är ordentligt inkörda.

Tillbaka
Topp