MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Ingen av de cyklar jag har är särskilt
> "praktisk" - varför är fixed/ss mer
> "opraktiskt"? De om några är ju "praktiska" med
> tanke på underhåll mm...
>
> Om jag bara cyklade för att TRANSPORTERA mig
> från A->B->A och bara hade EN cykel skulle det
> bli en fixed alla gånger.
>
> Och jag upplever inte att benen tar mer stryk med
> SS i skogen eller fixed på vägen - däremot
> jobbar jag mycket mer med överkroppen än då jag
> cyklar flerväxlat.
"praktiska med tanke på underhåll" en lite överdrift, visst är det mindre saker som går sönder och visst håller de djupa SS-kuggarna nästan förevigt men man kan ju inte kalla (välskötta) växlade cyklar opålitliga.
ja det är en avvägning "praktiskt i mek-verkstan" vs "praktiskt under färd" som man gör
skall jag bara transportera mig från A->B->A så går jag...
har jag däremot några fler krav/vilkor/anledningar på hur jag skall transportera mig den sträckan så börjar jag värdera sådana saker som: tid, trötthet, lastförmåga, komfort (ja, och även motion och hälsa)
EN växel HAR ett begränsatt fartområde då den är optimal, vad som är optimalt varierar starkt med situationen (trötthet/komfort/motstånd).. skall jag babbla vidare på självklarheterna?
nej, en SS är aldrig bra ur prestatinssynpunkt, den kan även endast vara optimal ur komfortsynpunkt om den är på tok för låg ur prestationssynpunkt
MickeS - "en fixed ifall av endast en cykel"... ok... nu ger jag dig en ram/kasse/otymplig låda i ena handen... cykla hem med den tvärs igenom stan...
nog skulle jag önska en växlad cykel för den uppgiften, om inte annat så för att kunna starta sittandes på ett säkert sätt (låg växel för att undvika onödigt svaj)
jag gjorde faktiskt en sådan sak själv nyligen... men hade just "växlingshanden" upptagen - spinna järnet för att komma upp i 25km/h är inget jag vanligtvis gör, men det visar på vad jag har som start-växel
Fixed som sådant säger jag inget om eftersom jag faktiskt inte har testat det... idag så är det för ofta förenat med SS dessutom
Det FINNS skäl till varför växlarna kom till.