fixed i praktiken?

PeterN

Ny medlem
fixed i praktiken?
Funderar på att skaffa en on-one il pompino för till och fr jobbet (1 mil enkel) och en del distansträning under lågsäsong. Funkar fixed bra för distansträning? Vilken utväxling ska man satsa på? Eller är det lika bra att skaffa en cross fast då får man ju dubbla pengen..

fixed i praktiken?
fråga 1: vad har en fixed på vägen att göra? roligt - för vissa, lärorikt - för dom flesta, men användbart...

skaffa en modern cykel att träna på...

fixed i praktiken?
Jag tyckte du svarade lite på din egen fråga där?

1. Man cyklar för att det är roligt!
2. Alltid lär man sig något medans man cyklar... ;)

fixed i praktiken?
Fixed är kanonkul att cykla. Personligen tycker jag att 48/16 är helt okej även där lite backar förekommer. 30-35 km/h ger en bra kadens med de klingorna.

fixed i praktiken?
Frostyfog skrev:
-------------------------------------------------------
> fråga 1: vad har en fixed på vägen att göra?
> roligt - för vissa, lärorikt - för dom flesta,
> men användbart...
> skaffa en modern cykel att träna på...

Vad har cyklar på vägen att göra? Bli modern och skaffa bil istället!

Edit: För att va ontopic:
Jag tycker att fixed är ett utmärkt verktyg för träning, nu vet jag inte hur det ser ut för formtoppning och liknande, men när jag är ute och cyklar längre turer tycker jag det är härligt att känna hur det bränner i låren uppför backen, och sen hur lätt och snabbt mna trampar utför och mjölksyran bara rinner iväg..
Sen ska det väl vara ett populärt verktyg för att få ett bra rundtramp och hög kadens..
Ligger man och kör distans så tycker jag att fixed är mycket trevligt, det är inte så det märks direkt så, men det känns bra!

Senast redigerad av en moderator:
fixed i praktiken?
Jag pendlar ca 2 mil/dag på fixed. Kör med 52/20 i utväxling vilket är lite för lätt för snabba pendlarpass men utmärkt för långturer. Ger ett behagligt audax-aktigt tempo på mellan strax över 20 och upp till 30 km/h. Jag körde t.ex Sthlm - Rådmansö i helgen (ca 9 mil) vilket gick alldeles utmärkt. Och då är jag ingen f.d. lvg cyklist eller rutinerad fixiepilot.

fixed i praktiken?
lleberg - vill du verkligen ha en utläggning om cykel vs bil som svar?
skall jag även påpeka att enhjulingar inte heller är särskilt bra transportmedel, trots alla deras trevliga sidor (som jag iofs bara har andrahandserfarenhet av - lärde mig aldrig balansera)
bara för att det är en kul grej och funkar betyder det inte att det är ett bra alternativ

fixed i praktiken?
Frostyfog skrev:
> lleberg - vill du verkligen ha en utläggning om
> cykel vs bil som svar?
> skall jag även påpeka att enhjulingar inte
> heller är särskilt bra transportmedel, trots
> alla deras trevliga sidor (som jag iofs bara har
> andrahandserfarenhet av - lärde mig aldrig
> balansera)
> bara för att det är en kul grej och funkar
> betyder det inte att det är ett bra alternativ

Nej, det var bara ett dumt exempel, som svar på ditt lite dumma uttalande.
Att nånting som nu är mer effektivt och optimerat skulle vara det självklara valet bara på grund av det.
Vad är själva tanken med att ett transportmedel ska vara så effektivt som möjligt när det är träning och nöje man är ute efter?
Jag tror att fixed ger utmärkt träning, men det var länge sen jag cylkade med frihjul så jag har svårt att jämföra dom båda.
Sen så kanske man kommer gå med högre växel när det lutar uppför, eller är motvind, med fixie än med växlad cykel..

fixed i praktiken?
Pompinon kommer tvåväxlad: det sitter två drev på navet, 20 resp 18T. När man vill växla är det bara att vända på hjulet. Lite fuskigt kanske... ;-)

fixed i praktiken?
Jag tror det är såhär. Ju fler växlar och ju lättare cykel desto mer träning. Varför vill annrs alla svettosar ha fler växlar och lätta cuklar=D

fixed i praktiken?
Jag hittar ingen praktisk användning för en fixes.
Singlespeed kan man ha till att nöta in så man håller samma kadens eller ngt.

Fixed e väl onödigt farliga i trafik ?

Varför är de roliga ?

fixed i praktiken?
Fixed är driftsäkert, ger dig fint rundtramp och en skön känsla. Inte som enda hoj men till pendling och nån lugnare långtur är det perfekt. Flow liksom.

fixed i praktiken?
Ekfeldt skrev:
> Jag hittar ingen praktisk användning för en
> fixes.
> Singlespeed kan man ha till att nöta in så man
> håller samma kadens eller ngt.
>
> Fixed e väl onödigt farliga i trafik ?
>
> Varför är de roliga ?

Den praktiska tillämpningen är ju bancykling. In fact, det finns inga andra cykeltyper som är lika snabba som en fixie. Men som landsvägsmaskin har den andra kvaliteter. Det är helt enkelt en obeskrivlig känsla, du får prova själv. Varje gång jag numera sätter mig på en cykel med frihjul känns det som något är trasigt. Och det där med att det är farligt är egentligen nonsens. Det finns inget som hindrar dig från att sätta på både en eller två handbromsar på en fixie.

fixed i praktiken?
Rippa skrev:
> Ekfeldt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hittar ingen praktisk användning för en
> > fixes.
> > Singlespeed kan man ha till att nöta in så
> man
> > håller samma kadens eller ngt.
> >
> > Fixed e väl onödigt farliga i trafik ?
> >
> > Varför är de roliga ?
>
>
> Den praktiska tillämpningen är ju bancykling. In
> fact, det finns inga andra cykeltyper som är lika
> snabba som en fixie. Men som landsvägsmaskin har
> den andra kvaliteter. Det är helt enkelt en
> obeskrivlig känsla, du får prova själv. Varje
> gång jag numera sätter mig på en cykel med
> frihjul känns det som något är trasigt. Och det
> där med att det är farligt är egentligen
> nonsens. Det finns inget som hindrar dig från att
> sätta på både en eller två handbromsar på en
> fixie.

jag kommer vara intresserad att prova så fort någon visar mig ett sätt att ha en flerväxlad fixie utan att det kostar på tok för mycket
nej, byta kugghjul manuellt räknas inte

edit: Ekfeldt verkar ogilla frihjuls-avsaknaden, jag är tveksam till SS istället

fixed i praktiken?
Jag ser inte anledningen till att ha flera växlar.
Jag kan både rasta min vovve som springer rätt långsamt (10 år gammal flat coated retriver), jag kan stressa fram korrtare sträckor i hastigheter upp mot 40 km/h (har ingen cykeldator) och jag kan ligga på ett snitt av 30km/h över flera mil..

Funderar på att öka mina 44-18 till nått lite snabbare, men det får nog bli till typ nästa sommar, när mina ben förhoppningsvis är lite starkare.

fixed i praktiken?
lleberg skrev:
> Jag ser inte anledningen till att ha flera
> växlar.
> Jag kan både rasta min vovve som springer rätt
> långsamt (10 år gammal flat coated retriver),
> jag kan stressa fram korrtare sträckor i
> hastigheter upp mot 40 km/h (har ingen cykeldator)
> och jag kan ligga på ett snitt av 30km/h över
> flera mil..
>
> Funderar på att öka mina 44-18 till nått lite
> snabbare, men det får nog bli till typ nästa
> sommar, när mina ben förhoppningsvis är lite
> starkare.

vad sägs om cykla utan anstängning (sittandes, <10 km/h) upp mot Sahlgrenska/Wavrinskys/någon av broarna?

jag har inte benmuskler till något sådant... troligtvis för att jag använder växlar...
kanske även därför mina knän har överlevt hittils (dom tål inte riktigt allt man skulle vilja)

det är inte alltid man KAN ställa sig upp i en backe (ex om man har någon otymplig last) eller så cyklar man med någon som håller ett lugnare tempo eller så vill man inte ta i av komfortskäl ("pöl-på-ryggen-anledning")

fixed i praktiken?
Det är märkligt att det nästan alltid ska bli diskussioner om för eller emot. Det finns så många olika smaker och så många olika användningsområden och oftast inget rätt eller fel.

Mer mångfald - mindre enfald

fixed i praktiken?
Min lbs, Juho cykelmästaren :) nämde en gång att ryska lvg-landslaget lär ha kört en del med fast utväxling för att träna rundtrampet bättre.. Tvingas man inte ha tryck på pedalerna hela tiden med fixie, eller? Nått sådant tror jag det var.

fixed i praktiken?
Mattias L skrev:
> En lite för tungt drevad snigelspeed är väldigt
> fostrande i uppförsbackar... Tro mig :)

För dom som likt mig har knäproblem "fostrar" det knäna till långa uppehåll från allt vad cykling heter. Som leksak/posörverktyg eller i rätt (d v s platt) terräng är det ju OK dock.

fixed i praktiken?
Frostyfog skrev:
> aja, ni får gärna använda opraktiska cyklar...
> men skall man hävda att "opraktiskt is the shit"
> så får man vara beredd att motivera det

Ingen av de cyklar jag har är särskilt "praktisk" - varför är fixed/ss mer "opraktiskt"? De om några är ju "praktiska" med tanke på underhåll mm...

Om jag bara cyklade för att TRANSPORTERA mig från A->B->A och bara hade EN cykel skulle det bli en fixed alla gånger.

Och jag upplever inte att benen tar mer stryk med SS i skogen eller fixed på vägen - däremot jobbar jag mycket mer med överkroppen än då jag cyklar flerväxlat.

fixed i praktiken?
iMats skrev:
> Det är märkligt att det nästan alltid ska bli
> diskussioner om för eller emot. Det finns så
> många olika smaker och så många olika
> användningsområden och oftast inget rätt eller
> fel.
>
> Mer mångfald - mindre enfald

Naj, jag vet inte riktigt om jag håller med här. Tror det är mer vem som läser forumet och vad han får för sig. Om vi kollar i denna tråd så tycker jag merparten försöker förklara att det finns fler alternativ och endast ett fåtal förklara att det bara är en sak som gäller:)

Eller?:)

fixed i praktiken?
Att bara skriva SS/fixie är ju "rätt" ofullständigt f ö. Skillnaden mellan en tungt utväxlad fixie och en "uppförslämplig" SS är ganska stor...

fixed i praktiken?
Calle F. är det inte på tiden att du lämnar dina ursäkter för att inte köra SS?

Vi tycker om dig även fast du kör med växlar. Det finns inget agg mot växelcyklister så det är helt ok att vara sig själv=D

Men sluta med dessa ursäkter. De är bara påhittade. Jag cyklar både med SS folk och växelfolk. Det finns absolut inget som påvisar att de med växlar kommer snabbare fram till skogen, kör snabbare i skogen, kör fler upp eller nerförsbackar, har mer eller mindre ont i knäna. Skilnaden på cyklisten är många ggr större än hur många växlar du har på din cykel.

Du får börja acceptera att SS funkar sen om du inte gillar det så är det upp till dig:)

fixed i praktiken?
Rippa skrev:
> Det finns inget som hindrar dig från att
> sätta på både en eller två handbromsar på en
> fixie.

Jo, stilpoliserna.

fixed i praktiken?
LTS skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Det finns inget som hindrar dig från att
> > sätta på både en eller två handbromsar på
> en
> > fixie.
>
> Jo, stilpoliserna.

dvs inget...

fixed i praktiken?
MickeS skrev:
>
> Ingen av de cyklar jag har är särskilt
> "praktisk" - varför är fixed/ss mer
> "opraktiskt"? De om några är ju "praktiska" med
> tanke på underhåll mm...
>
> Om jag bara cyklade för att TRANSPORTERA mig
> från A->B->A och bara hade EN cykel skulle det
> bli en fixed alla gånger.
>
> Och jag upplever inte att benen tar mer stryk med
> SS i skogen eller fixed på vägen - däremot
> jobbar jag mycket mer med överkroppen än då jag
> cyklar flerväxlat.

"praktiska med tanke på underhåll" en lite överdrift, visst är det mindre saker som går sönder och visst håller de djupa SS-kuggarna nästan förevigt men man kan ju inte kalla (välskötta) växlade cyklar opålitliga.
ja det är en avvägning "praktiskt i mek-verkstan" vs "praktiskt under färd" som man gör

skall jag bara transportera mig från A->B->A så går jag...
har jag däremot några fler krav/vilkor/anledningar på hur jag skall transportera mig den sträckan så börjar jag värdera sådana saker som: tid, trötthet, lastförmåga, komfort (ja, och även motion och hälsa)
EN växel HAR ett begränsatt fartområde då den är optimal, vad som är optimalt varierar starkt med situationen (trötthet/komfort/motstånd).. skall jag babbla vidare på självklarheterna?

nej, en SS är aldrig bra ur prestatinssynpunkt, den kan även endast vara optimal ur komfortsynpunkt om den är på tok för låg ur prestationssynpunkt

MickeS - "en fixed ifall av endast en cykel"... ok... nu ger jag dig en ram/kasse/otymplig låda i ena handen... cykla hem med den tvärs igenom stan...
nog skulle jag önska en växlad cykel för den uppgiften, om inte annat så för att kunna starta sittandes på ett säkert sätt (låg växel för att undvika onödigt svaj)
jag gjorde faktiskt en sådan sak själv nyligen... men hade just "växlingshanden" upptagen - spinna järnet för att komma upp i 25km/h är inget jag vanligtvis gör, men det visar på vad jag har som start-växel

Fixed som sådant säger jag inget om eftersom jag faktiskt inte har testat det... idag så är det för ofta förenat med SS dessutom

Det FINNS skäl till varför växlarna kom till.

fixed i praktiken?
Jag är mest fascinerad av dessa som måste argumentera FÖR växlar varje gång det är en sån här tråd. Kan inte folk själv få välja om de vill köra växlat,SS eller fixed? Kan inte folk (FrostyFrog) fatta att olika personer använder sina cyklar på olika sätt?

//Ola

fixed i praktiken?
Varför ha flera växlar, man kan ju bara använda en i taget ändå?

Edit: Har provat att köra fixed med två engångsgrillar i handen plus en 1.5 liters läsk. Gick alldeles utmärkt, men inte så fort och det mest för att jag inte vågade stå på bland allt folk i stan. :D

fixed i praktiken?
Om man är rädd för att få en blöt fläck på ryggen så gör man nog fel i att cykla överhuvudetaget.

Köp en moppe eller ta bussen som nämnde tidgare:)

fixed i praktiken?
Frostyfog skrev:
>
> Fixed som sådant säger jag inget om eftersom jag
> faktiskt inte har testat det...

Ah, det var säkert det misstaget många gjorde: trodde att du syftade på fixies när du skrev:

> fråga 1: vad har en fixed på vägen att göra?
> roligt - för vissa, lärorikt - för dom flesta,
> men användbart...
>
> skaffa en modern cykel att träna på...

fixed i praktiken?
Frostyfog skrev:

> har jag däremot några fler
> krav/vilkor/anledningar på hur jag skall
> transportera mig den sträckan så börjar jag
> värdera sådana saker som: tid, trötthet,
> lastförmåga, komfort (ja, och även motion och
> hälsa)
> EN växel HAR ett begränsatt fartområde då den
> är optimal, vad som är optimalt varierar starkt
> med situationen (trötthet/komfort/motstånd)..
> skall jag babbla vidare på självklarheterna?
>
> nej, en SS är aldrig bra ur prestatinssynpunkt,
> den kan även endast vara optimal ur
> komfortsynpunkt om den är på tok för låg ur
> prestationssynpunkt

Ha ha.. ja alla de där fördomarna gick jag själv omkring med rätt länge, tills jag började cykla med folk utan växlar dvs. :)

fixed i praktiken?
Åh, ni fixedcyklister är så renläriga helgon av cykelkonsten så man nästan börjar gråta av lycka! Jag hoppas att jag en dag kommer se ljuset och sluta fåna mig med dessa mekaniskt hastighetsreglerande velocipeder och istället till fullo kan styras av inget annat än min egen muskelkontroll och likt ett mäktigt hanlejon kunna skrida omkring på stan, mottagandes beundrande blickar på min helfixerade metallspringare.

fixed i praktiken?
Frostyfrog:
jag funderade oxå i såna djupa banor innan jag provat fixed/ss; "En kan väl aldrig vara rätt!?!", men jag lät det inte stanna vid teoretiska/filosofiska funderingar utan byggde ihop både en fixed racer och en ss-mtb för att motbevisa de renläriga - och så slutade det med att jag själv åkte dit och blev fixed/ss-taliban:-)

edit: OK, lite mothugg kan du väl få;
"Det FINNS skäl till varför växlarna kom till." - Ja, mänskan är lat av naturen.

fixed i praktiken?
Ville skrev:
> Nu är du iof bara en skrytsam idiot med
> jordnötshjärna, Men ändå. var inte detdär
> lite väl tramsigt skrivet?

Jo, men gränsen mellan trams och allvar är hårfin ibland.

fixed i praktiken?
JT skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Nu är du iof bara en skrytsam idiot med
> > jordnötshjärna, Men ändå. var inte detdär
> > lite väl tramsigt skrivet?
>
> Jo, men gränsen mellan trams och allvar är
> hårfin ibland.

Jo, men knappast i detta fall va?. Här är det ju fixecyklisterna som bara påvisar att det faktiskt går med sånna cyklar oxå. Medans växelcyklisterna hela tiden måste försöka hitta bevis för att det inte går.

Vilka är de trångsynta?

Eftersom jag varken kör med växlar eller fixie ser jag mig själv som en utmärkt domare att bedömma saken=D

fixed i praktiken?
McOla & Mårten: har man fler växlar så har man VALMÖJLIGHETEN att byta mellan en "landsvägsutväxlad" SS och en "backutväxlad" SS utan att behöva stanna.

McOla - det är alltid den som läser tråden som gör valet, jag påpekar bara att det finns fördelar med att ha växlar i samband med cykling

vad jag förstår så är SS följande jämfört med växlade cyklar
positiva egenskaper:
evig hållbarhet /mindre underhåll

tvetydiga egenskaper:
ofta tyngre upp för backarna
kadensen bestämmer maxhastigheten

negativa egenskaper:
tungstartat (iaf om man vill ha en bra fart sedan)

jag anser inte att detta är tillräckligt mycket positivt för att rekomendera SS till en cykelentusiast (som ändå kommer hålla koll på utrustningen)

fixed i praktiken?
Apropå SS, jag funderar på Specialized Langster som Cykloteket säljer, är den ok?

Nä, nu ska jag cykla hem och rassla med växlarna...

Tillbaka
Topp