fixed i SVD (nu inscannad)

chrobin

Ny medlem
Är det ingen som såg serie stippen i SVD om fixed cyklisten?
Hade väntat mig ca200 inlägg vid det här laget.

/ ChR

Bilagor

• fixed.jpg
    fixed.jpg
    66.8 KB · Besök: 44
Senast redigerad av en moderator:
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Borgarpacket cyklar inte...
> ... eller?

de kanske har råd med växlar och broms ;)

Stumpy skrev:
> Borgarpacket cyklar inte...
> ... eller?

Ehhhhhhhh........ Jo. Men "de" kanske inte alltid läser SvD?

/Mr "The Economist"

Roger A skrev:
> Vilken sida hittar den inte .Vi har nämligen Svd
> på jobbet .

Nånstans i kulturdeln, en ensam serie, så inte tillsammans med Hagbard handfaste, Fantomen och grabbarna. Längst ner på en vänstersida om jag minns rätt.

JLarsson skrev:
> bromsklossloser är det nya svarta

Word! Lite övertydligt och långt bara, ett mer avskalat "Jävla bromskloss" räcker nog i de flesta lägen.

För många verkar broms och bromsförmåga vara samma sak. Tydligen finns det människor som på fullt allvar tror att en fixie inte *går* att bromsa.

Fast jag tycker inte att det är bra om det blir en fluga av det. Att cykla på en fixie i innerstan är ingenting som vem som helst ska försöka sig på. Kan nog bli gott om olyckor om det börjar anses som så coolt att medelsvensson får för sig att skaffa fixie. Man ska gärna ha erfarenhet, både av cykling överlag, och hur det är att cykla i innerstan. För de flesta är det svårt nog utan att behöva tänka på hanteringen av cykeln i sig.

Roger A skrev:
> Vilken sida hittar den inte .Vi har nämligen Svd
> på jobbet .

Kultur, sid 22

Den var ju riktigt rolig. Killen på cykeln har ju samma syn på detta som ni som kör fixie utan bromsar. Jag som har frambroms e mycket vuxnare.

Man kanske skulle införa körkort för fixie? Då kan fixie-kulturen bli
mainstream och vem som helst kan cykla på en fixie:-)

evosmos skrev:
> Man kanske skulle införa körkort för fixie? Då
> kan fixie-kulturen bli
> mainstream och vem som helst kan cykla på en
> fixie:-)

Eller helt enkelt skicka in en lista på andra 'heta' ämnen som murvlarna kan tjata sönder så vi som vill kan återgå till att cykla ostört utan broms.

Varför inte skaffa fotbroms, det är väl inget som syns på hojjen om man har eller inte ;)? Lite löjlig är allt fixietrenden utan broms och argumenten att endast mkt erfarna cyklister bör ränna omkring på dessa.. ungefär som att säga att endast mkt erfarna motorcyklister kan köra omkring utan hjälm eller mkt erfarna bilister kan köra omkring utan bilbälte etc etc..

Hehe, bäst o ducka nu ;)..

saltgurkan skrev:
> Lite löjlig är allt fixietrenden utan broms och argumenten att endast mkt erfarna cyklister bör
> ränna omkring på dessa..

I en perfekt värld vore det kanske ett löjligt argument. Men så länge massmedia består av vinstdrivande företag som försöker överträffa varandra med sensationella nyheter av olika slag, och samhället styrs av politiker som är "lyhörda" (läs: anpassar sig efter) för det som sägs och skrivs i massmedia, är det bra att tänka på hur fixietrenden framställs.

Allt som krävs är egentligen att ett fåtal cykelblåbär (dvs den sorten som överhuvudtaget inte borde cykla i närheten av annan trafik) orsakar några spektakulära olyckor som uppmärksammas i massmedia. Som i sin tur leder till att någon blaska börjar frossa i det nya otyget med "blådårar på cyklar utan broms i centrala Stockholm". Sedan hakar andra på drevet och moralpaniken. Och det blir en höna av en fjäder.

Det är så svensk massmedia fungerar i dagsläget. Och med lyhörda politiker kan vi räkna med att polisen förr eller senare får i uppdrag att jaga fixiecyklister på stan.

Det är alltid kul när media skapar problem genom att ta upp det dom tycker är problemet.. Än så länge är inte fixiekulturen nått problem i stockholm.. Dock finns det risk att det kommer att bli nu när de håller på att tjatar om det hela tiden..

Haha, kul strip.

Jag såg en tjej ledandes en brun Peugeotfixi i Umeå häromveckan. Vi har inte kommit lika långt här :)

/Johan

Jo fixiekulturen är ett problem. Det tar upp alldeles för många trådar på Happy. =)

saltgurkan: Hittade du någon bra gropp att ducka i? Maka åt dig!

Ja det är klart, kapitalistisk massmedia och ryggkliande politiker kan ju bli en fara för fixietrenden ;)?
Det var iofs inte det jag tänkte på, mer att avsaknaden av broms gör att risken för en olycka kan öka, vilket du själv indirekt medgav då du nämnde att icke erfarna cyklister (sk blåbär) inte bör haka på denna trend. Och jag jämförde rimligheten i det påståendet med andra fordonskategorier där man kan smälla upp egna regler om man själv tycker att man kör tillräckligt bra osv.

Btw, kom på att jag själv kör utan ringklocka och reflexer.. inget för svenssons, men jag är ju en medveten och extra säker cyklist så då går det ju bra ;)...

Edit: s: Jag jobbar på att gräva en grop åt mig själv ;)..

smurfrox skrev:
> saltgurkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite löjlig är allt fixietrenden utan broms
> och argumenten att endast mkt erfarna cyklister
> bör
> > ränna omkring på dessa..
>
> I en perfekt värld vore det kanske ett löjligt
> argument. Men så länge massmedia består av
> vinstdrivande företag som försöker överträffa
> varandra med sensationella nyheter av olika slag,
> och samhället styrs av politiker som är
> "lyhörda" (läs: anpassar sig efter) för det som
> sägs och skrivs i massmedia, är det bra att
> tänka på hur fixietrenden framställs.
>
> Allt som krävs är egentligen att ett fåtal
> cykelblåbär (dvs den sorten som överhuvudtaget
> inte borde cykla i närheten av annan trafik)
> orsakar några spektakulära olyckor som
> uppmärksammas i massmedia. Som i sin tur leder
> till att någon blaska börjar frossa i det nya
> otyget med "blådårar på cyklar utan broms i
> centrala Stockholm". Sedan hakar andra på drevet
> och moralpaniken. Och det blir en höna av en
> fjäder.
>
> Det är så svensk massmedia fungerar i
> dagsläget. Och med lyhörda politiker kan vi
> räkna med att polisen förr eller senare får i
> uppdrag att jaga fixiecyklister på stan.

Jag tycker enhjulingar verkar farliga. Hoppas inte de blir populära.

Själv skulle jag nog aldrig ge mig ut på stan på en fixie om jag
verkligen inte behärskade den. Och skulle jag det så skulle jag
definitivt ha frambroms, iiingen snack om saken (om jag nu inte
hade track-ram, glitch, är det därför du är ute efter en ny?:)

Till sakfrågan, om fixiecyklarna skapar problem, jag säger om
så är det inte konstigt att folk reagerar och kräver åtgärder.
Men fixiecyklar har inte skapat problem precis som skateboard-
eller inlinesåkare inte skapar några. Man är helt enkelt försiktigare,
det gör ont när man ramlar...

Jaha, då har gett sig in i fixie-debatten utan att ens veta hur det
är att cykla fixed. Hade jag inte skadat axeln så...

evosmos skrev:
> Till sakfrågan, om fixiecyklarna skapar problem, jag säger om
> så är det inte konstigt att folk reagerar och kräver åtgärder.

Nu utgår du från att förbud och åtgärder grundar sig på kunskap och rationella beslut. Don't do that.

evosmos skrev:

> Jaha, då har gett sig in i fixie-debatten utan
> att ens veta hur det
> är att cykla fixed. Hade jag inte skadat axeln
> så...

Folk på happy är lustiga. Johan A kan inte cykla fixed för han har klämt tummen och du pga. en axelskada. Ingen har fel på det enda som kan kännas som en vettig ursäkt, benen, och cykla landsväg går tydligen bra? ;-)

> (om jag nu inte
> hade track-ram, glitch, är det därför du är ute efter en ny?:)

Nopp, jag vill bara inte vara begränsad till att köra fixed endast vid fint väder. Man vill ju kunna vara en fara för allmännheten även under resten av året :)

glitch skrev:
> Folk på happy är lustiga. Johan A kan inte cykla
> fixed för han har klämt tummen

Vafan säger du din idot!

Riktiga cirkelresonemang. Den ene kan inte cykla för att han har ont i axeln, den andre har ont i axeln för att han inte kan cykla.

Men jag ramlar ju inte om jag bara cyklar racer, senast
var det hmmm... för några veckor sedan. Med fixed skulle det
nog bli betydligt oftare.

Och ja, förbud och åtgärder påverkas av media eftersom media
påverkar den allmänna opinionen. Kunskap och rationella beslut?
Vem skulle stå för dem? För de allra flesta, just det, media.
Tidningar, radio och TV, med både felaktiga och riktiga slutsatser.
Ingeting konstigt med det.

evosmos skrev:
> Men jag ramlar ju inte om jag bara cyklar racer,
> senast
> var det hmmm... för några veckor sedan. Med
> fixed skulle det
> nog bli betydligt oftare.
>

Så länge man inte slutar trampa så löser det sig alltid :)

I am gonna answer this in English and sorry for that, I really hate this damn hype bulls#%& about fixed being born in NY. The first safety bicycles, which practically is the modern looking geometry bicycle, were fixed gear. The first Tour De France were ridden fixed. People in the UK train fixed in the winter. The notion of promoting fixed brakeless is insane, I see allot of cats around town riding with their freshly ordered Surly from Cykelcomponents and guess what riding brakesless, this is insane. I would not advise anyone to ride without a brake unless you know how to control your bike!
Well have fun and keep on cycling!
Raffa

Klockren stripp!
Var tvungen att regga mig & skriva det har inlagget, efter en tids browsande pa forumet...

Hur ar det med fixie-scenen i STHLM? Enligt strippen kan man ju ana att det borjar bli ratt mycket
hipster-folk som kor fixed? Typ det dar reklambyra-folket som sprang omkring i trucker-keps & mustach for nagra ar sedan...

Scenen dar jag bor ar lite rolig, cykelbud, genuint cykelintresserade killar & tjejjer som gor det for den dar svardefinierade flow-kanslans skull, och hipster-folket (varav en del mest knallar runt med sin cykel pa de "ratta" gatorna, verkar det som...).

Dock sa har jag inte riktigt sett den dar intellektuella approachen (moderna museet, blabla) som det hintas om i strippen i SVD...kanske ar det unikt for STHLM? Vad vet jag?

/Hippie

En på jobbet som var ner till sthlm härförleden var fascinerad över att det var så många fixedcyklar i farten.
MEN vad han reagerade på var att han såg inte EN enda som cyklade utan alla gick omkring och ledde cyklarna...

ALLA i sthlm är fixedposers mao

Snick snack anekdot #1

> och hipster-folket (varav en del mest
> knallar runt med sin cykel pa de "ratta" gatorna,
> verkar det som...).

Snick snack anekdot #2

>En på jobbet som var ner till sthlm härförleden var fascinerad över att det var så många fixedcyklar i >farten.
>MEN vad han reagerade på var att han såg inte EN enda som cyklade utan alla gick omkring och ledde >cyklarna...

Bara för att Bike Snob NYC gillar att häckla hipsters och fulfixies i alla dess former betyder inte det att så är fallet här hemma, även om ni vill att det skall vara så. Så bekvämt att falla in i slentrianmässigt häckel.

Alltså jag fattar inte riktigt skillnaden mellan fixie och vanlig standardcykel. Ingen av dem har ju handbroms och båda bromsas genom att man trampar bakåt lite?? So what's the difference? Vi som vill utmärka oss kör självklart frihjulscykel med bara handbromsar, sån där cool cykel man kan trampa baklänges med utan att det händer nåt! Ascoolt att trampa bakåt, ser ut som att man bromsar fast det gör man inte!!
Fast det är ju inget för mainstream medelsvensson.

arkivbild: fixed gear träff 1982.

TRACK2.png ht=346

not. Dom flesta av oss har ju inte hållit på såå länge ändå. Tycker fortfarande att det är kul att se nya fixie-hojar på stan. Bara att dom tar det lite lugnt i början och kanske en broms första tiden.

/M

Rippa skrev:
> Snick snack anekdot #1

ojoj...jag skrev ju bara min uppfattning om hur scenen ser ut dar jag bor...
...och hipster-folket som poserar _ar_ en del av den. En ganska liten del, men existerande.
Jag sager inte att det ar fel, det ar bara en observation. Vad som ar kul ar att det ar mycket folk som ar j-ligt duktiga, och som har roligt nar de kor runt i trafiken eller trixar.

Jag forsoke inte hackla nagon, varfor skulle jag det? Kor sjalv en ganska standard Bianchi Pista och har jatteroligt, aven om jag borjar narma mig 40...och darmed ar direkt diskad i kategorin hipster :-)

Peace

Tillbaka
Topp