[Fixed] Världsmästarcykeln!

Hej alla glada mtbare!
Jag är ny här och tänkte rivstarta med att presentera mitt fixie bygge.

Bakgrund:
Jag har under flera år gått och sneglat på orange Crescent hojjar. Under hösten fick jag upp ögonen för det här med att skrota växlarna vilket snabbt resulterade i en beställnig på en kedjespännare. Dagen efter damp det ner en avi i brevlådan (lågsäsong är nöten!). Lite mek senare och vips så hade jag en SS mtb att cykla runt på.

PICT0158Small.JPG ht=480

SS var skoj så då fick även skogsmtbn smaka på SS, denna gång med magic gear.
Under vintermånaderna växte suget efter en fixie, helst en orange Crescent. Blocket dammsögs och två cykelauktioner besöktes innan jag blev lovad att köpa en Bridgestone racer av en vän från -88. Det rann dock ut i sanden, men efter ett par veckor döck ett juste objekt upp på blocket. Hon såg inte mycket ut för världen men jag visste att lite kärlek skulle göra susen.

Före:
PICT0143Small.JPG ht=480

Mellanskede (på med lite nytt och bort med det mesta):
efterSmall.JPG ht=480

I fixerat skick:
PICT0156Small.JPG ht=480

Jag han tyvär bara cykla en liten sväng innan det började regna, men det funkade och kändes bra. Inget rassel från kedjan trots 1/8" drev och kedja bak med 3/32" drev (45T) fram. Baknav lät dock lite jag får nog släppa efter lite där, det vart visst lite för hårt när jag var där och fettade om.

Budget:
Blocket
Cykel 500:-

Biltema
Däck (27") 78:-
Slang 50:-
Bromshandtag 50:-
Bromswire 20:-
Clips 30:-

Kedja 19:-

Cykel Expo
Styre 39:- (Helt okej pris för ett nytt bockstyre)
Styrstam 69:- (100mm)
Sadel 269:- (Den gamla var trasig)

Single Speed Shop
Styrlinda €10
Drev 17T €12.9
Kassetavdragare €9.5
Frakt €8

Tot: 1478:-

Nu återstår bara att linda på dessa i "diamant mönster":
PICT0151.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Har själv en "Världsmästarcykel" som jag funderar att renovera och eventuellt konvertera till Fixie så det här blev lite inspiration för min del! ;)

Jag gruvar mig dock lite för att börja, måste köpa ny fälg bak för att få det fixerat, gamla är inte direkt i bra skick, ving, skev och bortom all räddning. Och då jag inte har kunskapen för att göra ett nytt däck så måste det ju köpas färdigt. Nåja, det löser sig alldeles säkert när jag väl bestämmer mig =D
Först ska jag leta reda på en racer och rusta upp den, sen får min världsmästarcykel bli fixie! =D

Trevligt att se en Världsmästarcykel som fixie.
Ska iväg idag o hämta en, fast en blå ;)
Som ska bli fixed...hihi

mvh panos

Här är min världsmästarcykel!

yPQoBdilz.jpg

Ska också bli fixie, bakhjulet ska vara byggas klart först.

Coolt!
Fick samtal idag utav min kollega som har den Världsmästarcyklen.
Han har en till fast orange, som jag får på köpet ;)
Detta blir ju bara bättre o bättre...hihi

/panos

rampjesus skrev:
-------------------------------------------------------
> Här är min världsmästarcykel!
>
>
> Ska också bli fixie, bakhjulet ska vara byggas
> klart först.

Lycka till den blr nog läcker när du fått av allt kraffs (växlar).

mikael_ skrev:
> Åh, skoj att se fler Världsmästarcyklar! Här
> är min:

Vilken skönhet, vill också ha muffad ram. Har dock inte lyckats hitta någon i rätt storlek och till ett skäligt pris.
Antar att din är lite lättare än min också, men men det är trots allt bara en nöjescykel (ok all cykling är väl ett nöje...).

En fråga:
Jag är inte helt nöjd med pedalerna, de känns konstiga. Det sitter ett fauber vevparti på, innebär det 1/2" gänga? Vart får man i så fall tag på vettiga pedaler till ett vettigt pris?

det innebär för det mesta 1/2" gäng, vill minnas att det finns rätt dyra adapters till 9/16". roliga pedaler i 1/2" finns inte såvitt jag vet.

leloy skrev:
> det innebär för det mesta 1/2" gäng, vill
> minnas att det finns rätt dyra adapters till
> 9/16". roliga pedaler i 1/2" finns inte såvitt
> jag vet.

Adapters har jag hittat här: http://sheldonbrown.com/harris/opc.html de verkar även ha en lite "sportigare" pedal. BMX pedaler borde man kunna hitta lite roligare, frågan är dock om de tar clips. Vem vet det kanske slutar med en sådan här: http://sheldonbrown.com/harris/images/opc-adaptor-truvativ.jpg
Och lite vettigare vevar.

Ladatarzan skrev:
> leloy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det innebär för det mesta 1/2" gäng, vill
> > minnas att det finns rätt dyra adapters till
> > 9/16". roliga pedaler i 1/2" finns inte såvitt
> > jag vet.
>
> Adapters har jag hittat här:
> http://sheldonbrown.com/harris/opc.html de verkar
> även ha en lite "sportigare" pedal. BMX pedaler
> borde man kunna hitta lite roligare, frågan är
> dock om de tar clips. Vem vet det kanske slutar
> med en sådan här:
> http://sheldonbrown.com/harris/images/opc-adaptor-
> truvativ.jpg
> Och lite vettigare vevar.

Vad är det för adapter? (den senare) från franskt till vanligt?

discovery skrev:
> Ladatarzan skrev:
> -----
> > leloy skrev:
> >
>
> > -----
> > > det innebär för det mesta 1/2" gäng, vill
> > > minnas att det finns rätt dyra adapters till
> > > 9/16". roliga pedaler i 1/2" finns inte
> såvitt
> > > jag vet.
> >
> > Adapters har jag hittat här:
> > http://sheldonbrown.com/harris/opc.html de
> verkar
> > även ha en lite "sportigare" pedal. BMX
> pedaler
> > borde man kunna hitta lite roligare, frågan
> är
> > dock om de tar clips. Vem vet det kanske slutar
> > med en sådan här:
> >
> http://sheldonbrown.com/harris/images/opc-adaptor-
>
> > truvativ.jpg
> > Och lite vettigare vevar.
>
>
> Vad är det för adapter? (den senare) från
> franskt till vanligt?
näe, inte från franskt. Men från fauber (samma som amerikansk bmx?) till "vanligt" finns ett liknande på cc. http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...554&artgrp=1555&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
funderade på att prova på min gamla fixie, men det löste sig.
Finns annars lager med fyrkantsaxel i den diametern.. hitta dem vettetusan hur man gör. har sett de på andra gamla "sportcyklar".

bruse skrev:
> Min Pepita:
>

Läcker. Det är något nationalromantiskt som vilar över dessa orange ramar. Jag blir glad varje gång jag ser nån ute på gatan, även orange damhojjar. "Världsmästarcykeln" det säger ju allt :)

Jag var precis ute i förrådet och konstaterade att pedalerna mäter 1/2".
Tänkte att jag skulle visa varför jag inte riktigt är nöjd med mina pedaler och passa på att fråga vad de egentligen tänkte när de ritade dessa pedaler?:

Alt 1, denna mitt under fotsulan:
PICT0160Small.JPG ht=480

Alt 2, försöka klämma in sin breda nordbofot mellan dessa två piggar vilket resulterar i en fet pigg under fotsulan:
PICT0162Small.JPG ht=480

Alt 2 och dess "piggar" borde vara undersidan då de som på vanliga pedaler placerar tyngdpunkten på sådant sätt pedalen alltid hamnar "rätt".

Jag ska nog titta närmare på dessa pedaler på Sportex:
(Hur postar man bilder direkt från någon annan sida detta forum?)
501786_135.jpg ht=500

De ser ut att ta clips och kostar bara 39:-, inte så glassiga kanske men så cyklar jag för att det är kul...

Visst blir det mycket roligare med bilder?

alt. 2 är rätt.

Den fasade sidan ska vara neråt för att inte pedalen ska ta i marken när du svänger och trampar samtidigt. Finns liksom inget viloläge i kurvorna med en fixie.

edit: förtydligande

ArvidSvensson skrev:
> alt. 2 är rätt.
>
> Den fasade sidan ska vara neråt för att inte
> pedalen ska ta i marken när du svänger och
> trampar samtidigt. Finns liksom inget viloläge i
> kurvorna med en fixie.
>
> edit: förtydligande
Det är väl så men ack så obekvämt för oss som inte har kinesfötter eller myggjagare.

Jag blir inte riktigt klok på de där bilderna (alt1 & alt2). Kan du ha satt pedalerna på fel sida (är det samma gänga på båda sidorna)? Kan du fotografera pedalen ur lite andra vinklar?

Clipsen och remmarna skall sitta på andra sidan av pedalen (den som är upp på din andra bild).
Och ja, det är svårt att få plats med breda skor mellan "piggarna". Pedalen är ju designad för cykelskor med spurtkloss, och cykelskor brukar ju vara tighta och smala.

De oranga cykelerna är fina. Har själv en Crescent Ultima MTB från 97, för att få cykla Crescent-orange (den är dessutom bra -en tidlös stålram).

ArvidSvensson skrev:
> Jag blir inte riktigt klok på de där bilderna
> (alt1 & alt2). Kan du ha satt pedalerna på fel
> sida (är det samma gänga på båda sidorna)? Kan
> du fotografera pedalen ur lite andra vinklar?
Det är som sagt clipsen som sitter fel. Detta var det minst osköna alternativet.

Bye bye bock! Världsmästaren har antagit en ny skepnad med ett nytt nedkapat (6.5cm) Biltema Comfort styre och 28" hjul.
PICT0026Medium.JPG ht=544

PICT0028Medium.JPG ht=544

PICT0025Medium.JPG ht=544

Vinkeln på styret har sänkts kraftigt sedan bilderna togs.

Anledningen till bytet var jag inte gärna låg i bocken några längre stunder på min lilla 5mils runda jag tog här om dagen. Tiden får utröna hur vida detta styre är till det bättre. Än så länge känns det ycket angenämt.

Köpte för övrigt pedalerna jag pratade om ovan, de passar med clip och funkar helt ok.

Här kommer nya bilder med en annan vinkel på styret. Fult eller inte... jag gillar det ändå.
PICT0032Medium.JPG ht=544

Världsmästaren fick även känna på lite skogsåkning:

PICT0047Medium.JPG ht=544

PICT0048Medium.JPG ht=544

Ladatarzan skrev:
> Så, nu har det lindats diamantmönster:
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> Det vart inte helt hundra, men ett första
> försök är alltid ett första försök.
> En rulle svart och en rulle blått per sida. Icke
> drivsidan började riktigt knackigt innan jag
> greppade att den ena rullen ska vara still medans
> den andra lindas. Det underlättar om man är
> två. Jag följde denna guiden:
> http://www.fixedgeargallery.com/articles/diamondwe
> ave/

Stylish!
Som ett katanaskaft.

rampjesus skrev:
>
> http://pici.se/pictures/yPQoBdilz.jpg
>
> klart först.

häftig pedalkorg du har på vänsterpedalen, ser nästan ut som en kopp. är det en sån pedalkorg för pirater att stoppa träbenet i?

Haf införskaffat mig en Världsmästarcykel med. Får dock inte bort det o-cleana kedjeskyddet på drevet.

Tycker nijag ska köpa nya hjul eller rikta om dem gamla hjulen?
Funtar bara på att styra en ss å inte fixie eller ska jag köra på fixie i allafall? Vekar kosta mer cash.

Bang skrev:
> Haf införskaffat mig en Världsmästarcykel med.
> Får dock inte bort det o-cleana kedjeskyddet på
> drevet.

Vad är det som strular? Bild?

> Tycker nijag ska köpa nya hjul eller rikta om dem
> gamla hjulen?

Börja med att rikta de gamla hjulen, om du sedan känner något behov av nya hjul så är det ju bara att införskaffa ett par.

> Funtar bara på att styra en ss å inte fixie
> eller ska jag köra på fixie i allafall? Vekar
> kosta mer cash.

Tyvär så är det inte gratis att pyssla med cyklar, men det behöver faktiskt inte bli så dyrt.
Ett frihjuls drev kostar lika mycket som ett fixie drev (självmordsnav), från typ 200:- levererat. Fixie eller SS måste du dock bestämma om själv. Självmordsnav funkar utan problem så länge man inte cyklar typ stadstrafik och skiddar runt som en 5åring på sin första BMX.

Det jag tänker på ang. hjulen e bkhjulet. Om det går att konvertera till SS/Fixe å att ramen funkar till detta med att få kedjan rätt spänd osv. Ska jag också behålla den stora klingan fram? Köpte ni nya kedjor till era eller funkar den gammla (den ser helt ok ut).

Det jag tänker på ang. hjulen e bkhjulet. Om det går att konvertera till SS/Fixe å att ramen funkar till detta med att få kedjan rätt spänd osv. Ska jag också behålla den stora klingan fram? Köpte ni nya kedjor till era eller funkar den gammla (den ser helt ok ut).

Jag får inte loss muttrarna som håller ihop kedjeskyddet. Allt bara snurrar runt, å så e muttrarna mjuka :/

Bilagor

• DSC00527.JPG
    DSC00527.JPG
    115.5 KB · Besök: 111
  • DSC00528.JPG
    DSC00528.JPG
    101 KB · Besök: 84
  • DSC00529.JPG
    DSC00529.JPG
    118.3 KB · Besök: 99
Bang skrev:
> Det jag tänker på ang. hjulen e bkhjulet. Om det
> går att konvertera till SS/Fixe å att ramen
> funkar till detta med att få kedjan rätt spänd
> osv.

http://www.sheldonbrown.com/gloss_dr-z.html#dropout
Horizontal = hjulet går att justera i längsled (spänna kedjan)

Baknavet är högst troligt av frikrans typ (försett med gängor) och lämpligt som självmordsnav.

> Ska jag också behålla den stora klingan
> fram? Köpte ni nya kedjor till era eller funkar
> den gammla (den ser helt ok ut).

Jag körde på den mindre (45T), använd den som är minst sliten och montera den innerst för att enklare få till kedjelinjen.

Visst ska den gamla funka, men varför inte en ny och fräsch när de kostar från 20-50:-?

> Jag får inte loss muttrarna som håller ihop
> kedjeskyddet. Allt bara snurrar runt, å så e
> muttrarna mjuka :/.

Slipa ner dem och köp nya. Det kommer att bli ett helvete att skruva åt dreven tight annars.

Liten guide jag skrev som svar på ett PM jag fick förut:
"Självmordsnav vare här. Skruva av kassetten bak, identifiera vilket verktyg du behöver här: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=48

Mät kedjelinjen från ram til drevet fram: http://www.sheldonbrown.com/chainline.html

120mm baknav? 120/2=60, kedjelinjen fram ex 42mm 60-42=18mm
Bakdrevets tänder skall alltså ligga 18mm ifrån muttern som ligger an mot dropouten.

Jag bestälde delarna ifrån: singlespeedshop.de
Denna spacer innanför bakdrevet fixade till rätt linje: http://www.singlespeedshop.com/start.htm?d_37012_2_Fixed_Gear_Ritzel_Spacer.htm
Dessa kanske också funkar http://www.jofrab.se/commercePortal...&rubrik=cyk05Kassettdrev&sk=_CYK01&altrubrik=
Mät om de passar över gängorna men inte är större än den klack som finns där gängorna tar slut.

Om kedelinjen fortfarande inte stämmer så finns det lite tips på sheldons sida, se länken ovan.

Dra fast drevet enligt följande metod: http://204.73.203.34

Behåll en broms utifall att drevet gängar upp sig, det har dock inte hänt mig. Sen är det inte så jävla ballt att åka runt och skidda hela tiden om du frågar mig. "

rampjesus skrev:
>
> http://pici.se/pictures/yPQoBdilz.jpg
>
> klart först.

Är det någon som är grym med vinkelslipen här? Jag skulle gärna vilja ha bort fästena för lås och stöd.

Tjena!

Om du inte vill köpa ett riktigt fixienav utan istället köra självmordsvarianten kan du ju alltid göra den lite mer säker genom att byta sida på dreven, dvs. sätta framdrevet på vänster sida istället för höger och vända bakhjulet 180 grader. När du bromsar drar du då fast bakkuggen, istället för att dra loss den och därmed förlora möjligheten att bromsa. Kompletterat med en låsring från ett gammalt vevlager, kommer inte ihåg exakt vilken typ det är men den har samma gänga som baknavet, kolla med din lokale handlare min hittade en i en skrotlåda, och en skvätt locktite sitter i alla fall mitt drev kvar även när jag gnetar på även i den segaste uppförsbacken.

/Per

Grymma tips! Jag vill också bli av med låsfästet :) Kanske en fixe-mek-kväll med bira. I bring the bira å ni bring the tools å vinkelslip :)

Det här med måla eller inte måla då?

Skön trådarkeologi.

Det är intressant med ombyggnader av gamla cyklar. Jag får lite associationer till åttiotalet då alla byggde om gamla Porsche 911:or till "flachbau" och turbobreddade dem bak. Såna bilar ser man aldrig idag. Troligtvis återställda till original?

Hehe joråsåatt... arkeologi i all ära, men det här var ju bara fånigt.

Hur som, bättre att göra om gamla räsers nu så de blir använda än som mitt projekt som bara stod en lada och höll på att rosta bort men tusan vilken lång mening det blev! :P

/G

Tillbaka
Topp