Fizik

Fizik
CX har kolfiberrails och är ganska mycket hårdare än en vanlig Arione då den har betydligt mindre stoppning. Jag tycker CX är den klart bästa. För min rumpa iaf.

Senast ändrad:
Fizik
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> CX har kolfiberrails och är ganska mycket
> hårdare än en vanlig Arione då den har
> betydligt mindre stoppning. Jag tycker CX är den
> klart bästa. För min rumpa iaf.

Hur mkt mindre stoppning? Hur är den jämfört mot t.ex Selle SLR (den enda jag har erfarenheter av själv)? Har tyvärr ingen "kompis" som kör Fizik, ingen handlare i närheten som saluför heller, så jag har ingen möjlighet att prova men är mkt intresserad av att byta från Selle till Fizik.

Fizik
Kapar tråden lite. Någon som prövat Arione, Aliante och Antares och kan ge lite feedback på skillnader? Funderar själv på en Aliante för cx och road nämligen.

Fizik
Jag använder en Fizik arione CX, hade en Fizik Pavé innan och Arione CX är hårdare samt flexar mindre än Pavé. Helt klart en kanonsadel för mig. All kraft går ner i pedalerna istället för att försvinna när sadeln flexar. Hade en känsla av "gung" i sadeln tidigare som försvann när jag böt till Arione CX

Fizik
kokodrill skrev:
-------------------------------------------------------
> Kapar tråden lite. Någon som prövat Arione,
> Aliante och Antares och kan ge lite feedback på
> skillnader? Funderar själv på en Aliante för cx
> och road nämligen.

Jag har både Arione och Aliante. Aliante satt från början på min lvg och gjorde ett utmärkt jobb. Sen kom jag över en Arione, varvid Aliante:n fick flytta över till mtb:n.

Aliante är en mer "konventionell" sadel, medan Arione är lite udda med sin väldigt utdragna form. Man kan byta position framåt och bakåt en hel del på Arione utan att den känns konstig, förmodligen beroende på att den är lång och så gott som helt plan.

Planheten gör dock att den trycker onödigt mycket i perineum (för min smak åtminstone), vilket ger viss tendens till domning i... området framför perineum...

Aliante har jag däremot gillat från första stund och så gott som aldrig haft besvär av. Den är ganska "skålad", vilket begränsar variationsmöjligheterna lite, men å andra sidan gör den ruskigt skön (för min del).

Antares har jag aldrig provat, men av utseendet att döma verkar den vara någon sorts mellanting. Kortare än Arione och planare än Aliante.

Allt hänger nog på hur du själv är skapt och gillar att sitta.

Fizik
NU står det mellan en Specialized Phenom , Romin eller Fizik Aliante. Får kolla runt lite till och klämma och känna. Och ja... den ska va vit =)

Senast ändrad:
Fizik
Har prövat det mesta Selle Italia Flite generation 1 o 2, Slr med o utan hål, Fizik Aliante, Arione o Gobi, specialized Toupe, Phenom, Avatar, Romin o Romin Evo.

Innan jag började punda Specialized så va Alianten min klara favorit men efter att börjat med Specialized så finns det ingen återvändo, i år har jag haft Romin på racer o Phenom på mtb men till nästa år blir det bara Romin o Romin Evo, satte på nya Romin Evo på min Spark o den känns riktigt bra, så leta rätt på sån så kan jag nästan lova att du blir lycklig.

Fizik
Nej. Arione har exakt samma grundform. Det som skiljer dem åt är stoppningen.
Här nedan en ett bildexempel på två av mina Ariones. En klassisk Arione "Electric Green" med Ti-rails och tjock stoppning samt en sprillans ny CX med mellantjock stoppning men med samma stomme:

Dubbel.jpg

Form.jpg

Det finns egentligen två grundmodeller med kolfiberrails. En med pressad stomme som är något mer stoppad än den andra. Dom heter Arione CX Braided och sedan den betydligt dyrare Arione CX Carbon Braided. Den senare är "handgjord", lättast, hårdast samt att man kan inte ta bort Fizik-loggan i bakkant:

179 gr.
ArioneCXBraided.jpg

159 gr:
ArioneCXCarbonBraided.jpg

Som synes på bilden ovan så är den lättaste CX Carbon Braided rätt annorlunda uppbyggd. Den har mindre stoppning än mellanvarianten CX Braided. CX Carbon Braided har ett tunnt silverfärgat kolfibernät i mitten undertill för att få den lättare och bekvämare. Man ser även på bilden att stommarna skiljer sig åt. (Carbon har en ren kolfiberstomme.)

Jag tror att komfortskillnaden mellan de olika rail-typerna är marginell. Det är mer viktskillnaden som kostar. Vanliga Arione är på tok för mjuk för mig. Jag skulle säg att den blir svampig efter en lite längre tids användning.
Både CX Braided och CX Carbon Braided är väldigt bra för mig fast den dyraste Carbon passar mig allra bäst. (Flexar minst)

Sedan finns det massa CX-specialmodeller med K:ium rails och tunnare stoppning numer... Men dom är ju "ointressanta". ;)

-Skogling

Senast ändrad:
Fizik
Är det din CX-cykel skogling? Eller är det en pendlare?

Edit:

lite input i tråden...

Jag har fått för mig att det är såhär med Fizik sadlarna.

Arione, 130 mm bred och 300mm lång, platt så att man kan flytta runt över den.
Tundra, 130 mm bred och kortare än arione men i övrigt mycket lik, platt mao
Antares, ca 140 mm bred sadel som påminner om tundra men som primärt är avsedd för lvg
Aliante, är 142mm bred, skålformad (min iaf) och inte alls som arione eller tundra som är platta.

Senast ändrad:
Fizik
Kul, jag kanske köper en CX men det är en bit kvar till det beslutet ännu...

Det syns tydligt om man tittar på dragning av bromsvajern samt det korta uppsticket på sadelstolpen som är ganska typiskt för en hederlig CX geo ;)

Fizik
juli2011oframt161.JPG
Aliante är skön! Men vad ska man ha för sadelstolpe? Behöver lite mer setback för att det ska bli bra. Skogling har kanske tips. Han har säkert ganska lätta grejer också. Stolpen på bilden väger 213 g.

Fizik
Nej, sitter helt perfekt, likadant som på min gamla ram. Men lite annorlunda vinklar gör att det inte blir riktigt bra. Seriöst, tips på stolpe?

Tillbaka
Topp