Nej. Arione har exakt samma grundform. Det som skiljer dem åt är stoppningen.
Här nedan en ett bildexempel på två av mina Ariones. En klassisk Arione "Electric Green" med Ti-rails och tjock stoppning samt en sprillans ny CX med mellantjock stoppning men med samma stomme:
Det finns egentligen två grundmodeller med kolfiberrails. En med pressad stomme som är något mer stoppad än den andra. Dom heter Arione CX Braided och sedan den betydligt dyrare Arione CX
Carbon Braided. Den senare är "handgjord", lättast, hårdast samt att man kan inte ta bort Fizik-loggan i bakkant:
179 gr.
159 gr:
Som synes på bilden ovan så är den lättaste CX
Carbon Braided rätt annorlunda uppbyggd. Den har mindre stoppning än mellanvarianten CX Braided. CX
Carbon Braided har ett tunnt silverfärgat kolfibernät i mitten undertill för att få den lättare och bekvämare. Man ser även på bilden att stommarna skiljer sig åt. (Carbon har en ren kolfiberstomme.)
Jag tror att komfortskillnaden mellan de olika rail-typerna är marginell. Det är mer viktskillnaden som kostar. Vanliga Arione är på tok för mjuk för mig. Jag skulle säg att den blir svampig efter en lite längre tids användning.
Både CX Braided och CX Carbon Braided är väldigt bra för mig fast den dyraste Carbon passar mig allra bäst. (Flexar minst)
Sedan finns det massa CX-specialmodeller med K:ium rails och tunnare stoppning numer... Men dom är ju "ointressanta". ;)
-Skogling