Fjäder på en DH

Grävling

Medlem
Fjäder på en DH
Jag har nyss köpt en DH i mindre storlek (S) som är inställd efter en kvinna/tonåring vikt.
Bak dämparen har coil fjäder och är alldeles för mjukt och misstänker att fjädern ska bytas för att passa mina 80kg.
Har tyvärr svårt att förstå vad all värdes betydelse på bada dämpare och fjäder betyder (artiklar ibland prata om metric, ibland imperial ). Någon som har erfarenhet?

(Har en extra fjäder på 300 x 3.0)
DSC_0817.JPG
DSC_0820.JPG
DSC_0818.JPG

Fjäder på en DH
En 350lbs 3 tums fjäder har du. Välj en med högre lbs från rockshox i samma längd från valfri återförsäljare.
Metric osv har med dämparen att göra

Fjäder på en DH
350 betyder 350 lbs/inch. Dvs du behöver 350 pounds för att trycka ihop den 1 tum. 3" är totala längden på fjädern. Rockshox har ganska stor diameter på sin fjäder, så du kan inte använda fjädrar för FOX, Cane creek, osv. Bara RS passar.

Det finns räknesnurror på nätet. Slaglängden på din dämpare är 76 mm, fjädringsväg på hjulet behöver du också, brukar vara ca 200 mm på en DH, men det kan du ju kolla upp.

Fjäder på en DH
350 betyder 350 lbs/inch. Dvs du behöver 350 pounds för att trycka ihop den 1 tum. 3" är totala längden på fjädern. Rockshox har ganska stor diameter på sin fjäder, så du kan inte använda fjädrar för FOX, Cane creek, osv. Bara RS passar.

Det finns räknesnurror på nätet. Slaglängden på din dämpare är 76 mm, fjädringsväg på hjulet behöver du också, brukar vara ca 200 mm på en DH, men det kan du ju kolla upp.

Perfekt, trodde 350 var längd och 3.0 diameter på fjädern ?

Läser att 350 pounds = 158~ kg men på min cykel jag kan når botten om jag bara trycker ner när jag sitter på den. Finns det någon annan inställning kanske?

Fjäder på en DH
Om du har 200mm slaglängd som trycker ihop 76mm dämpare så har du ca 3ggr utveckling på länkaget.

Så ska man räkna extremt förenklat så räcker det med 158kg / 3 ~ ca 50 kg för att bottna.

(eller närmare bestämt 158 / ( 200/76 ) = 60.4kg)

Och det låter ju som att det stämmer rätt bra på beskrivningen av tidigare ägare.

Fjäder på en DH
Nice one.

Det verkar att alla fjäder 550 som passar min dämpare är out of stock ?.
Någon som har en kvar någonstans och inte använder den???

Har tom såld den andra DH få dagar sen...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp