Flera längsgående småsprickor på hyffsat nytt däck - köpa nya?

Linda-d

Medlem
Hej alla pålästa och erfarna snabb-cyklister,
Jag har upptäckt att mina däck fått en massa små längsgående sprickor på däcken, både nära slitytan och sidan, fram- och bakdäck nästan lika mycket, bild tagen på värsta stället. Blir efter någon timmes googlande inte klok på farligheten i detta så vänder mig nu hit..

Däck och cykel har funnits i min ägo mindre än ett år, gått kanske 50 mil och pumpas till runt 6-6.5bar vid varje runda, luft släpps inte ut mellan rundor. Förvaras mörkt men inte frostfritt.
Ägaren innan mig, som införskaffat däcken har haft cykeln sen ny i ett år, men såklart oklart om han köpt ta fräscha däck eller fyndat gammalt gummi, inget kvitto finns.
Däcken är ett par vittoria rubino g2.

Vad tror ni?
Köpa nya omedelbums inte cykla en meter till?
Vänta till nästa vår så nya däcken slipper stå över vintern?

Vänliga hälsningar,
Linda

Bilagor

• 20220720_191547.jpg
    20220720_191547.jpg
    499.4 KB · Besök: 323
  • 20220720_191615.jpg
    20220720_191615.jpg
    470.2 KB · Besök: 293
  • 20220720_191717.jpg
    20220720_191717.jpg
    531.9 KB · Besök: 273
  • 20220718_092911.jpg
    20220718_092911.jpg
    462.7 KB · Besök: 278
Det är bara att köra vidare, det påverkar inte funktionen på däcket.
Däcken kan bli sådär, speciellt om cykeln har stått i minusgrader.

Ett däck ser ungefär ut så här i genomskärning:
tyre-parts.jpeg

Små sprickor i yttersta lagret är helt ofarligt.

Senast ändrad:
De där hade fått gå i soptunnan för min del, jag hade inte avstått från att cykla medan jag väntade på de nya men jag hade inte väntat med att beställa.
Kanske överdrivet men jag gillar inte att se sprickor i däck rent allmänt.

Det håller ett tag till med som fler har sagt, jag hade sett till att haft nytt däck hemma (har jag iofs alltid ändå....)

Dom är ju slut. Bättre byta hemma nu, än i vinterslaskig vägkant. Reflexer på (nya) däckens sidor ökar säkerheten och inte minst blir hela cykeln vackrare. Glöm inte att byta slangar samtidigt!

Jag tror inte att det är någon fara, gummit sitter på en stomme, men däcket lär slitas snabbare när grus letar sig in i sprickor. Ganska rejäla sprickor du har.
Det tycks som gummit spricker när stommen töjs av det höga lufttrycket.

Kanske sänka trycket något? 6,5 bar i ett 28 mm däck på moderna fälgar anses idag vara högt.

Tack för alla svar, tolkar det som att det är fullt möjligt att köra på resten av säsongen (däcken kommer inte explodera eller orsaka en supervurpa i farten som jag var rädd för, extra tack för bilden) men då med en förhöjd risk av bland annat punkor och större sprickor.

Då verkar det vara dags att börja googla på däcktryck istället.. :)

Tillbaka
Topp