Flickvänner,fruar etc hur får man dom att förstå? =) ( OT)

Eliz

Ny medlem
Goddag.

Min tjej säger till mig. "Herregud fyfan vad larvigt att skaffa en cykel till"

Har en XC hoj och tänkte skaffa en racer att ta till kneget.

Förklara för mig hur får dom att förstå =)?.

zzzzzzz

Vadå förstå, man gör bara.

BikeTent.jpg

Inte för att vara taskig, men kanske dags att skaffa en tjej som bryr sig om vad du tycker är kul och viktigt? :) Själv har jag nog börjat acceptera att det inte är nån idé att försöka ändra på människor.

Med en mtb kan man cykla överallt. En racer bara på landsväg. Men för att behålla glädjen i det man gör så brukar det fungera ganska bra att ha rätt redskap för ändamålen. Alltså en racer om det är asfalt. Det går snabbare med racer också, så du kommer alltså snabbare hem till henne.

Allting är en kompromiss. Köp en racer du, men ge henne utrymme åt sin hobby, om hon har någon.

säg att du blir svin fet annars och kommer inte ha nån sexlust om några år ;P

Carl hahahahaha klockren bild.

Lotta ja ibland kommer dom tankarna men vi har barn lite svårare då. Måste man göra allt ihop?.

Tack för tipsen men and women!

Aha! Då är nog det bästa att ge henne gott om svängrum för hennes intressen och önskemål, man kan bli rätt generös då tillbaka. Nej, jag tycker inte att man måste göra allt ihop, man får bara ha någon slags jämvikt så att ingen känner sig dåligt behandlad liksom. Inte helt lätt alltid :)

Smart Lotta.
Alltså,
Gläd dig åt din nästas passioner och du skola bli älskad för dina passioner.

(Sluta klaga på varandra för man köper för många skor/handväskor/cyklar etc.)

Peace, Love & Cycling!

Ja men herregud hon är ju gjord som hemmafru. Inga större intressen. Jag blir "taskig" när jag vill cykla. Aja nu ska vi väl inte ta detta för långt. Pm;a annars =).

/E

E-beth för det mesta är det rätt tryggt dock kan det vara jobbigt att ha ett förhållande med någon som inte har något eget att brinna för.

Eliz skrev:
-------------------------------------------------------
> E-beth för det mesta är det rätt tryggt dock
> kan det vara jobbigt att ha ett förhållande med
> någon som inte har något eget att brinna för.

Där tror jag poängen ligger i många fall. Och tyvärr (med risk för att göra den här tråden 5 sidor lång) (och med en önskan att ni inte skjuter kuriren) så tror jag att män (pga/tack vare miljö, INTE nödvändigtvis pga arv) har lättare att avsätta energi för att brinna för intressen. Jag säger inte att det måste vara så, snarare att de kvinnliga samhällsnormerna är starkare och tydligare, vilket gör det svårare för kvinnor att brinna för en del fritidssysselsättningar. Generellt menat.

Gällande cyklingen så kort sagt är det, enligt den förhatliga normen, mer att anpassa sig till så man kan inte cykla lika mycket. Just i fallet med cyklingen är ju ingen könsnorm till särksilt stor hjälp heller. En stor eloge till de tjejer som cyklar. :) I mina ögon är ni något utöver medelkvinnan. ;) Och jag tror inte jag är ensam här om att tycka det. :D

Efter tredje cykeln så är det ingen fråga längre. Ibland krävs en fjärde menar en del.

Googla på "Why Bicycles Are Better Than Women" när det känns tungt.
Eller på "Ursäkter, lögner och knep, allt för att kunna skaffa fler kajaker" :)

Men seriöst så håller jag med om det som Lotta skriver. Alla behöver egen tid. Inte bara arbetstid och familjetid.

(Och vem har sagt att samboende eller äktenskap innebär 100% delad ekonomi, egentligen?)

Eric W skrev:
> Du blir vältränad och orkar längre mellan
> lakanen. :)

Precis. För så sjukt sugen på sex är man sällan som man suttit och flåsat i fem timmar på en sådan här:

selle_italia_x_saddle.jpg

Man har definitivt inte mer sex när man långdistanstränar, eller konditionstränar över huvud taget. Styrketräning däremot har en positiv effekt på många killar sexlust.

Eliz: Det handlar om att kompromissa och även om hon är som gjord för att vara en hemmafru så finns det ju alltid något hon uppskattar. Se till att hon blir nöjd så skall nog inte ditt nästa cykelköp vara något problem.

E-beth: Det är ju det som är drömmen (jag vet jag lite konservativ).

Vill dom inte förstå kan det ju såklart vara svårt att ändra på den tanken.
Att vara ihop med någon som inte har några egna intressen skulle för mig nog vara ganska svårt.
Hemma hos oss går Atle först och sen våra intressen och att vi båda respekterar respektives intressen tror jag är viktigt. Sen försöker vi se till att vi får ungefär lika mycket tid per vecka för våra egna intressen.
Att sen mitt intresse kostar mer än Mirjas kompenseras av hennes "intresse" för att shoppa kläder. Hon var i London förra helgen och brände pengar. Helkul tycker jag. Jag fick en hel helg själv med Atle och hon fick komma bort lite med sina polare.

Men om man inte respekterar att sin maka/make har egna intressen och behov av egen tid kan det (i mitt fall) bli svårt om inte omöjligt att ha ett förhållande med en sådan person.

Hoppas dock att det ordnar sig.

Johan A skrev:
> Vill dom inte förstå kan det ju såklart vara
> svårt att ändra på den tanken.
> Att vara ihop med någon som inte har några egna
> intressen skulle för mig nog vara ganska svårt.

Ord!

Jag skulle vilja gå så långt att människor utan egna intressen är ganska tråkiga.

Miche: Jo absolut gäller bara att komma på vad det är. Inga stora grejjer igentligen. En fin middag då och då möjligtvis.

JohanA: Låter som ni har en bra balans hemma. Låter väldigt skönt. Egen tid där man inte är på varandra ständigt gör ju kärleken snarare ännu mer stark.

Undra om det är ett dåligt tecken när man tycker det är rätt skönt att vara utan sin partner i flera veckor?.

/E

Eliz skrev:
> Undra om det är ett dåligt tecken när man
> tycker det är rätt skönt att vara utan sin
> partner i flera veckor?.

Ja, det kan man ju ta sig en funderare över.

Eliz skrev:
> Min tjej säger till mig. "Herregud fyfan vad
> larvigt att skaffa en cykel till"
>
> Har en XC hoj och tänkte skaffa en racer att ta
> till kneget.
>
> Förklara för mig hur får dom att förstå =)?.

Jag har tyvärr inga bra tips eftersom min sambo är extremt tolerant mot min hobby.
Hon har visserligen satt upp den här skylten vid sängen, men den gäller bara hennes sida. Resten av bostaden är förhandlingsbar:

parkering.jpg ht=553

Några teorier om varför detta fungerar:
• Hon visste att jag var fanatiker då vi träffades, och är smart nog att inte försöka förändra mig på den fronten.
• Vi försöker att respektera varandras hobbies, och de överlappar dessutom i flera fall.

Jag har i och för sig frivilligt flyttat en del av cykelflottan, men det var mer av praktiska skäl när man ska få plats med två personer, två katter och ett par tusen böcker i en tvåa.
Racern sitter numera på vardagsrumsväggen, vinterhojen får plats på bakongen, och pendlaröket står utanför porten. Resten av cyklarna har jag i en garagelokal jag hyr, så vi slipper snubbla över dem.

/s-o

Eliz skrev:
> Miche: Jo absolut gäller bara att komma på vad
> det är. Inga stora grejjer igentligen. En fin
> middag då och då möjligtvis.
>
Precis en fin middag då och då samt lite pressenter så som smycken, parfym samt fina underkläder (det får ju du också nöje av ;-)). Johan A var inne på en bra metod, låta damerna åka iväg och bränna cash på kläder el. heminredning el. vad som behagar dem. Skall dock själv inte hymla, mitt cykelintresse och all annan träning har blivit lidande under det gångna året då min tant satsat på karriären. Typ jag lämnar och hämtar ungarna från fritids, deras aktiviteter. Aktiverar ungarna under helger då hon jobbar. Inte så roligt för stunden men jag ser en ljusning i framtiden och viktigast är att båda är nöjd på ett längre tidsperspektiv. Det löser sig skall du se.

Det hjälper alltid att vara besatt före man blir tillsammans. Så vet de att det kommer paketet så att säga.

Se till att prata om det i god tid, se på cykling på tv hela tiden så hon blir hjärntvättad, osv.

Och köp cyklarna vid rätt tidpunkt: inte t.ex. inför resor (i vårt fall får inte cykelköp inskränka för mycket på resor), renoveringar eller större investeringar.

Köp inte cyklar. Köp en ram, sen hjul, sen...

Många konstruktiva tips i tråden (och några mindre konstruktiva, som brukligt). Jag har dock svårt att föreställa mig att någon skulle vara helt utan intressen; även om hon är "hemmafru" så måste det ju finnas saker hon gillar att göra (och kanske inte har tid med p.g.a. ett hem och en familj som ska skötas)? Jag tycker absolut inte att man ska behöva göra allt ihop, men det är knappast hållbart i längden om hon sitter hemma och känner sig förbisedd medan du är ute och hojar. Fråga henne helt enkelt om det finns något hon skulle vilja lägga mer tid på. Sedan kommer ni förmodligen få kompromissa utifrån det.

//Kristin

Senast redigerad av en moderator:
Ingen partner vill ju komma tvåa, liksom. "Jo, gumman, visst älskar jag dig, men jag gillar veeerkligen WoW!" Så känner sig din partner älskad så brukar det mesta ordna sig. Det finns utrymme för egna saker i ett förhållande. Iallafall i min drömvärld. :)

kom hem nån dag med blommer som får henne att undra vad det är
för att jag älskar dig säger du då
men ne ska din XC kan väl andvändas till LVG osv?

fast då du har behov av en till cykel så kanske din XC används till just terräng osv.

men förhandla smöra lite funkar det ändå inte.
Så köp i alla fall, vad ska hon säga?

nä det gäller o ge och ta

Hade det inte varit lättare för dig att hyra in en hemmafru och i stället bli ihop med någon som du är både kär i och har roligt med?
Tycker du får skylla dig själv, det är ju ändå du som valde/väljer att vara ihop med din tjej/fru.

Jag blir helt enkelt rastlös och jobbig om jag inte kommer ut och rör på mig lite då och då.

Sambon har ju både märkt och förstått att hon får en medgörligare och lugnare pojkvän efter långturerna, så när jag varit lite besvärlig så brukar hon lite fint fråga om det inte är dags att ta en cykeltur. Det har till och med hänt att hon ställt fram cykelskorna som en liten hint...

Min flickvän är ständigt rastlös. Någon som har tips på hur jag gör henne lugnare? Cykla vill hon inte men rida, fast efter ridlektionen är hon ännu mer rastlös....

Hmmm, men om man är en riktig skitstövel allt som oftast, då kommer hon/han (jag hörde just på ett radioprogram om HBT-certifiering där vårdpersonal fick lära sig att inte ta något för givet) att uppskatta all tid man spenderar utanför hemmet på cykeln. Det kanske är en lösning?

Ha skild ekonomi så gör du vad du vill för dina pengar? Få henne börja cykla? Cykla ändå och få henne förstå att du inte är otrogen i skogen/på landsvägen?

Är väl inga bra svar på det här som passar alla, men ibland får man ju offra sig lite själv ..
Själv fick man ju inga veckor i åre, iom att man fick göra en makeover i vardags rummet med allt
(blev iaf en plattis för min skull) men det får man ju ta igen nästa år som tur är ..

//sven

Det finns juh faktiskt dom som "bara" är hemmafruar och har inte gör så mkt mer.. Har iofs svårt att tro att det inte finns ngt intresse för ngt annat, brukar väl vara så att hon kanske bara inte har hittat sin grejj. O det är oftast inte heller bäst att ge henne 28 olika alternativ.. Ge hennes polare lite cash o säg att hon ska ta mrd din flickvän/fru på gocart eller whatever.

Men om det är så att hon trivs med att gå hemma och pyssla om så ge henne riktiga grejjer till det? Om hon lagar mkt mat och gillar det så fina riktiga kockgrejjer och "top off the line skurmopp typ och ett fresch fukking massagebadkar..

Men det låter i ditt första inlägg som att hon dissar dig och ditt intresse, är hon avundsjuk ist för sur osv är kanske värt att tänka på.

Alla förhållanden har sina svackor och jag vet inte hur ert förhållande ser ut men om du får den känslan att det är skönt o vara "ledig" i några veckor så kanske särbos är ett alternativ.

Med all respekt Precher.
E-beth: Du e inte sugen på en pojkvän till? ;)

mvh.

Men hur kan en kvinna vara gjord som hemmafru? Inga egna intressen utanför hemmet? Då är ju den egna lyckan helt avhängig på vad partnern gör. Är han hemma= allt bra. Borta= försummad
Skrämmande att en kvinna är så osjälvständig, ger upp sitt liv för att leva genom andra.
Jag hoppas verkligen att hon vaknar upp och gör något för sig själv.
Hoppas verkligen att du har överdrivit dina bekymmer för det du skrev är beklämmande......

MAH: än mer skrämmande att vissa killar VILL HA en hemmafru. Tragiskt

Percylurse: Jag antar att det hänger på storleken. Den måste vara minst 25cm innan sånt händer ;)

Förresten, borde det inte bli jobbigare med större storlek? Alltså jag menar ju helt teoretiskt alltså. Hur vet du allt det här förresten, E-Betty?

Percy: 200GB porr på G:/ ;)

Att det skulle bli jobbigare med en stor en är ju bara nått ni killar hittat på för att få er att må bättre! :P

Hallå! Jag pratar om sånt jag inte kan få mina flickvänner att göra och då kan du ge dig på fan att storleken har betydelse. Jag pratar inte nåt jävla söndags kärleks- smek. Caccelina vet inte ens vad det är! Jag tar honom bryskt bara, jag menar henne.

För mig får tjejen så gärna hålla sig borta i karriärstegen hela dagarna, så får jag och cyklarna mysa hemma istället! ;-)
Percylurse: Instämmer i det om styrketräningen, och plussar på med kampsport för samma effekt! Vad det nu säger om mig?

Tillbaka
Topp