Flyga med cykeln.. att tänka på

shro0maz

Aktiv medlem
Tjabba !

Snart dags att flyga med cykeln för första gången, har en Evoc väska (vadderad mjuk) är på det klara med hur packningen skall ske. Men!! jag tänkte se hur ni rutinerade flygare har löst det med "spacers" till gaffel och sving så dom inte böjs/trycks in under flygningen och den varsamma hantering av väskor på flygplatser.

kollat runt lite men hittar inget o köpa så verkar få snickra ihop något eget. Förslag välkomnas!

första tanken var att klippa till två pvc rör i rätt dimensioner och ha som spacer till gaffel/sving, har ni några bättre förslag så dela gärna med er!

tack!

Har du rätt typ av axel så finns det ju liksom inbyggt. Där jag har QR har jag kört med samma typ av spacer som man får med när man köper cykel och får den levererad i kartong, antagligen inte det bästa men jag har aldrig haft problem. Har både använt Evoc-väskor och (i alldeles för många år, innan jag såg ljuset) kartong.

jomper sa:
Har du rätt typ av axel så finns det ju liksom inbyggt. Där jag har QR har jag kört med samma typ av spacer som man får med när man köper cykel och får den levererad i kartong, antagligen inte det bästa men jag har aldrig haft problem. Har både använt Evoc-väskor och (i alldeles för många år, innan jag såg ljuset) kartong.
De flesta axlar spänner väl ändå med navet som mothåll på insidan?

Själv har jag inte tänkt tanken att det skulle behövas men så har jag inte utmanat ödet, dvs flygbolagen, så många gånger än. Kanske skulle fixa nåt..

Bitar av gängad stång med brickor och vingmuttrar har jag använt, väger ju förstås lite grann, men känns tryggt. Rörisolering och bubbelplast kan vara bra runt utsatta punkter också.

Mvh Ulf S.

I mjuk Scicon-väska. Den har iofs en inbyggd ställning som håller gafflarna i bägge änderna. Samt rörskålar på gaffel o ram. Använder strips istf tejp.
Hjulen lägger jag i fodrade hjulväskor på varsin sida om ramen. Cykelkläder mm får också plats och då väger hela ekipaget runt 20 kilo.

toppen då var jag ute på "rätt spår"

ja det blir nog både rörisolering och bubbelplast lite här o var, kolfiber hojj så vill vara extra försiktig.

@Jomper, utan navet/hjulet på axeln så trycker du ihop gaffelbenen vare sig QR eller vanlig axelstång, aldrig sätt en axel som gängar båda benen men det finns kanske.

Tack iaf! var lite osäker på hur bra det skulle funka med pvcrör men om fler gjort det så är det så det får bli.

Det bästa med kartong är att man kan kasta den när man är klar och sen skaffa en ny nästa gång. Och det är inte ens resursslöseri eftersom den annars gått direkt till återvinning. Så reser man inte så ofta är det egentligen en kanonlösning.

Det smidiga med en riktig och bra väska är att man packar ner cykeln riktigt fort och att den ändå skyddar bra.

jomper sa:
Det bästa med kartong är att man kan kasta den när man är klar och sen skaffa en ny nästa gång. Och det är inte ens resursslöseri eftersom den annars gått direkt till återvinning. Så reser man inte så ofta är det egentligen en kanonlösning.

Det smidiga med en riktig och bra väska är att man packar ner cykeln riktigt fort och att den ändå skyddar bra.
Om cykeln ska transporteras i sin väska några längre sträckor än bara bagageband till taxi är en bra väska guld också. Det var underhållande nog att gå bakom den här väskan som ville välta hela tiden en kilometer eller vad det nu var, en kartong hade varit en nivå skadeglädje till...

Bilagor

• IMG_20180505_121853.jpg
    IMG_20180505_121853.jpg
    329 KB · Besök: 201
Jag har funderat lite på om det är sammanträffande att en person som inte kan hoppa rakt också har en cykelväska som inte kan gå rakt :)

Jag har en sån där wiggleväska i reserv när jag reser med två cyklar. Den är helt värdelös. Fast det följde med axelspacers för 58 olika standarder. :)

Jag har använt kartongen som cykeln en gång kom i nu när jag flyg senast med cykeln. Allt emballage i kartongen kunde återanvändas vilket var mycket praktiskt.

Ni som har flygit med cykeln i kartong: vilka är de svaga punkterna med detta? Jag står i startgroparna till att pimpa en kartong...

Flög med kartong några ggr innan jag skaffade en EVOC-väska. Jag förstärkte hörnen i botten på lådan samt tejpade hela botten utifall den skulle bli stående på blöt mark. Sen körde jag mycket rörfoder på ramen, speciellt där det fanns vassa kanter som kunde göra hål i kartongen.

Skruva av bakväxeln o häng upp den i kedjestaget med ett band, så minskar risken att deformera både växel o växelöra.

Där är ju Evocväskan fenomenal, välter inte. Har rest med en Dakineväska också, den drog man med platten neråt. Välter absolut inte, men rätt osmidigt när det är trångt och man kan bara dra en väska efter sig.

Majkel sa:
Ni som har flygit med cykeln i kartong: vilka är de svaga punkterna med detta? Jag står i startgroparna till att pimpa en kartong...

De svaga punkterna är väl framförallt att den inte blir så riv-tålig och är känslig mot väta, sen har den ju inga hjul heller, men jag har spännt ett par bagageremmar runt så har man i varje fall handtag, och vem vet, kanske skulle konceptet kunna förbättras, tex med hjul från en sådan där ölvagn från någon Finlandsbåt?
Fördelarna är väl framförallt att den är billig (cykelhandlare skänker ofta dessa gratis, och har man tur så kan man få en med lämplig stoppning av frigolit el. Likn.) , den kan ju också måttanpassas till de olika flygbolagens bagageregler med kniv och tejp.

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Majkel sa:

De svaga punkterna är väl framförallt att den inte blir så riv-tålig och är känslig mot väta, sen har den ju inga hjul heller, men jag har spännt ett par bagageremmar runt så har man i varje fall handtag, och vem vet, kanske skulle konceptet kunna förbättras, tex med hjul från en sådan där ölvagn från någon Finlandsbåt?
Fördelarna är väl framförallt att den är billig (cykelhandlare skänker ofta dessa gratis, och har man tur så kan man få en med lämplig stoppning av frigolit el. Likn.) , den kan ju också måttanpassas till de olika flygbolagens bagageregler med kniv och tejp.

Mvh Ulf S.

Rose har - eller hade åtminstone - hjulpaket man kunde spänna på en cykelkartong.

En annan sak är att välja en så liten kartong som möjligt eftersom storleken på röntgenmaskinerna för uddabagage varierat kraftigt mellan olika flygplatser. Har sett fall där folk kommit med en kartong så stor som inte får plats i röntgenmaskinen och då har de fått packa ur cykeln och scanna allt innehåll i kartongen var för sig.

Mycket roligt för de medresenärer som redan checkat in och sitter i restaurangen ovanför, dricker öl och tittar på :)

Kartong funkar finfint och i mitt fall underlättades det av att jag fick skjuts till flygplatsen av dottern och vid ankomsten hade vi hyrbil. kartongen rymdes inne i hyrbilen med fällt baksäte.
Jag använde i princip enbart det emballagematerial som medföljde kartongen från början. Dock lite extra tidningspapper att rulla in en del lösa föremål i som tex cykelpumpen. Lösa prylar som pedaler och lite verktyg i en påse i kartongen.
Det som demonterades var framhjul, pedaler och sadel, sen gick cykeln ner i kartongen.
Det tog max en halvtimme allt som allt att packa ner cykeln.
Sen var det rätt kul att stå på flygplatsen i Malaga och se kartongen komma ut på det vanliga bagagebandet, ingen specialbagageutlämning här inte. Nu är cykeln långtidsparkerad i vårt hus i Spanien och mycket bergscykling blir det.

Senast ändrad:
Det är fint att se danskarna på Kastrup när de cyklar dit. Vrider på styret och plockar av pedalerna som packas i ryggsäcken med persedlar. De är redo för flygresa! De cyklar efter landning till sitt hotell. Inget problem med packa cyklar där.

Miss Lycka 2.0 sa:
Det är fint att se danskarna på Kastrup när de cyklar dit. Vrider på styret och plockar av pedalerna som packas i ryggsäcken med persedlar. De är redo för flygresa! De cyklar efter landning till sitt hotell. Inget problem med packa cyklar där.
Flygs det verkligen inrikes i Danmark?

Lämnar de cyklarna där då? Det spelar ju ingen roll om det är lätt att få cykeln från Danmark utan emballage om den ska lastas av spanjorer på hemvägen.

De lämnar in den så att den är med planet. Inget konstigt och mycket rationellt. Inga bokade transfers med taxi/buss/lastbil. Flygplatspersonal är rätt försiktiga med cyklar utan transportväska.

Rattnalle sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Flygs det verkligen inrikes i Danmark?
Jag har flugit Kastrup-Aalborg ToR...

Tillbaka
Topp