Flytt-tips för MTB-cyklist?

cookiemonster sa:
Om han kan flytta vart i världen som helst känns Sverige som ett dåligt alternativ speciellt med tanke på hur skatten är för en egenföretare. Schweiz, Nya Zeeland, Spanien, Österrike, Tjeckien eller USA är nog bättre val.

Ja exakt, var Sverige ett krav? Åkningen i Norge slår det mesta som jag kört i Sverige tex, annars Slovenien, Andorra eller Korsika! Säsongen är ju ganska kort i Skandinavien jämförelsevis. Kanske borde starta en konsultbyrå för rundresande cyklister haha. När man avverkat ett område vill man ju gärna upptäcka något nytt. Om man vill kunna köra skaplig terräng året runt så är nog Madeira svårslaget.

Heby, med kanske ett av landets bästa stigsystem på Dalkarlsåsen norr om byn. Sedan är det bara
en knapp timme till Gesunda, en timme till Sthlm, en halvtimme till Högbo och 20 min (tåget) till Uppsala och vidare till Arlanda om man vill det.

Kriegarn sa:
Heby, med kanske ett av landets bästa stigsystem på Dalkarlsåsen norr om byn. Sedan är det bara
en knapp timme till Gesunda, en timme till Sthlm, en halvtimme till Högbo och 20 min (tåget) till Uppsala och vidare till Arlanda om man vill det.
Om man har en knapp timme till Gesunda samtidigt som man har en timme till Sthlm kör man antingen väldigt mkt över hastighetsbegränsningarna eller så har man någon teleporteringsfunktion.

Kriegarn sa:
Vilka vägar kör du fr Heby till Gesunda resp Högbo om du grejar det på "knappt en timme" resp "en halvtimme"?
Eller menar du med helikopter?

landen sa:
Lejon sa:
Jag skulle å det bestämdaste avråda från att låta cykelmöjligheterna påverka valet av ort att flytta till särskilt mycket med de önskemål din kompis verkar ha; väldigt många orter kommer ha helt ok både vägar för asfaltscykling och hyfsade stigar. Om jag ändå måste pressa fram några råd skulle jag rekommendera antingen Jönköping eller Falun: båda har rikligt med cykling av alla slag i omedelbar närhet eller inom rimliga avstånd och är rimliga städer i övrigt (tror jag).

Nyfiken på varför du vill avråda att låta en hobby styra vart man bor? Tycker jag låter utmärkt, det är en stor anledning att jag bor kvar i GBG.

Det jag menar att det finns väldigt många orter med ganska bra cykling men ganska få orter som jag ändå skulle vilja bo i. Att bo i tex Rörbäcksnäs skulle jag tex inte vilja göra trots Sveriges bästa stigar enligt vissa. För mycket annat passar inte mina önskemål. (Jag bodde 4 år i Åre och även om det var till stor del pga skidåkningen hade jag aldrig bott där så länge utan att trivas bra på andra sätt också.)
Om nu TS kompis cyklar hyfsat mycket kommer det ändå bara fylla enstaka procent av tiden han tillbringar på orten, då känns det som att övriga timmar också ska vara trivsamma.
Jag avråder alltså inte från att låta en hobby ha inflytande över valet av bostadsorten, bara inte ha ett enormt inflytande över valet.

Tack allihop för bra tips. Skall framföra detta (i översatt form) till mannen med flytt-tankar.

cookiemonster sa:
Om han kan flytta vart i världen som helst känns Sverige som ett dåligt alternativ speciellt med tanke på hur skatten är för en egenföretare. Schweiz, Nya Zeeland, Spanien, Österrike, Tjeckien eller USA är nog bättre val.

För att klargöra så är Sverige på listan av hans egna personliga skäl, har nog att göra med att hans fru är från Sverige (och vill komma närmare sin familj, skulle kanske skrivit det från början), så det skulle gå bra för honom att få bo där under obestämd tid och immigrations-proceduren skulle vara hyfsat enkel. Det är alltså därför, vad jag förstår, andra länder såsom USA inte är på listan. När jag skrev "kan jobba från i princip varsomhelst" så menade jag varsomhelst i Sverige, inte världen.

Egress sa:
Tack allihop för bra tips. Skall framföra detta (i översatt form) till mannen med flytt-tankar.

cookiemonster sa:

För att klargöra så är Sverige på listan av hans egna personliga skäl, har nog att göra med att hans fru är från Sverige (och vill komma närmare sin familj, skulle kanske skrivit det från början), så det skulle gå bra för honom att få bo där under obestämd tid och immigrations-proceduren skulle vara hyfsat enkel. Det är alltså därför, vad jag förstår, andra länder såsom USA inte är på listan. När jag skrev "kan jobba från i princip varsomhelst" så menade jag varsomhelst i Sverige, inte världen.

Om även svar på åtminstone:
norr eller söder?
Kust eller land?
Stad, by eller ren landsbygd?
Närhet till flyg och tåg?
Finns så tror jag det skulle kunna leda till mer användbara råd.

Gbg, Partille. Nära till Skatås, Paradiset och Vättlefjäll, samt LVG/CX-rundor. Även nära till stan om man vill svinga en bärs. Svårslaget :)

Lejon sa:
Om även svar på åtminstone:
norr eller söder?
Kust eller land?
Stad, by eller ren landsbygd?
Närhet till flyg och tåg?
Finns så tror jag det skulle kunna leda till mer användbara råd.

Tycker faktiskt svaren i överlag varit hjälpsamma.
Anledningen till att frågan inte hade mer specifik frågeställning ang. dessa detaljer var just att jag ville lämna tråden öppen för förslag utan särskilda restriktioner gällande geografiska önskemål. Dessutom så vet jag inte om han har några. Han har inte bett mig göra denna research, utan jag tänkte bara vara lite snäll och komma med lite tips.

Kom också ihåg att Australien är ett stort land. Här är avstånden generellt sett så stora uppåt en 4-timmars bilresa (enkel väg) inte är helt ovanligt bland MTB folk som en dagstur. Har själv kört rutten i bilden nedan för att delta i ett 6-timmars MTB-race och sen kört hem samma dag.

Med det menar jag helt enkelt att lite avstånd till olika typer av cykling nog inte är ett problem, men ett gott urval på närorten är det han vill rikta in sig på.

trip.jpg

ooms sa:
Kriegarn sa:
Vilka vägar kör du fr Heby till Gesunda resp Högbo om du grejar det på "knappt en timme" resp "en halvtimme"?
Eller menar du med helikopter?

Heby, ett hål i leråkern. Nejnejnej.

Hallå hallå! Jag flyttade nyligen till en ny stad och insåg att det fanns rätt stort intresse för både BMX och cykel i denna stad, vilket gällde uppsala. Men det brukar ju finnas i de flesta städer, speciellt där det finns lite skog nära till hands. En polare som är otroligt cykelintresserad flyttade nyss med hela sitt arsenal av cyklar, till en annan stad, och det var fan knepigt. Men nu är han skitnöjd, och bor och lever med sin hobby, vilket är cykling. Han använde [reklam borttagen] för att enkelt förflytta hela sitt stall av cyklar, vilket kan rekommenderas om någon funderar på att göra detta i framtiden.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp